borstvoeding raar?

13-12-2008 15:28 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk een nonprobleem, waar vast veel discussie uit voortvloeit maarrruh.... Wij gaan vanavond op verjaardagsvisite en Maxi is 5 maanden en krijgt nog borstvoeding. Een curiositeit, volgens de vriendengroep. Want ze geven of gaven daar bijna allemaal de fles. Wat zeggen jullie als je het idee hebt aangevallen te worden? Ik weet het, ik moet me d'r helemaal niet over opwinden maar ja, ik ben ook maar een mens!
In zo'n geval als in: bang zijn voor discussie dus. In mijn persoonlijke geval heb ik me er maar weinig van aangetrokken wat anderen van mijn voedingskeuze vonden. Toen ik nog niet discreet kon voeden, voelde ik me er met name zelf ongemakkelijk bij (en vermeed ik openbare gelegenheden), maar toen ik discreet kon voeden, voedde ik gewoon overal. Meestal werd het niet eens opgemerkt dat ik aan het voeden was en als wel, dan straalde ik waarschijnlijk iets uit als "dit is de normaalste zaak van de wereld en wáág er eens iets over te zeggen", want ik heb er nog nooit discussie over hoeven voeren.
Niet teveel van aantrekken en je zeker niet gaan zitten verdedigen! Ik herken het wel, hoor, daar niet van. HEb zelf 15 maanden bv gegeven en na een maand of 4 kreeg ik echt regelmatig de vraag wanneer ik er nou eens mee ging stoppen. Ik heb altijd gewoon gezegd dat ik het blijf doen zolang mijn zoontje en ik het leuk vonden. Meestal was dat voldoende. 1x ging er iemand lang over doorzeuren en toen heb ik gezegd, dat ik toch ook niet vraag hoe lang zij nog van plan was om flesvoeding te blijven geven. Dat hielp!
..
Ik vind het persoonlijk eerder "raar"als mensen bij voorbaat al voor flesvoeding gaan.

Maar dat is een eigen keuze dus daar bemoei ik me niet mee.

Laat andere mensen zich er dan ook niet mee bemoeien dat ik wel borstvoeding geef.

Iets vragen mag altijd natuurlijk, ik leg met liefde uit waarom ik graag borstvoeding geef, maar veroordelen kan ik slecht tegen.
Ik geef ook met veel plezier BV.

Op feestjes vind ik het geen enkel probleem.

In openbare gelegenheden moet het soms ook gebeuren, maar dat vind ik af en toe wat lastiger. Natuurlijk voed ik gewoon als mijn kind honger heeft. Ik denk altijd maar zo: het gaat niet om de verpakking, borst of fles, maar om wat erin zit, voedsel. Toch voel ik me niet in iedere gelegenheid zodanig op mijn gemak dat ik mijn zoon makkelijk/ontspannen even aanleg.

Jullie nog tips op dat gebied?
Nou heb ik ook de boel geflest maar om nou te zeggen dat borstvoeding raar is...lijkt me een beetje vreemd eigenlijk. Ik kan me hoogstens voorstellen dat ze vragen of het te doen is en hoelang je het denkt te geven, gewoon uit interesse maar meer niet.

Je kan ze in ieder geval even vragen als je moet voeden waar je dat kan doen. Dan merk je vanzelf wel of hun voorkeur ligt bij een andere kamer of gewoon in gezelschap.
Mijn god hoe kunnen mensen zich nu storen aan iemand die bv geeft? Het is toch niet zo dat je je borsten op tafel legt ofzo....

Als ik ergens heen ging dat deed ik altijd een bv shirtje aan en een vest ofzo, iets waarbij je makkelijk kan voeden zonder te bloot te hoeven zitten.

Veel plezier op de verjaardag, laat ze maar kletsen, het zal idd onwetendheid of jaloezie zijn, dat zij niet zo stoer waren/zijn om bv te geven (en dan bedoel ik bewust ervoor kiezen, niet als het niet lukt ofzo)
Raar hoor. Ik heb een vriendin die zich tijdens mijn zwangerschap wel heeft afgevraagd of ik wel openbaar durfde te gaan voeden. Maar toen ik het eenmaal deed vond ze het niet raar, het is maar net wat je uitstraalt.

Ik heb er nooit rare reacties over gehad. Wel een keer gehad dat er iemand niet binnen durfde te komen toen ik aan het voeden was. Ik was toen ook op visite.
Ik vind borstvoeding de normaalste zaak van de wereld en inderdaad het beste wat je een kindje maar kunt geven. Ben er dus ook helemaal voor om dat fijn lang vol te houden, als het voor beiden lukt.

Wel heb ik er moeite mee moeders in de volle gloria hun kind te zien voeden. Niet dat dit iets vies is dat taboe moet zijn, maar ik heb er gewoon geen behoefte aan om dat te aanschouwen. Ik vind dat toch iets prive's. Een moment tussen moeder en kind. Het lijkt me dat je dit ook discreter kunt doen dan bij wijze van spreken aan de restauranttafel terwijl ik twee tafels verder een bieftstuk zit te eten.

Ik snap helemaal dat het kind eten moet hebben, maar doe dit dan even in een wat meer besloten zitje bij de open haard of iets dergelijks.

Voor veel mensen is het namelijk niet dagelijkse kost om een halve tiet met een baby eraan in het blikveld te hebben.
Volgens mij bedoeld TO dat haar vrienden het raar vinden dat ze borstvoeding geeft in plaats van flesvoeding. (Dus niet dat ze het raar vinden om te zien hoe ze dat doet)

Zelf voed ik mijn baby gewoon overal dus ook in een restaurant als dat nodig is. Ik heb wel eens in een hele drukke winkelstraat gevoed terwijl ik op de grond zat. .Het was dat of een gillend kind. Dit kan heel discreet dus je ziet niet eens een halve tiet.
Is het een optie voor die gelegenheiden van te voren te kolven en op die manier te 'werken'? Ben je ook van het gezeur af, van je gillende kind af, van mensen die het raar vinden, van mensen die het onsmakelijk vinden etc.
Nou nee, dat is geen optie want mijn dochter weigert de fles. Als ze een fles ziet gaat ze alleen maar nog harder gillen.
Ik vraag me altijd af wat voor soort mensen je in je omgeving hebt dan als ze commentaar hebben,heb zelf helaas geen Bv gegeven maar de fles,maar niemand die raar of spastisch doet in mijn vriendenkring als je of fles of borst doet...

en ik ken echt heeel veel mensen en iedereen doet het op haar manier en niemand die daarover valt hoor...

Of ken ik alleen maar van flexibele mensen ofzo?

Volgens mij wordt het zwaar overdreven hier op de pijler,ik heb het echt nog nooit gehoord dat gezanik over fles of borst.......
Als het kan ga ik trouwens liever in dat hoekje bij de open haard zitten maar dat is meer omdat mijn kind dan niet afgeleid wordt dan om andere mensen te ontzien. Maar soms kan het even niet anders en dan voed ik haar gewoon in het openbaar. Ik doe het in elk geval niet omdat ik exhibitionistisch ben of zo.
quote:Annepanne1 schreef op 14 december 2008 @ 00:34:

Is het een optie voor die gelegenheiden van te voren te kolven en op die manier te 'werken'? Ben je ook van het gezeur af, van je gillende kind af, van mensen die het raar vinden, van mensen die het onsmakelijk vinden etc.

En hoe denk je dat dat kolven eruit ziet? Ik bedoel: je tiet staat op knappen tegen de tijd dat je kind honger heeft, dus daar móet op dat moment die melk uit.

Nog helemaal los van flesweigerende baby's, vrouwen die niet of niet onder druk kúnnen kolven, de kans op borstontstekingen en productieval als je te pas en te onpas moet kolven in plaats van dat je je kind gewoon kunt laten drinken, onhygiënische toestanden met uit te spoelen flesjes en kolven in plaats van steriele melk recht uit de borst, etc. etc.

En ook nog helemaal los van het feit dat je bij een beetje discreet voeden echt helemaal níets ziet. Ik heb wel koetsjie-koetsjie-koeijers aan mijn borst gehad die niet eens opgemerkt hadden dat mijn kind bij mij aan het drinken was.

Naast dat ik het onverdraagzaam en onbehoorlijk vind om vrouwen die hun kind gewoon voeden in de verdomhoek te zetten, vind ik het een ronduit naïeve gedachte dat "het probleem van de blote borst" (dat dus in de meeste gevallen niet eens bestáát) op te lossen zou zijn door dan maar te gaan kolven.
Mormeltje, ik toch wel hoor. Ik ben zelfs wel door wildvreemden gevraagd of ik wel de borst gaf. Alsof dat een ander ook maar ene moer aangaat.
Ik denk dat, zoals eerder gezegd, onzekerheid wel een rol kan spelen als mensen commentaar hebben op je manier van (op)voeden.
Ja ook dat Quertu! Ik kan id. ook helemaal niet goed kolven want ik heb bijna nooit stuwing omdat mijn kind de hele dag en nacht door drinkt. En als ik dan toch zou kolven dan drinkt ze het toch niet op...
Wat ik trouwens niet allemaal te horen heb gekregen toen ik tijdens mijn tweede zwangerschap de eerste bleef voeden. Om niet te zwijgen van wat mensen vonden van het voeden zowel de oudste als de jongste!
quote:qwertu schreef op 14 december 2008 @ 01:01:

Mormeltje, ik toch wel hoor. Ik ben zelfs wel door wildvreemden gevraagd of ik wel de borst gaf. Alsof dat een ander ook maar ene moer aangaat.

Nou ja zeg,zwaar belachelijk,ikzou zeggen;

Nee hoor,gewoon erwtensoep krijgt ze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven