Borstvoeding en intelligentie

18-02-2011 22:51 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vaak lees en hoor ik dat borstvoeding de intelligentie vergroot, maar ik kwam ook laatst ergens tegen dat dit vooral het geval zou zijn bij jongens. Draagt flesvoeding dan helemaal geen bijdrage aan ons brein of is het nogal overtrokken?

Maakt het echt uit of je flesvoeding of borstvoeding geeft of niet?

Zouden echt alle professoren en doktoren vroeger BV hebben gehad? :-) Dat het antistoffen zou hebben tegen allerlei ziektes geloof ik niet meer. Sinds de geboorte is mijn baby van 5 1/2 maand al drie keer in het ziekenhuis beland met een zware infectie. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat haar grote zus naar de creche gaat en alle virussen meeneemt naar huis. Ook heeft mijn baby constant een loopneus. Mijn eerste kind had trouwens wel veel profijt van BV. Bijna nooit ziek geweest, totdat ze naar de creche ging......

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

R.
Wow, dus hoe hoger het opleidingsniveau, hoe beter je tieten het doen?

Ging er toch iets mis bij mijn hoogopgeleide tieten...misschien hebben ze niet goed mede-opgelet op school.

Of had ik toch die promotie moeten doen, dan had er wel melk uitgekomen... als ik dat had geweten...
mequote:AlettaJacobs schreef op 18 februari 2011 @ 23:14:

Verder heeft mijn dochter borstvoeding gehad en die is vet intelligent dus het klopt hartstikke. We draaien ook veel Mozart, voor die extra paar procent puntjes. Het zit hem allemaal in de combi Jij hebt haar nu al naar Mensa gestuurd?
Arch Gen Psychiatry. 2008 May;65(5):578-84.

Breastfeeding and child cognitive development: new evidence from a large randomized trial.

Kramer MS, Aboud F, Mironova E, Vanilovich I, Platt RW, Matush L, Igumnov S, Fombonne E, Bogdanovich N, Ducruet T, Collet JP, Chalmers B, Hodnett E, Davidovsky S, Skugarevsky O, Trofimovich O, Kozlova L, Shapiro S; Promotion of Breastfeeding Intervention Trial (PROBIT) Study Group.

Collaborators (47)Bazulko N, Dzikovich I, Gritsenko O, Ovchinikova L, Rizkovskaya J, Shishko G, Sevkovskaya Z, Andreeva N, Avdeichuk T, Gotovchi M, Avsiuk E, Baikevich I, Bisucova Z, Turkovskaya N, Bujko I, Rahotskaya V, Galushkina T, Solovey V, Iodkovskaya D, Ivanova G, Kebikova L, Lazuta L, Kluchnikova G, Kotliarovich M, Potapenko O, Kotuchova N, Tsarik N, Kovalevskaya G, Krokas N, Kushkova N, Senchuk N, Lazarenko A, Liamkina Z, Misiura R, Nabedo T, Pleskach S, Seraia E, Prihodovskaya S, Rogach I, Rutkovskaya L, Sheveleva L, Shota V, Silvanovich A, Smolskaya L, Solovyova Z, Tichonchuk T, Zarodova O.

Department of Pediatrics, McGill University, Montreal, Quebec, Canada. michael.kramer@mcgill.ca

Comment in:

Arch Gen Psychiatry. 2008 Dec;65(12):1456; author reply 1458-9.

Arch Gen Psychiatry. 2008 Dec;65(12):1456-7; author reply 1458-9.

Arch Gen Psychiatry. 2008 Dec;65(12):1457-8; author reply 1458-9.

Abstract

CONTEXT: The evidence that breastfeeding improves cognitive development is based almost entirely on observational studies and is thus prone to confounding by subtle behavioral differences in the breastfeeding mother's behavior or her interaction with the infant.

OBJECTIVE: To assess whether prolonged and exclusive breastfeeding improves children's cognitive ability at age 6.5 years.

DESIGN: Cluster-randomized trial, with enrollment from June 17, 1996, to December 31, 1997, and follow-up from December 21, 2002, to April 27, 2005.

SETTING: Thirty-one Belarussian maternity hospitals and their affiliated polyclinics.

PARTICIPANTS: A total of 17,046 healthy breastfeeding infants were enrolled, of whom 13,889 (81.5%) were followed up at age 6.5 years.

INTERVENTION: Breastfeeding promotion intervention modeled on the Baby-Friendly Hospital Initiative by the World Health Organization and UNICEF.

MAIN OUTCOME MEASURES: Subtest and IQ scores on the Wechsler Abbreviated Scales of Intelligence, and teacher evaluations of academic performance in reading, writing, mathematics, and other subjects.

RESULTS: The experimental intervention led to a large increase in exclusive breastfeeding at age 3 months (43.3% for the experimental group vs 6.4% for the control group; P < .001) and a significantly higher prevalence of any breastfeeding at all ages up to and including 12 months. The experimental group had higher means on all of the Wechsler Abbreviated Scales of Intelligence measures, with cluster-adjusted mean differences (95% confidence intervals) of +7.5 (+0.8 to +14.3) for verbal IQ, +2.9 (-3.3 to +9.1) for performance IQ, and +5.9 (-1.0 to +12.8) for full-scale IQ. Teachers' academic ratings were significantly higher in the experimental group for both reading and writing.

CONCLUSION: These results, based on the largest randomized trial ever conducted in the area of human lactation, provide strong evidence that prolonged and exclusive breastfeeding improves children's cognitive development.
Pfoe Mirjam, het is weekend hoor..

Heavy shit.
Inderdaad.

Vooral nu bekend is dat 6 maanden exclusieve bv minder goed is.

Zijn al die hoogopgeleide mensen toch nog dom :D
Ik wilde het niet zeggen. Droge kost!
quote:isabon schreef op 18 februari 2011 @ 23:25:

Inderdaad.

Vooral nu bekend is dat 6 maanden exclusieve bv minder goed is.

Zijn al die hoogopgeleide mensen toch nog dom :DJa maar die HOM lezen dan weer niet de telegraaf, en dat artikel stond nou juist daarin!
Misschien niet een altijd even betrouwbare bron, maar op internet lees ik er heel veel over. In folders en boeken over zwangerschap heb ik het ook gelezen.

Dit topic is trouwens helemaal niet bedoeld als een welles-nietes spelletje. Ik wil gewoon weten wat het verband is tussen intelligentie en BV, of het er uberhaupt is.
quote:Rosanne26 schreef op 18 februari 2011 @ 23:28:

Misschien niet een altijd even betrouwbare bron, maar op internet lees ik er heel veel over. In folders en boeken over zwangerschap heb ik het ook gelezen.

Dit topic is trouwens helemaal niet bedoeld als een welles-nietes spelletje. Ik wil gewoon weten wat het verband is tussen intelligentie en BV, of het er uberhaupt is.Maar dat weten wij toch ook niet?
Nee, dat weten wij niet.
Het belangrijkste deel heb je je dochters al meegegeven in hun genen. Of niet, en dan denk je gewoon: 'intelligentie is ook niet alles'.
Ik heb altijd begrepen dat omega-vetzuren (visolie e.d.) een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de hersenen van foetussen en jonge baby's. Vooral in het laatste trimester van de zwangerschap en de eerste maanden na de geboorte ontwikkelen de hersenen zich sterk; voldoende omega-vetzuren geeft dan intelligentere kindjes dan wanneer ze die niet binnenkrijgen. Deze vetzuren zitten van nature in moedermelk, maar niet in alle merken flesvoeding. Dat lijkt mij een logische verklaring voor het relatieve verschil in intelligentie tussen de groep kindjes die borstvoeding hebben gehad en de groep kinderen die flesvoeding kregen.

Deze stoffen worden onttrokken aan het lichaam (en de hersenen) van de moeder tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Haar hersencapaciteit gaat dus achteruit (zwangerschapsdementie) tenzij ze dit aanvult in haar voeding, bijvoorbeeld door het eten van vette vis.
In ontwikkelingslanden krijgen baby's veel vaker borstvoeding omdat het water om flesvoeding aan te maken zo vervuild is. Of ze daar nu zo slim zijn....?

Ik denk inderdaad dat hoogopgeleide vrouwen vaker borstvoeding geven maar dat die borstvoeding niet de oorzaak is van een hoog IQ bij hun kinderen. Dat is toch echt genetisch en heeft ook het een en ander met omgevingsfactoren te maken.
Mieomij, dat verhaal heeft de BV maffia mij ook voorgehouden... Ach het zal allemaal... Vond het gezellig om te doen en het voelde goed.

Maar om het vuurtje een beetje op te stoken; voor BV heb je wat meer vermogen tot ontspanning, doorzetting vermogen en zelfverzekerdheid nodig, misschien leiden die factoren ook tot hogere intelligentie? En geeft een moeder die deze factoren bezit dit dus ook door in de genen?

Maar alle gekheid op een stokje; ze zouden onderzoek moeten doen bij gezinnen waarvan het ene kind wel en het andere geen BV heeft gekregen en dan ook nog rekenibg houden met de kinderrij.
quote:south schreef op 18 februari 2011 @ 23:46:

Mieomij, dat verhaal heeft de BV maffia mij ook voorgehouden... Ach het zal allemaal... Vond het gezellig om te doen en het voelde goed.

Maar om het vuurtje een beetje op te stoken; voor BV heb je wat meer vermogen tot ontspanning, doorzetting vermogen en zelfverzekerdheid nodig, misschien leiden die factoren ook tot hogere intelligentie? En geeft een moeder die deze factoren bezit dit dus ook door in de genen?

Maar alle gekheid op een stokje; ze zouden onderzoek moeten doen bij gezinnen waarvan het ene kind wel en het andere geen BV heeft gekregen en dan ook nog rekenibg houden met de kinderrij.Jaaa, nog beter: tweelingonderzoek! Heel ethisch verantwoord
Ik ken gewoon een tweeling waarvan de ene wel en de andere geen bv kreeg. Was voor de moeder anders niet haalbaar ofzo. Waar kan ik ze opgeven?
quote:south schreef op 18 februari 2011 @ 23:52:

Ik ken gewoon een tweeling waarvan de ene wel en de andere geen bv kreeg. Was voor de moeder anders niet haalbaar ofzo. Waar kan ik ze opgeven? Haha!
quote:Rosanne26 schreef op 18 februari 2011 @ 22:51:

Draagt flesvoeding dan helemaal geen bijdrage aan ons brein of is het nogal overtrokken?

Sorry hoor, maar ik moet hier even op reageren. Het is: 'Draagt flesvoeding dan niets bij aan ons brein....' òf 'Levert flesvoeding geen bijdrage aan ons brein?'

En je komt hier dus vragen of er een verband is tussen bv en intelligentie? Want al die wetenschappers zullen op vrijdagavond inderdaad wel op de kinderpijler van het Viva-forum zitten natuurlijk....

Zelf zeker fv gehad?
quote:Beauke schreef op 18 februari 2011 @ 23:42:

In ontwikkelingslanden krijgen baby's veel vaker borstvoeding omdat het water om flesvoeding aan te maken zo vervuild is. Of ze daar nu zo slim zijn....?Suggereer je nu dat er er ontwikkelingslanden geen slimme mensen wonen?
quote:

Beauke schreef op 18 februari 2011 @ 23:42:

In ontwikkelingslanden krijgen baby's veel vaker borstvoeding omdat het water om flesvoeding aan te maken zo vervuild is. Of ze daar nu zo slim zijn....?

In ontwikkelingslanden geven ze minder fv omdat bv daar wel de normaalste voeding is voor baby's. Daar kijken vrouwen naar hun kind ipv de klok. Daar weten ze dat t normaal is dat baby's geen ritme hebben of de hele nacht doorslapen.

En dat hoger opgeleide moeders vaker bv geven heeft mijn inziens meer te maken net dat zij zich beter verdiepen/voorbereiden op bv waardoor ze meer kennis hebben van echt normaal babygedrag. (geen/weinig ritme, 's nachts om voedingen komen, regeldagen, enz. )

Maar goed dat is ot
Oja en in ontwikkelingsladen hebben ze ook geen consultatiebureau dat (onzekere) borstvoedende moeders voorziet van adviezen en groeicurves die gebaseerd zijn op kinderen die kv krijgen.

Zo die frustratie ook weer kwijt.
Ik las 2 dagen geleden een artikel (online) van Elsevier, onderzoek wees uit dat bv voor slimmere jongens zorgde. Voor meisjes was er geen verschil.

Was een onderzoek onder 1000 kinderen van 10 jaar.

http://www.elsevier.nl/we ... maakt-jongens-slimmer.htm

*heeft een jongen maar als ie gewoon lekker meekomt op school vind ik het goed. Het is niet dat ik daarom bv geef*
OMG geen vette vis tijdens zwangerschap en fv gegeven.... Mijn jochie groeit op voor de goot!!!
quote:Rosanne26 schreef op 18 februari 2011 @ 22:51:

Hoi,

Vaak lees en hoor ik dat borstvoeding de intelligentie vergroot, maar ik kwam ook laatst ergens tegen dat dit vooral het geval zou zijn bij jongens. Draagt flesvoeding dan helemaal geen bijdrage aan ons brein of is het nogal overtrokken?

Maakt het echt uit of je flesvoeding of borstvoeding geeft of niet?

Zouden echt alle professoren en doktoren vroeger BV hebben gehad? :-) Dat het antistoffen zou hebben tegen allerlei ziektes geloof ik niet meer. Sinds de geboorte is mijn baby van 5 1/2 maand al drie keer in het ziekenhuis beland met een zware infectie. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat haar grote zus naar de creche gaat en alle virussen meeneemt naar huis. Ook heeft mijn baby constant een loopneus. Mijn eerste kind had trouwens wel veel profijt van BV. Bijna nooit ziek geweest, totdat ze naar de creche ging......

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

R.Wat wil je hier nou toch voor reacties op? Aangezien het hier niet stikt van de wetenschappers, valt er weinig zinnigs over te zeggen.
quote:isabon schreef op 18 februari 2011 @ 23:05:

Mijn man heeft een iq van 145 en heeft heel kort bv gehad

Ik heb een iq van 144 en heb flesvoeding gehad...

Zie je toch die ene punt meer....

Ik haal de 100 nog niet en kreeg fv, mijn mans IQ gaat alle perken te buiten, óók met fv.

Zegt dat ook iets? *likkebaardt alvast*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven