Borstvoeding: ik zit er een beetje doorheen. Tips?

24-05-2020 08:44 135 berichten
Hoi,

3 weken geleden ben ik bevallen van een heel mooi meisje, 4 weken te vroeg.
Op dit moment zoek ik wat steun en antwoorden bij het borstvoeden. Iets wat me tot nu toe zwaar valt. Maar ik vind het zo fijn voor mijn meisje dat ze die geborgenheid en troost in de bv kan vinden, daarom wil ik doorzetten met evt wat aanpassingen.

Ik vind het helemaal niet die magische ervaring die ik verwacht had en ervaar het eerder als een gevangenis.
In eerste instantie kreeg ze de melk niet zelfstandig op gang, waardoor we de kraamweek doorgebracht hebben in een cyclus van proberen te voeden, kolven, vingervoeden. Iets dat 1,5 uur per rondje in beslag nam.
Toen schoot mijn productie omhoog, had voldoende om de hele straat te voeden. Vanaf dat moment is ze eigenlijk volledig aan de borst en hebben we de kolf weggebracht.
Ik voel me best schuldig dat ik er nog steeds geen fijn gevoel bij heb.
Waar dat door komt: pijnlijke borsten, pijnlijke toeschietreflexen. Baby heeft heel veel kramp, melk opgeven, winderigheid, en huilt soms uuuuuren achter elkaar en werkelijk niks helpt. Dan wil ze alleen maar drinken drinken drinken. Dan voelt het echt alsof ze mijn borsten mishandelt. Maar het is de enige manier om haar rustiger te krijgen.

Mijn man en ik hebben haar op de slaapkamer in een cosleeper. Dus we zijn beiden wakker als zij wil eten, ze is een pittige tante. En momenteel doet ze per borst 20 tot 25 minuten. Als ze elke 2 uur wil eten, wat vaak zo is op rustige nachten, dan blijven er dus blokjes van 1 uur slapen per keer over. We slapen beiden nu niet meer dan 1-3 uur per nacht. En overdag lukt het smiddags soms om er nog 1 uurtje bij te pakken.
Hoe normaal is het dat het zo loopt? Dit gaat mij in elk geval opbreken als dit nog weken tot maanden zo doorgaat.

Ik zit er gewoon doorheen en merk een stressreactie bij mezelf bij ieder huiltje omdat ik dan denk: neeeee niet weer borstvoeden! Nu ben ik weer bang dat ik daardoor de productie ga belemmeren. Ik heb enorm last van kraamtranen gehad en merk nog steeds dat ik mentaal niet veel kan hebben. Veel huilen, moeheid, stress, en zelfs gedachten over dat ik haar niet kan geven wat ze nodig heeft, de band kwijtraken e.d. Het verbetert, maar op bv vlak niet.

Maar dan oplossingen?
Ik zou graag willen kunnen afwisselen met mijn man. Even niet de enige zijn die haar voortdurend aan mijn lijf gekluisterd heeft. Maar als je kolft kun je in mijn ogen net zo goed de baby aanleggen? Dan moet je er toch uit voor kolven. En wanneer kolf je dan zonder haar eten op dat moment af te pakken? Hoe lang kunnen je borsten zonder kolven of voeden snachts?

Flesvoeding zou een optie kunnen zijn. Maar ben bang dat de krampen daarmee nog erger worden. En als ik genoeg melk heb, waarom zou ik haar die geborgenheid afpakken?

Wie kan hier wat zinnigs in zeggen, adviseren? Iets waarmee ik wat meer balans kan creeeren voor mij en mijn man?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
24-05-2020 09:04
Het enige waar ik in de kraamweek om heb gejankt is dat de borstvoeding niet lukte. Iedereen om mij heen riep 'geef toch de fles!'. Maar ik wou het zélf zo graag. Wil niet zeggen dat het voor TO zo is, maar die gevoelens kunnen dus ook.
Ja, dat snap ik, maar waarom wil je het zo graag?
Ik wilde het ook, want ik was helemaal doodgegooid met hoe fantastisch het toch was en hoe belangrijk en hoe fijn enz. enz.
Ja, dan wil je het graag, duh.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bij mij kwam de productie ook niet op gang, waardoor het kolven en aan de borst en dan nog bijvoeden was. Het aanhappen elke keer begon echt pijn te doen en ik zag er ook tegen op. Het voelde voor mij verder niet als een speciaal moment.
Ik ben er toen na een paar dagen al mee gestopt en dat voelde als een enorme opluchting.
Inmiddels is mijn zoontje ruim 3 maanden en heb er nog geen spijt van. Het gaat erg goed met hem en ook qua geborgenheid heb ik niet het gevoel dat er iets mist.
Kan het zijn dat ze teveel binnen krijgt? Kan het spugen en winderigheid wel verklaren. 20 minuten per kant is best lang volgens mij. Zeker als je zegt dat je veel melk hebt. Ik zou inderdaad een LK eens laten meekijken/meedenken.
Het lijkt wel alsof ik mijn verhaal lees zeg.
Ook een pittige tante 4 weken te vroeg. Te laat gestopt met kolven dus enorme overproductie.
Het schijnt normaal te zijn dat voeden op verzoek dan echt aanpoten is; wel groei in de lengte maar het spek hebben ze niet. Geen quick fix daar...

Hier hebben we het gered met;
- Draagdoek = langere slaapjes overdag: minder vaak voeden
- De eerste tsr af laten lopen = minder verslikken
- Liggend voeden = de hemel
- Blokvoeden (overleg met een lactatiekundige)
- Af en toe alles afkolven
- Man gaf de eerste fles na mijn bedtijd, ik dook er vroeg in.
kleinezon wijzigde dit bericht op 24-05-2020 15:06
7.12% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Veilig samen slapen kan trouwens wel. Zijn richtlijnen voor te vinden op het internet. Zoals geen dekbed en (liever) geen kussen.
Herkenbaar!!

Dit had ik met de jongste ook!! Dus allereerst een hele dikke knuffel!

Man is hier apart gaan slapen, zo was hij in iedere geval een beetje uitgerust en kon hij als hij vrij was de dag shift doen.

Zo rond 8 a 9 weken werd het stabieler, de tijden per borst korter en minder vaak, toen werd het echt makkelijker!

Die wow fantastisch een kind voeden euforie heb ik nooit gehad.
Het was dat volledig kolven ( bij de oudste gedaan) niet haalbaar was. Beide kinderen zijn met heel veel allergieën geboren, arts heeft toendertijd een staatje laten zien dat iedere x periode de Bv geven de kans op allergieën af neemt dus dit was wel een drijfveer.

Kijk eens naar een lactatiekundige in de buurt. Ze kijk met je mee en geven praktische tips afgestemd op jullie.
Slapen met een baby op de buik durfde ik wel met een voedingkussen onder mijn hoofd en mijn armen dan erop. Ik kon me dan niet meer omdraaien en baby kon er niet vanaf rollen.
Gefeliciteerd trouwens met de geboorte van je dochter! Is een lange weg geweest voor jullie volgens mij. Je wilt haar vast het allerbeste geven, maar vergeet jezelf niet!
wished- schreef:
24-05-2020 09:00
Precies de reden dat ik met mijn jongste bewust voor flesvoeding koos. Vond het echt een gedoe met mijn oudste.
Waarom jezelf zo kwellen, flesvoeding worden ze ook groot op.

Tja als je toch perse wilt blijven borstvoeden zou ik een lactatiekundige raadplegen die kan je hierbij helpen.

Succes!
Dit.
Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken. Niets mis mee met fv.
Ik deed beiden dus borst en fles. En dan snachts met name fles want dan kon man ook een ronde doen.
Ik werd er bij de jongste ook gek van.
Ik zat voor mijn gevoel bijna 24 uur per dag met mijn tieten uit mijn blouse en mijn kindje bleef maar huilen en onrustig.
Iedereen zat ook in mijn nek te hijgen over die borstvoeding.
De verloskundige, kraamverzorgster en de lactatiedeskundige.
Allemaal met de beste bedoelingen, maar ik vond dat met me wel enorm opgedrongen werd.
Ik wilde graag kolven zodat het drinken makkelijker zou gaan voor die kleine en ik ook goed zou kunnen zien hoeveel cc ze dronk.
Moest ik beslist niet doen i.v.m tepel/speen verwarring.
Ik deed gewoon van alles fout voor mijn gevoel en zat er uiteindelijk helemaal doorheen.
Ik ben heel eigenwijs mijn eigen koers gaan varen want dit hield ik niet vol.
Ik ben gaan kolven en uit de fles gaan voeden.
Toen mijn productie terugliep ben ik er aanvullend nutrilon bij gaan geven.
Het gaf mij in ieder geval heel rust.
Doe vooral wat voor jou goed voelt. Ik vond het de eerste maand ontzettend pijnlijk: ontstekingen, kapotte tepels, stuwing. Bij mijn eerste heb ik een jaar fulltime gelogd, bij de tweede toch blijven proberen te voeden met advies van Lactatiekundige. en ‘ineens’ ging het super makkelijk en dan zie je de voordelen: je hoeft niet uit bed om een flesje te maken en kan overal en altijd direct voeden. Dan komt er ook meer ruimte om te voelen hoe fijn het kan zijn. Maar het is op het begin een pijnlijk leerproces. Ik heb een dunne, gevoelige en lichte huid. Volgens de Lactatiekundige extra reden voor afzien op het begin. Sterkte!
Drinken/zuigen "ontspant" bij kramp. Je zou een fopspeen kunnen overwegen.
Ik heb 1e x met veel moeite 2 maanden gevoed. De 2e x een half jaar zonder problemen. Bij de 3e overproductie waardoor veel kramp, spugen en vaak drinken.
Ik ben toen in blokken gaan voeden. Iedere borst had 4 uur "dienst". Ik wisselde in die 4 uur niet. Gaf de 1e paar dagen wat stuwing. Dan legde even een warm washandje op die borst en liet dan de 1e melk weg lopen voor baby aangelegd werd.
Na een dag of 4 ging het stukken beter en daarna nog lang gevoed.
marin125 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 09:39
0.37% gewijzigd
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Herfst, hoe pakte jij overdag meer je rust dan? Ik bedoel, meer dan een uurtje tussen de voedingen heb ik vaak niet.
Mijn man is ook gewoon aan het werk.

Snouth, ik voed meestal op mijn zij. In de eerste 2 weken kon ik niet goed zitten ivm totaalruptuur. Nu oefen ik smiddags wel met zittend voeden, dat is nog even wennen voor beiden.

Aankleedkussen in bed is wat mij betreft een prima oplossing, alleen ons meisje denkt daar dus anders over.

Zijn er hier mensen die zelf overgestapt zijn op kunstvoeding? Hoe heb je dat ervaren? En hoe was je baby eronder?

Dankjulliewel voor de vele reacties trouwens. Stof tot nadenken, opties... Wie weet waar ik wat aan blijk te hebben. Fijn!
Zo’n stressreactie bij elke voeding heb ik ook gehad, vooral toen ze nog 8 keer voeding wilde. Op een gegeven moment kreeg ik dat steeds vaker en toen hebben we de laatste voeding vervangen voor flesvoeding (ik kolfde, man gaf fles). Dat was voor mij al een stuk fijner, voelde denk ik iets vrijer.

Ik vond borstvoeding geven niet magisch en vooral hard werken, dus kan je bij dat gevoel niet helpen :-). Het werd op een gegeven moment wel echt makkelijker, na 3 maanden sliep ze ook langer tussen voedingen ‘s nachts. Borsten passen daar op aan, de eerste paar dagen heb je flinke jetsers en daarna wordt het minder.
Ik had trouwens wel eens witte borstel/tepels en als ik dan aanlegde kreeg ik een flinke steek. Weet niet of je dat hebt, maar als ik eerst de borst warm maakte scheelde dat veel.

Als het kan is een lactatiekundige langs laten komen misschien goed? Diegene kan even meekijken en meedenken, misschien vindt ze goed aanhappen lastig. Hier had onze dochter trouwens een stuk minder last van krampen met de fles doordat we een speciale speen hadden tegen krampen (medela calma). Met borstvoeding en flesvoeding.

Succes! Ik weet nog hoe het was en vond het ook erg zwaar, vooral in het begin. Het werd bij mij na 3 maanden wel makkelijker! En flesvoeding is ook goed dus dat is een mooi alternatief :-)
Mollebol1 schreef:
24-05-2020 09:14
....
Ik bedoel, ik weet niet hoe ik de 4 a 5 keer per nacht aanleggen, bijna een uur per keer, (wat dan dus met de fles zou gaan), moet rijmen met 1 keer kolven per nacht. Hoe zie jij dat?
...
Je bedoelde mij niet maar; je kind drinkt 5 keer een klein beetje. In de een keer kolven haal je er meer uit dan ze in 1 keer drinken, misschien niet voor de 5 voedingen maar wel een eind in de richting.

Stuwing kun je zelf aanvoelen als het goed is. Dat wordt minder met een paar weken als het goed is. Met 1x per dag je borsten helemaal leeg is de kans op ontstekingen volgens mij beperkt.

Voordeel van fles bij een randprematuur is dat het minder energie kost om te drinken; 1 of 2 keer per dag makkelijk bijtanken per dag is wel fijn.
kleinezon wijzigde dit bericht op 24-05-2020 09:45
0.18% gewijzigd
Werkt je man thuis? Dat kan prima met zo'n kleine hummel in een draagdoek :)
Mijn baby begon op een gegeven moment te sabbelen ipv drinken. Ik had dat niet direct door, als ze Volop drinken ziet het er anders uit, de kaken gaan verder ‘open’. Lactatiekundige leerde me hem de keuze te geven: gaan drinken (zelf wat mee masseren zodat er ook melk kwam) en niet drinken? Van de borst afkoppelen! Ik moest wat strenger zijn vond ze. Dat hielp enorm!
Kleinezon schreef:
24-05-2020 09:21
Het lijkt wel alsof ik mijn verhaal lees zeg.
Ook een pittige tante 4 weken te vroeg. Te laat gestopt met kolven dus enorme overproductie.
Het schijnt normaal te zijn dat voeden op verzoek dan echt aansporen is; wel groei in de lengte maar het spek hebben ze niet. Geen quick fix daar...

Hier hebben we het gered met;
- Draagdoek = langere slaapjes overdag: minder vaak voeden
- De eerste tsr af laten lopen = minder verslikken Dit werkte hier ook heel goed
- Liggend voeden = de hemel
- Blokvoeden (overleg met een lactatiekundige)
- Af en toe alles afkolven Niet last gehad van ontstekingen dus misschien heeft dit geholpen doordat je de borst dan compleet leegkolft?
- Man gaf de eerste fles na mijn bedtijd, ik dook er vroeg in.
Mollebol1 schreef:
Jomata, krijgt ze dan snachts enkel afgekolfde melk? Of drinkt ze snachts niet meer?

Ik bedoel, ik weet niet hoe ik de 4 a 5 keer per nacht aanleggen, bijna een uur per keer, (wat dan dus met de fles zou gaan), moet rijmen met 1 keer kolven per nacht. Hoe zie jij dat?

Nouschi, daar ben ik me ook kapot van geschrokken. Ze had wel gestikt kunnen zijn! Was ook niet de bedoeling dat ik in slaap viel. Vermoeidheid doet dat helaas.

Man op andere kamer is een optie maisnon, ik nog niet, want een kolf moeten we nog aanschaffen. Vorige was huur.
Maar ik zou het wel graag willen.
Ik vind het alleen lastig in te schatten of ik gewoon een uur of 5 kan slapen zonder dat ik daar borstontsteking of stuwing oid van krijg. En wanneer ik dan kolf, hoeveel er nodig is.
Hoe doe jij dat?

Lactatiedeskundige staat op de planning. Die in de kraamweek kwam van de kraamhulporganisatie en heb ik nooit direct zelf gesproken. Alles is telefonisch nu met corona. Wil morgen even rond gaan zoeken en bellen. Helaas woon ik niet in de 038 regio pergamon.
Hoe heb jij het volgehouden? Altijd kolven en flesvoeden lijkt me ook tijdrovend.

Ga ASAP met de lactatiekundige zitten en vraag meteen om een kolf consult. Zelf ben ik fan van de Horigen. Ik denk echt dat veel van je problemen verholpen kunnen worden met de juiste hulp.

Ik ben nu ruim 5 maanden onderweg en doe het nog steeds zo. Geen idee eigenlijk, hoe ik het vol heb gehouden. Me er aan overgeven, het onwijs graag willen, doorzettingsvermogen hebben (soort basis competentie dat ik sowieso heb), accepteren dat het zo was, steun van man en geweldige lactatiekundige die me de zware momenten door heeft gesleept.
Heeft ze geen last van verborgen reflux?

Kan je over het borstvoeding verhaal weinig tips geven. Ik ben er gewoon niet aan begonnen. Maar het luide slapen en huilen lijken op wat onze dochter had. Die bleek verborgen reflux te hebben. We hebben het bedje wat omhoog gezet. En, ik weet dat het niet veilig wordt geacht, we hadden een speciaal kussentje waardoor ze op haar zij kon slapen. Zo kon ze niet stikken in haar spuug en had ze minder last van de reflux.

Uiteindelijk wel medicatie gekregen want het werd steeds erger.

Slikt ze veel? En ademt ze een beetje gek? En stink ze soms zuur uit haar mondje?

Onze dochter klonk in bed als een oude kerel. Zo hard lag ze te kreunen.
Acceptatie helpt ook, de eerste weken met baby kan je haast niet anders dan je er aan over te geven, het wordt makkelijker, elke week een beetje makkelijker. Als je er voor kan zorgen dat je verder niks hoeft, lekker in makkelijke kleding met baby cocoonen, niet tellen hoe vaak (als de groei goed is!) Niet op de klok kijken, niet 'nog even' xyz willen doen.
Mollebol1 schreef:
Jomata, krijgt ze dan snachts enkel afgekolfde melk?
Ja dan krijgt ze gekolfde melk en ik kolf zelf dan ‘s nachts 1 keer om de voorraad op peil te houden.
Ohja, ik heb veel opgeknipt in kleine stukjes! Eerst: geen verbetering einde kraamtijd? Stoppen. Toen: over 2 weken geen verbetering? Stoppen. Toen: na 6 weken geen verbetering? Stoppen. Etc etc. Inmiddels wil ikde 6 maanden halen, dat is nog ruim 2 weken. Dan bekijk ik het opnieuw. Misschien stop ik dan, maar ik denk dat ik dan nog een paar weken doorga weer.

En aan de start was ikal uitgegaan van heel lastig begin. Dat hielp ook. Mijn verwachtingen waren laag.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-05-2020 10:01
12.67% gewijzigd
-Rosings- schreef:
24-05-2020 09:52
Acceptatie helpt ook, de eerste weken met baby kan je haast niet anders dan je er aan over te geven, het wordt makkelijker, elke week een beetje makkelijker. Als je er voor kan zorgen dat je verder niks hoeft, lekker in makkelijke kleding met baby cocoonen, niet tellen hoe vaak (als de groei goed is!) Niet op de klok kijken, niet 'nog even' xyz willen doen.
Eens en nog een beetje extra; De kleine had nu nog lekker in de buik kunnen zitten. Ze gaat echt op haar eigen tempo ontwikkelen, eten, doorslapen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven