Brugklas 2026-2027
zaterdag 11 juli 2026 om 08:32
Wij hebben ook getwijfeld maar wel eentje gekocht. De software en programma's van school draaien op het systewm maar als er gezeur mee is kunnen ze je daar ook direct mee helpen. Ik hoorde van andere ouders die een eigen laptop hadden dat ze er ook niet heel happig op zijn je te helpen met je eigen merk laptop (ook ivm aansprakelijkheid) dus als het niet werk je het allemaal zelf moet uitzoeken. Geen idee of het klopt maar om deze reden wel gewoon een schoollaptop gekocht.Waitingforthenight schreef: ↑10-07-2026 23:23Als je hem koopt via dat bedrijf dan is ie bijna 900 euro, en zo goed zijn de stats niet. Ga je huren dan betaal je uiteindelijk nog 100en euro meer. Ter vergelijking: ik werk dagelijks op mijn Lenovo van tussen 500 en 600 euro. Ik vraag me dus sterk af of het de meerwaarde waard is.
Als hij stuk gaat heb je ook garantie en inboedelverzekering. Laten repareren duurt even, maar dan mag ze eventueel een ouder exemplaar van ons meenemen.
zaterdag 11 juli 2026 om 09:52
Daarom hadden wij bij onze oudste gekozen voor laptop via school. Om er vervolgens achter te komen dat er niks aan bijzondere programma’s op draaien, veel kinderen in zoon zijn klas hebben wel eigen laptop ook en toen hij echt problemen kreeg op school met de laptop, heeft de helpdesk deze alleen gereset en thuis konden we alles weer opnieuw instellen / inloggen.Zomaar1987 schreef: ↑11-07-2026 08:32Wij hebben ook getwijfeld maar wel eentje gekocht. De software en programma's van school draaien op het systewm maar als er gezeur mee is kunnen ze je daar ook direct mee helpen. Ik hoorde van andere ouders die een eigen laptop hadden dat ze er ook niet heel happig op zijn je te helpen met je eigen merk laptop (ook ivm aansprakelijkheid) dus als het niet werk je het allemaal zelf moet uitzoeken. Geen idee of het klopt maar om deze reden wel gewoon een schoollaptop gekocht.
Toen had mijn man zoiets van voor 2e kind regel ik zelf wel een laptop en bij kapot gaan hebben we altijd reserve liggen.
zaterdag 11 juli 2026 om 10:00
Irregular, mijn oudste ging heel goed mee gelijk in de flow van het vo. Maar wij hoorde tijdens de kennismakingsavond (week 3/4 van het schooljaar) dat hij echt klasgenoten had die het zwaar vonden, de drukke gangen, het gaan van lokaal naar lokaal, omgaan met de tas, nieuwe klas.
Onze school heeft wel heel goed het programma aangesloten tot aan de herfstvakantie met wekelijks een uur (paar uur ) dat ze leren plannen, ze krijgen een planner, deze moeten ze verplicht gebruiken en echt ‘les’ in plannen, leren leren.
En mijn oudste moest dit jaar ook verplicht in het 2e blok naar coach uur omdat zijn cijfers wat laag waren. Dit pakte ze gelijk op met opnieuw les in plannen, hoe leer je, waar loop je tegenaan.
En nu afgesloten met voornamelijk zevens dit jaar, en geen minpunten.
Onze school heeft wel heel goed het programma aangesloten tot aan de herfstvakantie met wekelijks een uur (paar uur ) dat ze leren plannen, ze krijgen een planner, deze moeten ze verplicht gebruiken en echt ‘les’ in plannen, leren leren.
En mijn oudste moest dit jaar ook verplicht in het 2e blok naar coach uur omdat zijn cijfers wat laag waren. Dit pakte ze gelijk op met opnieuw les in plannen, hoe leer je, waar loop je tegenaan.
zaterdag 11 juli 2026 om 10:38
De start van de middelbare herinner ik me nog goed, maar is stiekem ook alweer lang geleden. De ene is alweer aan een vervolgopleiding bezig en de ander begint aan het vijfde jaar.
Ik herinner me de spanning en de weemoed. Dat laatste heb ik nog steeds trouwens bij alle kinderfotos die mijn telefoon me spontaan aanbiedt.
Tip 1: rekbare kaften passen niet om alle boeken. Bij boeken met een zachte kaft werken ze ook niet, die gaan steeds krullen.
Mijn kinderen hebben uiteindelijk nooit kaften gebruikt, was niet nodig.
Tip 2: koop een goede gereviseerde laptop bij een computer reparatie winkeltje. Daar heb je de dure modellen die stootvast zijn en de service van een paar computernerds die de boel weer op gang helpen als het even niet werkt.
Jongste heeft vier jaar gedaan met een laptop van 300 euro. Net vervangen omdat hij echt te oud werd en dus te langzaam.
Ik herinner me de spanning en de weemoed. Dat laatste heb ik nog steeds trouwens bij alle kinderfotos die mijn telefoon me spontaan aanbiedt.
Tip 1: rekbare kaften passen niet om alle boeken. Bij boeken met een zachte kaft werken ze ook niet, die gaan steeds krullen.
Mijn kinderen hebben uiteindelijk nooit kaften gebruikt, was niet nodig.
Tip 2: koop een goede gereviseerde laptop bij een computer reparatie winkeltje. Daar heb je de dure modellen die stootvast zijn en de service van een paar computernerds die de boel weer op gang helpen als het even niet werkt.
Jongste heeft vier jaar gedaan met een laptop van 300 euro. Net vervangen omdat hij echt te oud werd en dus te langzaam.
zaterdag 11 juli 2026 om 10:42
Hier ook een zoon die naar de brugklas gaat. Een hele nieuwe periode die aanbreekt en hier ook een gezonde spanning. Zoon heeft er zin in, het enige waar hij tegenop ziet is het wisselen van lokaal (wat als ik de klas kwijt raak en niet weet waar ik naartoe moet). Verder heeft hij al kennisgemaakt met de nieuwe klas en zit hij bij 2 klasgenootjes van groep 8 in de klas, geeft vertrouwen.
Boeken krijgt hij op school in de eerste week, laptop hebben we zelf geregeld. Rugtas en laptop al in huis, de rest moeten we nog even nalopen van wat hij nodig heeft.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het straks gaat doen. Hij gaat naar een school met brede brugklassen (3 niveaus mavo/havo/vwo) door elkaar. Systeem ken ik niet en moet bij een leerling passen, veel zelfstandigheid gevraagd denk ik zo. School had daardoor niet mijn voorkeur.
Boeken krijgt hij op school in de eerste week, laptop hebben we zelf geregeld. Rugtas en laptop al in huis, de rest moeten we nog even nalopen van wat hij nodig heeft.
Ik ben heel benieuwd hoe hij het straks gaat doen. Hij gaat naar een school met brede brugklassen (3 niveaus mavo/havo/vwo) door elkaar. Systeem ken ik niet en moet bij een leerling passen, veel zelfstandigheid gevraagd denk ik zo. School had daardoor niet mijn voorkeur.
zaterdag 11 juli 2026 om 11:08
Ik ben heel blij dat bij dochter op school al zaken als leren leren en plannen vast op de agenda staan.
Verder hebben ze zelf ook inbreng wat ze voor projecten willen doen. Ik ben heel benieuwd.
Ze is de enige van haar klas die naar deze school gaat. Laatst al wel kennis gemaakt met haar klas en de coaches en ze kent wel via sport en uit de buurt kinderen die ook naar deze school gaan. Andere klassen maar wel mogelijkheden om samen te reizen. Dat vind ik wel fijn.
Verder hebben ze zelf ook inbreng wat ze voor projecten willen doen. Ik ben heel benieuwd.
Ze is de enige van haar klas die naar deze school gaat. Laatst al wel kennis gemaakt met haar klas en de coaches en ze kent wel via sport en uit de buurt kinderen die ook naar deze school gaan. Andere klassen maar wel mogelijkheden om samen te reizen. Dat vind ik wel fijn.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
zaterdag 11 juli 2026 om 11:17
Dank je! Het was inderdaad een lastige periode, ook omdat we het helemaal niet verwacht hadden. Gelukkig was school heel behulpzaam en pakte het meteen goed op, dat hielp ontzettendframboise-t schreef: ↑11-07-2026 09:30Ach Irregular. Dat lijkt me toch moeilijk om als ouder mee te maken. Fijn dat dochter toch haar draai heeft gevonden.
zaterdag 11 juli 2026 om 11:33
Ik ken inderdaad meer kinderen die de overgang wel als lastig hebben ervaren. Goed dat ze bij jullie die lessen en dat plannen enz voor iedereen doen! Hier was het iets waar je je voor op moest geven en dat was dan tijdens mentoruur. Inderdaad ook met zo’n planner enz.Winterkoud schreef: ↑11-07-2026 10:00Irregular, mijn oudste ging heel goed mee gelijk in de flow van het vo. Maar wij hoorde tijdens de kennismakingsavond (week 3/4 van het schooljaar) dat hij echt klasgenoten had die het zwaar vonden, de drukke gangen, het gaan van lokaal naar lokaal, omgaan met de tas, nieuwe klas.
zaterdag 11 juli 2026 om 11:43
Wij kopen ook een (dure) laptop via school. School wil echt het liefst dat iedereen dezelfde heeft. Ook vanwege kansengelijkheid. Niet dat die jongen met rijke ouders een mega dure laptop heeft en een ander kind een laptop die bijna uit elkaar valt. En voor docenten ook niet makkelijk met uitleggen als iedereen een andere heeft. In eigen beheer mag wel maar heeft wel nadelen en wordt niet aangeraden ivm alle programma's die erop moeten. Dus ik koop dan liever voor wat meer geld een zelfde laptop als zijn klasgenoten, ik hou niet van gedoe haha. Ook verzekering erbij. Als ie kapot gaat krijg je direct een leen-laptop van school.Zomaar1987 schreef: ↑11-07-2026 08:32Wij hebben ook getwijfeld maar wel eentje gekocht. De software en programma's van school draaien op het systewm maar als er gezeur mee is kunnen ze je daar ook direct mee helpen. Ik hoorde van andere ouders die een eigen laptop hadden dat ze er ook niet heel happig op zijn je te helpen met je eigen merk laptop (ook ivm aansprakelijkheid) dus als het niet werk je het allemaal zelf moet uitzoeken. Geen idee of het klopt maar om deze reden wel gewoon een schoollaptop gekocht.
Hier gaat zoon naar de brugklas. Alleen, dus best spannend. Maar hij heeft zijn klas al gezien en dat was leuk. Hij ziet er niet echt tegenop maar echt zin in ook weer niet. Komt vast goed.
Zou nog geen rekbare kaften kopen hoor. Andere kind gaat naar de 4e en heeft nig geen enkel boek hoeven kaften. Had enkel boeken die niet terug ingeleverd moesten worden. Enkel leerlingen uit klas 4-5-6 hebben 1 of 2 boeken die ingeleverd moeten worden (op onze school tenminste).
zaterdag 11 juli 2026 om 11:56
Hier ook een kind dat na de zomer naar de brugklas gaat! Wij twijfelen nog over zelf een laptop kopen of via het leaseplan van school. De ondersteuning op school schijnt weinig voor te stellen en de programma’s die gebruikt worden zijn ook niet bijzonder.
Verder twijfel over de rugzak, deze week een eastpak besteld, 24 liter inhoud, ik vraag me af of het goed groot genoeg is. Om te testen volgestopt met boeken en laptop etc. en toen had ik het idee dat de schouderband ieder moment kon scheuren. Stevig is zo’n tas niet. Dus kijken nog verder. Iemand tips? Waterafstotend, laptopvak en drinkflesvak zijn wel een vereiste. En dan ook nog in beige kleur.. keuzes keuzes..
Verder twijfel over de rugzak, deze week een eastpak besteld, 24 liter inhoud, ik vraag me af of het goed groot genoeg is. Om te testen volgestopt met boeken en laptop etc. en toen had ik het idee dat de schouderband ieder moment kon scheuren. Stevig is zo’n tas niet. Dus kijken nog verder. Iemand tips? Waterafstotend, laptopvak en drinkflesvak zijn wel een vereiste. En dan ook nog in beige kleur.. keuzes keuzes..
zaterdag 11 juli 2026 om 12:45
Mijn dochter heeft net haar brugklasjaar erop zitten. Wij hadden ook de eastpak van 24 liter maar hebben al na een week een eastpak van 28 liter gekocht. Maar goed, ik las in een ander topic dat veel meiden met een handtas lopen. En mijn kind begrijpt echt niet hoe zij alle spullen dan mee kunnen nemen. Dus het zal voor iedereen anders zijn denk ik.Redvelvet schreef: ↑11-07-2026 11:56Hier ook een kind dat na de zomer naar de brugklas gaat! Wij twijfelen nog over zelf een laptop kopen of via het leaseplan van school. De ondersteuning op school schijnt weinig voor te stellen en de programma’s die gebruikt worden zijn ook niet bijzonder.
Verder twijfel over de rugzak, deze week een eastpak besteld, 24 liter inhoud, ik vraag me af of het goed groot genoeg is. Om te testen volgestopt met boeken en laptop etc. en toen had ik het idee dat de schouderband ieder moment kon scheuren. Stevig is zo’n tas niet. Dus kijken nog verder. Iemand tips? Waterafstotend, laptopvak en drinkflesvak zijn wel een vereiste. En dan ook nog in beige kleur.. keuzes keuzes..![]()
zaterdag 11 juli 2026 om 12:52
Ook 1 van de redenen waarom ik jongste ook graag naar deze school wilde, buiten dat het praktisch is, want ook hij heeft nooit hoeven plannen of leren.Irregular_Choice schreef: ↑11-07-2026 11:33Ik ken inderdaad meer kinderen die de overgang wel als lastig hebben ervaren. Goed dat ze bij jullie die lessen en dat plannen enz voor iedereen doen! Hier was het iets waar je je voor op moest geven en dat was dan tijdens mentoruur. Inderdaad ook met zo’n planner enz.
School zegt ook dat (beide doen/starten ze op vwo) deze kinderen nooit hebben hoeven leren, dat niet geleerd hebben en plannen ook nooit hebben hoeven doen. Daarom besteden ze daar bewust deze lessen aan, tot aan de herfstvakantie.
De overgang is gewoon echt even wennen.
Mijn kinderen ook de ‘pech’ dat ze 13 km enkele reis moeten fietsen. Vroeg op dus, gewone fiets allebei (al pakt de oudste dit jaar ook wel onze elektrische fiets mee op 2 dagen in de week). Jongste is stuk kleiner, die past daar nog niet op
Al fietst mijn oudste op gewone fiets echt heel hard, niet bij te houden.
zaterdag 11 juli 2026 om 13:00
Oudste heeft ook een eastpak, grote versie (inhoud liter weet ik even niet, dacht 35 liter 16inch), maar alles past er prima in, op lange dagen net aan. En ontzettend stevige tas, tas weegt op lange dagen echt behoorlijk zwaar!Redvelvet schreef: ↑11-07-2026 11:56Hier ook een kind dat na de zomer naar de brugklas gaat! Wij twijfelen nog over zelf een laptop kopen of via het leaseplan van school. De ondersteuning op school schijnt weinig voor te stellen en de programma’s die gebruikt worden zijn ook niet bijzonder.
Verder twijfel over de rugzak, deze week een eastpak besteld, 24 liter inhoud, ik vraag me af of het goed groot genoeg is. Om te testen volgestopt met boeken en laptop etc. en toen had ik het idee dat de schouderband ieder moment kon scheuren. Stevig is zo’n tas niet. Dus kijken nog verder. Iemand tips? Waterafstotend, laptopvak en drinkflesvak zijn wel een vereiste. En dan ook nog in beige kleur.. keuzes keuzes..![]()
Jongste gaan we ook zo’n eastpak voor kopen. Wel beide jongens, dat is toch anders dan meiden.
zaterdag 11 juli 2026 om 13:25
Ik ga meelezen hier, na de zomer gaat de oudste zoon van mijn vriend naar de brugklas. Dat is in de eerste plaats iets van hem en zijn ouders, en als (ruim 4 jaar) de vriendin van zijn vader vind ik het ook een bijzonder proces om te volgen.
Ik ben erg benieuwd hoe de overgang voor hem gaat zijn. Hij is nog echt een speelkind met een rijke fantasie, nog volop into Playmobil, Lego en met zijn broertje hele verhalen spelen met de verkleedkist.
Tegelijk is ie ook verrassend zelfstandig en heeft helemaal zelf zn schoolkeuze gemaakt, niet de school waar de hele klas naartoe gaat.
Hij heeft er zin in, maar is tegelijk iemand die enorm leeft in het moment: voor hem bestaat alleen het nu en of ie écht een goed idee heeft van wat ie na de zomer gaat doen weet ik niet, alle gesprekken door zijn ouders met hem hierover ten spijt. Kortom een (hopelijk leuk) spannende tijd die aanbreekt!
Ik ben erg benieuwd hoe de overgang voor hem gaat zijn. Hij is nog echt een speelkind met een rijke fantasie, nog volop into Playmobil, Lego en met zijn broertje hele verhalen spelen met de verkleedkist.
Tegelijk is ie ook verrassend zelfstandig en heeft helemaal zelf zn schoolkeuze gemaakt, niet de school waar de hele klas naartoe gaat.
Hij heeft er zin in, maar is tegelijk iemand die enorm leeft in het moment: voor hem bestaat alleen het nu en of ie écht een goed idee heeft van wat ie na de zomer gaat doen weet ik niet, alle gesprekken door zijn ouders met hem hierover ten spijt. Kortom een (hopelijk leuk) spannende tijd die aanbreekt!
zaterdag 11 juli 2026 om 14:04
Ik hou 'm even kort ivm weinig tijd: mijn oudste start ook in de brugklas. Afgelopen dinsdag afscheid van de basisschool gehad.
Qua tas: ze wilde graag de Longchamp tas. Die krijgt ze niet, vond ik echt heel duur en het verjaardagscadeau was al de nieuwe fiets.
Het compromis: een 27l Eastpak met laptopvak (ze moest van mij een rugzak), in de aanbieding bij bol.com. en
En een (vrijwel nieuwe) ruime zwarte schoudertas die mijn zusje/ haar tante nog had liggen. Die tas zit momenteel zo'n beetje aan haar vastgeplakt en moet nu overal mee naar toe. Ik vraag me af hoe vaak ze de rugzak gaat gebruiken haha.
Qua tas: ze wilde graag de Longchamp tas. Die krijgt ze niet, vond ik echt heel duur en het verjaardagscadeau was al de nieuwe fiets.
Het compromis: een 27l Eastpak met laptopvak (ze moest van mij een rugzak), in de aanbieding bij bol.com. en
En een (vrijwel nieuwe) ruime zwarte schoudertas die mijn zusje/ haar tante nog had liggen. Die tas zit momenteel zo'n beetje aan haar vastgeplakt en moet nu overal mee naar toe. Ik vraag me af hoe vaak ze de rugzak gaat gebruiken haha.
zaterdag 11 juli 2026 om 15:03
Oh dit klinkt heel positief. Wat goed dat ze er zo scherp in zitten. Hier zeggen ze het ook te doen. Krijgen van school een agenda (plenda) en eerste jaar veel mentor en coachuren. Hoop ook op z'n goede ervaring als jij beschrijftWinterkoud schreef: ↑11-07-2026 10:00Irregular, mijn oudste ging heel goed mee gelijk in de flow van het vo. Maar wij hoorde tijdens de kennismakingsavond (week 3/4 van het schooljaar) dat hij echt klasgenoten had die het zwaar vonden, de drukke gangen, het gaan van lokaal naar lokaal, omgaan met de tas, nieuwe klas.
zaterdag 11 juli 2026 om 15:10
Mbt rugzak, ligt denk ik ook aan soort school. Hier regulier en op advies van vriendinnen eastpak 34L provider gekocht. Kan veel in maar onderwijs is.ook nog veel met fysieke boeken.
Buurmeisje gaat naar meer projectonderwijs en heeft nagenoeg geen boeken maar vooral veel op laptop en had een 24L eastpak gekocht maar wilde eigenlijk een schoudertas (longchamp). Ik begreep dat ze daarvoor mag sparen
is dus zal voorlopig wel met rugzak blijven gaan zei de buurvrouw
Buurmeisje gaat naar meer projectonderwijs en heeft nagenoeg geen boeken maar vooral veel op laptop en had een 24L eastpak gekocht maar wilde eigenlijk een schoudertas (longchamp). Ik begreep dat ze daarvoor mag sparen
vrijdag 24 juli 2026 om 21:01
Ok. Hier kwamen vandaag de schoolboeken binnen. Geen idee hoe we dat gaan doen met kaften. Het zijn allemaal slappe soft-cover boeken van A-4 formaat. Enerzijds wordt er gezegd dat de boeken niet hoeven te worden ingeleverd. Anderzijds worts er wel gesteld dat er een boete komt als ze beschadigd raken. Hoe dan?
Vroeger waren het hard-cover boeken die je kafte en aan het eind van het jaar leverde je ze in, soms met een kleine boete. Wat is nu het plan?
Vroeger waren het hard-cover boeken die je kafte en aan het eind van het jaar leverde je ze in, soms met een kleine boete. Wat is nu het plan?
vrijdag 24 juli 2026 om 22:04
Dat klinkt inderdaad heel raar. Misschien kan je kind voor de zekerheid even vragen hoe het precies zit. Vaak mag je ook gewoon in softcoverboeken schrijven, maar is dat hier wel toegestaan?Grasgevoerd schreef: ↑24-07-2026 21:01Ok. Hier kwamen vandaag de schoolboeken binnen. Geen idee hoe we dat gaan doen met kaften. Het zijn allemaal slappe soft-cover boeken van A-4 formaat. Enerzijds wordt er gezegd dat de boeken niet hoeven te worden ingeleverd. Anderzijds worts er wel gesteld dat er een boete komt als ze beschadigd raken. Hoe dan?
vrijdag 24 juli 2026 om 22:37
Oudste had de eerste 2 jaar ook van de paar niet werkboeken die we wel moesten inleveren van die zachte kaften. Je kunt ze wel kaften, iets lastiger dan een harde kaft.
Maar deze (3) boeken waren wel de enige te kaften boeken.
Gisteren kreeg ik een mail dat van beide kinderen de boeken besteld zijn en ergens in de zomervakantie binnen komen.
Tas voor de jongste is ook binnen, eastpak denim van 33l.
Laptop gaat mijn zelf regelen, rest van de schoolspullen moet nog.
Kennismaking met zijn klas ook vorige week gehad, vooral veel gemopper, geen leuke klas. Maar het was een drukke week met ook afsluiting van groep 8 en eindfeest, dus lontje was wat kort die week
Maar deze (3) boeken waren wel de enige te kaften boeken.
Gisteren kreeg ik een mail dat van beide kinderen de boeken besteld zijn en ergens in de zomervakantie binnen komen.
Tas voor de jongste is ook binnen, eastpak denim van 33l.
Laptop gaat mijn zelf regelen, rest van de schoolspullen moet nog.
Kennismaking met zijn klas ook vorige week gehad, vooral veel gemopper, geen leuke klas. Maar het was een drukke week met ook afsluiting van groep 8 en eindfeest, dus lontje was wat kort die week
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in