Borsten?

23-01-2020 09:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tjeemig...dat had ik echt nog niet verwacht, maar dochter van 9,5 heeft toch echt een hard en pijnlijk plekje onder haar linkertepel. Dus het zal wel een aanzet tot een borst zijn. Verder heeft ze nog maar 8 tanden gewisseld en is ze vrij mager, dus mijn verwachting was dat het nog wel even zou gaan duren.

Zijn er meer dochters van 9 die al borsten krijgen? Ik was zelf vrij laat met alles, maar wanneer kunnen we dan ongeveer de menstruatie verwachten? Ik ben het een beetje vergeten... o_o
Ja, zat meisjes hebben met 9 al een bolling.

En/of andere dingen zoals stinkend zweet en haartjes die her en der doorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg dit al toen ze net 8 was. Dit was erg vroeg, en we zijn dus ook bij de kinderarts hiermee geweest. Uiteindelijk zette het lichaam zelf de rem op deze ontwikkeling en werd ze pas met 11 ongesteld.
Mijn nichtje was dan weer met 9 jaar ongesteld en had amper borstaanzet.

Er is dus weinig van te zeggen :)
Later is nu
Ik dacht dat meestal binnen 2 jaar na begin van borstvorming de menstruatie wel doorkomt. Ik had zelf ook rond die leeftijd borstaanzet en werd met 10 jaar ongesteld.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-01-2020 09:38
Ja, zat meisjes hebben met 9 al een bolling.

En/of andere dingen zoals stinkend zweet en haartjes die her en der doorkomen.

Nou, vooral dat zweet Afbeelding
Volgens mij was dat indertijd ook de reden voor doorverwijzing. Alles bij elkaar (schaamhaar, okselhaar, zweet én borstaanzet) was gewoon veel voor een net 8 jarige.
Later is nu
Dreamer schreef:
23-01-2020 09:41
Nou, vooral dat zweet Afbeelding
Volgens mij was dat indertijd ook de reden voor doorverwijzing. Alles bij elkaar (schaamhaar, okselhaar, zweet én borstaanzet) was gewoon veel.
Ik kreeg te horen dat het redelijk vroeg was maar geen uitzondering. Deden ze niks mee.
Mijn dochter is ondertussen 12 en niet ongesteld gelukkig.
En heeft niet net als ik grote borstjes op die leeftijd. Ook gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Dat zweten viel me laatst inderdaad ook al een beetje op. Ach, wat worden ze snel groot...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had dat ook met 9,5. Inmiddels is ze ruim 10 en de start van de puberteit is inmiddels ingezet, ze heeft vier kenmerken. Dat betekent dat de menstruatie over zo'n 2 jaar zal beginnen, gemiddeld genomen. Nou ja, dat is dan zo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was ook 9 toen de borstgroei begon. En 11 toen ze ongesteld werd. Ongeveer gelijk als bij mij.
Ik droeg zelf al een beha toen ik 10 was, maar werd pas ongesteld toen ik bijna 15 was. Zegt dus niks.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overigens alles gewisseld, ze is groot voor haar leeftijd en haar hoofd is ook anders. Ze is, denk ik, een jaar of 12-13 in het lichaam van een 10-jarige. Nouja, dat is dan zo.
Alle reacties Link kopieren
Borsten begonnen toen ik 7 was. Ongesteld toen ik bijna 10 werd. Eerste bh op mijn 12de. Niet omdat ik dat wilde maar omdat ik er toen echt een nodig had (c-cup).
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9,5 is ook aan het veranderen. Borstvoeding, puber gedrag, vetter haar/schilfers op de hoofdhuid. Haar figuur verandert. Ze krijgt meer kont en ze zit in een groeispurt. Nu is ze klein voor haar leeftijd, maar tengere gaat er af. Ik hoop dat ze niet net zoals ik in de breedte hard gaat groeien. Ze eet niet veel meer dan een jaar geleden en beweegt genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-01-2020 09:41
Nou, vooral dat zweet Afbeelding
Volgens mij was dat indertijd ook de reden voor doorverwijzing. Alles bij elkaar (schaamhaar, okselhaar, zweet én borstaanzet) was gewoon veel voor een net 8 jarige.
Fijn dat je het serieus genomen hebt destijds met haar en dit een bespreekbaar onderwerp maakte (ga ik tenminste vanuit omdat je doorverwezen bent). Zelf had ik op mijn 7/8 jaar ook al schaamhaar en was onbespreekbaar met mijn ouders. Wat heb ik me geschaamd met gym en zwemles! Op de basisschool al ongesteld en ook al vroeg een beha nodig (en later borstverkleining, maar veel te lang uitgesteld omdat ik het een beschamend onderwerp voor me was). Had ik destijds maar ouders gehad waarmee ik mijn onzekerheid en situatie kon bespreken. Zeker weten dat ik dat met onze kinderen anders aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Weet je trouwens zeker dat het een beginnende borst is? Sluit iets anders ook niet direct uit he, en ga eventueel bij twijfel naar de huisarts.
Heel normaal hoor. En ook dat het aan een kant begint. Het kan ook snel gaan. Mijn jongste ging plat met haar vader op vakantie, twee weken kwam ze thuis met borsten (heel kleine natuurlijk, maar het viel direct op in haar shirt).
apiejapie schreef:
23-01-2020 13:18
Fijn dat je het serieus genomen hebt destijds met haar en dit een bespreekbaar onderwerp maakte (ga ik tenminste vanuit omdat je doorverwezen bent). Zelf had ik op mijn 7/8 jaar ook al schaamhaar en was onbespreekbaar met mijn ouders. Wat heb ik me geschaamd met gym en zwemles! Op de basisschool al ongesteld en ook al vroeg een beha nodig (en later borstverkleining, maar veel te lang uitgesteld omdat ik het een beschamend onderwerp voor me was). Had ik destijds maar ouders gehad waarmee ik mijn onzekerheid en situatie kon bespreken. Zeker weten dat ik dat met onze kinderen anders aanpak.
Ik VEET mijn dochter's oksels elke zoveel weken vanaf 10 jaar. Ze geeft zelf aan wanneer ze even hulp wil.

Ik koop goede deo en ik heb aangedrongen op goede puber BH topjes en niet flutterdingen die niet ondersteunen. Ik ga eerdaags maar weer op stap met haar voor goede sportBHtjes.

Ik werd ook aan mijn lot overgelaten, pas bij cup b/kleine c kreeg ik bh's en geen goede, dus ik droeg er bijvoorbeeld 2 met gym in de brugklas. Anders had ik echt veel pijn.
Niet tof.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
23-01-2020 13:20
Weet je trouwens zeker dat het een beginnende borst is? Sluit iets anders ook niet direct uit he, en ga eventueel bij twijfel naar de huisarts.
Wat zou het anders kunnen zijn? Een pijnlijk plekje/bobbeltje precies onder haar tepel.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-01-2020 13:24
Ik VEET mijn dochter's oksels elke zoveel weken vanaf 10 jaar. Ze geeft zelf aan wanneer ze even hulp wil.

Ik koop goede deo en ik heb aangedrongen op goede puber BH topjes en niet flutterdingen die niet ondersteunen. Ik ga eerdaags maar weer op stap met haar voor goede sportBHtjes.

Ik werd ook aan mijn lot overgelaten, pas bij cup b/kleine c kreeg ik bh's en geen goede, dus ik droeg er bijvoorbeeld 2 met gym in de brugklas. Anders had ik echt veel pijn.
Niet tof.
Wat vervelend zeg dat ouders dit negeren. Ben ook heel blij dat dochter het meteen kwam vertellen zodat ik het kon uitleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven