Boekentips gevraagd

09-05-2019 21:24 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke avond lees ik mijn kinderen voor, een knus momentje met mijn bijna pubers van 10 (m) en 12 (j) jaar.

Recent lazen we al (even uit mijn hoofd) :

Alle delen van Harry Potter
De Brief van de Koning en De Geheimen van het Wilde Woud
De Zevensprong
De Nedergrim triologie
Veel boeken van Roald Dahl, zoals de Heksen, de Reuzenperzik, Joris en de Geheimzinnige Toverdrank
Achtste Groepers Huilen Niet, Groep 8 Slaat Terug etc.
Blauwe Plekken
Nevermoor
Kleine Sofie en Lange Wapper

En nu ben ik op zoek naar meer leuke boeken om voor te lezen. Leeftijd groep 8/ brugklas, mag best een beetje spannend, magie/ geschiedenis, fantasie, leuk voor jongens en meisjes.
Ze houden niet van voetbal, oorlog, te zoete of te belerende boeken.
Boeken als Dagboek van een Muts, Dagboek van een Krijger en de Boomhut serie (met veel plaatjes) lezen ze zelf.

Hoop dat jullie leuke tips hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij lazen ook veel!
'Momo' van Michael Ende is mooi (ook filosofisch) en 'Juniper' en 'Heksenkind' van Monica Furlong ook.
Dat even naast alle fantastische boeken die ik al voorbij zag komen.
Is misschien 'De Wereld van Sofie' leuk, van Jostein Gaarder?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar de boeken van Buddy Tegenbosch, Margje Woodrow en Mirjam Mous. Spannende thrillers voor jonge tieners. Wel goed geschreven. Beter dan Mel Wallis de Vries naar mijn mening, die voert een kunstje uit, al haar boeken zijn hetzelfde.

Rob Ruggenberg voor historische verhalen, Marco Kunst voor fantasie (vooral Gewist is een aanrader).
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ik was en ben ook een boekenwurm.
Naast veelgenoemde titels vond ik Jessie van Christine Pullein Thompson mooi, over een hond.

Ik ben op zoek naar jeugdboeken van vroeger, één waarin een moord wordt gepleegd met lelietjes van dalen en een een tweede met een moord door kogelvisgif. Herkent iemand deze boeken?
watdachtjehiervan schreef:
30-09-2019 18:46
De boeken van Ida Vos.
Ze gaan vaak over kinderen die in de tweede wereldoorlog opgroeide.
Zo mooi. En indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Misschien de Magisterium serie van Holly Black Cassandra Clare
Of Winterhuishotel van Ben Guterson
of Septimus Heap
En dan is er nog een serie die iets van Extravanza heet
nlies wijzigde dit bericht op 07-01-2021 22:44
26.94% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Broederband is een serie van dezelfde auteur als grijze jager. Misschien is dat nog iets?

En kennen jullie ‘hart van inkt’ al? Vrij dik, dus dan kun je ook even vooruit ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ha, wat leuk om al die kinderboeken voorbij te zien komen.
Lampje staat ook op mijn lijst van de boeken die ik nog (voor mezelf) wil gaan lezen.

Juniper en heksenkind zijn inderdaad erg mooi !
Evert hartman (rip) heeft hele mooie boeken, iemand had het hier over het boek 'Vechten voor overmorgen' waar de SP aan de macht kwam...dat vond ik nogal een fantasierijke opmerking :-o
Maar het boek heb ik altijd geweldig gevonden !
Het onzichtbare licht vond ik ook heel spannend, maar misschien wat minder geschikt voor het slapen gaan ;)

Andere tips :

De schaduw van Lupien van Ann Fine (*thema foute vriendschappen)
Zwarte zwaan van Gideon Samson (*nog een foute vriendschap+moord)
* is wel luchtig beschreven

Honderd uur nacht van Anna Woltz (heel leuk en avontuurlijk)

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - Ransom Riggs (fantasy)

De Weglopers van Ruth Thomas (over twee kinderen die spijbelen, het liefst willen weglopen-een tas vol geld vinden.. wat het wegloop-idee ineens nog aantrekkelijker maakt.
Geweldig boek, maar ook een oudje, misschien nog in de bieb te vinden?
Alle reacties Link kopieren
Philip Pullman, His Dark Materials/ De Noorderlichttrilogie werd al genoemd, maar nu loopt in hetzelfde universum Het Boek van Stof. Twee delen zijn al uit, de derde komt volgend jaar. Zes prachtige boeken te gaan! :cheer2: Is fantasy, in een min of meer herkenbare (Engelse) wereld die toch subtiel verschilt van de onze, door -- tja, 'dust', 'stof', zoals het in de boeken genoemd wordt, magie.

Ook leuk: Christopher Paolini, Eragon. En dan deel 2, Brisinger, 3, Oudste en 4, Erfenis. Dit is meer mainstream 'epic fantasy', over een jongen en een draak, al gauw verwikkeld in een mythische strijd, met elfen etc. Voor een jaar of dertien heel leuk.

En misschien wel al wat van Neil Gaiman? Ook fantasy, maar dan een tikje absurdistisch. Sommige (American Gods) zijn echt nog véél te duister voor pubers, maar bijvoorbeeld 'De oceaan aan het eind van het pad' kan misschien al best, en natuurlijk Ster (Stardust). Die is trouwens ook leuk verfilmd. :-)
tunamelt wijzigde dit bericht op 11-01-2021 22:15
Reden: Iets van inhoud van de boeken erbij verteld :)
23.86% gewijzigd
Silber, het boek der dromen :)
Alle reacties Link kopieren
De tuinen van Dorr,van Paul Biegel, vond ik altijd zo mooi, en nog steeds. Mijn kinderen vonden het ook erg mooi. Een minder bekend boek van Jostein Gaarder, het geheim van de kaarten,ook erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Hij is al genoemd, maar de Thule-serie van Thea Beckman (zeker het eerste deel!) vind ik prachtig en actueler dan ooit! Ik snap niet dat die boeken nooit in het Engels vertaald zijn en verfilmd, zo sterk en zou zeker nu zo'n krachtige boodschap kunnen zijn in het klimaatdebat!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips, ik schrijf mee ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk nog even snel in dit topic, even controleren of ik alles heb opgeschreven, voordat viva stopt 😞

Ondertussen - dankzij jullie - de hele Grijze Jager serie voorgelezen en nu bezig met de Broederband.
Kinderen zijn nu 12 en 14 en we lezen nog steeds samen, bijna elke dag.

Gelukkig kan ik nog even vooruit met de tips, nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is Viva niet gestopt 😉

Broederbandserie is inmiddels uit. Daarna wat losse boeken gelezen; Het meisje met de vlechtjes, Transit en twee boeken van Wallis de Vries: Shock en Wild.
Alle reacties Link kopieren
Is de serie over Artemis Fowl al genoemd? Van Eoin Colfer.

Heeft geloof ik een boek of 6-7 vond ik zelf erg leuk en naast HP de enige serie die ik als volwassene nog wel eens opnieuw gelezen/geluisterd heb.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
06-11-2021 16:38
Gelukkig is Viva niet gestopt 😉

Broederbandserie is inmiddels uit. Daarna wat losse boeken gelezen; Het meisje met de vlechtjes, Transit en twee boeken van Wallis de Vries: Shock en Wild.
Mel Wallis de Vries heeft er gelukkig al best veel. Dus als die in de smaak vielen kan er voorlopig doorgelezen worden

Heb je de horrorland boeken ook al gezien? Zijn er nu 2 van uit gekomen. Ik heb de eerste gelezen en vond hem best leuk
Alle reacties Link kopieren
J.K Rowling heeft redelijk eind 2020 een nieuw boek uitgebracht: De Ickabog.
Volgens Google voor 7-12 jarigen, ik ben het nu aan het lezen, en zou zelf 7 nog echt te jong vinden, maar voor jouw kinderen kan het denk ik goed!
Alle reacties Link kopieren
Nummers van Rachel Ward is mij erg bijgebleven. Volgens mij is dat ook een boek uit een serie.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook kruistocht in spijkerbroek en andere boeken van Thea Beckman.

Ik vond ze leuk als kind maar is al ff geleden dus weet niet hoe dat nu is 😅. En mijn zoontje is nog klein.
Alle reacties Link kopieren
Susin Nielsen schrijft ook mooie boeken! Afwisselend met een jongen of een meisje in de hoofdrol.

En misschien valt de Alfie-serie ook wel in de smaak: over een kat die een straat vol mensen bij elkaar brengt.

John Boyne schrijft ook mooie boeken voor die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Boeken die mij zijn bijgebleven uit mijn jeugd
Saartje Tadema- Thea Beckman
De wereld van Sofie - Jostein Gaarder (en Het geheim van de kaarten)
Alle reacties Link kopieren
De wereld van Sofie hebben we ook gelezen. Op dit moment lezen we de eerste serie van Warrior Cats.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard roep ik Thea Beckman! En dan vooral Hasse Simonsdochter en de Thule-trilogie.

Ook de Stravaganza serie van Mary Hofman is fantastisch, net als De bijzondere kinderen van Mevrouw Peregrine van Ransom Riggs. Er zijn meerdere delen van.

Leuk dat je nog voorleest! Dat lijken mij fijne momentjes op de dag!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Kate diCamillo (Flora en de fantastische eekhoorn, Het verhaal van de olifant en de goochelaar, De wonderbaarlijke reis van Edward Tulane), Het meisje dat de maan dronk, Heksenjongen. Mijn kinderen zijn ook gek op de boeken van ‘Hoe tem je een draak’ en ‘De tovenaars van ooit’.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven