Borstvoeding: ik zit er een beetje doorheen. Tips?

24-05-2020 08:44 135 berichten
Hoi,

3 weken geleden ben ik bevallen van een heel mooi meisje, 4 weken te vroeg.
Op dit moment zoek ik wat steun en antwoorden bij het borstvoeden. Iets wat me tot nu toe zwaar valt. Maar ik vind het zo fijn voor mijn meisje dat ze die geborgenheid en troost in de bv kan vinden, daarom wil ik doorzetten met evt wat aanpassingen.

Ik vind het helemaal niet die magische ervaring die ik verwacht had en ervaar het eerder als een gevangenis.
In eerste instantie kreeg ze de melk niet zelfstandig op gang, waardoor we de kraamweek doorgebracht hebben in een cyclus van proberen te voeden, kolven, vingervoeden. Iets dat 1,5 uur per rondje in beslag nam.
Toen schoot mijn productie omhoog, had voldoende om de hele straat te voeden. Vanaf dat moment is ze eigenlijk volledig aan de borst en hebben we de kolf weggebracht.
Ik voel me best schuldig dat ik er nog steeds geen fijn gevoel bij heb.
Waar dat door komt: pijnlijke borsten, pijnlijke toeschietreflexen. Baby heeft heel veel kramp, melk opgeven, winderigheid, en huilt soms uuuuuren achter elkaar en werkelijk niks helpt. Dan wil ze alleen maar drinken drinken drinken. Dan voelt het echt alsof ze mijn borsten mishandelt. Maar het is de enige manier om haar rustiger te krijgen.

Mijn man en ik hebben haar op de slaapkamer in een cosleeper. Dus we zijn beiden wakker als zij wil eten, ze is een pittige tante. En momenteel doet ze per borst 20 tot 25 minuten. Als ze elke 2 uur wil eten, wat vaak zo is op rustige nachten, dan blijven er dus blokjes van 1 uur slapen per keer over. We slapen beiden nu niet meer dan 1-3 uur per nacht. En overdag lukt het smiddags soms om er nog 1 uurtje bij te pakken.
Hoe normaal is het dat het zo loopt? Dit gaat mij in elk geval opbreken als dit nog weken tot maanden zo doorgaat.

Ik zit er gewoon doorheen en merk een stressreactie bij mezelf bij ieder huiltje omdat ik dan denk: neeeee niet weer borstvoeden! Nu ben ik weer bang dat ik daardoor de productie ga belemmeren. Ik heb enorm last van kraamtranen gehad en merk nog steeds dat ik mentaal niet veel kan hebben. Veel huilen, moeheid, stress, en zelfs gedachten over dat ik haar niet kan geven wat ze nodig heeft, de band kwijtraken e.d. Het verbetert, maar op bv vlak niet.

Maar dan oplossingen?
Ik zou graag willen kunnen afwisselen met mijn man. Even niet de enige zijn die haar voortdurend aan mijn lijf gekluisterd heeft. Maar als je kolft kun je in mijn ogen net zo goed de baby aanleggen? Dan moet je er toch uit voor kolven. En wanneer kolf je dan zonder haar eten op dat moment af te pakken? Hoe lang kunnen je borsten zonder kolven of voeden snachts?

Flesvoeding zou een optie kunnen zijn. Maar ben bang dat de krampen daarmee nog erger worden. En als ik genoeg melk heb, waarom zou ik haar die geborgenheid afpakken?

Wie kan hier wat zinnigs in zeggen, adviseren? Iets waarmee ik wat meer balans kan creeeren voor mij en mijn man?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al met een lactatiekundige gesproken? Borstvoeding is niet magisch, alhoewel het wel heel fijn kan zijn als het lukt. Ik kolf noodgedwongen alles. Het heeft lang geduurd, maar nu kan ik 90% van de voedingen met kolven krijgen.

Ik zou graag willen kunnen afwisselen met mijn man. Even niet de enige zijn die haar voortdurend aan mijn lijf gekluisterd heeft. Maar als je kolft kun je in mijn ogen net zo goed de baby aanleggen? Dan moet je er toch uit voor kolven. En wanneer kolf je dan zonder haar eten op dat moment af te pakken? Hoe lang kunnen je borsten zonder kolven of voeden snachts?

Ik kolf inderdaad 'snachts, na de voeding. De gekolfde melk kan je tot 10 uur op kamertemperatuur bewaren en onze baby drinkt het ook op koelkasttemperatuur. Ik kolf om een X aantal uur, in mijn eigen schema. Het drink schema van de baby staat hier los van. IK doe dus eigenlijk dubbel werk. De fles geef ik therapeutisch. Over een fles doet de baby dus ook een minuut of 20-25. Dat is normaal.

Flesvoeding zou een optie kunnen zijn. Maar ben bang dat de krampen daarmee nog erger worden. En als ik genoeg melk heb, waarom zou ik haar die geborgenheid afpakken?

Ja, dat van die geborgenheid is kut. Maar je kan veel opvangen. Ik heb in het begin extra veel huid-op-huid gedaan. Tegenwoordig gaan we vaak samen in bad. Ik draag vanaf dag 2 in de draagdoek, bijna dagelijks. Daarmee kan ik veel opvangen. Ook heb ik heel lang de fles 'aan de borst gegeven'. Dus met een blote borst en de fles er naast.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:53
73.86% gewijzigd
Ze wil overigens ook maar heel weinig in haar cosleeper slapen. En dan slaapt ze erg luid en onrustig met vaak wakker worden van krampjes.
Bij mij in bed gaat het stukken beter. Maar dan wel tegen me aan, niet een meter verderop op een aankleedkussen.
Ik ben een aantal keer in slaap gevallen en heb haar daarna onder mijn dekbed vandaan moeten vissen. Dit vertrouw ik dus helemaaaaal niet! Dus om haar te sparen neem ik haar af en toe een paar uurtjes bij me terwijl ik wakker probeer te blijven. Alternatief is wakker blijven omdat ze steeds huilt in haar bedje.
Dit speelt ook mee bij de vermoeidheid.
Ik heb mijn eerste kind 4 maanden afgekolfde borstvoeding gegeven (ivm niet aan de borst kunnen drinken)
Mijn 2e kind kon wel uit mijn borst drinken. Ik had extreme pijn en na 2 weken heb ik het opgegeven. Mijn vriend zei... Dan stop je er toch mee.. En ik ben ik 1 keer gestopt. Ondertussen is hij 1 jaar.. Ik heb nog steeds spijt dat ik zo gestopt ben.

Achteraf gezien had ik een lactatiekundige moeten inschakelen. Dat zou mijn advies aan jou ook zijn!
Stoppen is niet erg (als je dat zou willen) maar denk er dan goed over na en stop niet in een opwelling..
Succes verder! (ohja.. Na 6 weken schijnt het makkelijker te worden)
isayez wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:55
0.16% gewijzigd
Mollebol1 schreef:
24-05-2020 08:52
Ze wil overigens ook maar heel weinig in haar cosleeper slapen. En dan slaapt ze erg luid en onrustig met vaak wakker worden van krampjes.
Bij mij in bed gaat het stukken beter. Maar dan wel tegen me aan, niet een meter verderop op een aankleedkussen.
Ik ben een aantal keer in slaap gevallen en heb haar daarna onder mijn dekbed vandaan moeten vissen. Dit vertrouw ik dus helemaaaaal niet! Dus om haar te sparen neem ik haar af en toe een paar uurtjes bij me terwijl ik wakker probeer te blijven. Alternatief is wakker blijven omdat ze steeds huilt in haar bedje.
Dit speelt ook mee bij de vermoeidheid.

Hebben jullie een luie stoel? Jij en je man afwisselen, in de stoel, baby op de borst, en zo proberen te rusten?
Jeetje joh, ik schrik er wel van dat je haar onder je dekbed weg hebt moeten vissen. Hartstikke gevaarlijk.
@(
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn lactatiekundige is overigens mijn persoonlijke held. Mocht je in regio 038 zitten, dan geef ik je graag haar gegevens door.
Ach, dat klinkt heel pittig. Heb je al overlegd met een lactatiekundige? Zij kunnen ook helpen bij vragen rondom kolven.

Je zou kunnen proberen om een voorraadje op te bouwen door kolven nadat je dochter gegeten heeft. Afhankelijk van hoeveel melk je nog over hebt kan dat best hard oplopen. Doe dat in eerste instantie overdag, vooral de eerste voeding in de ochtend werkt voor veel mensen goed. Dan kan je man af en toe een flesje laten geven met borstvoeding.

Verder: is het mogelijk dat man af en toe op een andere kamer slaapt met oordopjes in? En als je een voorraadje hebt gekolft zou jij af en toe het zelfde kunnen doen. Dan kunnen jullie een beetje bijslapen. Verder overdag ook bijslapen waar het kan. Het is niet gezellig, maar slapen is zo belangrijk om het vol te kunnen houden!
Toch gaan kolven... ik heb hier inmiddels flinke voorraad, mijn man doet nu het eerste deel van de nacht, ik het tweede deel. Ik ga vroeg naar bed (20.30/21.00) en mijn man blijft langer liggen. Zo krijgen we allebei voldoende slaap. Overdag leg ik haar aan en door mijn voorraad kolf ik 1x ‘s nachts een flinke lading.
jomata wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:57
0.31% gewijzigd
Ik zou ook zeker adviseren om een lactatiekundige in te schakelen. Dit wordt vaak vergoed, en is anders het geld echt waard. Zij kan met je meekijken en je advies geven.

Borstvoeding is inderdaad niet magisch, het is hard werken! Ik herken de gevoelens die je benoemt, en toch heb ik beide meisjes heel lang borstvoeding gegeven. Na een paar maanden wordt het namelijk makkelijker, in mijn ervaring, zeker als die buikkrampjes gaan afnemen.

Ik heb bij de tweede een boel E-books op mijn telefoon gezet, en via npo start heel veel series gekeken. Ik zag de borstvoedingtijd toen ook als rustmoment voor mezelf. Accepteren dat je de eerste maanden weinig vrijheid hebt, en die “zit”tijd zo aangenaam mogelijk maken voor jezelf hielp bij mij.

Heel veel succes en sterkte :loveys:
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie meisje. Of je nu borst of flesvoeding geeft, je baby slaapt nog niet door en dat is vermoeiend.
Probeer er echter voor te zorgen dat 1 van de twee wel door kan slapen. Doe je het volle licht aan tijdens het voeden? Of heb je een (heel) klein lampje aan?
Als je kindje in de cosleeper ligt, dan zou je man eigenlijk echt moeten kunnen doorslapen. (Zodat hij jou overdag kan ontlasten) Zodra ze wakker wordt is het mooie van borstvoeding dat het alleen een kwestie van haar even naar je toehalen en aanleggen. Kun je al liggend voeden? Zo niet... dan zou ik dan als eerste oefenen.
En bedenk: Deze fase gaat vanzelf over, je kindje gaat echt een keer doorslapen.
Ik was een beetje laat met mijn reactie zag ik.

Maar even iets anders: slapen op het aankleedkussen kan toch prima als je haar tussen jullie hoofdkussens inlegt?
Precies de reden dat ik met mijn jongste bewust voor flesvoeding koos. Vond het echt een gedoe met mijn oudste.
Waarom jezelf zo kwellen, flesvoeding worden ze ook groot op.

Tja als je toch perse wilt blijven borstvoeden zou ik een lactatiekundige raadplegen die kan je hierbij helpen.

Succes!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Bij mij ging de borstvoeding super makkelijk, maar anders was ik er rap mee gestopt.
Ik vond het helemaal niks. Niks magisch, alleen maar irritant.

Mss niet echt een helpende reactie dit, maar borstvoeding wordt wat mij betreft echt teveel gepusht.

Stoppen is altijd een optie. Geborgenheid krijgt je kind ook met een fles.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Overigens, de tepelpijn is ook iets om met de lactatiekundige te bespreken, een te vroeg geboren baby kan misschien nog niet goed aanhappen. Ik gebruikte purelan (wolvet) en multi-mam kompressen tegen de kloofjes.

Als je met een baby in bed slaapt, kun je zelf beter onder een laken slapen met een extra laag kleding aan. Op internet zijn veel tips te vinden over veilig samen slapen.
Ik wil helemaal niet zeggen dat je maar moet stoppen met borstvoeding, dat is niet aan mij. Maar je zinnetje ‘waarom zou ik haar die geborgenheid afpakken’ viel me op. Want waarom zou je dat doen door flesvoeding te geven? Ik lees het wel vaker, alsof je een fles in de wieg mikt en weer wegloopt, of met gestrekte arm geeft en zelf lekker iets anders doet of zo. Flesvoeding kan net zo geborgen zijn, gewoon rustig zitten, kind in je armen nemen, eventueel zelfs huid op huid kan gewoon. Daar zou ik me dus echt niet druk over maken.

Voor wat betreft krampjes, dat is bij kleintjes heel vaak lucht. Weet je zeker dat ze goed aanhapt en geen lucht mee naar binnen krijgt? Ook omdat je aangeeft dat je de halve straat kan voeden. Zo’n heftige toeschietreflex zorgt soms voor verslikken bij het kind bij de eerste slokken, en dan komt er dus lucht mee. Soms helpt dan eerst even de eerste druk wegmasseren in een doek oid (melk evt opvangen, maar zo te horen heb je genoeg dus hoef je toch niet bang te zijn voor een tekort).

Maar vooral: als jij het niet niet meer trekt, is iets anders ook echt prima. Ik ken meerdere mensen die na een week of wat overgestapt zijn op flesvoeding, en vooral spijt hadden dat ze dat niet eerder gedaan hadden. Kijk wat voor jullie het beste werkt, maar ga vooral niet eindeloos doorzetten omdat je denkt dat je je kind anders iets ontzettend ontneemt.
Solomio schreef:
24-05-2020 09:01
Bij mij ging de borstvoeding super makkelijk, maar anders was ik er rap mee gestopt.

Mss niet echt een helpende reactie dit, maar borstvoeding wordt wat mij betreft echt teveel gepusht.

Helemaal eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Solomio schreef:
24-05-2020 09:01

Het enige waar ik in de kraamweek om heb gejankt is dat de borstvoeding niet lukte. Iedereen om mij heen riep 'geef toch de fles!'. Maar ik wou het zélf zo graag. Wil niet zeggen dat het voor TO zo is, maar die gevoelens kunnen dus ook.
Slaap is zo kostbaar als je een kleintje hebt. En zo rot als je maar een paar uurtjes kunt slapen. Dan kun je soms ook niet goed meer nadenken.

Bij mijn twee kinderen ben ik allebei overgestapt op de fles. Ik voelde zo rot bij de borstvoeding. Ik vond het echt vreselijk. Het deed pijn, ik voelde me ongemakkelijk, ik vond het helemaal niks.
Bij de 2e tijdens de zwangerschap en daarna een lactatiekundige erbij gehad. Die heeft mij goed begeleid, maar de opluchting die ik voelde toen ik stopte met borstvoeding was voor mij duidelijk dat borstvoeding echt niet voor iedereen zo magisch is.
De fles had zoveel rust in ons gezin. En de geborgenheid, die kun je ook krijgen met flesvoeding. Mijn kindje ging ook beter slapen nadat we waren overgestapt.

Ga bij jezelf te rade waarom je door zou willen zetten en praat met je man hierover.
Neem contact op met een lactatiekundige voor goed advies en goede begeleiding.
Ook kun je contact opnemen met je verloskundige als je vragen en twijfels hebt.
En schaam je niet als je besluit om de borstvoeding niet door te zetten. Het is geen wondermiddel.

Wat je ook kiest en doet, je doet het goed!
En gefeliciteerd met je dochtertje!
Ik heb jaren borstvoeding geven omdat ik te lui was om een fles te maken. Veel meer werk dan een bh naar beneden te trekken.
Maar geborgenheid had ik met de fles ook gehad. Waarschijnlijk nog wel meer, want flesvoeden kan minder makkelijker handsfree dan borstvoeden en dus kun je minder makkelijk op je mobiel zitten tijdens het flesvoeden (lijkt me dan..... ik heb nooit een fles gegeven)
Dat is het nadeel van borstvoeding...het is niet over te geven. Als het je lukt om te kolven overdag, zul je in de nacht alsnog moeten kolven als jouw man de fles geeft. Jouw productie kan het nog niet hebben wanneer je zo lang (een nacht) niet voedt. Je kunt er ook borstontstekingen van krijgen.

Het klinkt in mijn oren als een 'normaal' patroon bij zo'n jonge baby. Wat wel kan is dat je teveel productie hebt. Als ze gaat drinken krijgt ze een sloot melk binnen, daardoor krampen, meer willen drinken, meer krampen, etc... Een lactatiekundige kan mee kijken bij dit proces.

Ik sliep bij de kinderen de eerste maanden apart van mijn man. Ik was toch bezig met voeden, onnodig dat mijn man dan ook wakker is. Dan was hij tenminste enigszins uitgerust en kon in overdag makkelijker wat rust pakken.

Het zijn pittige maanden. Ik vond het elke keer vanaf een maand of 3 a 4 echt een stuk beter gaan. Jouw productie is ook gestabiliseerd dan.

In de nacht voedde ik op mijn zij. Dat gaf hier de minste krampen en boertjes.

Flesvoeding kan, maar je zult dan tijdens deze voeding moeten kolven. Pas vanaf een maand of 9 kun je voedingen overslaan/vervangen zonder dat de productie direct afneemt.

Het is echt zwaar, maar het gaat over. Je zult zien dat het (hopelijk) over 2 maanden alweer een stuk makkelijker gaat.
nausicaa schreef:
24-05-2020 09:02
die geborgenheid afpakken’ viel me op. Want waarom zou je dat doen door flesvoeding te geven? Ik lees het wel vaker, alsof je een fles in de wieg mikt en weer wegloopt, of met gestrekte arm geeft en zelf lekker iets anders doet of zo.
:proud:
Mijn advies zou zijn om te gaan kolven,Dan kunnen je man en jij afwisselen want als je nooit slaapt hou je het niet vol.
Een nachtje bij opa/oma/tante logeren zou je ook nog kunnen overwegen.Dan kun je een nacht doorslapen en uitslapen en dan ziet de wereld er vaak rooskleuriger uit.
Jomata, krijgt ze dan snachts enkel afgekolfde melk? Of drinkt ze snachts niet meer?

Ik bedoel, ik weet niet hoe ik de 4 a 5 keer per nacht aanleggen, bijna een uur per keer, (wat dan dus met de fles zou gaan), moet rijmen met 1 keer kolven per nacht. Hoe zie jij dat?

Nouschi, daar ben ik me ook kapot van geschrokken. Ze had wel gestikt kunnen zijn! Was ook niet de bedoeling dat ik in slaap viel. Vermoeidheid doet dat helaas.

Man op andere kamer is een optie maisnon, ik nog niet, want een kolf moeten we nog aanschaffen. Vorige was huur.
Maar ik zou het wel graag willen.
Ik vind het alleen lastig in te schatten of ik gewoon een uur of 5 kan slapen zonder dat ik daar borstontsteking of stuwing oid van krijg. En wanneer ik dan kolf, hoeveel er nodig is.
Hoe doe jij dat?

Lactatiedeskundige staat op de planning. Die in de kraamweek kwam van de kraamhulporganisatie en heb ik nooit direct zelf gesproken. Alles is telefonisch nu met corona. Wil morgen even rond gaan zoeken en bellen. Helaas woon ik niet in de 038 regio pergamon.
Hoe heb jij het volgehouden? Altijd kolven en flesvoeden lijkt me ook tijdrovend.
Let erop dat ze geen verborgen reflux krijgt door overvoeden. Dan drinkt ze te veel in één keer, waardoor ze te vol zit en het steeds terug haar slokdarm in loopt. De slokdarm raakt geïrriteerd en ze krijgt pijn. Van de pijn gaat ze huilen, kwijlen, etc. En ze zal dan meer willen drinken om de pijn te verzachten, waardoor ze daarna weer meer pijn krijgt.

Samen slapen kan, maar doe dat dekbed weg of niet hoger dan je middel. Doe zelf een lang shirt aan met daarin twee gaten voor je borsten. Jij op je rug of zij, baby naast je in pyjama met dun klein dekentje. Arm om haar heen.
Wat ik deed toen ze zo klein was, was haar in het midden leggen, los van ons, en als ze wakker werd zelf naar haar toeschuiven. Eventueel een handdoek oid onder haar leggen en aan weerszijden omvouwen zodat ze goed op haar plek blijft.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 09:37
7.02% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven