Blazen/spetteren met volle mond - Hoe afleren?

25-06-2009 12:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 8 maanden eet hartstikke goed: pap, brood, avondeten, etc. We kletsen wat en het is gezellig. Maar als ik haar voer gaat ze na een tijdje 'spelen' door met een volle mond te gaan blazen/spetteren met volle mond. Ze kijkt me dan ook heel uitdagend/speels aan. Dit gedrag is vast bij alle moeders wel bekend, maar hoewel ik de eerste keer mijn lachen moest inhouden, vind ik het wel erg irritant.

Hoe kan ik dit gedrag het beste afleren? Ze doet het nu ongeveer een week, en als ze het doet zeg ik op lage, wat strenge toon 'nee, niet doen' en negeer haar dan een halve/minuut ofzo (slecht gedrag geen aandacht geven). Dan ga ik weer verder met gewoon voeren, waarna ze het vaak herhaald.

Ik weet niet of ze bepaalde 'straf' zoals het gedrag negeren begrijpt. Wat raden jullie aan?
quote:superletje schreef op 25 juni 2009 @ 17:58:

Zo daar ben ik weer. Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ik ben blij te lezen dat de meesten van jullie zeggen dat het vanzelf weer overgaat, en natuurlijk gaat het vanzelf over, dat wist ik ook wel.. Misschien ben ik een beetje onzeker over of ik het wel goed doe, zoals veel ouders. Dit is namelijk het eerste 'ongewenste gedrag' dat ze vertoont, en aangezien ik de theorie wel ken maar de praktijk maar net leer kennen, wilde ik graag horen hoe jullie het doen.

Ik 'straf' haar natuurlijk niet echt he, dat klinkt zo zwaar, maar het komt er op neer dat ik het dus negeer, zoals jullie ook al zeiden.

Hoe lang bleven jullie kinderen dit gedrag vertonen? Een paar weken, maanden?Totdat hij leerde met de lepel eten af te schieten.
quote:Zwieber schreef op 26 juni 2009 @ 09:43:

[...]

Totdat hij leerde met de lepel eten af te schieten.

Kinderen... waar ben ik aan begonnen..!
Hopelijk kun je er wat relaxter mee om gaan na het lezen van de reacties hier. Mijn zoon is nu 10 maanden en ik stoor me totaal niet aan 'proesten' bij het eten. Naar mijn idee hoort het bij het leren eten van vast voedsel, en ontdekken van de mogelijkheden van zijn lichaam.
Ik vind dat soort dingen dus enorm grappig. Gisteren zat Mini te eten en die ontdekte ineens dat het leuke geluidjes maakt als je eerst zorgt dat je handjes helemaal onder de smurrie zitten en je dan lekker je handjes in elkaar knijpt. En nog leuker natuurlijk als je daarna die smurrie handjes in je haar stopt zodat je daarna gewoon weer lekker in bad mag!

Mini kan ook heel goed haar yoghurt uit haar mond op het blad van de kinderstoel laten lopen om het dan als een hondje op te likken. Ongewenst gedrag? Als ze dit nog doet als ze 14 is, ja, maar nu, met 11 maanden vind ik het er alleen maar heel erg grappig uitzien.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hahaha, ja jullie helpen me zeker om het gedrag te relativeren. Ik moet er eigenlijk ook om lachen, maar het opruimen he, dat is zo vervelend...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven