Boze dochter slaat zichzelf

14-03-2020 12:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zouden jullie reageren op een kind wat zichzelf slaat als ze boos is. Op haar hoofd. Of ergens tegenaan bonken. Met spullen gooien. En dingen zeggen als jij vind mij niet lief. Jij wil mij niet meer.

Zoiets volgt vaak als ik nee zeg. Bijvoorbeeld we gaan over 10 min naar bed dan is het oke mama. Na die 10 min we gaan nu naar bed dan volgt bovenstaande.

Of ze mag iets niet. Vaak word ze zo boos als ik haar corrigeer. Je mag best boos/verdrietig zijn maar ik wil niet dat je mij slaat dan ontploft ze juist en gaat zichzelf slaan. Je mag geen snoepje meer dat soort dingen.

Het word steeds heftiger en ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan. Ik straf haar nooit maar probeer te praten. Altijd haar gevoelens benoemen en dat ik snap dat het niet leuk is als je iets niet mag terwijl je het wil maar ze blijft het doen. Ze is bijna 5.

Iemand tips?
madamzonderm schreef:
14-03-2020 13:33
Tot welke leeftijd kan 'boos, slaan, krabben, bijten' tellen als 'gezond kind, met wat temperament'?
Mijn dochter heeft dat gedaan tot ze 10 was. Geen stoornis, maar gewoon echt temperamentvol wat werd getriggerd door een overmatig flegmatieke moeder en het gevoel dat ze niet gehoord werd. Inmiddels is ze 15 en heeft hooguit nog een keer per jaar een ontploffing, waarbij ze dan niets of niemand meer stuk maakt maar wel enorm tekeer gaat. Dat zijn dan altijd momenten waarbij na een stressvolle dag/uren voor de zoveelste keer over haar grenzen wordt gegaan (zeuren na een rotdag).
en dan direct beginnen met een kind te labelen, heeft het een stoornis! TJEEZES!
mss omkoperij een oplossing, als je nu gaat slapen, krijg je morgen een ijsje.
Orpheus13 schreef:
14-03-2020 14:18
Leuke stelling. Verdient eigenlijk zijn eigen topic. Open jij hem?
Ik ben een beetje te op en af aan het lezen om het te doen, maar anders.. :)
Wanneer een kind met zijn/haar hoofd tegen een muur gaat bonken en zichzelf naar beneden gaat praten is het wel degelijk tijd om aan de bel te trekken bij een organisatie. Dat is ongezond, en heeft in tijden van deze mega drukte binnen de jeugdzorg (bij ons in de regio) zelfs voorrang op de wachtlijst.

Dat een kind woede naar buiten richt, dus op een ander, is minder ongezond en kan je nog langer 'uitzingen' met goed te begrenzen.

Boos op jezelf zijn en boos op een ander zijn twee verschillende dingen en vereisen ook een verschillende aanpak.
Orpheus13 schreef:
14-03-2020 13:55
Lastig lijkt me.

Kost het je (soms) moeite om van je kind te houden? Volgens mij is dat een van de weinige resterende taboes in onze samenleving, het gevoel dat je weinig gemeen hebt met je kind, niet tot hem/haar doordringt en eigenlijk simpelweg hem/haar niet zo'n fijn persoon vindt.

(Ik zeg niet dat dat ook in jouw situatie van toepassing komt, maar ik denk wel dat er kinderen zijn die het leven van hun ouders tot een hel kunnen maken. Het is dan best lastig dat je als ouder geen hekel aan je eigen kind mag hebben).

Of een voorkeur voor het enige kind boven het andere. Volgens mij hebben heel veel ouders dat trouwens wel degelijk.
Nee, met houden van heb ik geen enkele moeite. Ik loop over van liefde om eerlijk te zijn. Kind heeft naast karaktertrekken die ik lastig vind gelukkig heel veel andere karaktertrekken die alles goedmaken. En ook als hij dat rottige gedrag laat zien, houd ik nog heel veel van hem. Alleen het gedrag.... (6)
Karl_Marx schreef:
14-03-2020 12:11
met terug werkende kracht aborteren? Kom op zeg, wat een gedrag, of speelt er een stoornis oid?

Ongelofelijk smakeloos :pukey: .
Verwijderd ivm privacy kind. Haar vader was tegen dit topic.
malika88 schreef:
25-04-2020 15:48
Verwijderd ivm privacy kind. Haar vader was tegen dit topic.

Wat heb je verwijderd?

Hoe gaat het nu? Wordt het nog steeds heftiger? Elke dag die frustratie(?) als het bedtijd is of iets niet mag? Heb je hulp gezocht in tussentijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven