Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 30 juni 2010 om 10:04
OGG: dat klinkt wel hel duidelijk als spruw. Gewoon de GV opsmeren en schoonouders laten kletsen. Ook goedbedoelende mensen kunnen wel eens een blunder maken. Als er tegen mij te vaak gezegd werd dat ik makkelijk kon stoppen met bv, dan zei ik altijd een beetje verdrietig dat ik meer druk van buitenaf voelde om te stoppen, dan dat ik dat zelf wilde. Dan kwam er altijd een opbeurend woord. Misschien een tipje?
En VFF: 9 maanden is toch hardstikke goed. Tegen de tijd dat je helemaal hebt afgebouwd, ben je misschien een maandje verder en heeft je kind toch heerlijk 10 maanden bij je gedronken. Chapeau hoor.
En Apricot: zulke collega's en managers moet je maar eens in het zonnetje zetten voor zoveel support. Leuke uitspraak trouwens, dat kolfrecht is bedoeld voor bedrijven waar niks geregeld is. Fijn hoor!
En VFF: 9 maanden is toch hardstikke goed. Tegen de tijd dat je helemaal hebt afgebouwd, ben je misschien een maandje verder en heeft je kind toch heerlijk 10 maanden bij je gedronken. Chapeau hoor.
En Apricot: zulke collega's en managers moet je maar eens in het zonnetje zetten voor zoveel support. Leuke uitspraak trouwens, dat kolfrecht is bedoeld voor bedrijven waar niks geregeld is. Fijn hoor!
woensdag 30 juni 2010 om 10:07
Reglisse, hoe ging het gisteren met de prelogopediste eigenlijk?
Apricot, relaxed joh! Fijn, zo'n werkgever en collega's. Was het voor iedereen maar zo goed geregeld!
OGG, succes met je schoonouders. Wat Reglisse zegt, lekker gaan slapen als ze er zijn (en eventuele kunstvoeding héél goed verbergen ), dan heb je én extra slaap, én hoef je hen niet te vermaken, én hebben zij wat tijd alleen met hun kleinkind (dat doet het meestal wel goed bij opa's en oma's). Win-win-win.
Te laat voor je kolfsessie van gisteravond, maar maakt het heel veel uit of je gisteravond al begon bij OGGmini, of vandaag/morgen?
Apricot, relaxed joh! Fijn, zo'n werkgever en collega's. Was het voor iedereen maar zo goed geregeld!
OGG, succes met je schoonouders. Wat Reglisse zegt, lekker gaan slapen als ze er zijn (en eventuele kunstvoeding héél goed verbergen ), dan heb je én extra slaap, én hoef je hen niet te vermaken, én hebben zij wat tijd alleen met hun kleinkind (dat doet het meestal wel goed bij opa's en oma's). Win-win-win.
Te laat voor je kolfsessie van gisteravond, maar maakt het heel veel uit of je gisteravond al begon bij OGGmini, of vandaag/morgen?
woensdag 30 juni 2010 om 12:23
De prelogopediste redde het gisteren niet, dus de afspraak is verplaatst naar vanmiddag. Ik kom straks wel even verslag uitbrengen. Reglibaby had gisteren toen ze belde lang geslapen, dus toen ze vroeg hoe veel voedingen ze had gehad/nog zou krijgen die dag kwamen we uit op 6. Net alsof we het advies hadden opgevolgd . Maar dat vond ik te weinig met dit weer, dus 's avonds tussendoor nog een extra voeding geprobeerd te geven.
OGG, hoe is het gegaan?
OGG, hoe is het gegaan?
woensdag 30 juni 2010 om 14:46
Succes dan straks! Zul je ook altijd zien he, dat je kind zich wel aan het advies houdt
Net op het CB geweest, goed gegroeid e.d. Nonchalant laten vallen dat ik nog borstvoeding geef, en de duim van de (nieuwe) wvp ging de lucht in: 'Top!' Ze zei dat ik dan één van de weinigen in Nederland ben die nog steeds voedt met anderhalf. Ja, dat zal inderdaad wel kloppen, heel veel zullen dat er niet zijn helaas. Wel heel leuk dat ze zo enthousiast was.
Net op het CB geweest, goed gegroeid e.d. Nonchalant laten vallen dat ik nog borstvoeding geef, en de duim van de (nieuwe) wvp ging de lucht in: 'Top!' Ze zei dat ik dan één van de weinigen in Nederland ben die nog steeds voedt met anderhalf. Ja, dat zal inderdaad wel kloppen, heel veel zullen dat er niet zijn helaas. Wel heel leuk dat ze zo enthousiast was.
woensdag 30 juni 2010 om 15:08
Ja joh, ik had me helemaal ingesteld op die ouwe tang oudere dame die eens begon over laten huilen 's nachts ipv nachtvoedingen en dat bv slecht zou zijn voor de tanden en die ik in het algemeen al niet mocht (ok, ze heeft verder nooit rare dwingende dingen gezegd, hield het gesprek vrij open), krijg je ineens een leuke.
woensdag 30 juni 2010 om 15:26
quote:Fabindia schreef op 30 juni 2010 @ 15:06:
haha jammer vond je het wen, geef nou maar toe Nee, flauw, je hoort hele erge verhalen, maar ook steeds meer pro bv verhalen en cursussen die ze krijgen etc.
Reglise ik ben benieuwd hoe het vanmiddag ging.
zijn net mensen, die verpleegkundigen... en het lijkt me trouwens een verdomd lastig vak. Gros van de ouders hangt volgens mij enorm aan cc's, schemaas, en wil niets liever dan bijvoeden met 4 maanden. Je moet goed kunnen manoeuvreren tussen wat ouders zelf willen en wat verstandig is. Ouders komen er om te laten meten en wegen, en als kind dan buiten de curve valt, is het cb stom met hun curves. Rolt het kind niet met 8 maanden en wordt daar een opmerking over gemaakt, dan is het cb ongeduldig en moeten ze niet zo pushen, stuurt het cb te laat door naar een fysio met alle gevolgen van dien, heb je ook de poppen aan het dansen.
Ik moet zeggen dat het bij mij altijd wel klikt, maar goed, zeggen dat zoon al vanaf 5 weken op zijn buik slaapt, dat durf ik dan ook weer niet...
haha jammer vond je het wen, geef nou maar toe Nee, flauw, je hoort hele erge verhalen, maar ook steeds meer pro bv verhalen en cursussen die ze krijgen etc.
Reglise ik ben benieuwd hoe het vanmiddag ging.
zijn net mensen, die verpleegkundigen... en het lijkt me trouwens een verdomd lastig vak. Gros van de ouders hangt volgens mij enorm aan cc's, schemaas, en wil niets liever dan bijvoeden met 4 maanden. Je moet goed kunnen manoeuvreren tussen wat ouders zelf willen en wat verstandig is. Ouders komen er om te laten meten en wegen, en als kind dan buiten de curve valt, is het cb stom met hun curves. Rolt het kind niet met 8 maanden en wordt daar een opmerking over gemaakt, dan is het cb ongeduldig en moeten ze niet zo pushen, stuurt het cb te laat door naar een fysio met alle gevolgen van dien, heb je ook de poppen aan het dansen.
Ik moet zeggen dat het bij mij altijd wel klikt, maar goed, zeggen dat zoon al vanaf 5 weken op zijn buik slaapt, dat durf ik dan ook weer niet...
woensdag 30 juni 2010 om 15:33
Dat is ook wel zo hoor Arwen, ze doen het hoe dan ook niet snel goed. Dat is dan ook de reden dat vrijwel iedereen, van Ria-aanhanger tot zoekjeeigenritme-aanhanger, van borstvoeder tot flesvoeder, van Supernanny-mens tot UP-mens, van Triple P-er tot Gordon-er ( ) het met elkaar eens kan zijn als ze het over het consternatiebureau hebben.
woensdag 30 juni 2010 om 15:50
woensdag 30 juni 2010 om 15:54
smollie, gewoon geen nieuwe afspraak maken? of zeggen bij de afspraak balie, ik kom wanneer hij de volgende prik moet. Ik ben trouwens in de afgelopen 6 maanden nog maar 1 keer bij de vpk geweest bedenk ik me nu, rest van de afspraken bij de arts, en dat vind ik wel prettig, die luistert, kijkt en voelt altijd even en dat vind ik zelf toch wel belangrijk. Kan je zoiets niet zeggen, ik wil alleen nog de afspraken bij de arts doen?
woensdag 30 juni 2010 om 15:56
woensdag 30 juni 2010 om 16:02
woensdag 30 juni 2010 om 16:07
woensdag 30 juni 2010 om 16:14
woensdag 30 juni 2010 om 16:45
Anders zeg je toch dat je alleen nog maar bij de arts komt en niet bij de wvp?
Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn cb. Ze zijn zelf ook nogal van het "filter er maar uit wat jij belangrijk vindt", Gelukkig maar, want ik zou het vervelend vinden om er met tegenzin heen te gaan.
Mijn kolf was weer stuk! (de tweede keer in 3 maanden tijd). De vorige keer was het een beetje lastig allemaal, want ik heb geen bon en niet gepind omdat ik de huurkolf heb verrekend met deze kolf. Deze keer geen probleem; ik kreeg alles omgeruild (terwijl alleen de adapter stuk is). Fijn.
Ik heb eigenlijk geen problemen met mijn cb. Ze zijn zelf ook nogal van het "filter er maar uit wat jij belangrijk vindt", Gelukkig maar, want ik zou het vervelend vinden om er met tegenzin heen te gaan.
Mijn kolf was weer stuk! (de tweede keer in 3 maanden tijd). De vorige keer was het een beetje lastig allemaal, want ik heb geen bon en niet gepind omdat ik de huurkolf heb verrekend met deze kolf. Deze keer geen probleem; ik kreeg alles omgeruild (terwijl alleen de adapter stuk is). Fijn.
woensdag 30 juni 2010 om 20:39
woensdag 30 juni 2010 om 20:49
Nee, ze had al wel twee flessen van 190cc op (en vanmorgen bij mij gedronken), dus ik zou me er niet zo druk om hebben gemaakt en ik ben inderdaad blij dat ze in elk geval hebben nagedacht over vocht, maar ze hadden nog niet geprobeerd water te geven en ook geen extra melk.
Het is allemaal niet zo'n enorm drama hoor, maar er is toch ook bekend op dit kdv dat mijn zoontje -nu 3- heel lang water heeft gehad (tot hij door kreeg dat anderen sap hadden). Ik vind sap gewoon niet zo nodig. Thuis krijgt hij ook alleen water, thee en melk.
Het is allemaal niet zo'n enorm drama hoor, maar er is toch ook bekend op dit kdv dat mijn zoontje -nu 3- heel lang water heeft gehad (tot hij door kreeg dat anderen sap hadden). Ik vind sap gewoon niet zo nodig. Thuis krijgt hij ook alleen water, thee en melk.
woensdag 30 juni 2010 om 21:01
Mijn moeder heeft mijn dochter (4,5 maand) maandag ook water gegeven, was ik niet zo blij mee. Het was nl. niet nodig, er stond nog een voeding in de koelkast en ik was ruim op tijd thuis om ook nog zelf te voeden. Maar omdat dochter na 1 uur alweer kwam voor een voeding, (ze moest slapen want erg moe maar wilde niet zonder eten naar bed ) had ze haar een halve fles melk gegeven en water erachteraan.
Heb gezegd dat ze dat in de toekomst maar moet laten, ze mag gewoon net zoveel melk als ze wil hebben. Ik geef sowieso altijd ruim voldoende melk mee, gewoon 1 voeding extra.
Ik voorzie ook de nodige problemen als dochter 6 maanden is. Schoonmoeder is me iets te happig op bijvoeding/sap etc.
Van mij mag dochter straks water of thee en verder niks bij voorkeur. En qua eten vind ik veel dingen ook niet zo'n denderende keus.
Heb gezegd dat ze dat in de toekomst maar moet laten, ze mag gewoon net zoveel melk als ze wil hebben. Ik geef sowieso altijd ruim voldoende melk mee, gewoon 1 voeding extra.
Ik voorzie ook de nodige problemen als dochter 6 maanden is. Schoonmoeder is me iets te happig op bijvoeding/sap etc.
Van mij mag dochter straks water of thee en verder niks bij voorkeur. En qua eten vind ik veel dingen ook niet zo'n denderende keus.