Borstvoedingsvraag aan ingeleide vrouwen.

10-06-2008 15:53 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn eigen topic omhoog gehaald. Ik ben inmiddels 29 weken in verwachting van nummer 2 en het is al bekend dat ik met 38 weken óf ingeleid óf keizergesneden ga worden.

Weer geen weeën en oxytocine dus. Nu weer geen zichtbare aders. Maar ook geen kind met medische indicatie die meteen kunstgevoed hoeft te worden.

Wat ik eigenlijk zoek is iemand met een glazen bol die mij kan vertellen wat ik kan verwachten van de borstvoeding deze keer.

En ik wil graag weten wat jullie zouden doen.

1. Hoe kan ik het opstarten (waar ik eigenlijk helemaal niet in geloof, maar ik wil het toch proberen voor mijn eigen gemoedsrust) van de borstvoeding het beste aanpakken?

1a Moet ik behalve aanleggen ook meteen beginnen met kolven?

1b Hoe vaak?

1c Meteen vanaf het begin alle dom periodon en neusspray gebruiken?

1d Hoe lang moet ik de voeding de kans geven om op gang te komen?

Ik zit erg met deze vragen in mijn maag. Het stuit me ook tegen de borst ( ) om mijn kindje moedwillig geen eten te geven, de eerste dagen. (Zo voelt het - aangezien ik ervan uitga dat ik nu weer geen melk produceer).

Ohja, en túúrlijk ga ik nog een afspraak maken met lactatiekundige in het ziekenhuis, nog voor de bevalling. Die schijnt erg fijn te zijn en is dus ook in de buurt.

Iemand? Help?

Dag moeders,

Mijn bevalling was een rommeltje, de eerste 5 centimeter ontsluiting heb ik niet gevoeld, paar dagen over gedaan. Daarna zijn mijn vliezen handmatig gebroken door de vk (ik was 41w1d) en kon het feest beginnen.

Dacht ik...maar mijn lijf snapte er niets van, mijn weeën deden (behalve @#$%pijn) helemaal niets. Dus ben ik aan het infuus gegaan. Na enige uren persweeën tegenhouden had ik genoeg ontsluiting, waarna het infuus uitging. Helaas hielden mijn persweeën er toen ook mee op. Met wilskracht, twee zusters, mijn man en een gyneacoloog met een vacuümpomp is mijn zoon er uiteindelijk een half uurtje later toch gekomen.

Toen ik mijn zoon tweeënhalf uur later (hij had geen topstart, maar er verder weinig last van gehad, goddank) zag, had hij al gegeten. Medisch, dus kunstvoeding. Ik hem ook meteen aangelegd, deed hij prima. Ook ben ik begonnen met kolven.

Toen ik nog zwanger was, heb ik de Medela In Style advanced gekocht. Ik heb ouderschapsverlof opgenomen om zo op mijn gemakje borstvoeding te kunnen geven. Ik wilde dat een jaar volhouden. Ik was een redelijke borstvoedingsmaffioso, bij de opmerking 'Ik ga het wel proberen' had ik al zoiets van: 'Hoezo proberen??? Dat is iets wat je DOET'. Helemaal klaar ervoor dus.

In ieder geval, na een paar dagen mocht mijn zoon naar huis. Het aanleggen ging nog prima, maar hij kreeg toen bij elke voeding nog kv. Het kolven lukte nog niet, maar dat hoorde je vaker. Ook had ik geen stuwing gehad. Toen mijn zoon thuis was, huilde hij alleen nog maar van de honger, was hij teveel afgevallen en werd hij zeer boos op mijn borst. Geen melk. Kan gebeuren, doen we er een week over in plaats van twee dagen om de boel op gang te brengen.

Mijn zoon kreeg vingervoeding, ik kolfde iedere drie uur. Lactatiekundige ingeschakeld. Brandnetelthee, bietensap, neusspray, anijs, massage, volledige bedrust, ontspannen (haha) dom peridon, voetreflex (op een gegeven moment ga je best ver...) ALLES geprobeerd. En niets. De lactatiekundige zei dat ik met deze kunstgrepen een liter melk zou moeten hebben en dat ze het ook niet wist. Dus ben ik (nog een week later) gestopt.

Inmiddels is mijn zoon vijf maanden en hij doet het prima met kunstvoeding. Ik dacht dat ik het ook wel redelijk verwerkt had, maar ik zit er nu nog bij te huilen.

Nou is mijn vraag, in een ander topic las ik dat je geen oxytocine aanmaakt als je bevalling niet vanzelf begint. Oxytocine heb je ook nodig bij de borstvoeding.

Dus: hebben moeders met een ingeleide bevalling dan ook zo'n moeite gehad met de borstvoeding? Of is dat óók al niet de reden?
quote:Carlice schreef op 29 januari 2009 @ 17:48:

[...]

je hebt gelijk, ik vond de reactie van la india zo ongenuanceerd, dat ik toch reageerde, en ze trekt hard van leer naar aanleiding van schilderspalet, dat ze niet meer weet wie wat heeft gezegd. Zo wordt het onnodig een fv-bv discussie, en preekt ze voor eigen kerk. Niet nodig.Ik vond de posts van schilderspalet zo dom dat ik ook reageerde, en zo is het een discussie geworden die gewoon niet in dit topic thuishoort.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dan te bedenken dat mijn overgrootmoeder bij huilende niet goed drinkende babies de speen in de brandewijn en de suiker doopte... whoei!
quote:Carlice schreef op 29 januari 2009 @ 18:21:

dan te bedenken dat mijn overgrootmoeder bij huilende niet goed drinkende babies de speen in de brandewijn en de suiker doopte... whoei!Juistem! Toen ik klein was rookte mijn vader echt als een ketter. Ook in de auto, waar wij bij waren, met de ramen potjedicht want anders tochtte het.
Ik heb niet alles gelezen maar ik heb 2 kinderen waarbij allebei de keren de bevalling is ingeleid (bij de eerste met 39 weken, toen kwam ze niet en uiteindelijk is ze geboren met 39,6 weken. Zoon is ingeleid bij 41,4 weken)

Beide keren met urenlang aan het infuus gehangen om de weeën op te wekken en in stand te houden. Ben toen helemaal volgepompt met hormonen en toch wilde het niet vlotten. Ik ging kapot van de weeën, maar ontsluiten ho maar.

Gelukkig is het niet tot een KS gekomen, dat was een grote angst voor mij al kijk ik daar nu wel anders tegen aan. Toch kan ik met het gevoel van falen wel heel goed voorstellen voor de moeders die dat wel zo ervaren. Je wil tóch graag ook het moment supreme helemaal zelf doen.

Ik heb gelukkig geen problemen gehad met borstvoeding. Het kwam goed op gang (mán... die stuwing! ) maar ik besef echt heel erg goed dat de natuur zich niet laat dwingen. Wat niet gaat, gaat niet, en wat dat betreft mogen we echt heel blij zijn dat er kunstvoeding bestaat...

(en toen werd zoon wakker... met honger )
Vandaag maakte iemand me er op attent dat 80mg domperidom per dag wel erg veel is voor een flesje melk. En dat is ook zo. Kijk er nu toch wel iets anders tegenaan.

Met dank aan Arwen

goeie tip fleurtje: baby huilen + flesje melk met domperidom= baby lekker stil.

*noteert*
Ha

Ha

Ha
quote:Carlice schreef op 29 januari 2009 @ 17:23:

Wat dacht je van wetenschappelijke publicaties, kinderartsen, neonatologen, dietisten, voedingsdeskundigen etc.

Je vergeet de gynaecologen.

En verder: grappig. Ik heb uit elke groep tenminste één persoon gesproken, voor mijn bevalling en erna, en ze waren het er allemaal over eens, op basis van wetenschappelijke publicaties, dat borstvoeding het beste was. Ondanks de medicijnen die ik erbij moest slikken.

Schilderspalet: dat je het geven van borstvoeding vergelijkt met flikflaks en 10 km rennen geeft voor mij alleen maar des te duidelijker aan dat je geen benul hebt waarover je spreekt. Is niet erg verder, maar meng je dan niet in een topic van vrouwen die verdriet hebben omdat ze niet blijken te kunnen lopen net op het moment dat ze hadden verwacht hun ene been voor hun andere te gaan zetten. Want dáár spreek je over.

En dat jij uit vrije keuze jezelf verplaatst in een scootmobiel: jouw keuze, mag je helemaal zelf weten. Maar ga niet lopen ontkennen dat je die benen hebt gekregen om te lopen of anderen affakkelen als ze het proberen, maar het niet lukt. Want het enige wat je daarmee aangeeft is je eigen domheid en vooringenomenheid met betrekking tot jouw keuze. Jij HAD tenminste een keuze. Dát had je uitgangspunt moeten zijn. (En vanuit dat uitgangspunt had je met een beetje inlevingsvermogen kunnen begrijpen dat je weg had moeten blijven van dit topic.)
quote:qwertu schreef op 29 januari 2009 @ 21:48:

[...]

Je vergeet de gynaecologen.

En verder: grappig. Ik heb uit elke groep tenminste één persoon gesproken, voor mijn bevalling en erna, en ze waren het er allemaal over eens, op basis van wetenschappelijke publicaties, dat borstvoeding het beste was. Ondanks de medicijnen die ik erbij moest slikken.misschien vergeet jij dat ik geen enkele opmerking heb gemaakt over wat beter is/beter zou zijn, ik heb alleen (voor de 100e x) gezegd dat niet alle informatie die er te vinden is over FV, informatie is afkomstig van de fabrikant (en dus reclame zou zijn).
quote:qwertu schreef op 29 januari 2009 @ 21:48:

[...]

Schilderspalet: dat je het geven van borstvoeding vergelijkt met flikflaks en 10 km rennen geeft voor mij alleen maar des te duidelijker aan dat je geen benul hebt waarover je spreekt. Is niet erg verder, maar meng je dan niet in een topic van vrouwen die verdriet hebben omdat ze niet blijken te kunnen lopen net op het moment dat ze hadden verwacht hun ene been voor hun andere te gaan zetten. Want dáár spreek je over.

En dat jij uit vrije keuze jezelf verplaatst in een scootmobiel: jouw keuze, mag je helemaal zelf weten. Maar ga niet lopen ontkennen dat je die benen hebt gekregen om te lopen of anderen affakkelen als ze het proberen, maar het niet lukt. Want het enige wat je daarmee aangeeft is je eigen domheid en vooringenomenheid met betrekking tot jouw keuze. Jij HAD tenminste een keuze. Dát had je uitgangspunt moeten zijn. (En vanuit dat uitgangspunt had je met een beetje inlevingsvermogen kunnen begrijpen dat je weg had moeten blijven van dit topic.)overigens vind ik dit mooi verwoord.
Het valt me op dat Schilderspalet overal als de kippen bij is met haar feitjes en weetjes, en daarmee slaat mevrouw wijsneus redelijk vaak de plank behoorlijk mis.

Niemand heeft de wijsheid in pacht, dus jij ook niet. Je vertelt anderen steeds dat ze zich eerst moeten verdiepen in de materie alvorens te oordelen, dat geldt ook voor jou.
Ik weet dat je dat niet gezegd hebt, maar ik vond het zo typerend dat ik alles en iedereen uit je lijstje geconsulteerd heb (het was voor mij niet vanzelfsprekend en lange tijd zelfs uitgesloten dat ik borstvoeding zou kunnen geven) en iedereen die jij noemt was er ondubbelzinnig over dat borstvoeding de beste voeding was. Niet dat ik dáár aan twijfelde, maar ik vond het toch typisch... Schilderspalet suggereert namelijk wél het tegendeel.

Voordat je het opneemt voor iemand is het wel zo handig om even te weten voor wie je het opneemt en wat diens standpunten waard zijn, vind je ook niet? Zeker als het om een zo precair onderwerp gaat als borstvoeding.
ik nam het niet voor haar op, ik reageerde slechts op 1 opmerking van india, over dat alle informatie over flesvoeding reclame is van fabrikanten. Ik merkte op dat niet alle informatie afkomstig van fabrikanten is (ik val enorm in herhaling ik weet het). Maar inhoudelijk heb ik er niets over gezegd, niet om welke informatie het ging, welke standpunten, slechts dat er ook onafhankelijke info te vinden is. En dat jij deze allen hebt geraadpleegd en de uitkomst was, dat als je de keuze hebt, de voorkeur uit gaat naar bv, dat verbaast me niet. Dat weet ik zelfs. Maar het punt wat ik probeerde te maken (en ik herhaal mezelf weer, gaaaaaap, sorry mensen), is dat diezelfde mensen je ook onafhankelijke info over FV kunnen geven, als je er iets over wilt weten. Schilderspalet ken ik verder niet en haar standpunten ondersteun ik ook niet. Maat als je gaat brullen als kip zonder kop, zoals india, dan vergeet je misschien tegen wie je wat moet roepen. En dan wordt het zowaar een bijna bv-fv discussie, waarbij de 'aanstichster' allang het topic heeft verlaten.

En om enigszins on topic er wat over te zeggen, voor zover ik dat kan, ik reageerde op la india, omdat ze keihard riep dat alle info over FV van de fabrikant is en dus reclame is. FV kon niets goeds over worden gezegd, en dat in een topic waar in vrouwen met een enigszins vervelend gevoel hebben moeten overstappen op (jawel) juist die FV. Dan ga je fv toch niet afkraken?
Goh, wat een verrassing dat de discussie deze kant op is gegaan...

We kunnen hier op het forum eindeloos over lullen, maar het lijkt me, gewoon vanuit gezond verstand, heel simpel. Kalfjes krijgen koeienmelk, baby's krijgen mensenmelk. Tja lieve dames, we zijn nu eenmaal zoogdieren en moeder natuur weet vast wel wat het beste is!

Daartegenover staan jarenlange onderzoeken om flesvoeding te maken die zo dicht mogelijk bij borstvoeding komt (!), kortom, ook dat is prima voor baby's en er worden er heel wat heel gezond groot mee.
quote:fleurtje schreef op 29 januari 2009 @ 20:50:

Ha

Ha

Haignore fleur, ignore, enige manier om met dit soort simpele forummers / uitspraken om te gaan.
quote:elska schreef op 30 januari 2009 @ 09:33:

Goh, wat een verrassing dat de discussie deze kant op is gegaan...

We kunnen hier op het forum eindeloos over lullen, maar het lijkt me, gewoon vanuit gezond verstand, heel simpel. Kalfjes krijgen koeienmelk, baby's krijgen mensenmelk. Tja lieve dames, we zijn nu eenmaal zoogdieren en moeder natuur weet vast wel wat het beste is!

Daartegenover staan jarenlange onderzoeken om flesvoeding te maken die zo dicht mogelijk bij borstvoeding komt (!), kortom, ook dat is prima voor baby's en er worden er heel wat heel gezond groot mee.de kern van de zaak helemaal goed samengevat! en zo is het.
Vanmorgen op tv: als je een koe genoeg liefde en aandacht geeft, gaat ze meer melk geven.

Tsjaaaaa, en dat hoor je dan als je nét voor de allerlaatste keer een borstvoeding hebt gegeven.
quote:fleurtje schreef op 30 januari 2009 @ 10:58:

Vanmorgen op tv: als je een koe genoeg liefde en aandacht geeft, gaat ze meer melk geven.

Tsjaaaaa, en dat hoor je dan als je nét voor de allerlaatste keer een borstvoeding hebt gegeven.

(f)

Ook zonder bv kun je niet te veel liefde en aandacht krijgen...
Haha, ik vond het wel héél toevallig dat dat net vanmorgen op tv was.

Maar hoewel ik het nog steeds rot vind, voel ik me wel wat rustiger na DE beslissing.
quote:arwen173 schreef op 30 januari 2009 @ 09:50:

[...]

ignore fleur, ignore, enige manier om met dit soort simpele forummers / uitspraken om te gaan.

wat een simpele reactie, jullie gaan helemaal niet op ignore, dat kunnen jullie blijkbaar niet.

Sjammers.
quote:fleurtje schreef op 30 januari 2009 @ 11:14:

Maar hoewel ik het nog steeds rot vind, voel ik me wel wat rustiger na DE beslissing.Kan me voorstellen dat het helpt om gewoon een knoop door te hakken. Hoe rot die knoop ook is. Ik heb de beste lactatiekundige van nederland en haar devies is: "het moet wel leuk blijven, het heilige moeten mag er wel eens van af". Een hele prettige gedachte is dat.
quote:fleurtje schreef op 30 januari 2009 @ 11:14:

Maar hoewel ik het nog steeds rot vind, voel ik me wel wat rustiger na DE beslissing.En trouwens, hier hebben we de hele bv overgeslagen, meteen aan de breezers gegaan.
En dat was dus het hele punt bij mij: ik vond dus dat het niet leuk hoefde te zijn, het is gewoon iets dat je doet. Punt. Er zijn wel meer dingen niet leuk, maar die doe je ook, gewoon omdat dat goed is.

Maar ik was kennelijk strenger in de leer dan de lactatiekundige, want zij zei exact hetzelfde als wat die van jou zei!
quote:fleurtje schreef op 30 januari 2009 @ 10:58:

Dan is het dus de schuld van je vriend.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 januari 2009 @ 11:18:

[...]

En trouwens, hier hebben we de hele bv overgeslagen, meteen aan de breezers gegaan.

En nu heb je een snollend kind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven