Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
peri, ik herken het ook wel, alleen gebeurt het hier al vanaf dag 1, niet altijd maar vaak wel snachts, en is zoon nog noo,it bijna gestikt, jouw verhaal is wel iets heftiger. Hij kan heel zoet drinken en lekker ontspannen liggen, hij kan ook echt als een idioot (sorry, maar zo is het echt ) drinken, trappen, zuigen, boeren, poepen,allemaal tegelijk, krijsen tussendoor, lucht inslikken, dat ik echt zoiets heb, RUSTIG AAN, dit gaat niet goed, en dat gaat het dan ook niet, spugen, boeren, huilen.

Voor snachts, een luier 1 maatje groter? houdt net wat beter, goed invetten van te voren en niet elke keer verschonen, doe ik ook niet, wordt die veel te wakker van inderdaad. slap of hydrofiel tussen jou en de baby, voor spugen zodat je niet hoeft te verkleden, net wat wen schrijft. Laten boeren tussendoor. Andere houding van voeden misschien? kijk eens op borstvoedings.com onder problemen kan je daar ook allerlei onderwerpen vinden en vragen stellen. Misschien zie je daar wat? Succes!
oh en ik tel de voedingen niet, maar 10 keer per dag haal ik ook wel hoor, soms zit er 5 uur tussen, en dan weer elke uur of 3 uur non stop. snachts soms (heel soms) niet, soms 2 keer en soms ook 2 uur non stop. Ritme is ver te zoeken hier en doe ik ook geen moeite voor, maar zo vaak vind ik niet gek in elk geval.
Ha dames, ik heb nog een vraagje, waarmee ik hier misschien niet op de juiste plek ben, maar ik kan het proberen... Mijn zoon is nu 4 maanden oud en zoals ik er nu tegenaan kijk ben ik nog steeds van plan met 6 maanden de bv te gaan afbouwen.

Maar... hoe doe je dat? Hij krijgt nu gemiddeld 7 a 8 voedingen per dag, van zeker 200 cc per keer (als ik kolf op een werkdag), en waarvan 2x 's nachts. Dit 'ritme' heeft hij al een maand of twee.

Als ik straks moet gaan afbouwen, dan moet ik naar 5 flessen van 200 cc max, want dan zit hij al aan de 'maximale liter', hoe moet dat dan? Daar heeft hij toch nooit genoeg aan?
Dag dames, weer wat advies gevraagd:

Sinds 2 weken heb ik een erg pijnlijke tepel. Ik dacht zelf een spruw maar een kweek liet zien dat het een bacterie ipv schimmel was. De antibiotica leek in eerste instantie aan te slaan, maar inmiddels is de pijn in alle hevigheid terug. Melk staat weer op kweek, intussen andere antibiotica gekregen etc etc. Dat laat ik graag aan de experts over.

Maar nu de praktische kant van het verhaal: het voeden is verschrikkelijk pijnlijk! Ik zou kunnen kolven, maar daar ben ik geen ster in en vrees dat m´n productie dan omlaag gaat. Bovendien hecht ik veel waarde aan ´live´ voeden. Zou een tepelhoedje een (tijdelijke) oplossing zijn? Of gaat ook dat ten koste van de productie, want dan is het geen optie. Bedankt!

Tenslotte nog een petje af voor alle doorzetters hier. En fijn dat men elkaar hier zo goed steunt!
Dag!

Al peinzend over hoe het toch kan dat onze kinders zo'n enorm verschillend slaap,drink en groeipatroon hebben, bedacht ik me - behlave dat ze gewoon individuen zijn - dat mijn dochter eigenlijk nooit 'regelt'.

Als heel kleintje - nu 4 mnd - gaf ze heel veel melk terug. Ze groeide als een raket en dronk blijkbaar veel. Maar wél altijd 1 borst en om de paar uur. Nooit clusteren, nooit meerdere keren per uur. En nu nog steeds niet. Nu drinkt ze overdag twee borsten, in de nacht lukt dat niet. Dan slaapt ze weer.

Kan dat, niet regelen? of regelt ze gewoon tijdens de voedingen? Was gewoon even benieuwd.
gemelitos,

ik heb ooit 3-4dgne met een tepelhoedje gevoed in de hoop dochter zo aan de borst te krijgen, mijn productie liep toen heel hard terug dus was geen succes.

Aan de andere kant zijn er wel mensen die succesvol met tepelhoedje voeden over langere tijd.

Verder hier niemand ervaring met johannispitmeel bij bv (afgekolfd). Ik twijvel een beetje omdat ze nu al best lang over een fles doet, maar dat eeuwige spugen wordt ik ook gek van.
rosa, mijn eerste dochter heeft nooit geregeld, althans ik heb het nooit herkend. Bij de tweede, die heel rustig dronk en veel sneller een eigen ritme had om de zoveel uur, kan ik me 1 dag herinneren dat ze non stop wilde drinken en de derde heeft ongeveer 3 keer per week een regeldag kortom, ik weet het niet...

viva, het afbouwen van een voeding duurt ongeveer 1 week, als jij begint met afbouwen met 6 maanden is je baby ongeveer een maand of 8 als jij helemaal gestopt bent, tegen die tijd eet hij brood, groente, fruit, drinkt thee, diksap, etc, en heeft die niet zoveel voedingen meer nodig. Er zijn bij het cb precies schemaas hoeveel flessen een kind van die leeftijd per dag nodig heeft, nou moet je je daar niet al te veel aan vasthouden, maar het is wel een richtlijn en volgens mij zit je met die leeftijd op een fles of 3 per dag wat voldoende is. Je kindje heeft nu heel erg veel melk nodig, dat wordt snel wat minder na de 6 maanden.
RosaP, mijn beide zoontjes precies hetzelfde hoor. Nooit regeldagjes, geen clusteren en 1 borst per voeding. En groeien als kool!
Ok. Niet regelen kan dus op.

Germanwings, mijn dochter braakte hele golven melk uit. Echt superveel (en dan nog zo hard groeien) Op advies van CB (want teruggeven is slecht voro slokdarm zeiden ze) johannes spul gekocht.

Ik vond het helemaal niets. Ze stikte bijna in dat papje en wat een gedoe! Deed t of in flesje (dus eerst kolven) of voor en na voeding in haar mondje. Ben er heel snel mee gestopt.
oh ja, 1 borst per voeding herken ik ook heel goed, dat is bijna standaard hier. En clusteren soms wel , soms niet, maar ik denk zelf dat dat clusteren meer een uiting is van onrust, dan van echt behoefte aan meer voeding. (niet lekker in zijn vel, dan de hele avond drinken, na een drukke dag bijv)
Peri, mijn dochtertje kon ook altijd moeilijk boeren en spuugde daardoor in het begin veel. Wij zijn uiteindelijk Infacol gaan gebruiken voor elke voeding en dat helpt goed.

Even een vraag over mijn kolf: ik heb de Medela Swing en ik heb hem laatst helemaal schoongemaakt toen er melk terugstroomde doordat het membraam niet goed zat. Sindsdien maakt hij heel veel herrie... Iemand daar ervaring mee? Ik zal Medela ook nog even een mailtje sturen. ik heb nog garantie, maar kan mijn kolf niet kwijt als ze het moeten repareren.
GW geen goede ervaringen met tepelhoedje dus....

Ik lees trouwens mee over johannespitmeel want dochter spuugt ook ontzettend veel. Zelfs een hele tijd na de voeding, en soms ook alleen zuur (wat dan haar neusje uit spuit). Heel zielig.

Maar is het nu wel of geen bijvoeding?
RosaP, mijn kinderarts zegt dus dat het niet erg is omdat ze goed groeit, maar ik word gek van het spugen, komt er hier ook met een dikke boog uit.

Nu kolf ik toch al alles dus daar zou ik het wel makkelijk door kunnen doen en dat is voor mij dan geen extra gedoe. Ben alleen bang dat ze dan moeite krijgt met drinken omdat het te dik is, ze drinkt nu al heel langzaam.
Hier spuugt ze trouwens ook vaak nog uren na de voeding en komt idd vaak d'r neus uit. En wat ik heel zielig vind is dat ze 's nachts vaak met een gil wakker wordt en dan haar hele bedje en slaapzak eronder zit.
Goh Arwen, gaat dat dan echt zo snel?? Als hij tegen die tijd 'natuurlijk afbouwt' naar een voeding of 3, dan zou ik nog wel overwegen het langer vol te houden...

Maar ik ben vooral bang dat ik niet uitkom met die schemaatjes van het CB. Ik bedoel. hij drinkt nu ook veeeeel meer dan hij 'nodig heeft', zoals men daar zegt, en ook een nachtvoeding is 'niet nodig'. Als ik bij wijze van spreken nú zou gaan overstappen naar flesvoeding, dan mag hij én 's nachts niet meer drinken, én overdag een voeding minder, omdat meer dan een liter kv niet goed is. En ik heb wel het schemaatje van het overstappen naar kv (eerst de 4e, dan de 2e, dan de 3e, dan de 5e, tot slot de 1e), maar dat schema gaat uit van slechts 5 voedingen per dag en géén nachtvoedingen. Dus dat schiet niet echt op he!
German Wings; mijn zoontje had in het begin veel krampjes en spuugde daarbij, we hebben het hier dus wel eens geprobeerd (Nutriton). Maar ik vond dat de melk er niet zo heel veel dikker van werd hoor, nauwelijks! Alleen iets 'vlokkiger' misschien. Hier hielp het trouwens niet, had meer te maken met een overdreven gulzigheid en de infacol hielp wel (betere boertjes, minder lucht)
Ik heb de eerste 4 weken een tepelhoedje gebruikt en daar geen slechte ervaringen mee... Productie was gewoon goed! Enige nadeel vond ik dat dochter langer over een voeding deed dan zonder tepelhoedje.

Ben ook wel heel benieuwd naar ervaringen met JBPM. Ik ben er zelf niet voor omdat ik het als bijvoeding zie. Maar de arts van het consultatie bureau wilt eigenlijk wel dat we het aan dochter geven. Maar dan alleen bij de gekolfde voedingen en dat zijn er maar 6 of 7 per week (..). Dus vind dat eerlijk gezegd niet zinvol en doe het ook niet. Arts gaf aan dat het niet helpt om het voor of na de borstvoeding te geven. Dochter heeft geen last van het spugen. Ze blijft gewoon vrolijk lachen Wel gaan er behoorlijk wat slabbetjes door heen hier. Volgende week moet dochter extra naar het consultatiebureau. Hoop zoooo dat ze goed gegroeid is! Vorige keer was ze namelijk maar 350 gram gegroeid in 5 weken tijd en dat is te weinig... Dit kan aan het spugen liggen denkt de arts.
viva, als je echt zo snel mogelijk af zou willen bouwen, ben je per voeding wel een week bezig, misschien iets minder, maar met al jouw voedingen, dan toch zeker een week of 8. En wat hij nu wel of niet nodig heeft aan borstvoeding moet je met een korreltje zout nemen, hij drinkt nu precies wat hij zelf wil en dat is prima. kunst melk vult meer, dus daar heeft die sowieso wat minder van nodig en wie weet kan je het nog lang volhouden met 2 of 3 voedingen per dag, sochtends, als je uit je werk komt en voor het slapen gaan bijv. Maar het ene lijf doet dat beter dan het andere lijf. Soms droogt het dan gewoon toch echt op. En als je zoon na die tijd niet genoeg blijkt te hebben aan de maximale hoeveelheid flesvoeding die dan mag, heb je veel meer mogelijkheden met pap, brood, fruit, liga etc. je kan meer aanbieden dan alleen melk, dus dan komt het echt wel goed qua hoeveelheden.
Ja, Arwen, een week per voeding dat is ook wat ik zelf aanhoud voor straks. Maar ik vind het zo raar dat ik dan dus een aantal voedingsmomenten moet afbouwen, waar niks voor terugkomt. Het aantal voedingsmomenten in dat schema is een stuk minder dan de realiteit met voeden op verzoek. Ik vind het maar lastig, die kv
Gulzigheid is hier denk ik niet de oorzaak van het spugen, ze drinkt heel rustig en neemt er ook veel tijd voor.
ik heb ook zitten klooien na 6 maanden, niet omdat ik af wilde bouwen, maar om gewoon tijd te vinden voor fruit en groente en brood etc, maar het komt vanzelf goed. En je zoon wordt groter en drinkt dus meer per keer waardoor die vanzelf minder vaak wil drinken. En fruit is in het begin 1hapje, maar al snel een hele banaan of zoiets. Dat is in het begin echt puzzelen, maar komt wel goed. En je natuurlijk wel beginnen met afbouwen van een voeding waarvoor wel een fles melk in de plaats komt. Dus de middagvoeding bijv, dan krijgen de meeste kindjes toch nog wel een fles melk. En dan halverwege de ochtend ipv een voeding een fruit hap en eind van de middag een groente hap en met een maand of 8 geloof ik een boterham, en je kan dan ook een fles diksap of gewoon water gaan geven bijvoorbeeld.
Een boterham. Zucht.

Wat gaat de tijd dan toch snel he!
Fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn in dezelfde situatie (niet dat ik deze jullie toewens natuurlijk).

Ik heb gisteren idd nieuwe slabbetjes gekocht die iets beter passen. Hopelijk blijven haar kleertjes nu droog.

Voor mijn gevoel heeft ze vorig week haar groeispurtje gehad. Toen wilde ze nl non-stop aan de borst maar dat verliep eigenlijk probleemloos (behalve dat het heeeel veel tijd kostte). Eigenlijk zijn de problemen ontstaan na die periode. Vorig week bracht ze nl veel tijd sabbelend door maar nu drinkt ze echt.

Ze heeft trouwens geen enkel ritme. Het schema slapen - voeden - verschonen - knuffelen - spelen is hier ver te zoeken. Soms is ze heel actief na een voeding, soms wordt ze juist heel erg slaperig en doet dan even een dutje (maximaal een half uur). Sowieso slaapt ze heel weinig overdag en dan nog meestal in de Manduca of in de kinderwagen.

Ik denk eigenlijk niet dat ze een serieus lichamelijk probleem heeft. Ik heb eerder het gevoel dat haar en mijn gedrag de problemen veroorzaken. Door te gulzig drinken, niet goed aanleggen, misschien te vaak aanleggen, etc.

Gelukkig gaat het vandaag goed (afkloppen) dus ik begin weer een beetje vertrouwen te krijgen in haar en in mijzelf.
Mereliena,

Balen dat het toch aan kv toekomt.

Ben je nog enorm aan het stimuleren? Zit er nog groei in je productie?

Zet'em op!

Groeten,

Mardejo
Gemelitos: ik heb ook erg pijnlijke tepels en bij mij hielp een tepelhoedje niet, omdat de pijn niet werd veroorzaakt door kloven. Maar goed, het zou bij jou wel kunnen helpen. Er is een kans dat je productie terugloopt, maar die ervaring heb ik niet. Ik heb de eerste week met th gevoed en mijn productie is prima op gang gekomen. Als het geen optie is om aan te leggen door de pijn zou ik het proberen. Het hoeft geen problemen te geven. Je kan wel een lk vragen om begeleiding als je het spannend vindt. Ik denk dat het wel de voorkeur heeft boven kolven.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven