Chaos & Order

11-10-2009 20:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik een nieuwe baan heb, lijkt mijn huishouden ontploft, heb ik nergens meer tijd voor en lijkt het alsof ik 'verzuip'. De dagen dat ik vrij ben, ben ik vervolgens bezig om het huishouden te doen, de boodschappen en ander achterstallige zaken. Laat staan tijd om te sporten, tijd voor mn relatie en last but certainly not least, tijd voor mezelf. Het voelt gewoon echt niet goed, maar de baan wel!

Toch doen velen van jullie het op onze manier: man werkt fulltime, ik 3 dagen, 2 kinderen op kdv.

Ok, mijn kinderen zijn 8 maanden en 24 maanden. Dicht op elkaar en daardoor veel te doen voor mij. (zelf gedaan )

Wie heeft er tips om meer structuur in de chaos te krijgen? De tip van een werkster, die kon ik zelf ook bedenken, en ben ik naar op zoek.

NJB
Idd een werkster en adem blijven halen.

-Twee keer per week boodschappen doen.

- week menu's maken, hoef je niet weer na te denken wat je gaat eten en het scheelt in tijd, echt waar.

- 1 dag per week leftovers eten en een keer wat halen.

- Was op de zaterdagen en vouw/strijk op de zondag

Straks als je een werkster gevonden hebt zal je zien dat het al stukken beter gaat en relax, het huis is er voor jou en jij niet voor het huis.

Dus je hoeft niet iedere dag te stofzuigen en alles te strijken bv.

Ik herken het wel hoor, maar je moet ecth dingen loslaten, om niet gek te worden
Inderdaad, werkster zal al een stuk schelen. En loslaten; er komt heus geen huishoud politie als je keuken niet schoon is...Hoe laat gaan je kinderen naar bed, doet je man ook nog iets in het huishouden? De tip van de weekmenu's vind ik echt een goede en voor ons (werken beiden 4 dagen, 1 kind van 13 maanden ) werkt het echt. We maken voor een hele week een boodschappenlijst en dan hoef je daar in ieder geval niet meer aan te denken. O ja, ik strijk bijna niets hoor, zeker geen dekbedovertrekken, handdoeken etc. En al helemaal niets van mijn dochtertje.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Njb!

Ik kook vooruit, dat scheelt een hoop gestress. Terwijl vanavond de aardappels stonden te koken heb ik de soep voor morgen gemaakt. Hoef ik morgen alleen op te warmen. We eten dan op tijd, geen gegil door hongerige kinderen, geen gehaast omdat je nog iets elkaar moet flansen en het grut kan ook op tijd naar boven. Pastasaus, soep, nasi, stamppot, kan allemaal makkelijk van te voren.

Weekmenu's, check. Werkster, check. Meer was vouwen en minder strijken, check.

En daarnaast, het kost even tijd om de boel op de rit te krijgen als je net weer begonnen bent. Gun jezelf die tijd ook.
Brood en nagenoeg alle vleeswaren kun je invriezen, dus je zou op een vaste dag in de week de lunch voor een hele week kunnen klaarmaken (of je man dat laten doen natuurlijk) en kant-en klaar invriezen.

Leg de kledingsetjes passend bij elkaar in de kast. Dan grijp je 's ochtends een set en klaar. Dus gewoon tijdens het vouwen en strijken al sorteren, met sokken er al bij.

Als je een droger hebt; zodra die klaar is, meteen alles eruit halen en vouwen. Scheelt uren strijkwerk.

Koop een fles spiritus. Dat ontsmet goed. Af en toe even een stuk keukenrol met spiritus over de spoelknop, deurklink en bril van de wc. 's Avonds voordat je naar bed gaat wat eend erin en 's ochtends kort borstel erdoor en spoelen. Wc weer oke. Man aanleren om zittend te plassen, hoef je de pies niet meer van de muur en vloer te schrobben, scheelt een hoop tijd!!! Trouwens, dat trekt in de voegen en over een paar jaar krijg je de pislucht niet meer eruit.

Op de badkamer een zeem neerleggen. Meteen na het tandenpoetsen wasbak drogen, na het douchen de kraan drogen, in het bad geen olie maar badzout gebruiken. Scheelt makkelijk een uur badkamer poetsen. Manlief uiteraard hetzelfde laten doen.

Keuken; direct na het koken opruimen. Aanrecht schoonmaken. Een leuke mand op tafel zetten voor prulletjes en post.

Kindjes in bad en naar bed; manlief vragen om intussen even de stofzuiger over de benedenverdieping te halen en de planten water te geven.

Een avond uittrekken voor je boodschappen. Er zijn tegenwoordig genoeg supermarkten open tot tien uur. Maak een goede lijst, stuur je man voor de boodschappen, intussen werk je wat strijk weg (of andersom natuurlijk).
Hoe lang werk je er al?

Ik ben een tijdje terug van baan gewisseld. Op zich net zoveel uur maar toch is het weer wennen. Nu we in de afgelopen paar maanden wat routine hebben opgebouwd gaat alles al een stuk soepeler.

En af en toe de boel de boel kunnen laten helpt ook wel. De wasmand staat er morgen ook nog wel.

Op de dagen dat ik vrij ben probeer ik de kinderen tegelijk naar bed te doen tussen de middag en neem ik zelf ook even mijn rust.

En taken verdelen als je 3 dagen werkt en op de andere 2 voor de kinderen zorgt is het heel logisch dat de huishoudelijke taken wat anders worden verdeeld.

Manlief doet hier bijvoorbeeld de vaatwasser en we koken om de dag.

En sporten moet je gewoon inplannen. Ik ga ook 1 avond in de week sporten. De kinderen leggen we samen in bed en daarna ga ik naar de sportschool.
Mijn ramen moeten al drie maanden gelapt worden.... Schaam, schaam... Ga morgen op vakantie dus ik kan er toch niet van genieten, doe ik na mijn vakantie. Ik stofzuig iedere dag (drie katten) zodra manlief kind in bad/bed stopt. Keuken ruim ik na het koken gelijk op. Was blijft een drama, veel overhemden en iedere dag wel een wasje. Spaar dit op en dan zit ik vervolgens heel de zondag te strijken. Tegenwoordig doe ik dit dus zodra ik op de bank zit met mijn kopje thee als de kleine op bed ligt. Kost me dan maar 15 minuten!
Hygienische doekjes en badkamerspray, kom je een heel eind mee
quote:zusenzo schreef op 11 oktober 2009 @ 20:49:

Idd een werkster en adem blijven halen.adem blijven halen. het komt goed. echt.
Als je eens kritisch naar je huishouden kijkt en alle dingen die veel tijd kosten probeert te veranderen dan zul je zien dan je een heleboel dingen sneller en efficienter kan doen, bijvoorbeeld;

Boodschappen online bestellen scheelt een hele hoop tijd. Minimaal strijken en als het echt moet voor de tv savonds of telefoon op speaker en bijkletsen. Dubbel koken en de helft invriezen. Niet de gehele ontbijttafel dekken maar broodjes smeren en die aan tafel opeten.
Ik herken het helemaal. Mijn kinderen zijn iets ouder (4 en 2) maar toen ik begon met werken na de geboorte van de tweede was het ook drama.

Wat hier werkt is héél erg gestructureerd zijn. En het huishouden ook samen doen en niet alleen jij omdat je 2 dagen minder werkt. (niet dat je man nu de helft moet doen, maar hij kan zijn eigen troep opruimen en een aantal dingen in het weekend doen).

Ik heb vaste lijstjes van wat ik doe 's ochtends en 's middags, heel handig. Ik zal ze hier neerzetten, dan kun je zien of je er wat aan hebt:

's avonds:

- kleren klaarleggen voor iedereen.

- tassen klaarzetten voor iedereen.

- speelgoed en dergelijke opruimen zodat je huis netjes is als

je gaat slapen.

- lunch klaarmaken (brood smeer ik terwijl het bevroren is en

dan terug in de vriezer)

- eventueel een was in de machine.

- op tijd naar bed. (scheelt echt)

's ochtends:

- zelf opstaan en douchen/aankleden voordat de rest wakker

is.

- was in de machine en de was die erin zat ophangen.

- doekje door de wasbak/wc (heb ik al klaarliggen in de

badkamer)

- ontbijt maken/iedereen wakker maken.

- ontbijten/afwassen.

- kinderen aankleden.

- kijken wat we eten die avond en eventueel dingen uit de

vriezer halen.

- vertrekken.

Verder maak ik 1x per week een weekmenu, doe ik 1x per week boodschappen na het avondeten en nog 1x tussendoor.

Deze lijstjes zijn niet alleen voor mij, maar ook voor man. Soms doe ik het één, soms doet hij het, geldt ook voor dingen als de afwas 's avonds, was opvouwen en strijken.

Voor mij werkt om elke dag alles bij te houden, dus elke dag een beetje was, elke dag een beetje opruimen en schoonmaken, dan hoef ik niet alles in het weekend te doen. Ja, 1 uurtje de boel stofzuigen.

En verder is het ook gewoon wennen!
En verder heb ik ook nog een lijstje voor na het werk en heb ik vaste avonden waarop ik studeer of wegga. Anders redden we het domweg niet, en wordt het één grote chaos. Ik merk het al als we 1 of 2 dagen wat versloffen, vanmorgen stond ik íets te laat op en kon ik niet afwassen, moest ik haasten, kom ik vanmiddag in een rommelig huis thuis, moet ik nog aardappels schillen terwijl ik dat normaal 's avonds al doe of 's morgens, eten we te laat en dat en alle stress gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat mijn studieavond er bij in schiet
ik haal 1 x per maand een hele voorraad boodschappen, kleine dingetjes haal ik uit het werk vandaan.

In huis ruim ik elke dag alles op, was ik af etc. Daar ben je hooguit 45 a 1 uur mee bezig. En wat ik vaak doe als ik zin heb om savonds lekker te bankhangen, die reclames duren altijd een eeuwigheid, dus in de reclames doe ik steeds wat dingen in het huishouden.
Ik heb drie kinderen (een van 10 maanden, een van bijna drie, en een van bijna 4,5) en werk ook drie dagen. Herkenbaar dus . Wat hier goed werkt en volgens mij is het allemaal al wel een keer gezegd:

- werkster, dan hoef je je in ieder geval niet meer druk te maken over het echte schoonmaakwerk. Maar toch blijft er dan nog wel genoeg over vind ik.

- een keer per week boodschappen doen en vooruit koken.

- zorgen dat het huis opgeruimd is voordat je naar bed gaat en voordat je de deur uit gaat.

- kleren voor de volgende dag klaarleggen als kinderen in bad zitten

- meteen na het eten alle eetzooi opruimen, woonkamer en keuken zijn hier schoon voordat we naar boven gaan. Dan als kids in bed liggen nog de laatste restjes speelgoed opruimen en dan kan ik daarna op de bank ploffen. Als ik eerst op de bank plof ligt het er de volgende dag nog steeds.

- eenmaal op de bank geploft het wasje van de dag vouwen, twee keer in de week bij leuk tv-programma strijken (desperate housewives doet het leuk hier )

Hier komt het vooral neer op 'meteen doen'. Als ik dingen ga uitstellen wordt het meteen een klerebende.
NJB, wat een herkenning. Hier ook 2 kids, een van 24 maanden en een van bijna 6 maanden. Werk momenteel 2 dagen, maar begin volgend jaar worden dat er 3.

En ook ik heb een tijdlang het idee gehad dat ik in het huishouden achter de feiten aanliep. Wat mij nu de laatste weken goed helpt is structuur. Zo heb ik voor bepaalde dingen vaste dagen. Bijvoorbeeld bedden verschonen altijd op vrijdag, boodschappen halen we voor (bijna) de hele week op een vaste dag, strijken op een vast tijdstip als de kids op bed liggen. Verder probeer ik een lijstje per week te maken met wat ik die week gedaan wil hebben. En idd, lang leve de hygienische doekjes, voor als je echt een keer wat minder tijd hebt!

Maar heb hier al wat handige tips weer gevonden, simpele dingetjes kunnen je vaak toch een hoop tijd besparen
Oh geweldig, ben niet de enige, en de tips zijn ook goed!

Ik ben inderdaad net begonnen met mn nieuwe baan dus we moeten allemaal nog wennen.

Ik werk evenveel als bij 1 kind maar heb nu langere dagen en reistijd erbij. Daarnaast natuurlijk ook nog 1 kind erbij én ben ik 6 maanden thuis geweest met verlof. (ben dus ook niks meer gewend)

Man is vaak niet thuis met eten en soms niet met badderen. Dus even snel iets anders doen tijdens bad, lukt niet. (baby 8 maanden kan ik echt nog niet alleen laten) Hij doet trouwens (weer) de was (yes!), de vaatwasser uitruimen, vuilnisbakken.

En idd, ik zal meer direct moeten doen, opruimen na het eten, kleding klaarleggen ed.

Het komt nu ook omdat we de waterpokken hier thuis hebben en we nu de 4e week ingaan met een ziek kind(kind nr 2 is nu aan de beurt) dus daarom is er veel echterstallig huishouden.

Ohja, wat ook niet mee helpt is dat ik nog gedeeltelijk bostvoeding geef (dochter drinkt slecht uit de fles) en vaak nog een nachtvoeding heb. Om 21.00u vallen mn ogen dus dicht. Terwijl ik dan pas vaak een kwartiertje ofzo op de bank hang.

't Forummen heb ik al flink geminderd om tijd te besparen haha

Tx, NJB
Ik wou net zeggen: forummen schrappen scheelt ook heel veel tijd
Het klinkt ook wel heftig hoor NJB, 2 kleine kindjes, nieuwe baan, waterpokken en een man die er vaak niet is met eten en het naar bed brengen, plus een nachtvoeding.

Wat dat betreft is er een positief punt: de kindjes worden weer beter, ze worden groter en zelfstandiger en ook je nieuwe baan gaat wennen

Ik doe mijn kinderen écht niet elke dag in bad (of onder de douche in ons geval), is gewoon niet nodig en ook slecht voor de huid. Alleen als ze écht heel vies zijn (aardappel in hun haar, zand in de bilnaad, yoghurt in de oren ) gaan ze een keer extra, anders zo'n 2x per week.

Is het een mogelijkheid dat je man een tijdje wat eerder thuis komt totdat jij wat gewend bent aan je baan en alles wat makkelijker gaat?

Ik merk het ook af en toe bij mezelf hoor, zoals ik al schreef liep ik gister al achter de feiten aan, wat er in resulteerde dat ik te laat van mijn werk wegging, te laat de kinderen ging ophalen, de supermarkt nog in moest omdat ik niet goed voorbereid was, ipv om 17.15 om 18.00 pas thuis was en we uiteindelijk pannekoeken ipv aardappels/vlees en groente hebben gegeten wegens tijdgebrek
Herkenning all over!

Maar...

Loslaten!!

Ik heb 3 kinderen, werk de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen en ben heel veel alleen. Het is heel druk en ik heb geaccepteerd (maar dat lukt niet altijd) dat er weinig tijd over blijft voor mezelf. Dat komt wel weer.

Leuk boek om te lezen met honderden tips:

Exit supermama, hoe word ik een goed genoeg mama?

Gisteren stond er een artikel hierover in het AD, de website die hierbij genoemd werd was: simplifylife.nl. Heb er zelf nog niet op gekeken, maar wie weet!

Sterkte, en voel je hier vooral niet alleen in!!

liefs!
Jullie zijn lief!

Kids gaan hier al weinig in bad, vaak op de dagen dat man er WEL is. Hij is nu trouwens 4 dagen in t buitenland, zal blij zijn als ie er morgen weer is!! En de boel de boel laten kan ik redelijk goed, met als resultaat: huis is nu echt een bende, vies en ik kan er niet meer tegen. So far voor de boel de boel laten. Daarom zit ik nu op zo'n punt van: het moet anders. En ohja, dat derde kind...nou voorlopig dus maar even echt niet. Respect voor mensen met 3 koters en werkende ouders. Sjeminee...
wat betreft de boodschappen gewoon lekker online bestellen scheelt je weer een hoop gedoe (en wordt nog in de keuken neergezet ook).

Schoonmaken is hier ook niet zo aan de orde even snel stofzuigen en een dweil over de vloer in het weekend was het wel eigenlijk (van een beetje stof gaan we niet dood denk ik altijd maar). Badkamer en wc gaan hier met die wegwerpdoekjes snel en makkelijk!

En voor de rest van de week is het bij ons alles op de automatische piloot. Wij werken allebei fulltime dus wat betreft doordeweeks is het opstaan, aankleden, kinderen eten geven (6mnd en 18 mnd) en aankleden en in de auto naar de opvang. 's avonds ophalen, kinders eten en naar bed en dan gaan wij even rustig eten en daarna aan de studie of nog wat doen voor het werk. Niet echt ideaal maarja wat moet dat moet.

In het weekend gewoon lekker kijken hoe het gaat en de boel de boel laten, gewoon leuke dingen doen met de kinderen. En als ze wat ouder zijn komt de tijd voor jezelf vast wel weer (niet dat je daar nu wat aan hebt natuurlijk maar goed)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven