Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
peri, wat mijn ervaring trouwens ook is, bij krampen is er een enorme zuigbehoefte, maar echt drinken verergert de boel alleen maar. Terwijl dat dan wel is wat hij wil, dus dan gaan we samen in bad om te ontspannen bijvoorbeeld, dat wil ook nog wel eens helpen. En dat driftige getrappel en geboer en gulzige gedrink, wordt bijna altijd gevolgd na een paar uur door een enorme poep luier.
Mardejo het zal er vandaag om spannen of de kv open gemaakt wordt;-) ik kon net op m'n werk en start zo met een kolfsessie, dit weekend hoop ik weer voorraad op te kunnen bouwen

wordt vervolgd

bedankt voor je steun!
Merel, geen idee of ik mosterd ben, maar s ochtend had ik de meeste productie. Is het geen optie om s ochtends de ene borst te geven en de ander af te kolven om zo weer een voorraad op te bouwen?
koffie, zwart graag...
RosaP, spugen is niet erg zolang je kind er geen last van heeft (dus huilen van het zuur) en goed blijft groeien. JPBM verdikt de voeding, maar ook de ontlasting, dus je gaat wellicht een ander probleem creeren terwijl je het ene oplost.

VVF, dat is precies de reden dat ik nooit ben overgestapt op kunstvoeding. Het leek me zo'n gedoe, eerst afbouwen, en dan geen nachtvoedingen meer kunnen geven, dat ik maar gewoon de borst ben blijven geven. Gelukkig heb ik het altijd goed bij kunnen kolven en kreeg ik daar ook ruimschoots de gelegenheid voor op mijn werk.

Peri, zou het kunnen zijn dat je een hele sterke toeschietreflex hebt? In dat geval zou het kunnen helpen om voor een voeding eerst de ergste druk weg te kolven. Dan kan je kind daarna veel rustiger drinken en doorslikken doordat ze minder melk tegelijk te verduren krijgt.

Als je het prettig vind om eens een deskundige mening te horen, zou je je vraag ook eens op www.borstvoedingsforum.nl kunnen zetten. Het zijn vooral ervaringsdeskunigen, maar er lezen ook altijd vrijwilliger van LLL of VBN mee en af en toe zelfs een lactatiekundige. Je kunt ook je vraag eens stellen bij Gonneke Veldhuizen van www.eurolac.nl

Succes!
Ik lees af en toe eens wat in dit topic en nu heb ik zelf een vraag. Ik ben geveld door een (denk ik) buikgriep. Inmiddels houd ik wel weer wat vocht binnen en ik heb net een beschuitje op, maar echt jofel voel ik me niet. Ook heb ik sinds gisteravond diarree. (fijn detail...)

Zoon krijgt volledige borstvoeding en is 7,5 maand. Hij eet nog niet veel erbij.

Ik heb echt geen energie en vraag me af of hij wel alle voedingsstoffen binnen krijgt. Voor alsnog merk ik weinig aan de hoeveelheid melk gelukkig.

Zijn er nog tips om snel weer aan te sterken voor mij, want dit is Niet Leuk.
Je kind krijgt zeker alle voedingstoffen nog binnen, dat is precies de reden dat jij je zolang brak voelt. Zou je niet even een paar dagen de fles geven, hetzij met kv, hetzij met gekolfde melk totdat jij weer wat ernergie hebt? Of desnoods een paar nachtjes, zodat je weer aan kunt sterken.
quote:Katherina schreef op 19 maart 2010 @ 15:45:

Je kind krijgt zeker alle voedingstoffen nog binnen, dat is precies de reden dat jij je zolang brak voelt. Zou je niet even een paar dagen de fles geven, hetzij met kv, hetzij met gekolfde melk totdat jij weer wat ernergie hebt? Of desnoods een paar nachtjes, zodat je weer aan kunt sterken.Loopt dan niet je productie ineens heel hard achteruit?
Ja, dan wel kolven een paar keer per dag, maar dat lijkt me minder inspannend dan elke keer op verzoek aanleggen. Als ze 3 of 4 keer kolft houdt ze de productie wel in stand, of kan haar kind het redelijk makkelijk bij regelen.

Volgens mij heeft Quertu zoiets ook aan de hand gehad, die stond echt helemaal droog door een buikgriep en die heeft de boel al kolvende weer aan de gang gekregen.

Ik denk dat haar eerste prioriteit nu moet zijn dat ze zelf weer opknapt, en borstoveding geven kost veel energie die ze nu zelf zo hard nodig heeft.
Sophy, het zijn inderdaad zeker geen kloven, maar een bacteriele infectie. De pijn komt dan ook van binnenuit. Dus bij nader inzien helpt een tepelhoedje waarschijnlijk niet.

Heb inmiddels nieuwe antibiotica en een licht verdovende zalf. Zometeen een paracetamol, tanden op elkaar en proberen maar....
Hihaaaa gelukkig was voorraad net voldoende en had oppas geen kv nodig.

Nu even kolven, ben nog a h werk
Hey Merel, nog maar es een voor je! Goed dat de voorraad genoeg was en jopenlijk kun je dit weekend een klein voorraadje aanleggen. Ik kolfde ook 's ochtends de andere borst, dan kwam er het meeste uit.

Ik weet niet of je al een keer kv gegeven hebt, maar als je het geeft, hou ik dan rekening mee dat M het misschien niet wil. Bojan dronk prima uit een fles, maar toen hij voor het eerst kv aangeboden kreeg, vond hij dat heeeeeeel vies en hij wilde het echt niet. Heb toen een paar keer gemengd met bv en uiteindelijk is hij het zo gaan drinken.

Succes, je doet het supergoed!!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
He Mereliena,

Dat is goed nieuws!! Kan je een paar dagen bijkolven nu?

Hier ook goed nieuws. Het lijkt er op dat ik er vandaag amper bij inschiet!!! (afgelopen dagen zo'n 100cc per dag). Dus de productie komt weer op gang; mag ook wel met om de 2 uur kolven.

Succes!
Wat fijn dat jullie het weer een week gered hebben! Beetje doorkolven in het weekend voor volgende week?
meiden,

Mijn borsten hebben het begrepen: vanochtend, nadat ik zoon aan de borst had gevoed, nog 200 cc afgekolfd!!!!

Voor iedereen die ook de productie wil verhogen, zo is het bij mij gelukt:

- dubbele medela symphony gehuurd (ga ik maandag weer terug brengen)

- om de 2 uur kolven. Borsten leegkolven, paar minuten wachten en dan nog even kolven.

- veel drinken en (paaseitjes:) ) eten!

Nu nog de fase dat zoon weer helemaal terug komt aan de borst, maar dat durf ik nog niet. Ben bang dat de productie dan weer terug loopt.

Meiden, allemaal erg bedankt voor jullie steun en tips!

Groeten van een opgeluchte Mardejo.
Wat fijn Mardejo!! En wat een geweldige opbrengst, zelfs zo ná het voeden. Super!! Maak er maar een (paasei-)feestje van dit weekend!
Mardejo, als je je zoon elke keer dat hij daarom vraagt voed, en je voed hem op JOUW verzoek als je denkt dat er een te groot gat tussen 2 voedingen zit, hoef je m.i. niet bang voor te zijn hoor. Als moeder en kind goed op elkaar zijn afgestemd, kan de productie niet zomaar teruglopen.
mardejo wat een goeie tip! Van die paaseitjes dan, ik heb het meteen mijn man verteld.

Ik ben ongesteld geworden (1e keer sinds bevalling) en zoon kwam meteen om de twee uur, ook 's nachts. Twee dagen lang maar vannacht was het ineens tot half 6 doorslapen dus dat is ook nieuw. Lekker zeg!!!

Mijn moeder zegt dat hij nog steeds zo vaak 's nachts komt omdat hij krijgt (??!!) Ik heb gezegd dat ze niet zulke stomme dingen moet zeggen maar vraag het toch ff na.... kan dat misschien?

In het verlengde daarvan mijn eigenlijke vraag: sinds we fulltime aan de borst voeden (ipv afgekolfd uit de fles) wil mijn lieverdje geen speentje meer. Vond ik wel goed eigenlijk want ik vind het geen gezicht maar nu wordt hij vaak wakker na een uur en is dan niet echt wakker maar hij is dan bezig zijn lakentje of mouw in zijn mondje te stoppen. Hij huilt dan heel zielig. Ik heb geprobeerd zijn duimpje in zijn mond te stoppen en een andere speen maar hij spuugt alles uit en valt uiteindelijk weer in slaap. (is eigenlijk niet echt wakker ook)

Ik zou hem dan zo graag troosten of iets aan die zuigbehoefte doen. De laatste tijd valt hij ook vaak aan de borst in slaap en kan dan zo nog 20 minuten door sabbelen.
Fabindia; mijn zoontje wil ook geen speentje, maar pakt wel steeds vaker zijn duimpje (of gewoon zijn hele hand). Ik denk dat hij dat uiteindelijk zelf wel regelt, als hij echt zuigbehoefte heeft, meer dan zijn speentje blijven aanbieden kan je niet doen denk ik.

Wat je andere vraag betreft... Mijn zoontje krijgt nog 2 nachtvoedingen en in mijn omgeving hoor ik ook vaak "dat is gewenning", "als je niet meer geeft dan vraagt hij ook niet meer" etc. etc. Dat brengt mij ook weleens aan het twijfelen. Afgelopen nacht lagen mijn man en ik erg laat in bed, dus 1 van de 2 nachtvoedingen gaf ik op mijn verzoek toen we naar bed gingen. Een paar uur later kwam hij weer en heb ik manlief uit bed geschopt om hem te halen. Ik ben echter weer in slaap gevallen en mijn man heeft hem verschoond (was doorweekt, na 3 uur in dezelfde luier...!) en gewoon weer teruggelegd, waarop hij heeft geslapen tot half 7 vanmorgen. Dus ja, ik vind het soms ook wel moeilijk om te beoordelen of ik hem niet te makkelijk weer aanleg.
Bedankt dames.Nu even een update. Ik heb nog steeds diarree en ben op advies van de hapost met ors begonnen. Getverdegetver, dat smaakt niet lekker.

Zoon heeft zich vannacht vaker gemeld dan anders, en nu merk ik ook wel dat ik niet zoveel melk heb als normaal. Het loopt dus toch terug nu. Ik leg aan op zijn verzoek (liggend in bed). Hij krijg zo een fles met gekolfde melk (van een werkdag afgelopen week en die melk moet nu echt op) en dan ga ik even kolven. Kan ik meteen zien of mijn gevoel ook waarheid is.

Stel nu dat het terugloopt, als ik weer fit ben, kan ik dan volstaan met heel vaak aanleggen of is er nog een andere briljante tip om het weer aan de gang te krijgen?
Vaak aanleggen zou genoeg moeten zijn Nerwen, en gewoon goed voor jezelf zorgen. Veel drinken en (als het weer lukt) eten.

Toen ik je eerste post zag, dacht ik pfoe, wordt wel lastig hier, we hebben een arWEN, een WEN en nu ook een nerWEN
oh bah ja Nerwen, zweet met een sinaasappelsmaakje! Ik ken het van toen ik nog in India woonde. Het werkt wel supergoed en je kan er niet teveel van nemen. Ik had ook met tuttifrutti smaak en die vond ik wel te pruimen.

VFF: ja hij moet natuurlijk afleren om mij 's nacht wakker te maken. Het maakt mij niet uit of hij een luier wil of een borst. Dan ben ik toch al wakker. Wie weet, ik heb het euvel ook op bv.com geplaatst. Zien of daar nog verrassende adviezen uit komen.
quote:VIVAfeelfree schreef op 20 maart 2010 @ 12:27:

Toen ik je eerste post zag, dacht ik pfoe, wordt wel lastig hier, we hebben een arWEN, een WEN en nu ook een nerWEN

Haha, dat wist ik niet toen ik mijn nick aanmaakte. Ik post ook zelden ergens anders dan bij de juli/zomermama's 2009.

Maar, ik ga er dus gewoon vanuit dat het over een paar dagen weer allemaal ok is. Ik ben er nog lang niet klaar mee, met de bv, en zou er best van balen (understatement) als het hierdoor ophoud.
Fabindia; bij mij duurt een voeding nog ruim 45 min, dus ik geef wel degelijk de voorkeur aan alleen een verschoning (en dat kan de papa dan bovendien doen... ). Maarja, het blijft lastig.
De LK op bv.com vindt dat ik gewoon moet aanleggen, maarja dat vinden ze altijd
Hey dames, ben ik weer met een vraag.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Domperidon?

Ik heb afgelopen Maandag en Dinsdag enorme buikgriep gehad en de productie is flink teruggelopen.

Afgelopen dagen om de 1,5 uur aangelegd, maar dat helpt nog niks.

En als klap op de vuurpijl begon gisteravond mijn menstruatie weer.

Die had ik echt niet gemist!

Maar goed, de productie moet omhoog en ik krijg het niet echt voor elkaar.

Zal ik het gewoon proberen met medicijnen?

En moet ik die op recept halen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven