Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
quote:frans3 schreef op 25 maart 2009 @ 21:28:

Sterre ik heb 6 weken aangemodderd:kloven, overproductie, slecht aanleggen enzo. Nu na 6,5 week voed ik aan 1 borst pijnloos en de andere bijna pijnloos. Het komt goed, het komt goed.Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, meer van dit soort berichten!! :-)) Hoe heb je dat aangepakt?
Doorgemodderd . Echt.

Aanhappen: Met tepelhoedjes gaan voeden, omdat het mij niet lukt hem goed ana te leggen. Sommigen zeggen dat het net goed is om lang met zo'n tepelhoedje te voeden, maar ik voed er nu 4 weken mee en het gaat nu eindelijk prima. Ik heb vrij platte tepels en grote borsten, dus het was voor Bojan moeilijk om goed aan te happen en voor mij lastig om te zien of hij goed zat.

Kloven: Geen zalf meer op mijn kloof gesmeerd. Aan de lucht laten drogen. Het doet aan 1 borst dus bijna een week geen pijn meer (zoontje is morgen 7 weken), andere borst zit nog wel een kloof die aan het helen is. Doet nog een beetje zeer, maar veeeeeeel minder dan eerst.

Overproductie: 1 keer per dagen beide borsten helemaal leeggekolfd na een voeding. 1 borst per keer gegeven. Als hij zich binnen het uur meldde voor een voeding, zelfde borst als de laatste keer geven.

Vanaf dat Bojan 2 weken is heb ik 1 borst gekolfd en hem in een fles gegeven. Dat deed ik dan bij de borst die op dat moment het meest pijnlijk was.

Verder heb ik het geluk een geduldige hongerige zoon te hebben die ook erg zijn best wil doen voor de borstvoeding.

Het is me wel opgevallen, zowel bij mijn dochter (daar is de bv niet gelukt, ik heb voor haar gekolfd, want ik had wel melk, maar ik kreeg haar niet aan de borst) als nu bij mijn zoontje, dat iedereen (vk, kraamverzorgster, cb, lactatiedeskundige (2 verschillende) allemaal andere adviezen heeft. Niemand weet blijkbaar precies wat goed is en wat werkt. Ik heb dus maar op mijn tanden gebeten en doorgemodderd. En nu met goed resultaat. Nou heb ik gelukkig geen borstontsteking gehad zoals jij.

Nu is het het voeden echt leuk. Zo'n frummeltje (of nou ja frummel, tis al een flinkerd van 5 kilo ) aan de borst en de lachjes die ik van hem krijg als ik net een grote slok melk neemt . Het was niet leuk, maar het wel waard!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Oh en wat bij ons ook echt hielp: zoon in een hydrofiel gerold de eerste 4 weken. Soms had hij zo'n honger dat hij zo met zijn armen aan het zwaaien was, dat hij niet kon drinken. Zo in een doek werd hij rustiger en kon ik hem beter aanleggen (zelf met tepelhoedje, want hij werd zo wild dat hij dat ding van mijn tiet afsloeg). Nu snappen we allebei beter wat er gaat gebeuren. Hij doet nog wel eens raar hoor, maar niet meer de hele tijd
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
quote:frans3 schreef op 26 maart 2009 @ 11:52:

Doorgemodderd . Echt.

Aanhappen: Met tepelhoedjes gaan voeden, omdat het mij niet lukt hem goed ana te leggen. Sommigen zeggen dat het net goed is om lang met zo'n tepelhoedje te voeden, maar ik voed er nu 4 weken mee en het gaat nu eindelijk prima. Ik heb vrij platte tepels en grote borsten, dus het was voor Bojan moeilijk om goed aan te happen en voor mij lastig om te zien of hij goed zat.

Kloven: Geen zalf meer op mijn kloof gesmeerd. Aan de lucht laten drogen. Het doet aan 1 borst dus bijna een week geen pijn meer (zoontje is morgen 7 weken), andere borst zit nog wel een kloof die aan het helen is. Doet nog een beetje zeer, maar veeeeeeel minder dan eerst.

Overproductie: 1 keer per dagen beide borsten helemaal leeggekolfd na een voeding. 1 borst per keer gegeven. Als hij zich binnen het uur meldde voor een voeding, zelfde borst als de laatste keer geven.

Vanaf dat Bojan 2 weken is heb ik 1 borst gekolfd en hem in een fles gegeven. Dat deed ik dan bij de borst die op dat moment het meest pijnlijk was.

Verder heb ik het geluk een geduldige hongerige zoon te hebben die ook erg zijn best wil doen voor de borstvoeding.

Het is me wel opgevallen, zowel bij mijn dochter (daar is de bv niet gelukt, ik heb voor haar gekolfd, want ik had wel melk, maar ik kreeg haar niet aan de borst) als nu bij mijn zoontje, dat iedereen (vk, kraamverzorgster, cb, lactatiedeskundige (2 verschillende) allemaal andere adviezen heeft. Niemand weet blijkbaar precies wat goed is en wat werkt. Ik heb dus maar op mijn tanden gebeten en doorgemodderd. En nu met goed resultaat. Nou heb ik gelukkig geen borstontsteking gehad zoals jij.

Nu is het het voeden echt leuk. Zo'n frummeltje (of nou ja frummel, tis al een flinkerd van 5 kilo ) aan de borst en de lachjes die ik van hem krijg als ik net een grote slok melk neemt . Het was niet leuk, maar het wel waard!

Het meisje hier wil eigenlijk geen plastic in haar mond, dus tepelhoedje was geen succes. Zag ook dat het in 'de boeken' wordt afgeraden, verloskundige zag er geen kwaad in. Maar werkte dus niet, want meisje sloeg het inderdaad van me af. Hydrofiel is ook wel een goede tip. Het zweet staat soms op mijn rug als ze in al haar enthousiasme om zich heen maait en dus wel tepel ruikt maar niet kan pakken.

Tepelkloof gaat hier ook beter nu. Tepel lag er echt half af, auw! Eerst nog even gesmeerd met Purelan (tip van iemand hier) en nu niks meer. Werkt het beste, geloof ik.

Dochter is gelukkig ook enthousiast en wil graag. Soms te graag. Blijkt dat ze ook gewoon graag wil zuigen en dus wel smakt en zuigt, maar geen honger heeft. Speentje doet nu af en toe wonderen, maar echt leuk vindt ze hem niet. Maar ze heeft dus een tijdje veel gedronken terwijl dat niet echt hoefde (tja, voeden op verzoek). Heeft de productie ook lekker gestimuleerd.

Ik vind het wel moeilijk dat iedereen andere adviezen geeft. Allemaal goed bedoeld en ze lijken ook allemaal nuttig, maar als ik dan weer alleen thuis ben en ga voeden, weet ik het niet meer. Wacht nu lk af en anders ga ik ook jouw tip voor overproductie uitproberen. En verder modder ik ook maar weer aan?

Iemand een idee waarom ze standaard rechts (dus de zere kant) uitspuugt? Misschien krijgt ze daar te veel? Of zou het anders smaken? Als ze spuugt, is dat een beetje slijmerige melk, is dat normaal?

Dank weer, hier heb ik wat aan. Al is het alleen al om de moed erin te houden!
Tilalia, beetje late reactie, maar bedankt voor je tips!

Ik had ze al eerder gelezen en ben ermee aan de slag gegaan, maar had even geen tijd en puf om te reageren.

Ik heb nog even op het punt gestaan om te stoppen met de bv, maar daar werd ik zo ontzetend verdrietig van dat ik samen met mijn man heb besloten het nog een kans te geven en alles op alles te zetten om die productie op te hogen.

Ik ben nu begonnen met clusterkolven. Ik hoop zo dat het lukt!

Gister kreeg ik de tip van het consultatiebureau om mijn kleine 1 voeding per dag volledig aan de borst te leggen en dat dan weer op te bouwen naar alle voedingen. Maar sjee hee, ik heb van 12 tot 14.30 met hem aan de borst gezeten, daarna was het krijsen, want hij had niet genoeg en was er moe van geworden, goh gek he? Dus toch maar weer bijvoeding geven, want ik kan het ook niet over mijn moederhart verkrijgen mijn kleine man honger te laten leiden.

De rest van de dag was hij helemaal uit zijn doen, veel te moe om goed te drinken, te moe om goed te slapen enz...

Nou ja over een paar dagen nog maar eens proberen.

Het is weer tijd voor een rondje kolven, maar wilde nog even zeggen: Tilalia, ik vind je top! Super dat je iedereen zo uitgebreid van een antwoord met tips voorziet! Dat waardeer ik echt heel erg!
@spoocky, wat lief, je verhaal...ik moet er van huilen....ik kán nog niet stoppen, het is echt nog te vroeg!!! ze heeft gelukkig geen honger, want krijgt redelijk wat bijvoeding. Er staat nog wat voorraad in de vriezer.

Ik werk nu 2 dagen thuis om te kunnen clusterkolven. Smurf is naar het kdv vandaag en morgen. Ik hoop echt dat ik de goeie kant op ga, en anders.....is het ook hier over, en is ze inderdaad, echt groot....

Vanochtend kolfde ik 200 ml, daarna kreeg ik er bijna niks meer uit. 30 ml in totaal. Ik ben er even mee gestopt, het is ook frustrerend. Straks nog maar een keer.

Voor morgen heb ik gelukkig weer 3 flessen bij elkaar gesprokkeld, en stiekem hoop ik dat ze er van vandaag eentje heeft laten staan...
Ik had nog een vraagje trouwens:

Op het consultatiebureau hadden ze het over een nieuwe manier om je kind aan de borst te laten drinken.

Je hebt dan een reservoir met voeding (kan afgekolfde melk of kunstvoeding zijn) om je nek. Daaraan zit een draadje naar een uiteinde dat je op de een of andere manier aan je tepel bevestigd.

Je kleine kan dan gewoon aan de borst drinken, zo worden je borsten gestimuleerd tot meer productie en zo leert je kleine goed drinken en krijgt daarvoor als beloning melk binnen, uit jou borst danwel uit het reservoir.

Scheelt een hoop tijd en gedoe qua finger feeding, aldus het consultatiebureau.

Maar ja... deze handige mensen weten dan weer niet hoe dat heet of waar je dat kunt kopen, wat het kost en of het ook echt goed werkt.

Iemand hier een idee?

Zoekt erg lastig namelijk zonder naam. "Borstvoedingstuutje" levert weinig op in Google :-)

Vandaag met Gijs naar het CB geweest voor de 6 maanden keuring. Daar werd ik niet blij van.... 't manneke is maar 100 gram aan gekomen in 2 maanden.... Op zich denk ik dat het niet zo erg is, want hij weegt nog steeds een dikke 8 kg bij 70cm, maar ja... zo weinig aangekomen!

We zijn van de week al gestart met bijvoeden, maar dat moeten we van de CB-arts "vermeerderen". We wilden het eigenlijk net zo doen als bij onze dochter Ella, niet al te veel ineens ivm de bv maar ook ivm evt allergieen.

Ik schreef hier vorige week nog over mijn vermoeden van teruglopende productie (en werk, stress, slapeloze nachten, weinig tot geen melk bij kolven, aankomende menstruatie), dus ik heb nu dringend een schouder nodig om uit te huilen.... Mijn vriezer voorraad is nog niet op, maar het gaat wel hard op het moment, daarbij komt dat ik niet zo veel kolf: ik kolf op 1 werkdag (in 3 beurten) ongeveer 300cc terwijl hij er 600 drinkt (en daar dus ws te weinig aan heeft). Ik kolf elke ochtend de eerste voeding mee, dat levert amper 100 cc op. Ik kolf met neusspray, is voeden met neusspray nog een idee?

Ik werk trouwens de ene week 3 dagen en de andere 2. Ik heb vandaag geprobeerd om Gijs wat vaker aan te leggen, maar dat wil hij niet (de CB-arts had gezegd dat hij mss een stille hongerige was).

Het is een beetje een warrig verhaal geworden ik hoop dat jullie er nog wat van snappen.

HELP!

Ik word er af en toe gek van! Had ik eerst teveel melk ga ik nu twijfelen of er iets mis is met mijn BV.

Meisje is de gehele dag al onrustig, veel op haar knuistjes sabbelen, veel drinken, niet willen slapen en huilen pffffff

Zou dan opeens de BV niet meer goed zijn ofzo

Weet het ff niet meer.....

Oja ze is van 13 februari 09
Hoi Barrel,

13 feb. dan is ze een week of 6?

Ik ben nog niet zo ver hoor, mijn jongen is van 7 maart, dus geen ervaring, maar in mijn zorgplan/kraamzorgboek staat dat kleintjes bij ong 6 weken regeldagen hebben.

Als ik google op regeldagen klinkt jou verhaal een beetje hetzelfde als wat ik daar lees. Zou dat het kunnen zijn?

Sterkte ermee in ieder geval!
quote:Mibb schreef op 26 maart 2009 @ 17:08:

Ik had nog een vraagje trouwens:

Op het consultatiebureau hadden ze het over een nieuwe manier om je kind aan de borst te laten drinken.

Je hebt dan een reservoir met voeding (kan afgekolfde melk of kunstvoeding zijn) om je nek. Daaraan zit een draadje naar een uiteinde dat je op de een of andere manier aan je tepel bevestigd.

Je kleine kan dan gewoon aan de borst drinken, zo worden je borsten gestimuleerd tot meer productie en zo leert je kleine goed drinken en krijgt daarvoor als beloning melk binnen, uit jou borst danwel uit het reservoir.

Scheelt een hoop tijd en gedoe qua finger feeding, aldus het consultatiebureau.

Maar ja... deze handige mensen weten dan weer niet hoe dat heet of waar je dat kunt kopen, wat het kost en of het ook echt goed werkt.

Iemand hier een idee?

Zoekt erg lastig namelijk zonder naam. "Borstvoedingstuutje" levert weinig op in Google :-)Het is een borstvoedingshulpset. Is niet nieuw, maar inderdaad een optie. Wordt vaak gebruikt bij borstverkleing e.d. Op borstvoeding.com staat er een stukje over! Is inderdaad een goed idee!
quote:barrel1 schreef op 26 maart 2009 @ 21:53:

HELP!

Ik word er af en toe gek van! Had ik eerst teveel melk ga ik nu twijfelen of er iets mis is met mijn BV.

Meisje is de gehele dag al onrustig, veel op haar knuistjes sabbelen, veel drinken, niet willen slapen en huilen pffffff

Zou dan opeens de BV niet meer goed zijn ofzo

Weet het ff niet meer.....

Oja ze is van 13 februari 09

Klinkt inderdaad als regelen: je baby voelt een groeispurt aankomen en wil daarom meer melk. Hoe krijg je meer melk? Juist: de hele dag aan de tiet hangen!

Nestel jezelf op de bank, drink genoeg, eet genoeg, haal wat dvd-tjes of lees lekker bij en laat je kindje lekker de hele tijd drinken. Meestal is het met een dag of 2 weer over.

Succes!
quote:tilalia2 schreef op 26 maart 2009 @ 22:15:

[...]

Het is een borstvoedingshulpset. Is niet nieuw, maar inderdaad een optie. Wordt vaak gebruikt bij borstverkleing e.d. Op borstvoeding.com staat er een stukje over! Is inderdaad een goed idee!

Ah! Een hulpset, hoe simpel kan het zijn! Haha! Ik ga er morgen eens op googlen en op de site kijken die je gaf. Thanks!

Ik vroeg me af trouwens, ben jij lactatiekundige? Of weet je al dit soort dingen uit ervaring?
quote:Ris schreef op 26 maart 2009 @ 17:18:

Vandaag met Gijs naar het CB geweest voor de 6 maanden keuring. Daar werd ik niet blij van.... 't manneke is maar 100 gram aan gekomen in 2 maanden.... Op zich denk ik dat het niet zo erg is, want hij weegt nog steeds een dikke 8 kg bij 70cm, maar ja... zo weinig aangekomen!

We zijn van de week al gestart met bijvoeden, maar dat moeten we van de CB-arts "vermeerderen". We wilden het eigenlijk net zo doen als bij onze dochter Ella, niet al te veel ineens ivm de bv maar ook ivm evt allergieen.

Ik schreef hier vorige week nog over mijn vermoeden van teruglopende productie (en werk, stress, slapeloze nachten, weinig tot geen melk bij kolven, aankomende menstruatie), dus ik heb nu dringend een schouder nodig om uit te huilen.... Mijn vriezer voorraad is nog niet op, maar het gaat wel hard op het moment, daarbij komt dat ik niet zo veel kolf: ik kolf op 1 werkdag (in 3 beurten) ongeveer 300cc terwijl hij er 600 drinkt (en daar dus ws te weinig aan heeft). Ik kolf elke ochtend de eerste voeding mee, dat levert amper 100 cc op. Ik kolf met neusspray, is voeden met neusspray nog een idee?

Ik werk trouwens de ene week 3 dagen en de andere 2. Ik heb vandaag geprobeerd om Gijs wat vaker aan te leggen, maar dat wil hij niet (de CB-arts had gezegd dat hij mss een stille hongerige was).

Het is een beetje een warrig verhaal geworden ik hoop dat jullie er nog wat van snappen.

Da's inderdaad niet veel aangekomen... is ie ziek geweest? griepje? Dat kan ook een reden zijn dat ie niet veel is aangekomen.

Plast ie goed Hoe is z'n ontlasting? Is ie alert? Tevreden? Of suffig, en slaapt ie meer dan normaal?

Ik vind de term 'stille hongerige' niet echt een goeie: het impliceert dat je kind tekort komt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Je zit nu zo'n beetje op de top van je productie. Of tenminste: je kind zit op de top van z'n vraag naar melk: hij is groot, hij kan dingen, wordt steeds actiever en heeft dus meer calorien nodig. Is het misschien een idee om dit weekend een regelweekend in te lassen? De hele dag op de bank, zo vaak voeden als mogelijk: bij elke kik aanleggen, dus, ook als ie moe is of pijn heeft of weet ik veel wat. Voor een slaapje, na een slaapje, tussendoor, etc. En jij natuurlijk goed drinken( minstens een glas water bij elke voeding!) , goed eten en goed rusten.

Datje qua bijvoeding rustig wilt beginnen, snap ik. Maar je zou ervoor kunnen kiezen om als eerste etenswaren dingen aan te bieden die veel calorien hebben: aardappeltjes, wortels, doperwtjes, allemaal smeuiig gemaakt met wat olie ofzo...

Voeden met neusspray zou ook kunnen helpen: stress en slaaptekort zouden ervoor kunnen zorgen dat je minder snel of een minder sterke tsr hebt. Als je het idee hebt dat hij ongeduldig wordt omdat e tsr op zich laat wachten, kan je voor een voeding sprayen. Als ie snel drinkt en daarna ongeduldig wordt, kan je misschien halverwege de voeding sprayen voor een tweede tsr. Hoe meer melk er uit je borsten komt, hoe meer melk je lijf gaat aanmaken.

Sterkte!
quote:Mibb schreef op 26 maart 2009 @ 22:20:

[...]

Ah! Een hulpset, hoe simpel kan het zijn! Haha! Ik ga er morgen eens op googlen en op de site kijken die je gaf. Thanks!

Ik vroeg me af trouwens, ben jij lactatiekundige? Of weet je al dit soort dingen uit ervaring?

Ik weet een hoop uit ervaring, maar heb ook gedeeltelijk een opleiding gedaan tot bv-consulente, in Belgie (net zoiets als de vbn in NL). Ik heb die opleiding helaas niet af kunnen maken, onder meer door verhuizing terug naar NL.

Maar dank voor het compliment
quote:gonien schreef op 26 maart 2009 @ 16:09:

@spoocky, wat lief, je verhaal...ik moet er van huilen....ik kán nog niet stoppen, het is echt nog te vroeg!!! ze heeft gelukkig geen honger, want krijgt redelijk wat bijvoeding. Er staat nog wat voorraad in de vriezer.

Ik werk nu 2 dagen thuis om te kunnen clusterkolven. Smurf is naar het kdv vandaag en morgen. Ik hoop echt dat ik de goeie kant op ga, en anders.....is het ook hier over, en is ze inderdaad, echt groot....

Vanochtend kolfde ik 200 ml, daarna kreeg ik er bijna niks meer uit. 30 ml in totaal. Ik ben er even mee gestopt, het is ook frustrerend. Straks nog maar een keer.

Voor morgen heb ik gelukkig weer 3 flessen bij elkaar gesprokkeld, en stiekem hoop ik dat ze er van vandaag eentje heeft laten staan...Gonien, niet gefrustreerd raken: stress is heel slecht voor je productie maar ook voor je tsr. Is het een idee om te kolven terwijl je met totaal iets anders bezig bent? Ik kolfde heel slecht, maar als ik ondertussen zat te kletsen en te lachen, bijvoorbeeld aan de telefoon (waarbij er dus niemand op je boezem zat te letten), ging het veel beter. Lukt het je misschien om met de hand te kolven? Ik kreeg met een kolf nooit een tsr, maar met de hand wel. Is alleen wel lastig in een flesje mikken.
quote:Sterre75 schreef op 26 maart 2009 @ 12:09:

[...]

Iemand een idee waarom ze standaard rechts (dus de zere kant) uitspuugt? Misschien krijgt ze daar te veel? Of zou het anders smaken? Als ze spuugt, is dat een beetje slijmerige melk, is dat normaal?

Dank weer, hier heb ik wat aan. Al is het alleen al om de moed erin te houden!

Kan zijn dat je aan de zere kant veel productie hebt, of een sterke tsr, waardoor ze te gulzig drinkt. Of het anders smaakt, weet ik niet, maar wel dat zulke kleintjes nog niet echt bewust een kokhalsreflex kunnen opwekken. Dat het slijmerig is klopt: melk mengen met speeksel en maagsap wordt er inderdaad niet mooier op

Succes!
Wie heeft er hier ervaring met het combineren van borst- en kunstvoeding? Een positieve ervaring graag . Omdat ik binnenkort moet gaan werken ben ik begonnen met kunstvoeding. Zoonlief weigerde namelijk de bv uit de fles te drinken en de kv drinkt hij wel braaf op. Hij is 7 maanden en ik geef 5 voedingen per dag. Nu is het: borst-fles-borst-fles-borst. Die 2e bv is 's middags en die moet ik zodadelijk ook gaan laten vervallen, als het werken begint. Ik ben zo bang dat mijn productie dan heel erg gaat teruglopen, ik zou het zo erg vinden als ik daardoor helemaal moet stoppen met de bv! (Gonien, in snap je helemaal, ben er ook nog niet aan toe volledig afscheid te nemen van de bv).

Maar goed, over een paar weken kan ik dus alleen de 1e en laatste voeding nog zelf geven. Is dit gebruikelijk? Zou dat genoeg zijn om de productie op peil te houden?
ik ga morgen met de vuist op tafel slaan bij de huisarts.

heb mn bekkenband al klaar liggen en ga dokter eens vertellen hoe ik er over denk,

dat ie me potverdorie dat takke eind laat lopen met de BI. dat ik als dank de rest van het komende weekeind kan blijven liggen door overbelasting, en dat ik op zn minst een recept voor de neusspray wil hebben voor de moeite die ik genomen heb. en eerder lift in mn krent niet van de stoel. basta.
bedankt tilalia!

Kijk het gewoon even aan en laat haar lekker veel en vaak drinken.
quote:Panda schreef op 26 maart 2009 @ 22:42:

Wie heeft er hier ervaring met het combineren van borst- en kunstvoeding? Een positieve ervaring graag . Omdat ik binnenkort moet gaan werken ben ik begonnen met kunstvoeding. Zoonlief weigerde namelijk de bv uit de fles te drinken en de kv drinkt hij wel braaf op. Hij is 7 maanden en ik geef 5 voedingen per dag. Nu is het: borst-fles-borst-fles-borst. Die 2e bv is 's middags en die moet ik zodadelijk ook gaan laten vervallen, als het werken begint. Ik ben zo bang dat mijn productie dan heel erg gaat teruglopen, ik zou het zo erg vinden als ik daardoor helemaal moet stoppen met de bv! (Gonien, in snap je helemaal, ben er ook nog niet aan toe volledig afscheid te nemen van de bv).

Maar goed, over een paar weken kan ik dus alleen de 1e en laatste voeding nog zelf geven. Is dit gebruikelijk? Zou dat genoeg zijn om de productie op peil te houden?Niemand kan je zeggen wat er met je productie gebeurt als je straks voedingen gaat laten vervallen. Is het mogelijk om die middagvoeding te kolven op je werk? En dat je er dan pap van maakt ofzo? Biobim, banaan en moedermelk maakt een okee papje, zowel Jom als Mk vonden dat lekker (en weigerden ook fles).
quote:Yamuna schreef op 26 maart 2009 @ 22:45:

ik ga morgen met de vuist op tafel slaan bij de huisarts.

heb mn bekkenband al klaar liggen en ga dokter eens vertellen hoe ik er over denk,

dat ie me potverdorie dat takke eind laat lopen met de BI. dat ik als dank de rest van het komende weekeind kan blijven liggen door overbelasting, en dat ik op zn minst een recept voor de neusspray wil hebben voor de moeite die ik genomen heb. en eerder lift in mn krent niet van de stoel. basta.

Yamuna, print de bijsluiter uit, highlight de passages waar niks staat over wanneer uiterlijk te beginnen, print evt wat quotes uit dit topic uit, zodat je iets hebt om te laten zien. Wellicht is je huisarts gevoelig voor info op papier. Laat in ieder geval zien dat je je hebt ingelzen, en dat je dus weet dat ie uit z'n nek lult.

Sterkte!
Alweer even geleden dat ik de vraag stelde over tips bij pijnlijke tsr. Bedankt voor jullie reacties! Doorbijten dus en met een warme kruik aan de gang.

Ik heb een vraag over kolven bij een hoge melkproductie. Nu mijn dochter een maand oud is, wil ik een voorraadje gaan aanleggen. In de eerste plaats zodat zij aan de fles kan gaan wennen voor als ik straks weer ga werken, maar ook zodat ik een keer iets langer van huis kan als vriend thuis is. Ik ben echter bang de melkproductie te verhogen door te kolven. Ik voed nu per voeding 1 borst en als ze de volgende voeding binnen 3 uur vraagt, voed ik nogmaals die borst.

Is het een idee om na de voeding dezelfde borst (waar ik uit gevoed heb) leeg te kolven? Of kan het geen kwaad als ik na een voeding beide borsten leegkolf? Ik heb een dubbele elektrische kolf, die natuurlijk ook voor 1 borst te gebruiken is.

Alvast bedankt!!
Als je nou 's ochtends de ene borst geeft en de andere borst kolft? Zeker als je een borst per voeding geeft, kan je dat makkelijk doen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je kindje niet genoeg heeft bij de volgende voeding. Ook verhoog je je productie niet zoveel op deze manier, maar wel genoeg om een voorraadje op te bouwen.

Je kan ook beide borsten leegkolven, dan heb je sneller een grotere voorraad, maar verhoog je je productie ook meer. Je kan beide proberen en kijken wat oor jou het beste uitpakt.

Als je elke dag 150 cc kolft, heb je na 10 dagen anderhalve liter: da's een hele fijne voorraad. Als je het in kleine beetjes invriest (ijsblokjes, of per 50 cc ofzo) heb je handzame porties om te oefenen met flesjes geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven