bv en kdv en alles wat daarbij hoort

18-04-2009 12:45 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
na advies van andere forummers dan toch een apart topic.

mijn vraag is eigenlijk heel simpel en ik wil zoveel mogelijk info verzamelen.

hoe hebben jullie bv en kdv gecombineerd?

welke drempels moet je daarvoor overwinnen?

wat verwacht je van de leidster mbt raad, advies, tips en kennis?

hoe gaan/gingen jullie om met jullie kindje dat moeite had met de overstap van borst naar fles?

wanneer verwachten jullie van de leidster dat ze jullie belt met vragen en zorgen?

alle andere tips,adviezen en goede raad zijn natuurlijk ook welkom.

hieronder een voorbeeldje:

een kindje krijgt borstvoeding en heeft zoveel moeite met de overstap van borst naar fles dat ze maar 20cc drinkt en dat 2 x per dag. dit gaat met veel moeite erin, maar het lukt gewoon niet.

bovendien huilt het kindje echt van honger.

wat verwachten jullie van een leidster in zo'n situatie?

moeten we jullie bellen als het echt niet lukt?

moeten we doorzetten en maar hopen dat het snel beter gaat?

hoe zouden jullie als ouder hier mee om gaan?

nogmaals, ik wil geen discussie maar gewoon echt ervaringen horen van bv ouders.

zelf ben ik moeder van een tweeling van bijna 7 en dus heb ik redelijk bagage mee door mijn eigen kids en door mijn opleiding.

ik heb alleen nooit borstvoeding gegeven omdat de oudste wel en de jongste geen borstvoeding mocht, omdat ik te weinig voeding had en ik er gewoon geen geduld voor had. dat klinkt misschien makkelijk maar zo voelde dat op dat moment voor mij

ik was in die periode ook depressief en dus was het voor mij beter om kunstvoeding te geven.
Ik zou dat zeker willen weten als ouders zijnde.

Mijn kinderen hebben ook geen bv gehad maar in de tijden dat ze wat minder dronken of aten werd ons dat zeker vertelt.

Ik weet niet of het zo handig is om dat via de telefoon te doen maar bij het ophalen zou ik het zeker ter sprake brengen.

Ik weet van een vorige werkgever dat er een kindje was dat de fles domweg weigerde en de moeder haar de borst mocht gaan geven onder werktijd.En half uur waarvan was voor rekening van de werkgever en alle tijd die het langer duurde was onbetaald verlof.

Heeft veel kwaad bloed gezet onder de collegas maar blijkbaar had ze dat recht.
je hoeft je niet te verdedigen hoor waarom je zelf geen bv hebt gegeven.

Ben benieuwd of je bruikbare reacties krijgt. Ik heb zelf mijn kinderen pas met 1 naar de creche gedaan en was toen gestopt met de bv. Ik was zelf redelijk paranoide wat betreft afgekolfde melk meegeven en dan maar hopen dat de goede melk bij het goede kind terecht komt. Beetje overdreven maar dat was nou eenmaal mijn gevoel.

Ik vind het zelf wel een beetje de verantwoording van de ouders om te zorgen dat babies goed uit de fles drinken als ze naar de opvang gaan, als dit nog niet het geval is, moet je samen een plan maken en dat zal per kind en per ouder verschillen, de een zegt, ik kom wel live voeden, de ander zal zeggen, kind haalt het savonds wel in en de derde zal vinden dat jullie koste wat kost door moeten zetten. Bij honger zou ik in elk geval zeker telefonisch overleggen en nooit zonder overleg bijv kunstvoeding geven. (ook als bijv de fles bv omvalt ofzo)Leuk topic, ben benieuwd wat voor reacties je krijgt.
granny, wat ontzettend flauw van die collegaas, je hebt niet blijkbaar dat recht, je hebt gewoon dat volle recht om een kwart van je werktijd te besteden aan kolven / live voeden etc. Dat is geen gunst, dat is je recht.
Bij ons gaat BV en KDV heel makkelijk samen. Dochter drinkt prima uit de fles, ze is nu bijna 8 maanden en is met 13 weken naar het KDV gegaan. Tijdens de intake hebben we aangegeven dat ze BV krijgt op verzoek. dat doen ze daar dus ook. Ik geef 's ochtends aan hoe laat ze gedronken heeft en hoe laat ik verwacht dat ze weer trek zal hebben (bijvoorbeeld tussen 9 en 10), zij hebben dat van kindjes in een schrift staan. Ik geef vervolgens twee flessen mee voor de keren dat ze drinkt op het KDV. Tot nu toe ben ik drie keer gebeld dat er iets was qua drinken; 1 keer dat ze een regeldag had. Ik geef ruime flessen meer, maar ze had om half 1 de tweede fles al gehad en haalt het dan logischerwijs niet tot half 6, dus ik ben haar eerder op gaan halen. Een keer omdat ze de fles per ongeluk had laten vallen (had toen nog geen reserve voeding in de vriezer op het KDV) ben haar toen dus eerder op gaan halen. Een keer wilde ze echt niet drinken, ben haar live gaan voeden in mijn eigen pauze.

Ergo: ik wil graag dat het KDV belt als er iets is met mijn dochter, dus ook als er iets qua eten drinken is, al bellen ze maar om even te overleggen.

MMM wat verwacht ik qua kennis van de leidster. Op zich niets, als ze maar doet wat we afspreken en dat als ze vragen heeft dat ze even belt.

Dus als dochter het vertikt om te drinken, even bellen.

In jouw voorbeeld, zou ik dus na 2 pogingen de ouders bellen en vragen wat ze willen dat je doet.

En wat Arwen zegt; geen KV geven zonder overleg (daar zou ik echt heel woest van worden).

Wat jij van de ouders mag verwachten vind ik, is dat ze je waarschuwen als ze denken dat hun kind een flesweigeraar is en wat ze willen dat jij doet. Daarnaast voldoende meegeven, flesjes duidelijk merken etc.

Bij mij en dochter ging de overgang van thuis naar KDV vloeiend, nooit een probleem mee gehad.

@ Granny, je hebt toch 9 maanden kolfrecht, wat een 1/4 is van je werktijd. Als je dus 8 uur werkt, mag je 2 uur aan kolven spenderen, dan wel live voeden in overleg. Dat de baas dus maar een half uur meebetaalde vind ik nog niet eens heel ruim, tenzij ze veel reistijd had.
Die werkgever waar Granny het over heeft, is dus behoorlijk fout bezig geweest.... Maar goed, die moeder had zich ook wat beter kunnen informeren....

('Blijkbaar had ze dat recht', in feite had ze recht op nog veel meer tijd dan dat half uurtje).

Hier is het gelukkig altijd goed gegaan, bv en creche; nooit een probleem geweest. Beide kinderen dronken gemakkelijk uit de fles, toen ze na drie maanden naar kdv gingen.
wat fijn dat jullie echt serieus reageren...

de vraag die ik soms krijg is vooral de gewetensvragen als wat raad je aan als leidster en wat zou je doen als moeder, ik zit natuurlijk in de dubbele positie.

dat vind ik soms lastig.

wat ik ook veel krijg is de vraag wanneer het aan te raden is om s'avonds te stoppen met bv en over te gaan met kv om ze te laten doorslapen?

en wanneer is het tijd om helemaal te stoppen met bv, alleen als het afneemt of wanneer ik het wil?

of de vraag, mijn kindje lijkt niet genoeg te krijgen waar ligt dit aan?

op de laatste vraag geef ik als antwoord dat de 1e melk wel voedzaam is maar de 2e melk meer voedzaam is dan de 1e en dat je die met kolven er niet uit krijgt of niet genoeg. dan heb je als gevolg dat de bv niet genoeg voedt en het kindje dus vaker komt.

dit zijn van die dingen waar wij als leidster ook niet altijd antwoord op hebben.

vandaar dat ik hoop heel veel reacties te krijgen zodat ik veel info kan doorspelen aan onze kdv-moeders
ons beleid is trouwens dat als wij niet zeker zijn of ergens moeite mee hebben, we zowieso de ouders altijd even bellen voor overleg. dat vinden we zelf heel fijn en we weten dat de ouders dat ook fijn vinden. we bellen liever 2 x teveel dan 1 x te weining
Hier ook nooit problemen gehad. Ik gaf de afgekolfde bv mee en ik had daar standaard 2 voedingen in de vriezer (reserve).

Het voeden gebeurde op verzoek maar er zat al snel regelmaat in (daar wel...)

Van de leidsters verwachtte ik dat ze goed naar mijn kind keken of hij honger had ipv op de klok en dat ze geen kv gaven. Verder op dit vlak niets eigenlijk.

En kolfrecht is een recht, geen gunst.
hermoine, goed dat je je als leidster verdiept in BV. Krijgen jullie dat ook niet in je opleiding oid? Heb je op dit moment een flesweigeraartje in de groep?

Wat betreft de voedzaamheid betreft zit wel fout met je antwoord overigens. BV is zéker niet minder voedzaam dan KV (fabeltje van vroeger dat er niet genoeg voedingsstoffen in zouden zitten), het is alleen wél veel makkelijker te verteren voor zo'n kinderlijfje, waardoor het minder lang een vol gevoel geeft.

Hier ging BV en KDV prima. Kruimel heeft tot 15 maanden BV gehad. Maar als moeder van een flesweigeraar zou ik het wél willen weten als het niet ging. Het lijkt mij het beste de moeder te vragen wat ze wil, of ze gebeld wil worden of niet, in zo'n geval.
Oh ja, vergeten te zeggen: petje af voor Hermione, dat je dit doet. Vind ik echt heel erg goed!
Persoonlijk vind ik dat je geen voorlichting over bv moet geven als je er niet (goed) van op de hoogte bent. Nieuwe bv-moeders zijn vaak onzeker over de productie etc etc en door verkeerde adviezen kun je ze van de regen in de drup helpen.

Stuur met bv-vragen waar je het antwoord niet helemaal zeker weet naar een lactatiekundige, zij kan ze beter helpen/voorlichten. Ik vind dat niet de taak van een leidster kdv eigenlijk.

Trouwens mijn zoon is nu 1 jaar en slaapt nog steeds niet door. Oók niet op kv dus dat gaat ook niet altijd op.
Oh, en misschien even overleggen met de ouders hoe ze willen dat je de melk opwarmt. De één is daar strikter in dan de ander. Ik mikte het zo uit de vriezer in de magnetron (wel regelmatig voorzichtig mengen/schudden), maar veel anderen doen dat niet.

Ik had overigens altijd voor minimaal een week melk op het kdv in de vriezer liggen, kruimel dronk daar dus altijd vriezer melk. Melk die ik kolfde ging thuis ook linea recta de vriezer in.
Oh Hermoine, mijn post is algemeen (dus niet dat jíj geen voorlichting moet geven).
"op de laatste vraag geef ik als antwoord dat de 1e melk wel voedzaam is maar de 2e melk meer voedzaam is dan de 1e en dat je die met kolven er niet uit krijgt of niet genoeg."

oh je begrijpt me verkeerd denk ik. ik bedoel met gequote stukje het 1e gedeelte van de bv is minder voedzaam dan het 2e gedeelte van de bv. ik had in deze post dus alleen maar over bv

ik weet namelijk idd wel dat bv beter verteerbaar is dan kunstvoeding en wij promoten bv juist wel.

overigens is mijn opleding van 93-95 dus het is alweer wat jaartjes geleden en wij kregen geen info over bv, niet genoeg iig

ik ben idd heel erg begaan met de ouders en vind het niet echt professioneel als je geen bevredigend antwoord kunt geven op vragen van ouders, dus vandaar dat ik me erin verdiepen wil.

bovendien ben ik stage-begeleider en dan is dit ook een belangrijk issue
selma duin, dat is dus ook de reden dat ik me erin wil verdiepen en wij sturen ouder door naar idd een deskundige of we geven aan dat we het zelf gaan uitzoeken voor ze op internet.

ouders betalen al genoeg voor een kdv dus extra service als in adviezen over bv vind ik dan niet erg om te geven.
voor de ouders die bv in de magnetron doen, je moet hiermee uit kijken voor hotspots, stukjes die extra heet worden.

wij warmen het ABSOLUUT NIET in de magnetron op.

bv mag maar maximaal 37.5 graden worden want anders gaan er voedinggstoffen verloren en dat is zo zonde!!

dus wij doen het keurig met een opwarmer en zorgen ervoor dat het nooit warmer dan dat wordt.

we hebben de richtlijn bij ons op de koelkast hangen
Onze kleine is nu 9 maanden en krijgt bv en zit op de creche. We hadden zelf gezorgd dat ze uit een flesje kon drinken toen ze de 1e keer naar het kdv ging. Ik zorg dat er altijd voldoende gekolfde melk is voor haar. Dat gaat daar in de koelkast met een merkje erop. De leidsters warmen het op in een flessenwarmer. Borstvoeding mag n.l. niet in de magnetron. Het is geen wet van meden en perzen dat de flesjes leeg moeten maar als ze veel laat staan wordt dat wel gemeld. De leidsters hebben ook af en toe gemeld dat er te weinig melk was. Ik zorgde dan dat ik meer meegaf.

Ik heb geen enkele drempel heoven overwinnen om moedermelk op het kdv te laten geven. Sterker nog, bij het intake-gesprek werd me gevraagd of ik borstvoeding wilde geven, want ze hadden daar beleid voor.

Er is nooit poedermelk aan mijn kindje gegeven, als ze dat van plan zouden zijn, omdat er iets met de melk was bijvoorbeeld, zou ik willen dat ze mij zouden bellen met hun plan, want dat zou ik echt niet willen.

Ik heb het geven van moedermelk op het kdv en kolven op mijn werk nooit als een probleem gezien, maar als de logischte (?) manier om mijn leven in te richten. En gelukkig was het kdv heel meegaand.

Als een kindje een notoire flesweigeraar is, is dat een probleem van de ouders en van het kdv. Probeer op andere manieren de melk aan te bieden, uit een kopje, uit een tuitbeker, andere fles en er zijn vast wel meer mogelijkheden als je gaat googelen.

Je kunt ook kijken op www.borstvoedingsforum.nl Er is een aparte afdeling voor kolven, en daar kun je veel informatie vinden. Ook op de website www.borstvoeding.com kun je veel vinden.

Oja, Granny, een vrouw heeft het recht om een kwart van haar werktijd te besteden aan kolven of live voeden van haar kind, zonder dat dit invloed heeft op haar salaris, tot het kind 9 maanden oud is.
Nee, ik vind dat dat als het kind een flesweigeraar is, het een probleem van de ouders is en niet van het kdv. Waarom zou het een probleem van het kdv zijn?!
Hermione, wat goed dat je je wilt verdiepen in borstvoeding. Er is een boek van Stefan Kleintjes, van borst tot boterham waarin heel veel over borstvoeding verteld wordt. Echt een soort van borstvoedingsbijbel.

Als ik jou was, zou ik eens kijken op de website van La leche league of van vereniging borstvoeding natuurlijk. Als je met een van hun contact opneemt,weet ik zeker dat ze je zouden willen helpen. Het zijn allemaal moeders die bv hebben gegeven en een opleiding hebben gehad. Zij verstrekken (gratis?) adviezen aan moeders en professionals in de kinderverzorging.Misschien kun je er een informatieavondje met je collega's van maken. Dan zijn jullie allemaal weer op de hoogte.

Ik denk dat jouw kennis van borstvoeding, hoewel je het goed bedoeld, niet helemaal up-to-date is en je zou moeders daarmee van de regen in de drup helpen en ik weet zeker dat dat niet je bedoeling is.
hermoine, wat vreemd dat jij vragen van ouders krijgt over doorslapen, kolven, overstappen op kv etc, Dat soort informatie zou ik nooit vragen aan creche leidsters. Ik zou daar zelf ook niet direct antwoord op geven als ik jou was, maar mensen bijv doorverwijzen naar borstvoedingsforum.com, (of naar viva heel veel goede informatie hier over borstvoeding vind ik) of naar hun cb.

Nogmaals, goed initiatief van je dit!
quote:fleurtje schreef op 18 april 2009 @ 15:04:

Nee, ik vind dat dat als het kind een flesweigeraar is, het een probleem van de ouders is en niet van het kdv. Waarom zou het een probleem van het kdv zijn?!nou Fleurtje, het is een probleem van het kdv in die zin, dat zij er mee zitten, maar de ouders zullen het voortouw moeten nemen in het oplossen. Als het kvd zou zeggen: je hoeft je kind niet meer te brengen want we krijgen er geen voeding in, gaan ze wat mij betreft hun boekje te buiten en doen ze niet waar ze voor betaald worden: n.l. het verzorgen van een kind als de ouders aan het werk zijn.
quote:fleurtje schreef op 18 april 2009 @ 15:04:

Nee, ik vind dat dat als het kind een flesweigeraar is, het een probleem van de ouders is en niet van het kdv. Waarom zou het een probleem van het kdv zijn?!vind ik ook, alleen zit je als kdv dan wel de hele dag met een huilend kind als dit niet opgelost wordt. Maar ik vind ook zeker dat je als ouder voor je je kind wegbrengt naar wie dan ook, moet zorgen dat je kind uit de fles drinkt. Je kan niet je kind wegbrengen en zeggen, oh, hij drinkt trouwens niet uit de fles, succes ermee.
@ Minirenata: Precies, het kdv zou er dan mee zitten. Ik zou het niet ok vinden als ze extreem veel tijd zouden besteden aan één baby omdat die niet uit de fles wil drinken. Ik vind het dan echt aan de ouders om daar een oplossing voor te vinden. Ik vind nl niet dat het kdv de tijd díe ze per kindje hebben, onredelijk veel moet besteden aan het voedenvan één kindje met een lepeltje/beker/kopje etc., omdat het niet uit de fles wil drinken. Ik vind dat niet kunnen tov van de andere kindjes. Want jij zegt het juist: ze worden betaald voor het verzorgen van een kind als de ouders aan het werk zijn. Alle kinderen dus.

Ik schrijf het nu nogal zwart wit op, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
minirenata, nee dat is zeker niet mijn bedoeling en dat ik dit vraag is juist omdat mijn kennis niet up-to-date is. ik wil het graag weten van ervaringsdeskundigen.

arwen, nee ik vind het niet zo vreemd mede omdat ik naast leidster ook moeder ben en dus hetzelfde pad van doorslapen heb bewandeld.

ouders gaan ervan uit dat wij professionals zijn en dus stappen ze makkelijker naar ons dan naar een andere deskundige omdat ze ons regelmatig zien.

ze vragen het ons omdat ze zelf al het nodige hebben geprobeerd en soms echt moedeloos zijn en hopen dan dat wij ze kunnen helpen.

als wij het niet weten, dan geven we dat aan en dan geven we ook aan dat we het na gaan vragen bij onze leidinggevende en als dat niet afdoende is, dan sturen we ze door naar een deskundige of vragen of wij het mogen uitzoeken voor ze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven