Borstvoeding en werk; kolven, combineren of afbouwen?

11-02-2009 21:07 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Mijn zoontje is nu 6 weken. Over 6,5 weken moet ik weer aan het werk.

Het is mijn 2e zoontje. De borstvoeding bij de eerste ging niet goed (viel af) en toen ben ik al snel gaan bijvoeden en ook afbouwen. Omdat ik toen geen werk had heb ik ook niet hoeven kolven op het werk.

Nu loopt de voeding echter heel goed. Inmiddels zit ik op 7 voedingen en ik hoop op 6 voedingen te zitten als ik weer ga werken. Maar dan?

Ik zie erg tegen kolven op mijn werk op. Mijn werk en functie leent zich er niet echt voor. Als ik echt zou willen kan ik er tijd voor inruimen en is er een ruimte maar echt relaxed is het volgens mij niet.

Maar nu vind ik het eigenlijk heel zonde om al af te bouwen. Maar ik denk dat ik nu al met afbouwen moet beginnen als ik dus niet voor kolven op mijn werk kies. Dit tot een ochtend en avond overblijft met evt. een nacht. Dit kost nl. een aantal weken. En niet afbouwen en dan met volle en lekkende borsten op het werk zitten lijkt me ook geen optie.

Ik overweeg 3 opties:

1. gewoon doorgaan en toch gaan kolven. Maar hoe doe ik dat op mijn werk? Ik ga dan een elektrische kolf lenen of gebruik een hand kolf. Maar hoe zit dat met hygiene? Je kunt deze op je werk toch niet tussentijd uitkoken? En blijf ik dan niet met lekkende borsten zitten en/of als ik niet uitkijk melkvlekken in mijn kleren. Tips graag?!

2. een combi van borst en fles. Ochtend, avond en evt. nacht nog borst en overdag 3 flessen kunstvoeding zodat ik niet op mijn werk hoef te kolven. Vraag is of dit haalbaar is? Iemand ervaring?

3. helemaal afbouwen en als ik ga werken helemaal geen borstvoeding meer geven. Hoeveel weken kost dit? Scheelt natuurlijk wel veel tijd in de ochtend e.d... Want heb ik straks wel tijd voor borstvoeding als ik 2 kids en mezelf moet voeden, wassen en aankleden en om 7.15 de deur uit moet en pas rond 18.15 de kids weer ophaal?

Tja... Het liefst ging ik helemaal nog niet werken maar ik heb al 1,5 extra vakantie genomen zodat mijn zoontje bijna 13 weken is als hij naar de opvang is. Ik zou dan tot ongeveer 12 weken borstvoeding geven.

Ik hoor graag hoe anderen dit doen, gaan doen of hebben gedaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

nikiet

moeder zoontje van mei 06 en 30 december 2008 (nu 6 weken)
Pluk de dag!
hai, hai,

Luxaflex. Ik schat mijn zoontje nu met ruim 8 wk op 5 kg. Ga straks naar het CB voor zijn eerste prikjes en om te wegen. Ben erg benieuwd.

Ben ook erg blij dat ik het nu probeer. Alleen hoop ik echt meer te gaan kolven. Zojuist nog 30 ml gekolfd.

Maar was ook vrij kort na het drinken. Probeer btje bij btje een voorraad op te bouwen.

Btjes van 24 uur mag je toch bij elkaar doen en dan in de vriezer doen? Ik doe warm nu niet meer bij koud. Zet het wel meteen na het kolven in de koelkast en meng straks van vanmorgen met de melk van gistermiddag. En dan in de vriezer?

We gaan stug door. Hoop wel dat mijn tepels niet gaan irriteren. Ik voel het nu wel wat meer. Kolf niet te lang. Max. 5-10 minuten nu.

later meer. moet zo naar het cb.

groet nikiet
Pluk de dag!
Van Borstvoeding.com:

- Ga hygiënisch te werk.

- Was je handen voor het kolven.

- Gebruik schoon en gesteriliseerd kolfmateriaal en flesjes.

- Koel de moedermelk zo snel als mogelijk.

- Bewaar flesjes moedermelk altijd achter in de koelkast.

- Vries de melk binnen 24 uur in.

- Reserveer een aparte lade in de vriezer voor de moedermelk.

- Geef elk zakje of flesje afgekolfde moedermelk een etiket met daarop de datum.

- Bewaar de melk bij voorkeur in kleine porties van 50 - 120 cc; zo voorkom je dat je teveel melk hebt opgewarmd als je baby niet alles opdrinkt.

- Vervoer de melk koel van werk naar huis en van huis naar crèche; bijvoorbeeld in een koeltasje met koelelementen.

- Als moedermelk op een temperatuur van 0 - 5 °C wordt bewaard, kun je de dagopbrengst opsparen en alles bij elkaar in één fles of zakje mengen en in de koelkast bewaren, of invriezen.

Hoe was het bij het cb?

Vanavond weer een staaltje "Ik ben zooo blij dat ik bv geef" meegemaakt: zoonlief was helemaal over z'n toeren in bed, maar wel heel erg moe. Normaal gezien vindt hij het heerlijk om naar bed te gaan en huilt eigenlijk nooit, maar nu was het mis. Huilen, gillen. Paar keer heen geweest, maar niks werkte.Toen maar even uit bed gehaald voor een slok. En jawel, meteen stil en na 3 minuten in slaap. Nu ligt hij heerlijk te slapen in eigen bed
hai,hai,

Bedankt voor de info Luxaflex! Het meeste is mij wel bekend. Alleen staan er soms wisselende verhalen over het schoonhouden v.d. kolf. Wel of niet koud, warm water, zeep en hoe vaak uitkoken.

Ik doe het nu een btje op gevoel. In principe elke dag uitkoken en steeds afwassen nu in een sopje + afspoelen.

Gisteren bewaarde ik de kolf in een afgesloten boterhamzakje in de koelkast. Ik denk dat dit goed is? En in open lucht op aanrecht laten drogen kan toch ook?

En ja dat is inderdaad het fijne van bv. Dat je ze rustig kunt krijgen als ze overstuur zijn of pijn hebben.

Mijn zoontje had wat last v.d. prikjes gisteren en toen kreeg hij ook wat extra. Maar hij wilde vooral slapen. Behalve vanacht. Voor het eerst dat hij klaarwakker was rond 03.00 uur en kon zelf om 4.30 uur pas weer slapen. Kwam omdat hij overdag meer had geslapen i.v.m. de prikjes denk ik.

Kolven gaat nog niet super. Vanmorgen tegelijk gekolfd toen mijn zoontje dronk. Hij had wel al uit die borst gedronken. Ik haalde er toen 30 ml nog uit. De andere waar hij klaar mee was niets meer. Terwijl ze echt nog heel vol waren.

Moet snel die spray halen bij de huisarts. Iemand van jullie had daar toch ook ervaring mee?

Ik ben bang dat mijn productie terug loopt als het kolven op het werk niet lukt? Op mijn vrije woensdag moet ik dan ook nog eens kolven omdat mijn man de donderdag vrij is en opvangt... Moet dus ma t/m woensdag gaan kolven naast het gewone voeden. Lijkt me best heftig.

Verder groeit hij goed op mijn voeding was ruim 600gram aangekomen 310 per week gegroeid en is nu ruim 4800 gram.

tot snel.

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Toen ik weer begon met werken, wilde ik ook heel graag kolven. In elk geval totdat mijn zoontje 6 maanden is. Inmiddels is hij 5 maanden oud en combineer ik bv met kv. In het begin kolfde ik 3 keer per dag, maar dat was erg moeilijk in te plannen op mijn werk, zo tussen alle afspraken door (ook buiten kantoor). Later 2 keer. Jammergenoeg merkte ik dat het geven van bosrtvoeding in combinatie met een voor mij stressvolle baan me heel veel energie kost. Ik viel af en voelde me heel erg moe. Nu kolf ik alleen nog maar 's morgens omdat ik dan het meeste melk heb.

Mijn zoontje krijgt nu 5 voedingen, waarvan 2 kv ('s middags en 's avonds laat). Ik merk wel dat het lastig is om mijn productie op pijl te houden. Maar ik wil het zo graag nog even volhouden... Ik geniet van de momenten zo knus samen, maar aan de andere kant is het ook wel erg makkelijk als het voeden niet meer op mij aan komt.

De afgekolfde melk gaat trouwens in de koelkast en de kolf spoel ik af en die stop ik in mijn tas. Thuis kook ik hem 's avonds uit.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik het in elk geval een kans geven. Afbouwen kan altijd nog, zoals ik nu doe. Al kost het me wel moeite te accepteren dat het afloopt. Ik heb soms de neiging om weer als een bezetene te gaan kolven op mijn vrije dagen in de hoop dat de productie weer flink toeneemt.

Succes met je beslissing!
Nikiet, op je vrije woensdagen hoef je toch niet perse te kolven? Je zoon kan op de donderdag dat hij bij je man is toch drinken wat je op de werkdag daarvoor gekolfd hebt? Ik ben ook op woensdag vrij en mijn zoon drinkt op donderdag wat ik op dinsdag gekolfd heb (of een voeding uit de vriezer, in principe vries ik alles wat ik kolf aan het eind van de dag in).

Maak je ook niet te druk over hoe je de kolf moet schoonhouden enzo. Ik weet dat ze in bijvoorbeeld Frankrijk helemaal niet meer adviseren de spullen te sterilliseren.

Je sterilliseert je borst toch ook niet voor je hem geeft? Een kind wordt echt niet zo snel ziek hoor, relax!
Nog even wat meer geruststelling wat betreft het schoonmaken van de kolf .

Ik heb zeven maanden fulltime gekolfd en ik waste de kolf gewoon 1x per dag af; verder spoelde ik hem af tussen de kolfbeurten door. Met koud water trouwens, want van warm water stollen de eiwitten en dan wordt 'ie minder goed schoon. Alleen toen mijn dochter heel klein was, heb ik de kolf elke dag uitgekookt en daarna nog maar heel sporadisch. Op mijn werk bewaarde ik alles gewoon in de tas die bij de kolf hoorde nadat ik het afgespoeld had. Ging prima!
hai, hai,

Ok. Ik zou me minder druk maken m.b.t. het schoonmaken. Ben gewoon als de dood een borstontsteking o.i.d. op te lopen. Houdt het eerst bij elke dag of om de dag en spoel hem inderdaad goed af. Ben ook wat voorzichtiger omdat we ook nog katten rond hebben lopen en dus een andere zoon van bijna 3. Maar aan de andere kant. Te schoon is ook niet goed en hoe ouder hij wordt hoe meer hij kan hebben. Ik denk dat moedermelk sowieso veel antistoffen meegeeft.

Newbornmama. Wat balen dat het toch niet zo goed lukt met het kolven. Ook al heb je er recht op hoor. Heb je ook die neusspray geprobeerd? Ik ga het sowieso proberen en ook al vindt mijn leidinggevende het niet zo'n goed idee of wat dan ook. Maar ik grijp wel naar de kv als ik toch te weinig heb. Ik hoop dit d.m.v. een voorraadje eerst te voorkomen. Ik heb nog 4 weken om op te bouwen. Ander 'probleempje' is nu dat ik de vriezer moet leegmaken en nog een keertje ontdooien/schoonmaken. Ik heb alleen 2 van die kleine vriesvakjes boven de koelkast. Kan dus niet zoveel in. Ik ga daarom ook een deel in ijsblokzakjes doen.

Ik probeer nu een voorraadje op te bouwen maar heb nog maar 80 ml in de vriezer. Vanmorgen had ik 80 ml gekolfd! Direct nadat mijn zoontje in de ochtend had gedronken en dat is het meeste tot nu toe.

Morrie. Inderdaad. Van dinsdag kan ik ook donderdag geven... hihi.. niet aan gedacht. Stom. maar dan moet ik in het weekend kolven om genoeg te hebben voor maandag én dinsdag denk ik... Is op zich niet zo'n probleem denk ik.

Mijn zoontje gaat de eerste 4 maanden (dus tot 7 maanden) alleen de ma + di naar de opvang omdat mijn man de donderdagen ouderschapsverlof heeft. Is wel handig dat ik er een weekend voor heb om een voorraad op te bouwen.

Dat is ook niet het probleem. Ik hoop dus alleen dat de productie op gang blijft en niet zo gaat als bij newbornmama.

Maar ik sta er al een stuk relaxter in hoor. Al hoop ik wel dat mijn zoontje snel op 6 voedingen uitkomt. Overdag wil hij vaak nog om de 3 uur en soms nog sneller. In de nacht komt hij de eerste keer na 5 uur (meestal tussen 3 en half 4) en daarna laat hij er nogmaals 5 uur tussen.

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Hallo Nikiet,

Ik kolf nu al 7 maanden op het werk voor mijn inmiddels 10 maanden oude dochtertje. Probeer je niet teveel te fixeren op het aantal mililiters, de een kolft nou eenmaal makkelijker en meer dan de ander. Ik was in het begin ook heel spastisch bezig met een voorraad, maar de praktijk leerde dat ik op mijn werk elke keer precies genoeg kolfde voor de voedingen als ik er niet was. Ik kolf nu zo'n 150 cc per kolfbeurt, ook niet spectaculair dus. Vergeet niet dat als je op je werk kolft, je zoontje ook al uren niks gedronken heeft en de opbrengst dan ook meer zal zijn dan nu tussen twee voedingen door. Je borsten moeten daarnaast ook 'wennen' aan het kolven. ALs je op je werk kolft, probeer dan twee kolfmomenten in de ochtend te aten vallen, dan is de opbrengst het grootste. En ik werd ook makkelijker na een paar maanden met geven van af en toe een flesje kv als ik niet genoeg gekolft had.
Dag, dag,

Ik wil jullie bij deze even laten weten dat het kolven steeds beter gaat! Afgelopen nacht sliep mijn zoontje van 22.30 tot 5.15 uur! Om half 4 deden mijn borsten zo zeer dat ik toch even ben gaan kolven. Maar een paar minuten en ik had 80 cc. Ook eerdere kolfsessies gingen steeds beter. Heb er op zich dus wel vertrouwen dat het op mijn werk ook gaat lukken. Als ik maar een rustige plek kan vinden en kan ontspannen.

Morgen is mijn zoontje alweer 9 weken en hij gaat dus bijna doorslapen en waarschijnlijk kom ik vandaag op 6 voedingen uit.

Komt dus zeker goed met de bv. Ben blij dat ik nog even door heb gezet.

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven