(boze) stiefmoeders??!

18-12-2011 21:02 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft zoontje uit vorige relatie van 5 jr. Ex woont 100 km verderop en verwacht nu dat wij t zoontje om t weekend ophalen en terugbrengen (zelf zwanger en wil niet meer ophalen)..

Is dit redelijk, kan zij dit zomaar doen? En zijn zij niet samen verantwoordelijk voor vervoer(s)(kosten)?

Daarnaast komt t zoontje ook in de vakantie bij ons logeren, komt erop neer dat hij 2/3 deel vd kerstvakantie (2 weken) hier is want mama gaat op vakantie.. Dus mn vriend moet maar opvang regelen terwijl hij zelf ook geen vrij heeft. Ik zie alles gebeuren en denk alleen maar- waarom op deze manier? Daarnaast is de huidige omgangsregeling gebaseerd op een afstand van 5 km onderling, niet 100 km. Wat is t probleem? Ik wil ook vakantie met mn vriend samen, heb maar een week en zie t niet zitten die volledig in t teken van zn kind door te brengen. Wat zouden jullie doen??
quote:elninjoo schreef op 18 december 2011 @ 22:22:

[...]

Met 4 volle weken zou ik als partner van ook moeite hebben. Dan blijft er effectief 1 week over om samen met de partner op reis te kunnen en dat is te weinig. Of hij moet bereid zijn onbetaald verlof te nemen om dat te compenseren.Maar daarom heb jij geen vent met een ventje toch? Overigens hebben de meeste kinderen 10 weken vakantie per jaar. Vader hoeft in dit geval maar 4 weken hiervan voor zijn rekening te nemen. Moeders mag de andere zes opknappen.
quote:Op vrijdag halen hebben we ook wel eens gedaan, maar wij werken tot 5 uur, eer je met verkeer bij hun bent is het zeven uur en dan nog terug dan is t 8 uur en moet t manneke meteen naar bed, is ook niet leuk.

Maar je kunt dan wel gelijk vroeg beginnen. Gezellig samen ontbijten, misschien naar de markt of speeltuin.

Ik en mijn ex vriend deden het vroeger wel zo, en wij moesten 220 km rijden enkele reis.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:dannas schreef op 18 december 2011 @ 22:25:

[...]

Maar daarom heb jij geen vent met een ventje toch? Overigens hebben de meeste kinderen 10 weken vakantie per jaar. Vader hoeft in dit geval maar 4 weken hiervan voor zijn rekening te nemen. Moeders mag de andere zes opknappen.Voor mij is 'n man met kind idd 'n dealbreaker. Maar ook als stellen bij elkaar zijn kunnen ze onmogelijk alle vakanties van hun kind vrij nemen en dan is daar altijd nog de opvang. Vrijwel alle vakantiedagen moeten gebruiken om zelf het kind op te vangen vind ik dat je niet kunt maken tegenover 'n nieuwe partner.
"quote: dammes3 schreef op 18 december 2011 @ 22:12 :

[...]

Och, och, wat bijdehand, knap hoor. Maar ik wil het jou wel uitleggen: als de vriend van TO de relatie met zijn vriendin goed wil houden, zal hij toch echt aandacht aan haar moeten besteden. En ja, dat gaat af van de aandacht die hij aan anderen, waaronder zijn kind, kan besteden. Net als in de voormalige relatie met zijn huidige ex. Moeilijk te snappen, hè?. Ik vind dat inderdaad moeilijk te snappen. Dat ventje is twee nachten per maand en 4 volle weken per jaar bij ze. Alle andere dagen en nachten kan vent alle aandacht aan stiefmoeder geven. Zit je hier nu echt te beweren dat vent tegen zijn ex moet zeggen dat ventje maar een week welkom is, want anders is stiefmoeder zielig?"

Maar als al je vakantiedagen worden besteed aan een kind dat niet je eigen is, is het dan niet reeel om ook eens wat tijd samen te hebben? Als ik 27 vakantiedagen heb, waarvan 3 wk zomer en dan 1 kerst, en dan is t manneke er altijd, dus dan kun je niet samen op vakantie (zonder kind).. Dat is ook niet bevorderlijk voor een prille liefde, hoe gezellig het kan zijn met zn 3en.. En ja doordeweeks en 2 weekends per maand zijn we alleen, maar met werk, sport en andere sociale contacten kun je nooit samen weg, dus ik bedoel een week of meer..

Ik vroeg me af hoe anderen dat regelen..
quote:dannas schreef op 18 december 2011 @ 22:25:

[...]

Maar daarom heb jij geen vent met een ventje toch? Overigens hebben de meeste kinderen 10 weken vakantie per jaar. Vader hoeft in dit geval maar 4 weken hiervan voor zijn rekening te nemen. Moeders mag de andere zes opknappen.En daar hebben ze nou het BSO voor uitgevonden
quote:Tickel schreef op 18 december 2011 @ 22:27:

[...]

Maar je kunt dan wel gelijk vroeg beginnen. Gezellig samen ontbijten, misschien naar de markt of speeltuin.

Kan me voorstellen dat TO daar niet op zit te wachten. Die heeft nu misschien de zaterdagochtend nog voor zichzelf als vriend z'n kind gaat halen.
quote:19juni schreef op 18 december 2011 @ 22:22:

Ik herken er wel iets in, mijn vriend heeft ook een zoontje wat eens in de twee weken bij ons is, en eerlijk is eerlijk, ik sta er vaak ook niet om te springen. Het wil niet echt lukken tussen mij en dat zoontje, hoe zeer ik m'n best ook doe. En op een gegeven moment heb je ook nog weinig zin om je best te blijven doen, al probeer ik enthousiast te blijven. Dat is erg vermoeiend ... Maar ik lees hier dat het 4 tot 7 jaar kan duren, dus wie weet is er nog hoop!!

Ja goed, ik wist waar ik aan begon, en natuurlijk gun ik mijn man z'n dagen met z'n zoontje. Maar om nu te zeggen dat ik uit zou kijken naar een vakantie?? Neuh, lekker gezellig, de hele tijd genegeerd worden...

Mijn advies TO: praat erover met je vriend. Leg hem uit dat je hem z'n dagen gunt, maar vertel ook wat dit met jou doet. In ons geval (ik wordt dus gewoon steeds straal genegeerd door het manneke) gaat mijn man dan bijv. zwemmen met zijn zoontje en ons zoontje en ik heb even lekker wat tijd voor mezelf. En mijn man begrijpt dan ook waarom die dagen voor mij soms erg vermoeiend zijn.

Al met al hebben we zeker wel eens moeilijke situaties omdat wij ons zoontje heel anders opvoeden dan dat de moeder doet met hun zoontje. Mijn man is dan wel snel van 'ach laat maar, hij is hier al zo weinig', maar ik vind dat niet kunnen tov ons zoontje.

Hier is de moeder in de zomer altijd op een camping zo'n 75 km hiervandaan, en wordt ook verwacht dat pa hem op komt halen en brengen.

Grappig , ik herken wel dingen in jouw bericht maar dan van de andere kant , de kant van het kind.

Het is voor kinderen gewoon erg moeilijk als er iemand anders in het leven komt van de ouder .

Ten eerste omdat die zich hoe dan ook (en begrijpelijk) met de opvoeding gaan bemoeien

en ten tweede omdat je als kind beseft (al dan niet onbewust) dat pa en ma in ieder geval niet bijelkaar terugkomen (en dat is wat bijna elk kind wil!) zolang deze "indringer" in het spel is.

Je kunt dus vaak niet veel goed doen als stiefouder , hoe goed je je best doet!

Ik denk dat er veel tijd , geduld en liefde overheen gaat.
quote:all3_gra schreef op 18 december 2011 @ 22:29:

Maar als al je vakantiedagen worden besteed aan een kind dat niet je eigen is, is het dan niet reeel om ook eens wat tijd samen te hebben? Als ik 27 vakantiedagen heb, waarvan 3 wk zomer en dan 1 kerst, en dan is t manneke er altijd, dus dan kun je niet samen op vakantie (zonder kind).. Dat is ook niet bevorderlijk voor een prille liefde, hoe gezellig het kan zijn met zn 3en.. En ja doordeweeks en 2 weekends per maand zijn we alleen, maar met werk, sport en andere sociale contacten kun je nooit samen weg, dus ik bedoel een week of meer..

Ik vroeg me af hoe anderen dat regelen..Waarom neem jij je vakantiedagen dan op als hij z'n kind heeft? Spaar je vakantiedagen op en laat hem af en toe onbetaald verlof nemen zodat je samen weg kunt.
En @ 19 juni,

Ook dat 'het moet wel gezellig zijn omdat we elkaar al zo weinig zien" dus "laat maar" herken ik ook van mijn vader.

Dat heb ik hem later best wel kwalijk genomen (al dan niet redelijk) want een 'normale' ruzie over de afwas hebben we nooit gehad.

Dus wie was die man eigenlijk?
quote:elninjoo schreef op 18 december 2011 @ 22:32:

[...]

Waarom neem jij je vakantiedagen dan op als hij z'n kind heeft? Spaar je vakantiedagen op en laat hem af en toe onbetaald verlof nemen zodat je samen weg kunt.

Niet iedereen heeft de luxe zomaar onbetaald verlof te kunnen nemen ElNinjoo. Helaas zou ik haast zeggen.

In mijn geval kunnen mijn partner en ik een weekje samen op vakantie in het jaar. En dat is met gratie van ex en haar nieuwe partner die die behoefte niet hebben. Daardoor is stiefzoon in de zomer twee weken bij ons (waarvan ik 1 week vrij heb en vriend 2) en vier weken bij hen. Dat geeft ons de ruimte om ook nog 1 weekje samen weg te gaan. En is dat te weinig? Ja. Idealiter wel. Maar ik hou van de man. En nog maar een paar jaartjes en dan is kind groot genoeg om iets meer ruimte te krijgen.
quote:eefjewentelteefje schreef op 18 december 2011 @ 22:33:

En @ 19 juni,

Ook dat 'het moet wel gezellig zijn omdat we elkaar al zo weinig zien" dus "laat maar" herken ik ook van mijn vader.

Dat heb ik hem later best wel kwalijk genomen (al dan niet redelijk) want een 'normale' ruzie over de afwas hebben we nooit gehad.

Dus wie was die man eigenlijk?Daar had mijn vriend ook een handje van toen wij elkaar leerden kennen. Overcompenseren voor het feit dat ze gescheiden waren. Dat is nu goed over kan ik je vertellen En gelukkig maar. Kind doet het er ook beter op met gewone regels en regelmaat.
"quote: all3_gra schreef op 18 december 2011 @ 22:29 :

Ik vroeg me af hoe anderen dat regelen.. Waarom neem jij je vakantiedagen dan op als hij z'n kind heeft? Spaar je vakantiedagen op en laat hem af en toe onbetaald verlof nemen zodat je samen weg kunt."

Omdat we allebei evenveel verlofdagen hebben en ik met kerst verplicht vrij heb..
quote:elninjoo schreef op 18 december 2011 @ 22:22:

[...]

Met 4 volle weken zou ik als partner van ook moeite hebben. Dan blijft er effectief 1 week over om samen met de partner op reis te kunnen en dat is te weinig. Of hij moet bereid zijn onbetaald verlof te nemen om dat te compenseren.

Als vader bij zijn ex was gebleven was dat toch ook het geval. Dan neem je het kind ook mee op vakantie.Weinig ouders die meer dan een week of twee per jaar weg kunnen zonder kind. En dan heb je het over de mazzelaars die opvang kunnen regelen.

Nu heeft vader een week en moeder waarschijnlijk ook, tenzij er andere opvang word geregeld.

Ik vind het trouwens belachelijk van vader dat hij zo snel is gaan samenwonen.

TO,

Het punt is niet dat jij evil bent, maar dat dit de realiteit is van een kind hebben. Waarschijnlijk heb je dit onderschat.

Met moeder heb je niks te maken en hoe zij haar weekend invult.

Ookal is het een eersteklas heks, dat doet er niet toe.

Tijd voor je relatie heb je met kind idd alleen als je opvang regelt of doordeweeks s'avonds. Zo gaat dat.

Eigenlijk heb je nog geluk met dat weekend om de week.

Je vriend had ook weduwnaar kunnen zijn , of alleen gezag kunnen hebben dan had hij hem elke dag.

Bedenk goed of je daar ook klaar voor bent mocht dat gebeuren.
quote:eefjewentelteefje schreef op 18 december 2011 @ 22:30:

[...]

Grappig , ik herken wel dingen in jouw bericht maar dan van de andere kant , de kant van het kind.

Het is voor kinderen gewoon erg moeilijk als er iemand anders in het leven komt van de ouder .

Ten eerste omdat die zich hoe dan ook (en begrijpelijk) met de opvoeding gaan bemoeien

en ten tweede omdat je als kind beseft (al dan niet onbewust) dat pa en ma in ieder geval niet bijelkaar terugkomen (en dat is wat bijna elk kind wil!) zolang deze "indringer" in het spel is.

Je kunt dus vaak niet veel goed doen als stiefouder , hoe goed je je best doet!

Ik denk dat er veel tijd , geduld en liefde overheen gaat.Dat klopt ook, ik heb vroeger heel nare dingen gedacht over de vriend van m'n moeder. Want hij als hij er maar niet meer was kwamen papa en mama misschien wel weer bij elkaar (was nog in mijn kinderfantasie hoor), dus dat houd ik ook altijd wel in m'n achterhoofd. Maar dat neemt niet weg dat het vermoeiend (en soms ook frustrerend is)...
quote:cheerlesscard schreef op 18 december 2011 @ 22:41:

[...]

Als vader bij zijn ex was gebleven was dat toch ook het geval. Dan neem je het kind ook mee op vakantie.Weinig ouders die meer dan een week of twee per jaar weg kunnen zonder kind. En dan heb je het over de mazzelaars die opvang kunnen regelen.

Nu heeft vader een week en moeder waarschijnlijk ook, tenzij er andere opvang word geregeld.

Maar dan kunnen de ouders toch ook niet alle vakanties voor hun kind thuis zijn? En ja, dan gaan ze samen met kind op vakantie, maar ze hadden ook samen voor het kind én het gezinsleven gekozen. Nu is er sprake van 'n nieuwe partner die daar niet voor gekozen heeft en daar moet ook rekening mee gehouden worden.

quote:Ik vind het trouwens belachelijk van vader dat hij zo snel is gaan samenwonen.

Vind dat vooral van TO belachelijk dat ze is gaan samenwonen met 'n man met kind terwijl ze behoefte heeft aan rust.

Die vraag heeft TO nog steeds niet beantwoord: waarom is ze niet blijven latten?
zal het je nog sterker vertellen; hier inmiddels wel alles goed geregeld, kind 3 weken zomer hier, 3 weken bij mama.

maar nu komt het: wij mogen van exlief niet 3 weken op vakantie met haar... (en onze eigen 2 kids, de enige 3 weken in het jaar dat man en ik vakantie hebben!!!!!) want dat is 'teveel ' voor het meiske.

Want ja, ze moet daarna ook nog 3 weken met mama op vakantie...

over luxeproblemen gesproken!
quote:all3_gra schreef op 18 december 2011 @ 21:02:

Ex woont 100 km verderop en verwacht nu dat wij t zoontje om t weekend ophalen en terugbrengen (zelf zwanger en wil niet meer ophalen)..

Is dit redelijk, kan zij dit zomaar doen?

Kun je niet afspreken dat je vriend nu het vervoer voor zijn rekening neemt en dat je 3 maanden na de geboorte van de baby een definitieve regeling treft. Bijv. de ene brengt en de ander haalt.

quote:all3_gra schreef op 18 december 2011 @ 21:02:

Daarnaast komt t zoontje ook in de vakantie bij ons logeren, komt erop neer dat hij 2/3 deel vd kerstvakantie (2 weken) hier is want mama gaat op vakantie.. Dus mn vriend moet maar opvang regelen terwijl hij zelf ook geen vrij heeft.

Ik wil ook vakantie met mn vriend samen, heb maar een week en zie t niet zitten die volledig in t teken van zn kind door te brengen. Wat zouden jullie doen??

Zijn kind komt gewoon die week bij jullie. Dat zou ik doen. Zijn kind hoort bij hem. Los van het feit of moeder nu wel of niet op vakantie gaat. Hij moet toch de band met zijn kind kunnen onderhouden en andersom. Jammer voor jou.

In een intact gezin hebben ouders ook de volle 2 weken hun kind om zich heen. Als ouders tijd voor zich zelf willen, vragen ze bijv. opa en oma om op te passen. Is dat geen idee voor jullie? Dat zijn zoontje ook één of twee nachtjes bij opa en oma gaat logeren? Leuk voor opa en oma en voor hun kleinkind.
inderdaad, zijn er 2 opa's en oma's van beide kanten?

Ik las net wel dat TO aangaf dat zoontje bij opa en oma van moeder gaat

Maargoed, kan me zo voorstellen dat dat voor haar vriend ook niet oké voelt, heeft ie zijn kind eindelijk bij zich, brengt ie het naar opa en oma
quote:vele68 schreef op 18 december 2011 @ 22:48:

zal het je nog sterker vertellen; hier inmiddels wel alles goed geregeld, kind 3 weken zomer hier, 3 weken bij mama.

maar nu komt het: wij mogen van exlief niet 3 weken op vakantie met haar... (en onze eigen 2 kids, de enige 3 weken in het jaar dat man en ik vakantie hebben!!!!!) want dat is 'teveel ' voor het meiske.

over luxeproblemen gesproken!In principe kunnen ze jullie dat natuurlijk niet verbieden. Echter heeft ex wel een punt. Zoon van een vriendin van mij gaf op enig moment aan blij te zijn dat hij met zijn moeder niet op vakantie ging. Hij ging tenslotte met zijn vader ook al drie weken en wilde ook gewoon nog voetballen met zijn vriendjes in de vakantie en gewoon lekker thuis zijn. Dat is natuurlijk het perspectief van het kind. 6 weken vakantie/weg zijn is echt niet ideaal.
quote:19juni schreef op 18 december 2011 @ 22:44:

[...]

Dat klopt ook, ik heb vroeger heel nare dingen gedacht over de vriend van m'n moeder. Want hij als hij er maar niet meer was kwamen papa en mama misschien wel weer bij elkaar (was nog in mijn kinderfantasie hoor), dus dat houd ik ook altijd wel in m'n achterhoofd. Maar dat neemt niet weg dat het vermoeiend (en soms ook frustrerend is)...

Ligt er ook aan hoe oud het kind was toen de ouders uit elkaar gingen.

Mijn zoontje was 2 en een half, stiefdochter net 1.

Het bestaat niet in hun beleving dat ik met mijn ex of vriend met zijn ex zou zijn.

Het gaat vanaf ht begin al heel goed. Maar ook omdat wij niks anders doen als normaal wanneer mn stiefdochter er is.

En het heel rustig aan hebben gedaan.

19juni, kan het dat je mss teveel je best heb gedaan?

Ik liet haar echt gewoon gaan en gaf geen extra aandacht aan dr als ze er was. Daardoor kwam ze vanzelf meer naar mij toe.

Nu werkt het want oor zijn gedrag heeft hij papa alleen als hij komt.

Ik zou stug alles samen gaan doen.
quote:Die vraag heeft TO nog steeds niet beantwoord: waarom is ze niet blijven latten?TO heeft wel meer vragen niet beantwoord. Ze lijkt wat selectief..
quote:vele68 schreef op 18 december 2011 @ 22:51:

Maargoed, kan me zo voorstellen dat dat voor haar vriend ook niet oké voelt, heeft ie zijn kind eindelijk bij zich, brengt ie het naar opa en omaWaarom? De band tussen zijn ouder(s) en hun kleinkind is toch ook goed om te onderhouden.
quote:vele68 schreef op 18 december 2011 @ 22:48:

over luxeproblemen gesproken!En laten jullie je daardoor tegenhouden waardoor jullie hele gezin inclusief jouw eigen kinderen niet op vakantie kunnen? Als het kind niet tegen 2 keer op vakantie kan mocht de moeder zelf opvang regelen terwijl jullie je gezinsvakantie hadden, zou mijn mening daarin zijn.
quote:Lunax schreef op 18 december 2011 @ 22:51:

[...]

In principe kunnen ze jullie dat natuurlijk niet verbieden. Echter heeft ex wel een punt. Zoon van een vriendin van mij gaf op enig moment aan blij te zijn dat hij met zijn moeder niet op vakantie ging. Hij ging tenslotte met zijn vader ook al drie weken en wilde ook gewoon nog voetballen met zijn vriendjes in de vakantie en gewoon lekker thuis zijn. Dat is natuurlijk het perspectief van het kind. 6 weken vakantie/weg zijn is echt niet ideaal.

Tuurlijk, valt ook wat van te zeggen, snap ik ook wel vanuit het kind gezien. Maar als je daar tegenover stelt dat wij een gezin zijn met 2 jongens met ADHD/Asperger, ikzelf 65+ uren werk in een gastouderopvang (eigen bedrijf) en maar 3 weken vakantie per jaar heb, en dan moeder met nieuwe man sowieso maar 3 dagen per week werkt en verder te pas en te onpas vrij heeft.....................

waarom zouden wij ons dan aan moeten passen? kunnen zij ook doen :-)
quote:elninjoo schreef op 18 december 2011 @ 22:55:

[...]

En laten jullie je daardoor tegenhouden waardoor jullie hele gezin inclusief jouw eigen kinderen niet op vakantie kunnen? Als het kind niet tegen 2 keer op vakantie kan mocht de moeder zelf opvang regelen terwijl jullie je gezinsvakantie hadden, zou mijn mening daarin zijn.

Nee, absoluut niet, zie eerdere post. Wij hebben onze vakantie ook nodig, en onze 2 kinderen zijn er natuurlijk ook nog. maar we liepen er wel tegen aan dat ze vorig jaar in de kerstvakantie van moeder niet mee mocht, want dat wilde ze niet, maar vervolgens werd ze boos omdat we zonder haar op vakantie zijn geweest.

Hmz.... dubbel!?!?!?

Trouwens, hiervoor lees ik dat kinderen van 2 geen besef hebben van hoe het egweest was als papa en mama bij elkaar waren, mijn parttime dochter is nu 8 en het is al zo sinds ze net 2 is. Zij is er juist p het moment heel erg mee bezig, dat ze wou dat papa en mama niet uit elkaar zijn gegaan. Ze heeft een ognelofelijk loyaliteitsconflict en wil het bij papa niet leuk hebben, omdat ze bang is dat ze mama er mee te kort doet en viceversa...... dus ondanks dat ze eigenlijk 'niet beter weet' leeft het wel onwijs!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven