Brutalen hebben de halve wereld

16-05-2018 13:51 437 berichten
Lang getwijfeld over dit topic, want het onderwerp is potentieel fittiemateriaal. Maar goed, ik vraag het me toch af.

Mijn man en ik zijn vrij ouderwets opgevoed. Hij ouderwetser dan ik, maar we moesten beide altijd stil zijn als grote mensen aan het praten waren, we mochten ons niet met gesprekken bemoeien die ons niet aangingen, we mochten niet klagen en moesten netjes op onze beurt wachten. Nu kwam die beurt ook altijd, dus echt heel dramatisch was het niet.
Onze kinderen worden op bepaalde gebieden wat makkelijker opgevoed, maar de strekking is niet veel veranderd. Daardoor nemen mijn kinderen in gezelschap een wat afwachtende houding aan. De laatste tijd zie ik, tijdens interactie met andere kinderen (vooral als ze niet uit onze provincie komen), dat ze daardoor soms weleens ondersneeuwen. Ik vraag me soms af of ik mijn kinderen niet tekort doe door fatsoensnormen op te leggen die wellicht wat archaïsch zijn.
Zelf voel ik nog weleens de echo's van deze opvoeding, zo kan ik bijvoorbeeld heel moeilijk direct commentaar leveren op oudere collega's, omdat je oude mensen meestal gelijk moet geven ("Tenzij ze echt iets heel raars zeggen" zei mijn moeder dan).

Concrete vraag: moet je je kinderen een vorm van brutaliteit meegeven? Is wat ik brutaal vind, wel brutaal gedrag?
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 13:56
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fliefd schreef:
16-05-2018 15:37
Omdat het hebberig staat, inhalig. Of je geen genoegen neemt met het aangeboden lekkers.
Naar beneden mag wel. Omhoog niet.
Maar als je een waterijsje vraagt als je een cornetto wordt aangeboden vraag je ook om iets dat je lekkerder vindt, en dat mag blijkbaar wel. Dat slaat nergens op.
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:38
Het is raar dat als het er allebei ligt je wel om het een mag vragen en niet om het ander. Want blijkbaar is het wel voor bezoek, anders lag het er niet.

Daarbij hangt het maar net af welke waterijsjes en cornettos je haalt, want ze hoeven niet in prijs te verschillen.

Als ik iemand thee aanbied en er staat ook koffie mogen ze van mij echt wel on koffie vragen, daarom staat het er, ik zie daar niks brutaal in, ook al is koffie duurder dan water.
Het lijkt me dat ijs gewoon in de vriezer ligt en er niet aan een deel van het bezoek cornettos wordt aangeboden en aan de kinderen alleen waterijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik stoeide als kind heel erg met het schoolse "kinderen die vragen worden overgeslagen" en het bijbelse "vraagt en u zal gegeven worden"

Ik zeg het niet vaak, maar met het bijbelse kom je een stuk verder. Zeker in combinatie met wat ik uit boeken leerde "nee heb je, ja kun je krijgen"
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-05-2018 15:42
Het lijkt me dat ijs gewoon in de vriezer ligt en er niet aan een deel van het bezoek cornettos wordt aangeboden en aan de kinderen alleen waterijs.
Fliefd zei dat je wel waterijs mag vragen als je het ziet liggen, maar geen cornetto, dus blijkbaar ligt het in zicht voor het bezoek.
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:47
Ik stoeide als kind heel erg met het schoolse "kinderen die vragen worden overgeslagen" en het bijbelse "vraagt en u zal gegeven worden"

Ik zeg het niet vaak, maar met het bijbelse kom je een stuk verder. Zeker in combinatie met wat ik uit boeken leerde "nee heb je, ja kun je krijgen"
'Zeg maar nee, dan krijg je er twee' is vaak ook heel succesvol. Mensen vinden het vaak juist frustrerend als je iets afslaat en proberen je dan te paaien door je andere dingen aan te bieden ;-D
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:48
Fliefd zei dat je wel waterijs mag vragen als je het ziet liggen, maar geen cornetto, dus blijkbaar ligt het in zicht voor het bezoek.
IJs ligt toch nooit in 't zicht, want ontdooit. Het zal wel zo zijn dat er is gezegd tegen de kinderen, pak maar 'n waterijsje en dat ze dan de andere ijsjes in de vriezer hebben zien liggen.
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:39
Maar als je een waterijsje vraagt als je een cornetto wordt aangeboden vraag je ook om iets dat je lekkerder vindt, en dat mag blijkbaar wel. Dat slaat nergens op.
Als ze waterijs zien liggen mogen ze het vragen. De meeste mensen houden geen waterijs voor zichzelf achter. Het is goedkoper en minder luxe.

Als ik jou een boterham aanbied maar je ziet ook gegrilde kip liggen of biefstuk ga je toch ook niet zeggen doe die maar?
Terwijl als ik jou aanbied om mee te eten en mijn kip met jou te delen maar je zegt dat hoeft niet ik neem dan wel een ei dat een stuk minder hebberig staat.
Jij mag dat nergens op vinden slaan. Ik heb een hekel aan hebberige mensen. Dus voor mijn kinderen en hun bezoek geld het. Ik doe het zelf ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Fliefd schreef:
16-05-2018 15:51
Als ze waterijs zien liggen mogen ze het vragen. De meeste mensen houden geen waterijs voor zichzelf achter. Het is goedkoper en minder luxe.

Als ik jou een boterham aanbied maar je ziet ook gegrilde kip liggen of biefstuk ga je toch ook niet zeggen doe die maar?
Terwijl als ik jou aanbied om mee te eten en mijn kip met jou te delen maar je zegt dat hoeft niet ik neem dan wel een ei dat een stuk minder hebberig staat.
Jij mag dat nergens op vinden slaan. Ik heb een hekel aan hebberige mensen. Dus voor mijn kinderen en hun bezoek geld het. Ik doe het zelf ook zo.
Vragen om biefstuk of vragen om ei vind ik net zo hebberig. Ik dacht dat het ging om ijsjes die voor bezoek klaarliggen.
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:48
Fliefd zei dat je wel waterijs mag vragen als je het ziet liggen, maar geen cornetto, dus blijkbaar ligt het in zicht voor het bezoek.
Bij de pomp/ winkel/ kraampje zie je het liggen en als kinderen bij ons komen en mijn dochter vraagt mogen we een ijsje, kijken ze met zijn allen in de vriezer. Dus ze zien het wel.
Annelleke schreef:
16-05-2018 15:53
Vragen om biefstuk of vragen om ei vind ik net zo hebberig. Ik dacht dat het ging om ijsjes die voor bezoek klaarliggen.
Een ei kost 10 cent en er liggen er 6. Een biefstuk kost 6 euro en er ligt er 1. Het zijn voorbeelden he. Ik snap niet zo goed wat je niet snapt. Maar dat maakt ook niet zoveel uit. Mijn kinderen mogen het niet en als jouw kind hier komt en die doet het wel zeg ik er wat van. Ieder zijn manier toch?
Alle reacties Link kopieren
Oke dus als je wordt overgeslagen moet je er maar vanuit gaan dat je toch nog alsnog krijgt.

Dan krijg ik nog zeker twee taarten, kilo's chips en liters limonade.

Niet alle volwassenen zien alle kinderen hoor. Ik wou dat ik destijds wel het lef had gehad om er iets van te zeggen.

Ook mijn dochter kwam een keer verdrietig terug van een feestje omdat ze geen uitdeelzakje had gekregen. We zijn samen terug gegaan om dit alsnog te vragen. En natuurlijk was ze per ongeluk over het hoofd gezien. En ik blijf het proberen mijn kinderen te leren dat je dan best iets mag zeggen.
Mijn moeder zou helaas niet zo voor me zijn opgekomen. Dat heb ik er dan van geleerd.

Maar dat er mensen zijn die het fout vinden dat je leert dat kinderen best iets mogen zeggen dan, dat vind ik eigenlijk heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Reactie op de OP, nog niets gelezen verder.

Tja ik ken die opvoeding wel die je beschrijft TO en ik ben het daar totaal niet mee eens. Een kind is niet per definitie minder en een ouder iemand niet per definitie beter. Die instelling is behalve ouderwets ook erg dictatoriaal. Het vader Cats syndroom, kinderen zijn hinderen. Je mag ze wel zien maar niet horen etc.
Midden door een zin heen blaten hoeft niet maar wachten totdat je "aan de beurt bent' vind ik nogal achterhaalt. Wanneer komt je beurt dan. Een kind mag best even aangeven dat hij / zij wat wil vertellen.
Leuk voorbeeld. Tante.... nee de groten zijn in gesprek! even wachten.. Blablalba.... TanTe! NEE. Kinderen houden hun mond als de volwassenen praten! Eh xxx er komt rook uit de keuken...%^&#^&#*&#^#* HAD WAT GEZEGD DAN :rofl:

Wat beurt betreft.Wachten is prima maar over je heen laten lopen is niet nodig. Fatsoen kan prima gecombineerd met assertiviteit.
Alle reacties Link kopieren
leuk topic.
ik geloof niet dat het helemaal valt of staat met de opvoeding,maar grotendeels met karakter.
zo nemen een paar van onze kinderen omgangsvormen zeer serieus,terwijl de overigen tot de "brutalere" behoren,en niet bang zijn om naar voren te stappen.
terwijl ze allemaal hetzelfde opgevoed worden,op eigenlijk dezelfde manier als to.
netjes op je beurt wachten,en al dringen er 100 mensen voor, jij hebt het netjes gedaan en er is niks mis met als laatste aan de beurt komen.
en inderdaad worden ze dan weleens overgeslagen ,of krijgen ze iets wat ze niet lusten.
in het eerste geval leer ik ze dat ze best beleefd mogen aangeven dat ze nog niks gehad hebben of nog iets wilden vertellen.

in het tweede geval leer ik ze "nee,dankje, dat vind ik niet lekker" te zeggen, maar of er een alternatief komt is aan de gastvrouw/heer. is het dit of niks,dan hebben ze pech. is de gastvrouw/heer zo attent om een alternatief aan te bieden dan hebben ze geluk.
om water vragen zie ik dan weer geen probleem in,dat is wat mij betreft een voor de hand liggende uitzondering op de regel.
clueless17 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 16:09
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
16-05-2018 14:06
Ik kom prima voor mezelf op, dat is het probleem niet. Maar wellicht komt dat ook omdat ik bepaalde situaties vermijd, dat weet ik niet. Ik ben ook niet onzeker over mezelf en niet passief-agressief. Mijn kinderen krijgen ook veel positieve bevestiging, ik vind het leuke, vriendelijke kinderen en ik ben erg trots op ze.

Mijn kinderen hoeven zichzelf geen geweld aan te doen, ze hoefden geen kusjes te geven als ze dat niet wilden, maar wel altijd een hand. Beetje in die richting.

Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen op een feestje een ijsje aangeboden zouden krijgen en ze zouden zeggen: "ik lust geen waterijs, mag ik wel een cornetto" Maar is dat wel zo dramatisch?
Er zit een verschil tussen aangeven dat je niet zo gek bent op het ene maar wel op het andere of het ander eisen. Dat verschil lijk jij zelf niet zo goed te kunnen bepalen.
Brutaal is "ow wáterijs... " en het wel aannemen. Niet brutaal is "eh waterijs.. ben ik niet zo gek op. Zou ik misschien ook een cornetto mogen? " Dat is keurig beleeft hoor.
Fliefd schreef:
16-05-2018 15:37
Omdat het hebberig staat, inhalig. Of je geen genoegen neemt met het aangeboden lekkers.
Naar beneden mag wel. Omhoog niet.

Ik denk dat je dan toch echt een beetje teveel verwacht van (jonge) kinderen. Mijn zoontje heeft echt geen idee dat een cornetto meer waard zou zijn dan een raketje.
Xanthan schreef:
16-05-2018 15:10
Kort antwoord op de OP: ja, ik denk dat je ze tekort doet.

Opvoeden met waarden als beleefdheid, terughoudendheid, spreken is zilver enzovoorts, is heel mooi jaren 0-1975 maar het bereidt je kinderen niet voor op deze wereld.
Weten dat je ‘ruimte in mag nemen’, er durven staan, is belangrijk denk ik. Dat is wat anders dan brutaal.
.
Eens.
Daarnaast vind ik een kind geen mindere van een volwassene.
Een kind heeft recht op zijn of haar eigenheid, heeft recht om gehoord te worden en recht op zijn of haar eigenaardigheden.

Brutaal ('ik lust geen waterijs, mag ik een cornetto'), dat mag van mij afgeleerd worden. Dus een basis aan beleefdheid is zeker van belang. Maar het idee dat een ouder iemand altijd gelijk heeft... gruwel.
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 02:21
8.23% gewijzigd
Ik ben ook zo opgevoed maar ik kwam wel voor mezelf op door in zo'n situatie als met die chips aan de gastvrouw te vragen "Zou ik ook een zakje chips mogen?"
Bumba1985 schreef:
16-05-2018 16:09
Ik denk dat je dan toch echt een beetje teveel verwacht van (jonge) kinderen. Mijn zoontje heeft echt geen idee dat een cornetto meer waard zou zijn dan een raketje.
Leren ze dat thuis niet meer dan? Net zoals 'n simpel koekje voor dagelijks gebruik is en 'n stuk taart voor feestelijke gelegenheden. Als bij jou thuis de dure magnums en de goedkope waterijsjes als dagelijks gebruik gelden leert je kind ook niet dat het bij anderen anders ligt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-05-2018 16:07
Er zit een verschil tussen aangeven dat je niet zo gek bent op het ene maar wel op het andere of het ander eisen. Dat verschil lijk jij zelf niet zo goed te kunnen bepalen.
Brutaal is "ow wáterijs... " en het wel aannemen. Niet brutaal is "eh waterijs.. ben ik niet zo gek op. Zou ik misschien ook een cornetto mogen? " Dat is keurig beleeft hoor.
Ik denk ook dat het de toon is die de muziek maakt.
Als wij kindjes te spelen hebben en ze vragen om iets te drinken als in: Ik wil wat drinken of ik wil snoep, dan corrigeer ik ze ook wel. Maar als het op een andere, nettere manier gevraagd wordt, dan vind ik het al anders.

Wij proberen onze kinderen ook netjes op te voeden en gelukkig krijgen we vaak te horen dat ze netjes opgevoed zijn. Dat maakt me trots want daarmee slagen we dus in wat we proberen te bereiken. We willen niet streng zijn, maar er zijn duidelijke regels, normen en waarden en daar moeten ze zich aan houden.
We proberen ze te leren andere (onbekenden of ouderen) aan te spreken met u. Netjes met 2 woorden te praten en ze te leren op hun beurt te wachten als mijn man of ik praten. Nu heeft onze dochter ADHD en voor haar is het wachten op haar beurt ontzettend lastig, maar ze probeert het wel. Ook wil ik bijvoorbeeld niet dat ze bij de bakker gaan vragen om het spekje wat ze daar nagenoeg altijd krijgen. Dat vind ik ongepast. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nooit voorkomt dat ze ergens om vragen (voornamelijk drinken), maar áls ik het ze hoor doen, dan doen ze dat wel netjes: zou ik alsje/alstublieft iets te drinken mogen? Of ze komen eerst naar mijn man of mij toe of ze wat drinken mogen als we ergens zijn en dan geven wij ze een fiat om het netjes te vragen.

En ter aanvulling: ik denk dat het misschien ook met de regio waar je woont te maken heeft in welke mate je assertief moet zijn. Ik kan me voorstellen dat je hier in de randstad je mannetje beter moet kunnen staan dan bijvoorbeeld in het oosten van NL. Mensen zijn hier eenmaal veel harder, gehaaster en onvriendelijker.
anoniem_347259 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 16:26
8.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
16-05-2018 16:06
leuk topic.
ik geloof niet dat het helemaal valt of staat met de opvoeding,maar grotendeels met karakter.
zo nemen een paar van onze kinderen omgangsvormen zeer serieus,terwijl de overigen tot de "brutalere" behoren,en niet bang zijn om naar voren te stappen.
terwijl ze allemaal hetzelfde opgevoed worden
,op eigenlijk dezelfde manier als to.
netjes op je beurt wachten,en al dringen er 100 mensen voor, jij hebt het netjes gedaan en er is niks mis met als laatste aan de beurt komen.
Natuurlijk hebben ze een verschillend basiskarakter. Maar ik ben benieuwd of jouw timidere kinderen niet wat ‘brutaler’ zouden zijn als je ze niet met JOUW omgangsvormen zou op opvoeden.

Ik ken een Amerikaans stel en die stimuleren hun wat meer verlegen kind enorm om naar buiten te treden. Heel Amerikaans natuurlijk maar fascinerend om te zien.

Zo heb ik gezien hoe zij door haar ouders werd geholpen om op een volwassenenverjaardag sponsors te werven voor een sponsorloop op school. Kind was 5 of 6 en vader pushte het kind om zelf op mensen af te stappen, zei ‘kijk daar zit Henk (totale vreemde voor het kind), loop er maar op af!” “Zie je, als je vraagt dan krijg je wat”, “wees maar brutaal, breek maar in (in het gesprek)”. En dan nuet een beetje bescheiden of terughoudend maar echt in knze ogen het brutale naar de norm verheffen.

In de VS is de norm extravert zijn en zo worden kinderen opgevoed, daar heb je best wat invloed op in jr ipvoeding, alleen wij zouden het niet zo snel doen.
Alle reacties Link kopieren
Om ook even te reageren op het ijsjes verhaal.
Ik heb zelf ook vaak genoeg een groepje kinderen een ijsje aangeboden in de speeltuin of op t sportveld. Ze krijgen dan altijd de keuze uit een paar goedkopen (meestal water)ijsjes en als ze dat niet willen dan niets. Persoonlijk vind ik het onbeleefd als een kind uit zich zelf vraagt om een (stuk duurder) ijsje zoals een cornetto of een magnum (vind ook ook niet verantwoord gezien de hoeveelheid calorieën in vergelijking met een waterijsje)

Ook vind ik (stiekem) kinderen die niets lusten heel vervelend en vaak verwend

Water is een levensbehoefte en daarom mag dat altijd.
sunny-in-perth wijzigde dit bericht op 16-05-2018 16:29
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-05-2018 16:16
Leren ze dat thuis niet meer dan? Net zoals 'n simpel koekje voor dagelijks gebruik is en 'n stuk taart voor feestelijke gelegenheden. Als bij jou thuis de dure magnums en de goedkope waterijsjes als dagelijks gebruik gelden leert je kind ook niet dat het bij anderen anders ligt.
Zoiets hangt natuurlijk ook van de leeftijd af he. Ik kan me zo voorstellen dat een 4 jarige geen benul heeft dat een magnum duurder is dan een waterijsje. Zoiets leren ze vanzelf.

En eigenlijk vin dik het heel stom om zichtbaar cornetto's te hebben en dan alleen waterijs uit te delen. Dat zegt naar mijn idee ook iets over de gastvrijheid van de gastvrouw. Ik zou er niks van zeggen, maar me echt niet welkom voelen.

Ik vraag me echt of of redbulletje kinderen heeft. Of denkt ze dat ze opgevoed en al ter wereld komen.
Lavendel_Madelief schreef:
16-05-2018 16:15
Ik ben ook zo opgevoed maar ik kwam wel voor mezelf op door in zo'n situatie als met die chips aan de gastvrouw te vragen "Zou ik ook een zakje chips mogen?"
Maar in dat geval is het ook niet brutaal want er werd chips aangeboden aan de kids, dus als je over het hoofd gezien wordt kun je rustig zelf vragen, want het was immers al voor je bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
16-05-2018 15:20
Overigens vind ik het geen probleem als kinderen dure ijsjes eten. Ik ben daar dan wel weer heel apart in, op een verjaardag mag iedereen taart (zolang je het maar opeet en niet ermee kliert), niet dat alle volwassenen iets lekkers mogen uitkiezen en jij als kind afgescheept wordt met een stomme kleine chocozoen of een minitompouce.

En dat brutaal ook maar een kwestie van interpretatie is, klopt natuurlijk. Ik vind het wel lastig.
Dit is een lastige vind ik. Ik vind het zó ongelofelijk asociaal als een kind en de ouders er gewoon vanuit gaan dat die moorkop ook voor kleuter van 4 is. Die vervolgens geen hap neemt alleen maar loopt te knoeien en klieren met de slagroom. En dan door moeders of vaders opzij word geschoven, ze hoeft niet meer.
Is meerdere malen voorgekomen bij ons. Ik zeg niks, ik glimlach en bied een kaakje aan, maar van binnen kook ik.
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
flowerspowers wijzigde dit bericht op 16-05-2018 16:31
98.95% gewijzigd
Always look on the bright side of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven