Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Yam, het zou heel goed kunnen dat jullie spruw hebben. Wij hebben ook lang spruw gehad waarvan het enige symptoom kloofjes bij mij was. De lactatiekundige heeft mij toen geadviseerd om te beginnen met 3 dagen miconazol creme. Zou mijn kloofje (of nou, zeg maar KLOOF) dan genezen dan was het inderdaad spruw. Was het inderdaad spruw dan 14 dagen miconazolcreme smeren en orale gel voor Mini. Het kloofje verdween als sneeuw voor de zon na 3 dagen miconazol dus toen heb ik 14 dagen behandeld. Ik geef 1 borst per keer en smeerde na een voeding de kant waarmee ik had gevoed. Minismollie kreeg op advies van de lactatiekundige 4 maal daags een erwtje miconazol orale gel in het mondje verdeeld.
@justmarried: ik vind het zelf het handigst om blokjes van 10ml in te vriezen in zo'n bakje voor ijsklontjes. Met hulp van de maatstreepjes op het flesje gekolfde melk weet je snel genoeg hoeveel je er in moet gieten voor 10ml per blokje. Nachtje in de vriezer en dan druk je de blokjes zo over in een diepvrieszakje met sluitstrip (liefst dubbele sluitstrip, bijv. van de jumbo). Datum er op en klaar. Ik kolf hier vaak net niet genoeg om mee te geven naar het KDV. Dan pak ik de oudste melk en ontdooi het aantal blokjes dat nodig is. Op het KDV vroegen ze zich af hoe ik die melk in blokjes had gekregen
Hallo allemaal,

Ik heb ook weer eens een vraagje. Mijn meisje slaapt sinds kort dóór! Jaaaaaaaaaaaa, dat is vooral fijn voor haar mama :-). Maarrrrr, ik zit nu wel elke ochtend te kolven, want ik barst uit elkaar. Dacht dat de boel, na heel veel voeding, stuwing, ontstekingen enz. nu wel in evenwicht zou zijn. En dat het zich wel zou herstellen na een week ofzo. Helaas, ik moet echt kolven, want het is niet te houden. Op zich geen groot probleem, want ik kan wel wat voorraad gebruiken voor het kdv straks. De voorraad die ik had, heb ik helemaal weg moeten gooien na zoveel maanden . Hoe dan ook, vanmorgen flink uitgeslapen met meisje na een slechte nacht van mijn kant en ja hoor: een ontsteking! Nog wel aan mijn 'goede' kant.

Vraag aan jullie: hoe ging dat bij jullie toen jullie kindje ging doorslapen? Hadden jullie geen last van overvolle borsten?

Groetjes,

Sterre
Euhm... helaas kan ik jouw vraag niet beantwoorden Sterre...
Dag meiden,

Mijn dochter is 5 maanden en krijgt volledig borstvoeding. Sinds 2 weken zijn beide ondertandjes door... tot gister geen last van gehad tijdens de bv. Maar gister voelde het al niet heel fijn toen ze dronk, ik heb niet het gevoel dat ze bijt, maar het voelt alsof de tandjes over m'n borst heen schrapen terwijl ze drinkt. Vanmorgen zag ik dat de huid naast m'n tepel stuk is, en het was behoorlijk gevoelig toen ze dronk.

Heeft iemand tips wat ik hieraan kan doen? Die kapotte huid naast m'n tepel is wel erg gevoelig...

Ik wil heel graag bv blijven geven. Volledig kolven zie ik niet zo zitten, ik werk 4 dagen per week en ik kolf op m'n werk 2x per dag. Ik ben er een half uur per keer mee bezig (terwijl dochter 8 minuten drinkt...) en ik geniet er zo van als ze, als ik vrij ben, lekker aan de borst kan drinken!
He bah Sterre, een ontsteking. Ik hoop voor je dat je er dit keer niet ál te veel ellende van hebt

Helaas kan ik ook geen tips geven uit ervaring
Winnie, legt ze het tongetje wel goed over de onderkaak? Minismollie heeft nu 2 onder- en 2 boventandjes. Die boventandjes voel ik wel, maar niet zoals jij het omschrijft. De ondertandjes voel ik niet omdat haar tongetje heel goed over de onderkaak heen ligt en dus de tandjes bedekt.
Tandjes: hier ook eentje onder bijna door maar ik voel niets omdat haar tongetje er over ligt. Ze drinkt wel slordiger nu, komt vast daardoor.

Doorslapen: soms kolfde ik om half 5, als ik naar de wc ging en een melkspoor achterliet. Vervelend zeg, een ontsteking! sterkte ermee, Sterre!
Graag wil ik wat ervaringen horen over kolven op het werk. Hoe vaak kolfden jullie toen je weer ging werken? Ik hoef nog niet, hoor, over 4 weken pas, maar ben er al wel over aan het nadenken. Ik denk nl. dat mijn dochter dan nog zeker op 3 voedingen overdag zit. Maar 3x kolven vind ik wel heel veel, zeker omdat de pieken in mijn werk aan het begin en het einde van de dag zitten. Dus hoe moet ik dat in vredesnaam gaan doen?

Graag jullie ervaringen/tips....
Rebels, ik ga volgende week pas weer aan het werk, dus ik heb helaas nog geen tips voor je. Moet het ook nog gaan uitvinden.

Helaas helaas, ik heb weer een borstontsteking. Een aan de 'goede' kant en een dreigende aan de kant waar ik er al 6 had . Boehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! Zit ik weer aan de antibiotica...
2quote:Sterre75 schreef op 14 augustus 2009 @ 11:11:

Hallo allemaal,

Ik heb ook weer eens een vraagje. Mijn meisje slaapt sinds kort dóór! Jaaaaaaaaaaaa, dat is vooral fijn voor haar mama :-). Maarrrrr, ik zit nu wel elke ochtend te kolven, want ik barst uit elkaar. Dacht dat de boel, na heel veel voeding, stuwing, ontstekingen enz. nu wel in evenwicht zou zijn. En dat het zich wel zou herstellen na een week ofzo. Helaas, ik moet echt kolven, want het is niet te houden. Op zich geen groot probleem, want ik kan wel wat voorraad gebruiken voor het kdv straks. De voorraad die ik had, heb ik helemaal weg moeten gooien na zoveel maanden . Hoe dan ook, vanmorgen flink uitgeslapen met meisje na een slechte nacht van mijn kant en ja hoor: een ontsteking! Nog wel aan mijn 'goede' kant.

Vraag aan jullie: hoe ging dat bij jullie toen jullie kindje ging doorslapen? Hadden jullie geen last van overvolle borsten?

Groetjes,

Sterre

Ja, dat had ik ook.

Na de voeding 'sochtends had ik nog veel te veel over en ik ben elke keer iets minder gaan nakolven.

Na een aantal dagen nam het overvolle gevoel ag.

Was inderdaad erg fijn dat doorslapen, alleen ik lag elke nacht vanaf vijf uur wakker van de stuwing.
Supersmollie1, ik denk dat ze haar tongetje er inderdaad niet ver genoeg overheen legt en dat bij iedere zuigbeweging de tandjes er overheen schuren. Ik denk dat ik hier niet zoveel aan kan doen he?

Iemand nog tips wat ik op de kapotte huid kan smeren? Of gewoon wat bv, dat helpt ook goed tegen wondjes heb ik weleens gelezen.

Sterre75, ik heb ook wel last gehad van overvolle borsten 's ochtends, inderdaad dat er precies was te zien waar ik had gelopen... maar ik heb er nu geen last meer van, borsten zijn vanzelf minder vol geraakt.

Oh dat lijkt me vreselijk pijnlijk een borstontsteking!

Rebels, ik kolf ongeveer (soms speling van een half uur) om dezelfde tijd op mijn werk als dat m'n dochter anders uit de borst zou drinken. Ze zit nu op 5 voedingen per dag, ik geef haar 's ochtends zelf, dan kolf ik 2x op m'n werk en 's avoonds geef ik haar nog 2x zelf.
Ik blijf voorlopig maar elke dag kolven, stroomt het lekker oor. Is ook wel handig voor de voorraad. En dan maar weer langzaam afbouwen...

@Winnie: o, tandjes!!! Mijn dochter is 5,5 maand en heeft nog niks. Ik wacht in spanning af. Hoop niet dat ik er last van ga hebben. Sterkte ermee. Kun je je meisje niet anders aanleggen waardoor de hapt met tongetje over tandjes misschien?

@Wen: Dank voor je lieve reactie!
@ Winnie, kun je niet gewoon oefenen met je meisje? Dus als zij gaat aanhappen dan doe jij voor wat ze moet doen en steek je je tong een beetje uit. Hapt ze aan maar niet goed genoeg met de tong dan haal je haar weer los en doe je het opnieuw net zo lang tot ze het snapt. Ik moest nog aan je denken net, had Mini even gevoed en voelde ik de boventandjes weer, had helemaal een afdruk... Je zou bepanthen kunnen smeren, dat heb ik een tijdje gesmeerd toen ik hele pijnlijke tepels had omdat ik door omstandigheden in vrij bizarre houdingen moest aanleggen. Maar weet je zeker dat het door de tandjes komt, zou het niet ook spruw kunnen zijn?

@ Rebels, ik heb altijd 2 keer gekolfd, maar ik maakte in de tijd dat Mini nog afgekolfde melk dronk geen enorm lange dagen. Meestal dronk ze in mijn afwezigheid 2 keer, maar soms ook wel 3 keer. Als je zorgt voor een voorraadje in je vriezer hoef je je op het werk niet zo druk te maken over of je wel of niet voldoende kolft, want je kunt het dan altijd aanvullen uit je voorraad. Ook zou je gewoon 2 keer op je werk kunnen kolven en indien nodig 's avonds nog eens of op je vrije dag een keer extra. Toen ik mijn voorraadje aanlegde heb ik een tijdje elke avond een keer extra gekolfd en op mijn vrije dagen ook nog een keer 's ochtends. Het is even wat extra werk, maar ik vond het geen enorme belasting en zo had ik op mijn werk niet die continue druk van "ik moet nog zoveel cc kolven".

@ Sterre, balen zeg, weer AB.
Sterre, ik heb gisteravond voor het eerst de rugbyhouding geprobeerd zodat de pijnlijke plek ontlast zou worden, maar het was evengoed wel gevoelig. Moet nog wel even oefenen met die houding...

Supersmollie, dat is wel een idee van het voordoen, dat ga ik proberen! Ik weet zeker dat het van de tandjes komt. Achteraf had ik natuurlijk gewoon even moeten stoppen toen ik tijdens het voeden voelde dat het gevoelig was... misschien had ze dan beter opnieuw "gehapt". Ik ben ook begonnen met bepanthen smeren, ik hoop dat het helpt! Nadat ze heeft gedronken is het weer open dus ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat het echt heelt!
Rebels, ik ben sinds eind juni weer aan het werk en kolf 3 keer per dag. Ongeveer op de tijden dat zij ook drinkt. Ik heb een dubbelzijdige kolf en een superdeluxe kolfruimte, dus het is geen probleem. Het was door de zomervakantie bij ons heel rustig op het werk, nu komt de drukte weer en heb ik ook een vollere agenda.

Kun je je eigen tijd een beetje indelen? Plan dan in je agenda voor alle dagen dat je werkt de kolftijden in. Probeer je daar zoveel mogelijk ook echt aan te houden. Komt er een keer een afspraak tussendoor, plan dan meteen je gewijzigde kolftijd. Bij mij is het vooral een kwestie van discipline. O ja, iets leuks te lezen wil ook wel helpen is mijn ervaring. Mijn collega's vinden het heel normaal, ik ben niet de eerste hier. Nu mijn dochter ineens veel meer per fles drinkt, hoop ik dat ik binnenkort naar 2 keer kolven kan. Tot nu toe durfde ik dat nog niet aan omdat ik bang was dat de voeding terug zou lopen (ik werk 3,5 dag) of dat ik niet genoeg zou hebben om haar mee te geven. De voorraad begint wel te slinken maar meestal hoef ik maar 50 cc per werkdag te ontdooien voor haar.

Succes enne... plan de eerste weken NIETS 's avonds want het is best even wennen voor iedereen dat jij weer gaat werken.
Hé meiden, bedankt voor de tips. Supersmollie, daar kan ik idd wel iets mee. Extra kolven 's avonds en in de weekenden, dat is wel handig. Ik hoop wel dat ze dan wat minder vaak gaat komen, want momenteel zou ik niet weten hoe ik extra moet kolven, zo vaak komt ze. Maar zal ook wel door het weer komen. En ik herinner me van zoon dat die ging doorslapen toen hij naar het kdv ging omdat hij zo moe thuiskwam. Dat hoop ik nu dus stiekem weer. Dan zou ik 's ochtends al standaard 1 borst kunnen afkolven.
@ Rebels, hoe vaak komt je dochter op het moment? Minismollie heeft maaaaaaaaaanden zeker 10 x per dag gedronken en ook in die periode heb ik extra gekolfd. Vaak kolfde ik gewoon een uurtje oid na de vroege avondvoeding en dan kolfde ik ook niet helemaal tot de allerlaatste druppel. Al snel paste het aanbod zich aan aan de grotere vraag en kolfde ik dus ook meer dan in het begin. Dus als je op dag 1 extra kolft en het is niet zo veel, stug volhouden ongeveer op hetzelfde tijdstip en na verloop van tijd produceer je dan wat meer. Althans, bij mij werkte het zo...
[quote]winnie79 schreef op 15 augustus 2009 @ 12:15:

Sterre, ik heb gisteravond voor het eerst de rugbyhouding geprobeerd zodat de pijnlijke plek ontlast zou worden, maar het was evengoed wel gevoelig. Moet nog wel even oefenen met die houding...

quote]

Het was een idee hoor, geen ervaring mee nog. Mijn meisje weigert sowieso op andere manieren te drinken dan liggend, dus ik moet het nog maar afwachten. Wat betreft de wondjes. Ik heb in het begin een enorme kloof gehad en daar smeerde ik af en toe Purelan van Medela op. Hielp wel aardig, maar het beste werkte: drogen aan de lucht. Sterkte ermee!
Rebels, ik kolf ook (nog) drie keer. Zit me nu trouwens al te bedenken hoe en wanneer ik begin met afbouwen: heb nu nog ongeveer anderhalve maand kolfrecht.... (en toen ik dat aan het uitzoeken was kwam ik erachter dat je als lacterende vrouw ook recht hebt op minstens een kwartier en maximaal 1/8 van je wertijd extra aan pauze, náást je kolfrecht dus! Wie wist dit? En maakt er ooit iemand gebruik van? Net als dat je als lacterende dus ook niet mag tillen,geen stress mag hebben en wat al. Ik wist het niet. Hoewel ik er op het werk niets mee gan doen (hoewel... de wet onder mijn baas z'n neus schuiven en 'm laten schrikken is wél leuk ) vond ik het toch wel grappig om dit uit te vinden!
hoi mama's!

Een vraag; Na allerlei andere problemen heb ik nu last van een overproductie. Het lijkt nu aardig onder controle door flink wat saliethee. Ik doe nu aan blokvoeden; ik geef ook 1 borst per voeding (die kan mijn dochter overgens niet eens helemaal leegdrinken) ze drinkt overdag om de 3/3,5 uur. Dat is net goed te doen met mijn borsten. Die zijn dan wel behoorlijk vol maar niet gestuwd.

Maar hoe kan ik het 's avonds en 's nachts het beste doen? Ze slaapt de laatste dagen namelijk ineens 6 uur achter elkaar 's nachts (HEERLIJK!!). Maar als ik dan voor de nacht 1 borst geef, is de ander flink gestuwd 's nachts. 2 borsten geven is niet echt een optie aangezien ze die ene al niet leegkrijgt, en dan krijgt ze weer teveel voormelk. En iedere keer afkolven lijkt me ook niet goed, ik wil de productie juist omlaag hebben.

In de nacht hetzelfde, dan moeten ook eigenlijk beide borsten (gedeeltelijk) leeg. Anders heb ik 's ochtends weer stuwing.

Wat kan ik het beste doen? Nog veel meer saliethee? Blijven afkolven? Graag jullie hulp!
Nee, niet kolven! Ik had ook overproductie in het begin, en voedde dan 's nachts met tepelhoedje toen ze 6 uur doorsliep. Anders kreeg ze de tepel niet te pakken. Na een paar minuten kun je het hoedje weer weghalen als je borst soepel voelt. Nu is het gestabiliseerd en gebruik ik allang geen tepelhoedje meer. Kolven stimuleert je produktie, dus dat zou ik echt proberen te vermijden!

Hoe oud is je dochter nu?

Smollie, mijn dochter drinkt 6-10 keer per dag, afhankelijk van slaapbehoefte en temperatuur.

Met temperaturen als vandaag komt ze echt wel aan de 10x
Hoi Meiden, mijn zoontje van 2,5 week komt iedere twee uur voor een voeding. Met dit weer soms wel ieder half uur. Ik snap dat hij dat nu nodig heeft, maar ook met normaal weer komt hij dus om de 2 uur. Nou hoor ik van iedereen dat dat wel erg vaak is en ik moet zeggen dat de nachten me ook wel een beetje beginnen op te breken (ik heb nog een zoontje van 1 jaar en 10 maanden die ook nogal wat energie vraagt). Heeft iemand tips hoe ik de tijd tussen de voedingen kan verlengen?

Alvast bedankt.

Jules
Jules, om de twee uur is op die leeftijd heel normaal hoor! Minimaal8-12 voedingen zijn juist heel goed voor je productie, en met 12 voedingen zit je toch al op om de 2 uur. Dat wordt echt beter over een tijdje. Ik zou nu echt niet gaan proberen tijd tussen de voedingen te verlengen, omdat je zoontje zelf aangeeft dit aantal voedingen te willen. Kun je niet iemand vragen om overdag bij je thuis te komen om voor je oudere zoontje te zorgen, zodat jij kunt bijtanken/slapen?
rebels mijn dochter is nu 6 weken. Ik gebruik liever geen tepelhoedje, zeer slechte ervaring mee. In de kraamweek moest ik die gebruiken omdat dochter niet goed kon aanhappen, had direct tepelkloven en VEEL pijn door die dingen. Die komen mijn huis dus niet meer in.

Het lukt mijn dochter ook wel om aan te happen, maar ze drinkt dan onrustig en klakt/smakt erg veel door de grote hoeveelheid melk. En als ze dan 's nachts aan mijn ene borst drinkt zit ik nog met mijn andere gestuwde borst. Daar moet ik dan toch wat mee. Hoe deed jij dat rebels?

Mijn dochter krijgt de ene borst al niet leeg dus 2 borsten geven is geen optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven