Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 16 maart 2011 om 09:53
Flowerfield, voelen je borsten nog 'vol'? Misschien kun je nog een keer kolven of je kind nog een keer laten drinken. Dat laatste heb ik gedaan toen ik gestopt was bij de oudste en het idee had dat ze nog vol zaten.
Het probleem met de jongste is denk dat hij een verstopte neus heeft en daardoor niet goed kan ademen bij het drinken. We sprayen nu regelmatig met zout water en hopelijk gaat het snel beter. Hij sliep altijd van 7 tot 7, maar nu werd hij 's nachts om 4 uur wakker met een dichte neus.
Het probleem met de jongste is denk dat hij een verstopte neus heeft en daardoor niet goed kan ademen bij het drinken. We sprayen nu regelmatig met zout water en hopelijk gaat het snel beter. Hij sliep altijd van 7 tot 7, maar nu werd hij 's nachts om 4 uur wakker met een dichte neus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 16 maart 2011 om 09:59
Nee, ze voelen helemaal niet vol. Daarom vind ik het zo gek dat er nog melk uit komt. Ik heb heel langzaam afgebouwd dus ook al die tijd geen volle borsten gehad eigenlijk. Het was al aardig opgedroogt.
Maar ik ben bang dat als ik ga voeden of kolven dat ik half ga relacteren en dat is niet de bedoeling.
Maar ik ben bang dat als ik ga voeden of kolven dat ik half ga relacteren en dat is niet de bedoeling.
woensdag 16 maart 2011 om 10:04
Flower, op de site van borstvoeding.com staat dat het normaal is dat je zelfs tot maanden nadat je gestopt bent nog melk kunt lekken. Ik kan me dat zelf ook nog wel herinneren toen ik gestopt was met bv bij zoon, niet maanden volgens mij maar echt nog wel enkele weken. Vooral als ik onder de douche stond enzo, dan kwamen er gewoon nog wat druppeltjes uit. Ik had ook geen vol gevoel in mijn borsten ofzo, gewoon zo nu en dan kwam er nog een minibeetje melk uit.
woensdag 16 maart 2011 om 10:49
Wellicht kan iemand mij hiermee helpen. Sinds mn bevalling kolf ik volledig. Op dit moment kolf ik nog 4x per dag, vanaf vandaag ga ik minderen naar 3 keer per dag. Gemiddeld kolf ik zo'n 15 minuten per kant. Maar hoe bouw ik dan verder af? Ga ik dan nog een keer kolven laten vallen, of ga ik korter kolven per keer?
woensdag 16 maart 2011 om 11:56
quote:Flowerfield schreef op 16 maart 2011 @ 11:34:
Waaaaat?! 7 jaar?! Mijn hemel zeg!
Maar bedankt voor jullie antwoorden, het is dus normaal. Dan ga ik rustig afwachten.
Haha maak je borst maar nat komende 5,5 jaar
Hier heb ik even een dipje met de borstvoeding en valt het me behoorlijk zwaar... Sinds een paar weken komt B. 's nachts weer vaker, afgelopen nachten drie keer, terwijl het voorheen een keertje was, na ongeveer zes uur. Ik realiseer me dat ik wat verwend daardoor ben geraakt, maar ik vind het nu best pittig. Ook overdag wil hij vaker drinken en vandaag met mijn werkdag, merk ik dat ik er met kolven niet zoveel meer uit krijg na een paar van deze dagen en nachten... Kortom ik vind het even een heel intensieve tijd. Wat ik met dit verhaal wil? Het liefst natuurlijk de gouden tip maar herkenning mag ook . Hoe lang duurt zo'n dip van regeldagen gemiddeld?
Liefs, keeprunning
Waaaaat?! 7 jaar?! Mijn hemel zeg!
Maar bedankt voor jullie antwoorden, het is dus normaal. Dan ga ik rustig afwachten.
Haha maak je borst maar nat komende 5,5 jaar
Hier heb ik even een dipje met de borstvoeding en valt het me behoorlijk zwaar... Sinds een paar weken komt B. 's nachts weer vaker, afgelopen nachten drie keer, terwijl het voorheen een keertje was, na ongeveer zes uur. Ik realiseer me dat ik wat verwend daardoor ben geraakt, maar ik vind het nu best pittig. Ook overdag wil hij vaker drinken en vandaag met mijn werkdag, merk ik dat ik er met kolven niet zoveel meer uit krijg na een paar van deze dagen en nachten... Kortom ik vind het even een heel intensieve tijd. Wat ik met dit verhaal wil? Het liefst natuurlijk de gouden tip maar herkenning mag ook . Hoe lang duurt zo'n dip van regeldagen gemiddeld?
Liefs, keeprunning
woensdag 16 maart 2011 om 13:38
Dit is geen borstvoedingsvraag, maar moest het even delen maar vond het geen eigen topic waard, en dacht dat het hier misschien wel gewaardeerd zou worden
Mijn zoontje van vier weken lag na de voeding daarnet heerlijk op mijn blote borst te slapen. Begon hij net ineens te snuiven en te zoeken, stortte zich enthousiast op de tepel, om na zes slokken met zijn neus op tepel weer door te slapen. Hij is nu weer volledig vertrokken. Zo lief, ben even helemaal bevangen door het verliefde gevoel. (en dan te bedenken dat ik door gedoe in het ziekenhuis bijna mee had kunnen schrijven bij het Mislukte Borstvoeding topic. Voel me even heel erg bevoorrecht dat het toch nog is gelukt. Meer geluk dan wijsheid, en dat besef ik me goed)
Mijn zoontje van vier weken lag na de voeding daarnet heerlijk op mijn blote borst te slapen. Begon hij net ineens te snuiven en te zoeken, stortte zich enthousiast op de tepel, om na zes slokken met zijn neus op tepel weer door te slapen. Hij is nu weer volledig vertrokken. Zo lief, ben even helemaal bevangen door het verliefde gevoel. (en dan te bedenken dat ik door gedoe in het ziekenhuis bijna mee had kunnen schrijven bij het Mislukte Borstvoeding topic. Voel me even heel erg bevoorrecht dat het toch nog is gelukt. Meer geluk dan wijsheid, en dat besef ik me goed)
woensdag 16 maart 2011 om 13:48
woensdag 16 maart 2011 om 14:05
Ooh Madieken wat schattig! Ik heb nu ook nu zoontje iets ouder wordt dat hij met zijn handje de borst de 'goede' kant opduwt, zo lief.
@ Phoehee, hij is inderdaad vier maanden, hoe lang heb jij last gehad van die dip? Geldt daarvoor ook de regeldagenduur van 1-7 dagen? Van cyclus merk ik nog niet veel, dat duurt meestal wat langer toch voor die terugkomt?
@ Phoehee, hij is inderdaad vier maanden, hoe lang heb jij last gehad van die dip? Geldt daarvoor ook de regeldagenduur van 1-7 dagen? Van cyclus merk ik nog niet veel, dat duurt meestal wat langer toch voor die terugkomt?
woensdag 16 maart 2011 om 14:18
Keeprunning ik merkte het vooral aan de kolfopbrenst en de curve ging wat afbuigen. Zoon kwam/komt niet 's nachts voor voeding, wel geef ik overdag wel eens 4 borsten of kolf tussendoor. Kolven tussendoor moet ik toch omdat zoon meer meekrijgt dan dat ik kolf.
(en ik hem niet minder mee durf te geven, omdat hij altijd alles keurig opdrinkt)
(en ik hem niet minder mee durf te geven, omdat hij altijd alles keurig opdrinkt)
woensdag 16 maart 2011 om 14:44
Het is inderdaad een stukje onzekerheid wat ik erbij krijg, ik probeer heel erg te verklaren waarom hij plots drie keer 's nachts komt (verkoudheid, prikjes gehad...heb liever die redenen dan dat ik ga denken dat hij misschien niet genoeg binnen krijgt).
Maandag was ik bij het cb en de curve boog al iets af in het gewicht, de stijgende lijn boven het gemiddelde, ging nu richting het gemiddelde. Ze vroegen daar ook hoe het met de borstvoeding gaat, en dan antwoord ik heel positief, terwijl het nu even helemaal niet zo fijn meer voelt...
Aan de weleda-thee dus!
Maandag was ik bij het cb en de curve boog al iets af in het gewicht, de stijgende lijn boven het gemiddelde, ging nu richting het gemiddelde. Ze vroegen daar ook hoe het met de borstvoeding gaat, en dan antwoord ik heel positief, terwijl het nu even helemaal niet zo fijn meer voelt...
Aan de weleda-thee dus!
woensdag 16 maart 2011 om 14:58
woensdag 16 maart 2011 om 15:02
Madieken, wat schattig! En fijn dat je je hier kunt melden ipv op het andere topic.
Lief hoor, al die ukkies. De mijne drinkt een paar slokjes, en zegt 'zo, die is klaar'. Da's toch anders...
Keeprunning, de 4-maandendip kan duren van 1 dag tot 3 maanden (nou ja, er is dus geen peil op te trekken). Baby's veranderen nu eenmaal wel eens van ritme. Extra balen als je net gewend was aan langere nachten.
Zolang je geen abrupte of langdurende daling in de curve hebt, is er niet zoveel aan de hand hoor. En zeker bij 4 maanden is het standaard dat je op de CB-curve een afbuiging naar beneden ziet, en op de WHO-curve die Fussie noemt valt alles dan weer reuze mee. Bovendien: als hij nu drie keer per nacht drinkt, zorgt hij kennelijk wel dat hij voldoende binnenkrijgt
Vier maanden is gewoon een rottijd wat dit betreft. Zolang je op verzoek voedt, krijgt hij in principe voldoende binnen. Maar het heet ook vooral 4-maandendip vanwege de dip bij de moeders!
Lief hoor, al die ukkies. De mijne drinkt een paar slokjes, en zegt 'zo, die is klaar'. Da's toch anders...
Keeprunning, de 4-maandendip kan duren van 1 dag tot 3 maanden (nou ja, er is dus geen peil op te trekken). Baby's veranderen nu eenmaal wel eens van ritme. Extra balen als je net gewend was aan langere nachten.
Zolang je geen abrupte of langdurende daling in de curve hebt, is er niet zoveel aan de hand hoor. En zeker bij 4 maanden is het standaard dat je op de CB-curve een afbuiging naar beneden ziet, en op de WHO-curve die Fussie noemt valt alles dan weer reuze mee. Bovendien: als hij nu drie keer per nacht drinkt, zorgt hij kennelijk wel dat hij voldoende binnenkrijgt
Vier maanden is gewoon een rottijd wat dit betreft. Zolang je op verzoek voedt, krijgt hij in principe voldoende binnen. Maar het heet ook vooral 4-maandendip vanwege de dip bij de moeders!
woensdag 16 maart 2011 om 15:02
woensdag 16 maart 2011 om 15:23
Het is zálig Keeprunning. Van de aldi, da's echt de lekkerste
Geef je zelf er aan over, bedenk dat het overgaat en net als je denkt dat je het niet meer volhoudt is je kind waarschijnlijk klaar en vraag je je af waarom je je zo druk maakte Hopelijk kun je overdag nog ergens wat uitrusten?
Zoon volgt hier intussen zijn eigen curve, ik laat het maar los. Hij is gezellig, plast goed, beweegt volop dus energie gaat naar spelen en bewegen denk ik dan maar.
Geef je zelf er aan over, bedenk dat het overgaat en net als je denkt dat je het niet meer volhoudt is je kind waarschijnlijk klaar en vraag je je af waarom je je zo druk maakte Hopelijk kun je overdag nog ergens wat uitrusten?
Zoon volgt hier intussen zijn eigen curve, ik laat het maar los. Hij is gezellig, plast goed, beweegt volop dus energie gaat naar spelen en bewegen denk ik dan maar.