Borstvoeding en intelligentie

18-02-2011 22:51 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vaak lees en hoor ik dat borstvoeding de intelligentie vergroot, maar ik kwam ook laatst ergens tegen dat dit vooral het geval zou zijn bij jongens. Draagt flesvoeding dan helemaal geen bijdrage aan ons brein of is het nogal overtrokken?

Maakt het echt uit of je flesvoeding of borstvoeding geeft of niet?

Zouden echt alle professoren en doktoren vroeger BV hebben gehad? :-) Dat het antistoffen zou hebben tegen allerlei ziektes geloof ik niet meer. Sinds de geboorte is mijn baby van 5 1/2 maand al drie keer in het ziekenhuis beland met een zware infectie. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat haar grote zus naar de creche gaat en alle virussen meeneemt naar huis. Ook heeft mijn baby constant een loopneus. Mijn eerste kind had trouwens wel veel profijt van BV. Bijna nooit ziek geweest, totdat ze naar de creche ging......

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

R.
Beide kinderen allebei flesvoeding gehad, gezondheid uitstekend (ondanks of dankzij kdv, en school) jongste is een vroege leerling en gaat prima mee in groep 5, oudste zit in groep 7 en scoort A en B's voor zijn citotoetsen, het zijn lange kinderen (zit in de genen), en met een gezond gewicht.
Ik geloof niet dat je keihard kan stellen dat kinderen die BV hebben gehad, slimmer zijn. Wel denk ik dat hoger opgeleiden vaker kiezen voor een langere BV periode. En dat daardoor de resultaten vertekend zijn.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 18 februari 2011 @ 22:58:

Ik geloof niet dat je keihard kan stellen dat kinderen die BV hebben gehad, slimmer zijn. Wel denk ik dat hoger opgeleiden vaker kiezen voor een langere BV periode. En dat daardoor de resultaten vertekend zijn.Precies, dat denk ik ook, een endogeniteitsprobleem.
Mijn man heeft een iq van 145 en heeft heel kort bv gehad

Ik heb een iq van 144 en heb flesvoeding gehad...

Zie je toch die ene punt meer....
Als het uit onderzoek is gebleken, zal er een significant verschil zijn. Maar over het hoe en waarom (zie post Georgette) kun je misschien twisten. Het is verder vrij onzinnig en in ieder geval toaal niet wetenschappelijk om hier te melden hoe intelligent of niet je kind is en welke voeding het heeft gehad. Er zijn hyperintelligente kinderen die FV krijgen en kinderen met een lager IQ die BV hebben gehad. Al die individuele gevallen zeggen niets of niet veel. Het gaat bij wetenschappelijk onderzoek (het liefst) om grote populaties en die vertegenwoordigen wij als VIVA-forummers nou eenmaal niet.
Mijn dochter heeft (helaas) geen borstvoeding gehad, maar toch zit ze op een school voor hoogbegaafde kindertjes.

Ik denk dat het totale onzin is...
quote:Rosanne26 schreef op 18 februari 2011 @ 22:51:

Dat het antistoffen zou hebben tegen allerlei ziektes geloof ik niet meer. Sinds de geboorte is mijn baby van 5 1/2 maand al drie keer in het ziekenhuis beland met een zware infectie.

...

Mijn eerste kind had trouwens wel veel profijt van BV. Bijna nooit ziek geweest, totdat ze naar de creche ging...... Je gelooft niet in de antistoffen in BV, maar denkt wel dat je eerste kind er veel profijt van had?
"Vaak lees en hoor ik dat borstvoeding de intelligentie vergroot, "

Waar hoor of lees je dat?

Verder eens met Georgette.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Mirjam762 schreef op 18 februari 2011 @ 23:05:

Als het uit onderzoek is gebleken, zal er een significant verschil zijn. Maar over het hoe en waarom (zie post Georgette) kun je misschien twisten. Het is verder vrij onzinnig en in ieder geval toaal niet wetenschappelijk om hier te melden hoe intelligent of niet je kind is en welke voeding het heeft gehad. Er zijn hyperintelligente kinderen die FV krijgen en kinderen met een lager IQ die BV hebben gehad. Al die individuele gevallen zeggen niets of niet veel. Het gaat bij wetenschappelijk onderzoek (het liefst) om grote populaties en die vertegenwoordigen wij als VIVA-forummers nou eenmaal niet.

Inderdaad. Wat verwacht je van dit topic?

Of gewoon een good old welles-nietes spelletje. Ook prima hoor.
Bovendien spelen veel meer factoren een rol in hoe intelligent je wordt. Dat kan niet alleen door BV of FV worden bepaald.
ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeel slim maar heb geen borstvoeding gehad...
Ik ken dat onderzoek niet. Alleen mensen die het ongefundeerd uiten.

Dus vooralsnog vind ik het onzin. Of weet iemand een rapport van het onderzoek ergens?
quote:kitty elastic schreef op 18 februari 2011 @ 23:08:

ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeel slim maar heb geen borstvoeding gehad...Kun je nagaan, als je wel BV had gehad
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 18 februari 2011 @ 22:58:

Wel denk ik dat hoger opgeleiden vaker kiezen voor een langere BV periode..want?? zit er een verband tussen hoogopgeleid zijn en langer BV geven?
quote:kitty elastic schreef op 18 februari 2011 @ 23:09:

[...]

want?? zit er een verband tussen hoogopgeleid zijn en langer BV geven?

Ja, flesvoeding is voor paupers

je weet toch
quote:kitty elastic schreef op 18 februari 2011 @ 23:09:

[...]

want?? zit er een verband tussen hoogopgeleid zijn en langer BV geven?Ja daar zit een verband tussen.(geen zin meer om te googelen.)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@kitty- ja duh

Verder heeft mijn dochter borstvoeding gehad en die is vet intelligent dus het klopt hartstikke. We draaien ook veel Mozart, voor die extra paar procent puntjes. Het zit hem allemaal in de combi
Klik!
Ontopic: volgens mij zijn daar diverse onderzoeken over geweest. Maar ik heb geen bewijs hoor (don't shoot me!).
Ik heb tijdens de zwangerschap alleen vette vis gegeten.

Toch jammer van die paupervoeding, nu is ze toch niet de beste van de klas
Pfieuw Nikki, you saved my ass.
Am J Clin Nutr. 1999 Oct;70(4):525-35.

Breast-feeding and cognitive development: a meta-analysis.

Anderson JW, Johnstone BM, Remley DT.

Metabolic Research Group, Veterans Affairs Medical Center. jwandersmd@aol.com

Comment in:

Am J Clin Nutr. 1999 Oct;70(4):433-4.

Am J Clin Nutr. 2000 Oct;72(4):1063-4.

Abstract

BACKGROUND: Although the results of many clinical studies suggest that breast-fed children score higher on tests of cognitive function than do formula-fed children, some investigators have suggested that these differences are related to confounding covariables such as socioeconomic status or maternal education.

OBJECTIVE: Our objective was to conduct a meta-analysis of observed differences in cognitive development between breast-fed and formula-fed children.

DESIGN: In this meta-analysis we defined the effect estimate as the mean difference in cognitive function between breast-fed and formula-fed groups and calculated average effects using fixed-effects and random-effects models.

RESULTS: Of 20 studies meeting initial inclusion criteria, 11 studies controlled for >/=5 covariates and presented unadjusted and adjusted results. An unadjusted benefit of 5.32 (95% CI: 4.51, 6.14) points in cognitive function was observed for breast-fed compared with formula-fed children. After adjustment for covariates, the increment in cognitive function was 3.16 (95% CI: 2.35, 3.98) points. This adjusted difference was significant and homogeneous. Significantly higher levels of cognitive function were seen in breast-fed than in formula-fed children at 6-23 mo of age and these differences were stable across successive ages. Low-birth-weight infants showed larger differences (5.18 points; 95% CI: 3.59, 6.77) than did normal-birth-weight infants (2.66 points; 95% CI: 2.15, 3.17) suggesting that premature infants derive more benefits in cognitive development from breast milk than do full-term infants. Finally, the cognitive developmental benefits of breast-feeding increased with duration.

CONCLUSION: This meta-analysis indicated that, after adjustment for appropriate key cofactors, breast-feeding was associated with significantly higher scores for cognitive development than was formula feeding.
En Rosanne, wat vind jij ervan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven