BSO

05-10-2011 04:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig er wakker van, dus ga mijn zorgen eens met jullie delen en hoop op feedback..

Mijn zoontje is afgelopen weekend 4 jaar geworden en ging gisteren en eergisteren voor het eerst naar de BSO.

Ik ben eerder een keertje met hem gaan kijken, hij gaat al vanaf de zomervakantie 3 dagen per week naar school. We liepen mee van school naar de BSO locatie en hij heeft er even wat gespeeld.

Mijn eerste indruk was niet zo goed. Vond de leidsters wat nonchalant overkomen. Zo moesten de kinderen in de hal van de school wachten er waren de gesprekken tussen de leidsters als " gaat Pietje vandaag nou ook mee?" "Nee, toch die gaat op woensdag mee" "ohnee hij staat niet op mijn lijstje inderdaad, dan zal het wel niet" en ze vroegen klasgenootjes van een jongetje uit groep 4 of hij op school was, de 2 klasgenootjes hadden een verschillende mening, de een zei dat hij ziek was, de ander beweerde dat hij wel op school was, maar bedacht zich later "oh nee, geloof het toch niet" De leidsters besloten tegen elkaar "nou, dan zal hij wel niet op school zijn en dus niet meegaan"

Er werd niet gebeld naar ouders of navraag gedaan bij de leerkrachten..

Toen we op de BSO locatie aankwamen, was daar een 3e leidsters waar meteen aangevraagd werd of zij de kinderen van een andere school niet was gaan halen...deze 3e leidsters wist nergens van en er ontstond een korte discussie of de kinderen nou gehaald moesten worden of niet...ze besloten nog even af te wachten..wat de andere optie "of niet" betekende weet ik niet...wellicht brengt een leerkracht ze??

Dit kwam in ieder geval allemaal niet lekker over op mij.

Nu zal mijn zoontje ook 2 hele dagen naar de BSO gaan in de herfstvakantie. Ik kreeg een informatie mail met wat activiteiten die ze op de BSO locatie zullen gaan doen. Ook vroegen ze of de kinderen op hun fietsen konden komen, zodat ze fijne uitstapjes kunnen gaan maken. Ik zie dat helemaal niet zitten...hij fietst nog met zijwieltjes, kan niet eens goed remmen, vliegt zo de weg op..Nu weet ik dus ook niet of ze deze dingen ook willen gaan doen met de kinderen van mijn zoontjes leeftijd of wellicht alleen ouderen.

Nu is mijn zoontje een enorm ondernemend typetje, vaak weggelopen, rukt zich los uit mijn handen, rent de weg op en roept triomfantelijk: "zie je wel mamma, ik lig niet onder een auto"

Ik vind het daarom ook moeilijker om hem uit handen te geven. Ik heb nog een oudere zoon van 11 jaar, die is nooit naar de BSO geweest omdat mijn moeder hem na schooltijd opvangt, maar zij durft het niet aan met mijn jongste, gezien zijn ondernemende karaktertje.

Ik heb het er dus heel moeilijk mee om hem uit handen te geven aan de leidsters van de BSO. Ik heb ze ook op hun hart gedrukt hem een handje te geven als ze van school naar de locatie lopen, dat doen ze gelukkig. Ik heb ze ingelicht over zijn eerdere avonturen en daar zullen ze rekening mee houden, zeggen ze..

Maar toch..maar toch...

Gisteren ging mijn man hem halen van de BSO en ze waren niet op de locatie, ze zaten in een grote speeltuin een klein stukje lopen verderop.

Volgens mij zal iedere ouder zo'n uitstapje toejuichen, maar ik dus niet..ik schrok ervan, temeer omdat ik het ook niet wist...en ik snap natuurlijk ook best dat zulke uitstapjes spontaan opkomen en dat ze dan niet iedere ouder even inlichten. Toch zit ik liever op mijn werk in de veronderstelling dat hij "veilig" op de locatie is, dan dat ik me weer zorgen moet maken omdat ze weg zijn, waar weer extra gevaren zijn...

Toen mijn man hem ging halen, was hij alleen aan het spelen in de speeltuin, een eind bij de andere kindjes vandaan..de leidsters zaten lekker op een bankje te kletsen met elkaar..

Ik vind dat echt niet prettig zo'n inactieve houding.

Nu is het zo dat ik zelf notabene in de kinderopvang werk, op een babygroep dan, dus niet te vergelijken. Op een BSO heb ik nooit gewerkt, maar ik weet wel dat er regels zijn binnen onze organisatie. Zo moeten wij ons bij uitstapjes met de kinderen aktief bezig zijn, niet lekker vanaf een afstandje toekijken hoe ze spelen in een speeltuin..en zich te barsten kunnen vallen, want deze speeltuin heeft behoorlijk wat toestellen die niet geschikt zijn voor 4 jarigen..

En hebben ze tijdens dat gezellig kletsen wel alle kinderen in de gaten, kan er zo niet eentje door de poorten naar buiten glippen?

Ook een puntje dat ik niet prettig vind..zo staat de deur van de BSO regelmatig op een kiertje, nu denk ik, dat dit voornamelijk zal zijn tijdens haal en brengtijden, maar goed...de ophaaltijd is natuurlijk heel betrekkelijk..sommige kinderen zijn er maar een half uurtje, anderen tot sluitingstijd..

Bij de stichting waar ik werk zijn overal deuren die alleen met een code geopend kunnen worden..hier kan dus iedereen naar binnen lopen...waar ik werk zijn bijv ook foto's aanwezig van diegene die de kinderen mogen ophalen. Dit omdat de vaste krachten, maar zeker ook inval de ouders ( opa's oma's of wie er dan ook het kind zou kunnen komen halen) niet kennen en iedere gek dus kan zeggen dat hij zijn of haar kind komt halen, maar eigenlijk een vreemde is met akelige bedoelingen...

Ik vind dat heel normaal, maar weet dan ook niet beter, zo werkt onze stichting, wellicht vind een ander het zwaar overdreven. De medewerkers op deze BSO zeiden dat ze wel aan de kinderen merken of het wel of niet de echte vader is..persoonlijk vind ik dat nogal een zwak argument, want een persoon hoeft zich niet als de ouder voor te doen, maar kan ook gerust zeggen een buurman of vrouw, want moeder kan even niet komen oid...

Ik wil mij niet gek laten maken door de gekken uit de bekende verhalen ( Amsterdam, schietpartijen) dat zijn de uitzonderingen..maar wat ik al zei..ik ben andere maatregelen gewend...en tja...er gebeuren wel vreselijke dingen..

Makkelijk gezegd is natuurlijk om te stoppen met werken, als ik mijn kind niet uit handen kan geven, maar helaas dat ziet er financieel niet in..om niet deze discussie opgang te brengen, kan ik alvast zeggen dat ik het minimale werk om financieel rond te kunnen komen en dat ik niet werk voor dure vakanties en een hoge hypotheek..

Liever lees ik jullie mening en wellicht tips hoe hier mee om te gaan..zal ik de leidsters benaderen, zal ik mijn toestemming intrekken voor uitstapjes...

Wat vinden jullie en wat zouden jullie doen???
Ik verwacht dat je overal tegen dezelfde problemen aanloopt behalve als je inderdaad zelf voor hem gaat zorgen. En dan nog rent hij de straat op zoals je schreef.
TO, als het jou zelf al niet lukt om jullie zoon van straat/uit de sloot te houden (je geeft zelf aan dat je hem regelmatig voor een auto weg moet trekken etc). Hoe kun je dan verwachten dat een vreemde dit wel 100% lukt? Je verwacht gedrag van de BSO, (namelijk als een waakhond op jullie kind passen) dat niet realistisch is. Ik bedoel als hij aan zijn ouders weet te ontsnappen, dan kan het dus een keer gebeuren dat hij op de bso aan de aandacht ontglipt. Probeer het wat los te laten.

Weet niet wie het schreef over kinderen die alleen naar de BSO moeten lopen, maar dat vind ik eigenlijk niet kunnen,. Je betaalt als ouder enorm veel geld, dan mag ik op zn minst verwachten dat kind netjes wordt opgehaald (met auto, danwel lopend of op de fiets).
quote:mali30 schreef op 05 oktober 2011 @ 09:57:

Ik zou mijn kind lekker naar een gastoudergezin brengen. Is veel vertrouwder vind ik zelf.

Ik heb 2 jongens waarvan de kleinste in 7 sloten tegelijkertijd loopt en zou ze nooit naar een kdv/bso brengen.

Juist omdat ik weet dat er daar minder aandacht is voor een kind.En hoe doe je dat als ze naar school gaan? Op kdv zijn de groepen over het algemeen 10 kinderen (hier althans) kleuterschool is 25 kinderen. Het lijkt me handiger om je kinderen dan alvast te laten wennen aan het feit dat ze ook zelf op moeeten letten in plaats van ze af te schermen.
Sterker nog je verwacht dat leidsters op een BSO veiligheid garanderen die je zelf niet kunt bieden. Hij had bij jou immers al meerdere keren overreden of verdronken kunnen zijn, maar de leidsters van de BSO mogen moeten hem met een pasje inchecken, binnehuden en voorkomen dat ie zichzelf niet kan verwonden. Ik begrijp dat je mag verwachten dat er goed voor je kind gezorgd wordt, maar je verwacht teveel.
quote:Sunemom schreef op 05 oktober 2011 @ 09:53:

Weet je ik denk, ook even offtopic maar n.a.v het gedrag dat je beschrijft, dat je het jezelf ook gewoon wel lastig maakt. Een kind dat de neiging heeft weg te lopen loopt gewoon nooit zonder bandjes in de buurt van water totdat het een diploma heeft, dus ook niet in een tuin grenzend aan een vijver of onder de douche in een zwembad.

Ik snap wel dat je bezorgt kan zij. Om je kinderen hoor. Ik ben dat ook, zeker over de jongste. O.a doordat hij een ernstige voedselallergie heeft, maar je kunt een kind n eenmaal net altijd en overal beschermen. Je neemt alle voorzorgsmaatregelen die je kunt en daar zul je dan ook op moeten vertrouwen. Hoe moelijk ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven