Broodbeleg

07-05-2012 10:08 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een luchtig vraagje over broodbeleg. Ik heb van huis uit mee gekregen dat je 's ochtends zoet op je boterham mocht en 's middags moest het kaas/vlees zijn. Dat heb ik bij mijn kinderen ook ingevoerd.

Nou heeft mijn oudste daar moeite mee. Hij moppert altijd als het tussen de middag is, en eet dan ook niet veel. Soms eet hij 's ochtends expres drie of vier boterhammen, zodat hij 's middags dgeen honger heeft en dus ook niet eet.

Ik vind het belangrijk dat hij naar zijn lichaam leert luisteren en zich niet volpropt. Ik heb daarom de regel uit mijn jeugd laten varen en laat hem nu dus zelf kiezen wat hij wil. Hij is er uiteraard erg blij mee

Ik heb van een leidster op het KDV ook al eens gehoord dat wat caloriën betreft kaas veel ongezonder is dan zoet op de boterham. Ik vind alleen zelf dat af en toe hartig op de boterham ook goed is. Ik hoop nu dat hij (door de keuzevrijheid die hij krijgt) wat afwisselender gaat kiezen.

Ik vraag me nu dus af hoe het bij jullie thuis is. Wel/niet strikte scheiding tussen zoet en hartig, 1 verplicht met hartig en de rest met zoet? Ik hoor het graag.
Home is where your wifi connects automatically.
Inderdaad waarom die rare regels? Het is al bewezen dat het niet gezonder is en maar halstarrig vasthouden aan een regel alleen maar omdat die vroeger thuis ook gold slaat natuurlijk nergens op. Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht

Je zet je kind toch ook niet meer los in een auto omdat er vroeger ook geen regel bestond dat ze in een kinderzitje moesten.
Hartig en zoet ontlopen elkaar ook niet zo veel als het over gezond gaat. De suikers in zoet en de vetten in hartig zijn vaak vergelijkbaar tenzij je de echt magere soorten serveert. Zoals rookvlees en fricandeau. Ik zou er geen drama van maken.

Ik dek de tafel en bepaal wat er op komt. In de regel 's morgens zoet en 's middags hartig. Ben ik inderdaad van huis uit zo gewend. Hier is nooit strijd over. Kinderen weten niet beter! Heel soms als ik niet genoeg hartig in huis heb, verschijnt bij de lunch de pot pindakaas op tafel. Nooit iemand die dan vraagt om hagelslag. Als Sandtman (zoetekauw) alleen is met de kinderen zet hij alles op tafel, hartig én zoet, en meestal is hij dan de enige die dat zoete spul gebruikt.

Overigens zou ik het liefst geen brood eten bij de lunch maar een extra keer warm. Ik houd namelijk niet van brood, maar wel heel erg van warm eten. 't Is alleen veel meer werk en zou denk ik niet veel gezonder uitpakken. Dus ik doe het niet, maar maak vaak wel iets bij de lunch. Salade, soep oid en dat combineert dan niet met zoet. Vandaar de lunch hartig en het ontbijt zoet.
Wat een rare regel! Als je het kind zelf de keuze geeft, eet hij/zij wsch. meer dan 1 van elke soort beleg. Je zou er zowat een jeugdtrauma van oplopen, van dat starre vasthouden aan . . . . . . Hoop dat het kind zich wanneer het volwassen is wel de vrijheid veroorloofd om zelf te kiezen . . . . .
Hier geen regels, appelstroop is ook heel gezond.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
de enige regel die ik heb mbt ontbijt en lunch is dat ze maar 1 keer pap mogen. Dus òf 's ochtend òf 's middags.

Met name mijn jongste is gek op pap, maar ik wil dat hij ook vast voedsel tot zich neemt. Verder maakt het me niet uit. Hij mag ook pap eten als tussendoortje, maar als hoofdmaaltijd mag het maar 1 keer dus.
Eens met galadriel: regels over zoet en hartig stimuleren kinderen niet zelf een hongergevoel te leren herkennen. Daarnaast bereik je er al snel mee dat kinderen lekker en ongezond als automatische koppeling gaan zien: het kind van TO wil graag zoet, maar dat wordt een soort van verboden vrucht.

Op het kdv van mijn kinderen hadden ze een tijd geleden iets gedaan met het thema gezond/ongezond. Bij ongezond stonden alle dingen die veel peuters standaard lekker vinden. Vond ik niet handig. Ik probeer mijn kinderen vooral te leren dat variatie gezond is. Af en toe frietjes mag best.

Bij mijn kinderen werkt het soms iets té goed: eten dat ze de ene keer heerlijk vinden, eten ze de andere keer bijna niet. Genoeg variatie dus
quote:carenza schreef op 07 mei 2012 @ 10:39:

Hoop dat het kind zich wanneer het volwassen is wel de vrijheid veroorloofd om zelf te kiezen . . . . .Heel veel volwassenen eten uit gewoonte nog steeds een boterham met hartig. Zodat ze (te veel) boterhammen met worst en kaas eten en altijd hun bord leeg eten. Waardoor ze nu kampen met overgewicht.
quote:Miffy schreef op 07 mei 2012 @ 10:43:

Eens met galadriel: regels over zoet en hartig stimuleren kinderen niet zelf een hongergevoel te leren herkennen. Daarnaast bereik je er al snel mee dat kinderen lekker en ongezond als automatische koppeling gaan zien: het kind van TO wil graag zoet, maar dat wordt een soort van verboden vrucht.

Op het kdv van mijn kinderen hadden ze een tijd geleden iets gedaan met het thema gezond/ongezond. Bij ongezond stonden alle dingen die veel peuters standaard lekker vinden. Vond ik niet handig. Ik probeer mijn kinderen vooral te leren dat variatie gezond is. Af en toe frietjes mag best.

Bij mijn kinderen werkt het soms iets té goed: eten dat ze de ene keer heerlijk vinden, eten ze de andere keer bijna niet. Genoeg variatie dus

juist, bij ons was er ook zo'n project. Kreeg je gemiep aan tafel dat vet ongezond was.

Lulkoek! Vet is een essentieel onderdeel van je eetpatroon. Maar teveel vet en bepaalde vetten zijn slecht(er).

Mijn kinderen zijn btw broodmager dus we hebben weinig behoefte aan een juf die gaat vertellen dat vet slecht is. Ze hebben het nodig!
Wat een rare regel. Waarom zou hartig beter zijn dan zoet? De meeste hartige dingen staan echt niet bekend als gezond. Ik zou kinderen zelf laten kiezen, als het goed is gaan ze vanzelf op zoek naar afwisseling. En als je echt een keer genoeg hebt van de hagelslag, zet je die gewoon niet op tafel en laat je ze jam of honing eten ofzo.
Eerst kaas of vleeswaren, daarna zoetigheid.
Hier mogen ze zelf kiezen, en dat gaat prima, nu heb ik ook alleseters, dus misschien makkelijk praten. De ene keer willen ze vlees of kaas, de andere keer willen ze zoet ik vind het prima. En als ze een keer naar mijn zin teveel ongezond beleg eten (er zit soms een week tussen dat elke boterham met hagelslag moest zijn), dan gaat dat weer een poosje de kast in en hebben ze andere keus.
quote:sugarmiss schreef op 07 mei 2012 @ 10:46:

[...]

Heel veel volwassenen eten uit gewoonte nog steeds een boterham met hartig. Zodat ze (te veel) boterhammen met worst en kaas eten en altijd hun bord leeg eten. Waardoor ze nu kampen met overgewicht.Wat een rare redenatie.
Bij een kookworkshop met kinderen en hun ouders probeerde een moeder me ervan te overtuigen dat cola light veel gezonder was dan een beker melk. Vanwege de calorieën. Dus.
Wat eten we vanavond?
Ik zou ze zelf laten kiezen. Dan is de druk weg dat een boterham met hartig verplicht is. Wat je natuurlijk wel kunt doen is het aanbod met zoet broodbeleg beperken. En misschien ook iets als sandwichspread ofzo in huis hebben, toch hartig, maar geen kaas/vleeswaren.
Sugarmiss bedoelt denk ik dat er vroeger te vaak gehamerd werd op dat kaas en worst gezond zijn. Het moest altijd helemaal op en volwassenen nu hebben daarom niet die rem/verzadigingsgevoel als ze aan het eten zijn.

Bij ons werd er trouwens nooit een issue gemaakt, van wat we wilden eten. Er werd altijd aan ons gevraagd wat we wilden op ons brood, nu eet ik gewoon datgene waar ik zin in heb.
quote:makreel schreef op 07 mei 2012 @ 10:55:

Bij een kookworkshop met kinderen en hun ouders probeerde een moeder me ervan te overtuigen dat cola light veel gezonder was dan een beker melk. Vanwege de calorieën. Dus.Ja dat is net als iemand die liever een kroketje at dan een volkoren boterham met kaas, gewoon vanwege het aantal calorieen.
Macmini mag zelf weten wat hij op zijn brood wil. School wil echter geen zoetigheid, dus dat doen we niet. Maar daar heeft macmini geen probleem mee want zijn voorkeur gaat toch uit naar hartig. Misschien dat ik daarom ook niet moeilijk doe over snoep en zoetigheid.
quote:feyz schreef op 07 mei 2012 @ 11:02:

[...]

Ja dat is net als iemand die liever een kroketje at dan een volkoren boterham met kaas, gewoon vanwege het aantal calorieen.

Mwah, volgens mij zit in een kroket echt wel meer caloriën, vanwege het frituren, maar erg ongezond is het niet. Er zit ijzer in (vlees) en dat is wél weer erg gezond.

Maar goed, volkoren brood is dan weer veel beter dan witbrood uiteraard, dus het beste is denk ik een kroket met volkorenbrood
Mag ik even inhaken?

Onze dochter is bijna 1,5.

Het liefst eet ze hagelslag op brood, dan gaat hij schoon op namelijk, Maar dat krijgt ze bijna nooit, meestal krijgt ze (18+) kaas of kipfilet, waarna ik dan bijna altijd een halve boterham wegkieper.

Ik ben ook opgevoed met 'hartig is gezond' en realiseer me door dit topic dat dat dus onzin is.

Maar hagelslag met 1,5 voelt zo uhm, slecht?

Maar dat is dus niet 'slechter'?
Die kroket bevat niet alleen minder calorieën, maar ook minder verzadigde vetten (waarvan veel mensen teveel binnen krijgen) dan het broodje kaas - tenminste, als de kroket in het goede vet gefrituurd is, en de kaas geen magere variant is.
Jammer dat het topic door sommige weer een andere kant op gaat, en niet meer over de openingspost.
Moods, alleen maar hagelslag zou ik niet zo snel doen, want erg eenzijdig (wij hebben het lang niet altijd in huis, maar soms mag het best). Hoe eet ze andere soorten zoetigheid? (jam, stroop, fruit op brood, maar bijv ook pindakaas mits niet allergisch?)

Best kans dat het voor een kind van anderhalf best wat vetter mag dan je nu doet!
Timanni vindt kaas en worst gewoon ook lékker.

En daarna nog een boterham met appelstroop of jam.

Persoonlijk vind ik die smaakafwisseling vooral heel belangrijk.
Redband, TO heeft het er zelf ook over dat hartig niet per se gezonder zou kunnen zijn dan zoet in de openingspost, dus zo off topic is het allemaal niet: het past nog steeds bij de vraag of wat veel jaren 70/80 kinderen van hun ouders leerden over gezond eten eigenlijk wel hout snijdt.
Gut nee, als ik daar mee moest gaan beginnen. Ik heb eigenlijk helemaal geen zoet in huis bedenk ik me, een potke jam van maanden geleden, en een kwart pot Nutella die ik gebruik voor het bakken. Mijn kinderen willen alleen kaas of worst op hun brood, tostis vooral. Ik eet zelf toch ook wat ik lekker vind/. Waarom wil je je kind dan opleggen wat hij op zijn brood moet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven