Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Als de boel dan straks weer in balans is, kun je weer extra gaan kolven naar behoefte. Stelregel hierbij is dat een toeschietreflex zorgt voor productieverhoging. Hoe vaker je een toeschietreflex opwekt, hoe meer je je productie verhoogt. In jouw geval is het dus wellicht beter om juist wel in weinig keer veel melk te kolven, dat geeft de minste kans op productieverhoging.

Qwertu, nog even een vraagje aan jou. Een tijdje geleden schreef je me wat ik hierboven heb gezet. Ik zat dat nog eens terug te lezen en bedacht me het volgende: ik heb ook best wel vaak een toeschietreflex als ik buk of tegen mijn borst aanstoot. Betekent dat dat er elke keer meer melk aangemaakt wordt? Haha, dan begrijp ik wel waarom de boel zo vol zit. Overigens blijft rechts maar vol zitten, terwijl links niet vol zit. Nu ben ik weer bang dat ik links straks te weinig zou hebben....

Groetjes,

Sterre (die al de hele dag een superwakkere baby vermaakt :-))
hmmm, er gaat iets mis met posten...
.
Lou, de borstvoeding gaat prima (gelukkig). Dus zolang ik in de buurt van Meis ben, krijgt ze genoeg binnen. Mijn probleem zit 'm er echt in dat ik "gewoon" niet zoveel kolf... Op een werkdag drinkt meis 390 ml, maar kolf ik er met geluk 260. En dat schiet niet op natuurlijk...

Maar klusterkolven is een idee. Krijgt meis dan alleen niet te weinig voeding met het echte drinken? Wil er best een paar avondjes aan wagen, maar het lukt me wel pas nadat zoon in bed ligt, vrees ik... Dus dan zou ik tussen half acht en half twaalf dat moeten doen ('smorgens gaat om zes uur weer de wekker en meis drinkt ook nog één à twee keer per nacht, dus later ga ik écht niet redden...)
Roque, als ik ging klusterkolven dan deed ik dat ook 's avonds, in een blok van 2 uur gewoon elk half uur 5 minuten kolven. Soms kwam er dan nauwelijks iets uit, maar inderdaad, de toestroom was wel weer opgewekt.

Bij mij was het overigens geen probleem met het echte drinken van zoon, die haalde er toch nog genoeg uit daarna.
.
Dank je wel! Je zou een tarief hier in kunnen stellen. Verdien je er nog wat aan .

Dat het zich na 4 maanden wat gaat stabiliseren, geeft de burger weer moed: meisje is nu vrijwel 3 maanden. Er is nog hoop! Sowieso lijkt het goed te gaan. Elke avond kolven is een hoop gedoe (en ik word gek van dat geluid) maar het voelt prettig.

Enne, ja hoor, modelletje bunker van Anita. Niet charmant, maar zit goed. Dus het moet maar even.

Nog even iets doms: ik zie in café oid altijd wel moeders voeden. Dat wil ik eigenlijk ook wel. Maar baby en ik zijn er niet zo handig in om te voeden zonder overal de steun van kussens te hebben. Ik probeer het wel steeds, maar dan lukt het niet, wordt baby boos en ik nerveus en gaan we er toch maar weer bij liggen. Tips van iemand?
.
quote:Sterre75 schreef op 19 mei 2009 @ 11:49:

Sowieso lijkt het goed te gaan. Elke avond kolven is een hoop gedoe (en ik word gek van dat geluid) maar het voelt prettig.

Fijn dat het goed gaat! Hier gooit vriend wel eens een kussen op het kolfapparaat als hij het geluid zat is, scheelt zeker de helft.

@Q: super dat je ons helpt
Ik heb een handkolf aangeschaft om af te wisselen, werd er ook gek van
Ik telde altijd mee met het geluid van de handkolf, of zong in mezelf liedjes op de maat, haha, dan werd het soms bijna een soort van mediteren voor me.
Ik heb dus echt iets geks geloof ik: het lukt me niet om er ook maar een druppel uit te krijgen met de handkolf. Ligt dus ongebruikt in de kast. Elektrisch vanaf het begin geen enkel probleem geweest. Gisteren begon de boel al te lekken toen ik de kolf uitpakte Gelukkig kan de elektrische ook op batterijen!
.
Even off topic hier, waarvoor bij deze meteen excuses.

Q, lees net elders je lieve berichtje. Laten we idd gauw een nieuwe date plannen. Kun je mijn nieuwe doek zien, jawel, ben ook een trotse storch-bezitster geworden . Na bezoekje aan jou is die storch nooit meer uit mijn gedachten geweest.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
Gaat met vier maanden de boel stabiliseren? IK kan niet wachten, nog een week of twee . Het stomme is: ik heb kind één 14 maanden gevoed, maar iklijk alles wel vergeten te zijn...

Hier heeft het 'savonds clusterkolven gezorgd voor een werkelijke regelstorm: meis had niet genoeg meer na dat kolven (überhaupt als ik trussendoor kolf lijkt ze daarna niet genoeg te hebben), dus die kwam na een uur weer. En nu drinkt ze al twee dagen elke anderhalf tot twee uur, ook 'snachts. Dacht ik de regeldagen al gehad te hebben... Gelukkig nu even wat vrije dagen: ben blij dat ik na zulke gebroken nachten niet naar mijn werk hoef... Maar goed: het kolven schiet nu dus wederom niet op: zou niet weten wanneer ik nu zou moeten kolven.
Ik heb even een paar kleine vraagjes, wil er geen heel topic voor openen dus plemp het hier maar neer.

Ik ben nu bijna 24 weken zwanger, en ik lek uit één borst. Is dat normaal? Als in, wil dit wat zeggen over de werking van de andere borst? En kun je zo vroeg al lekken?

Bedankt alvast!
Hoi Minie, ik lekte aan het einde van de zwangerschap ook uit 1 borst, niet uit de andere. De lekborst was in de kraamtijd, in mijn geval, de "beste" borst, want aan de andere kant kreeg ik pijn en kloven. Inmiddels, na 10 maanden, is de niet-lekborst de borst met de grotere productie (en helaas ook de iets grotere cupmaat). Zegt dus niets over productie in de toekomst.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Roque, wat pittig zeg! Ik hoop dat het snel weer normaal wordt. Als je meisje gemakkelijk uit de fles drinkt, zou je haar als je niet genoeg melk hebt na het kolven misschien eerst een beetje uit de fles kunnen laten drinken en dan nog een toetje uit de borst? Voordelen: je hebt net iets meer tijd tussen kolven en bv, je kunt doorgaan met clusterkolven.

Schiet me opeens te binnen dat je was gaan clusterkolven om de productie te verhogen, toch? Dan regelt jouw meisje dat nu gewoon zelf door zo vaak te willen drinken! Dan hoef je dus helemaal niet meer te clusterkolven voor dit moment en regelt de natuur dat je snel weer genoeg melk hebt.

Misschien krijg je nog tips van meer ervaren moeders. Ik heb 's avonds soms niet genoeg omdat de voedingen zo snel na elkaar komen (soms minder dan 1 uur er tussen) en dan krijgt ze gekolfde melk en een toetje uit de borst. Die gekolfde melk is meestal precies de hoeveelheid die ik 's ochtends na-kolf omdat ik na de nacht veel te veel heb. En zo is het toch weer precies in evenwicht allemaal.
Lou, ik was gaan clusterkolven omdat ik te weinig melk in de diepvries heb voor mijn meisje als ik werk. En dat wordt nu niet meer, nu meis zelf is gaan regelen . Op zich gaat het nu al wel beter, maar ik heb vandaag en gisteren dan ook niet gekolfd... Het lijkt erop dat het elke anderhalf uur drinken over is (behalve 'snachts...) dus morgen maar weer een poging wagen . Wel fijn dat het bij jou zo goed in evenwicht is! (Bij mij ook, als ik niet zou werken....)
Hoi,

ik had ook een vraag, misschien is hij al wel eens gesteld hoor, maar 166 blz. zijn wel een beetje veel om terug te lezen.

mijn dochtertje is 3 maanden, bijna 4 en krijgt borstvoeding, nou krijgt ze rond 11 uur een fles met poedermelk zodat ze lekker slaapt, met de borstvoeding kwam ze namelijk 2, 3 keer per nacht en samen met een 3 jarige peuter die droomt dat er heksen door haar kamer dansen was dat geen goeie combi. Vandaar de fles.

Ik kolf mijn borsten dan rond 11 uur leeg en normaal ging dat altijd heel goed en kreeg ik ze goed leeg. Nu ineens krijg ik er bijna niks meer uit, 80 cc als ik erg veel geluk heb, maar als ik met mijn hand kolf spuit het er echt nog uit, dus er zit echt nog meer.

Als ik 's morgens kolf terwijl ze de ene kant leegdrinkt dan krijg ik er wel veel uit, weet dus niet zo goed waar het probleem ligt.

Maar in elk geval ben ik dat kolven dus wel een beetje zat, ik heb een aardige voorraad in de vriezer en ben gewoon thuis, dus heb ook niet veel reserve nodig, dus eigenlijk wil ik stoppen met kolven en gewoon gaan slapen zonder te kolven.

Maar is dat mogelijk omdat mij kleine nog zo veel en vaak drinkt, wil niet dat het terugloopt en heb ook een keer een borstontsteking gehad, dus ben daar ook wel erg bang voor als ze te vol zijn.

Hebben jullie hier ervaring me of hebben jullie tips?

Alvast heel erg bedankt!
Is er niemand die mij advies kan geven? hoop toch zo dat er toch iemand is die dit ook heeft gehad!
syennaj ik heb je vraag wel gelezen, maar ik heb geen pasklaar antwoord voor je.

Ik vind het wel jammer dat je in de eerste allinea de behoefte voelt om je te verantwoorden waarom je 's avonds KV geeft.

's avonds produceer ik niet zoveel dus ik kolf 's morgens voor yammini wakker is, en dat krijgt ze voor het slapen gaan in de fles.dan slaapt ze bijna klokje rond om 21.00 te bed en ik maak haar wakker om 8.00

maar elke avond kolf ik voor het slapen gaan ook nog om mn produktie goed te houden en voor mn vriezervoorraad ivm mn aanstaande operatie. ik weet niet of je de laatste keer kolven kan laten varen

misschien dat qwertu die vraag kan beantwoorden.
Syennaj, ik weet ook niet wat het beste advies zou zijn voor jou. Ik kolf 's avonds voor het slapen gaan zodat ik lekker kan slapen de hele nacht. Mijn dochtertje slaapt net als de kleine van Yamuna bijna de klok rond, ik slaap echt niet lekker als ik om 21 uur de laatste voeding geef en rond 22.30 niet zou kolven. Jouw situatie is anders, dus even afwachten of iemand zich daar in herkent en je kan adviseren.
He Syennaj! Alles goed met de kleine verder?

Ik weet niet hoe lang je 'savonds al een fles poedermelk geeft, maar je zou eens uit kunnen proberen of ze tegenqwoordig wel doorslaapt op de borst? Of is dat een raar voorstel? Zo niet... dan heb ik ook geen oplossing voor je. Zoals je vast gelezen hebt heb ik het omgekeerde probleem (Ander idee: geef je overproduktie aan mij )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven