Chips trakteren op PSZ

20-05-2011 12:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 2 jaar gaat nu sinds een paar maanden naar de PSZ. Nu zijn er al twee kindjes jarig geweest en ik verbaas me enorm over de traktaties: zakjes snoep, zakjes chips... Ik vind dit persoonlijk echt niet prettig en erg ongezond voor mijn peuter. Laatst wad de juf ook jarig en hoefde je ze niets mee te geven, geen fruit dus. Want ze gingen 'lekker snoepen.'

Is het raar als ik hier iets van zeg?
Je kunt er wel wat over zeggen, maar dat houdt waarschijnlijk in dat jouw dochtertje bij volgende traktaties alleen aan haar strukje fruit zit en de rest lekker aan de chips. lijkt me voor dochtertje niet zo leuk.

Wat maakt een snoepje of chipje op z'n tijd nou toch uit ? Dan let je er thuis toch een beetje meer op !!!
Raar nee, jij hebt zo je eigen gedachten over snoepen. Ik ken het , bij ons op psz en basisschool is het zo opgelost. Kindjes trakteren wat ze willen trakteren, maar eten het daar niet op. Het komt mee naar huis. Als ze dus een zakje snoep krijgen dan geef ik het zelf, maar wel gedoseert. Zakje chips is voor het weekend. Ze krijgen bij mij zowizo geen snoep, wel fruit, rozijnen, soepstengel of ontbijtkoek. Dus een extraatje is een feestje, en zo hoort het te zijn vind ik.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Met snoep zou ik moeite hebben, maar heb chips niet. Chips zijn gewoon gebakken aardappelen en daar is niets ongezonds aan.
Ik vind het niet raar als je hiervan iets zegt.

Ik doe zelf ook mijn best mijn kind zo min mogelijk snoep,koek,chips, taart etc te geven. Ik zou het dan ook niet leuk vinden als hij dan op de peuterzaal 'iedere keer' snoep krijgt. Wel denk ik dat je moet bekijken hoe vaak dit uiteindelijk nog gebeurd. Misschien zitten ze net in een verjaardagspiek...

Maar raar, nee, het is jouw kind. Als jij niet wilt dat ze snoept, dan heb je het recht daar wat van te zeggen toch?
I'm a Grouch and I only like to do Grouchy Things
@ cateautje: chips is verschrikkelijk zout, en er zitten vaak behoorlijk wat toevoegingen in. En zeker dat zout is voor peuters erg slecht voor hun nieren!
Een kind van 2 geef je toch geen snoep of chips? Of ben ik nu gek/ouderwetsch...
quote:Cateautje schreef op 20 mei 2011 @ 12:20:

Met snoep zou ik moeite hebben, maar heb chips niet. Chips zijn gewoon gebakken aardappelen en daar is niets ongezonds aan.haha chips niet ongezond? en al die transvetzuren en zout en e nummers en nog meer belachelijk troep die er in chips zit? hahaha laat me niet lachen hoor..chips is het ergste wat er is.
Ik zou er ook wat van zeggen. Jammer dat ze nu al beginnen met ongezonde eetgewoontes. Ik vind 2 jaar ook te jong voor koek, chips en snoep. Er zit zo ontzettend veel rotzooi in!!! Iedere keer weer schrik ik ervan.
Ik vind het eigenlijk vooral raar dat het op de psz opgegeten wordt. Hier gaan traktaties altijd mee naar huis, kunnen ouders zelf beslissen wat ze ermee willen.

De eerste traktaties was ik ook verbaasd, niet eens zozeer over wat er getrakteerd wordt, maar wel over de hoeveelheden. Inmiddels met een dochter in groep 3 kijk ik nergens meer van op. De juffen(verjaard)dag vorig jaar was het gros van de kinderen aan het eind van de ochtend gewoon kotsmisselijk. Chipsketting rijgen, snoephappen, snoepmannetjes maken en alles opeten uiteraard.
Ja misschien moet ik ook niet zo zeuren over die paar keer dat het gebeurd. Ik verbaas mij er gewoon over dat je je peuter zakjes chips laat trakteren op de PSZ. En dat de juf, 'het goede voorbeeld, vrolijk aan meedoet. Goed te lezen dat ik niet de enige moeder ben die terughoudend is
Als het feest is mag je wel een snoepje toch? Ik neem aan dat ze geen hele zakken leeg eten?
Pcies Liv!
Ik zou zelf niet wakker liggen van een zakje chips. je kunt aangeven dat je liever hebt dat jouw dochtertje dan iets anders krijgt.

Doet me denken aan de tijd dat mijn zoontje op het kinderdagverblijf zat. Eens in de zoveel tijd (met feestjes) kregen de kinderen iets extra's voor de lunch. Soms een gebakken/gekookt eitje, soms knakworstje, soms bakten ze pannenkoeken. Er was 1 ouder die het 'niet nodig' vond dat haar kind dat kreeg. Wel zo erg niet nodig dat ze er veel werk van maakte. Net zolang tot er alleen maar gekookte eitjes als extraatje werden gemaakt. Vond ik toch wel jammer dat het dagverblijf zo meeging met de wens van die ouder.
Ik weet niet hoeveel het was. Maar thuis hoefde ze geen boterham meer en liet ze een hele zoete boer. Dus dat zal niet 1 snoepje zijn geweest....
quote:sharra schreef op 20 mei 2011 @ 12:23:

@ cateautje: chips is verschrikkelijk zout, en er zitten vaak behoorlijk wat toevoegingen in. En zeker dat zout is voor peuters erg slecht voor hun nieren!Er bestaat ook chips zonder toevoegingen. En chips met minder zout. Okee, dat wordt meestal niet gegeven, maar 1 zakje in de zoveel tijd, daar krijgt een peuter niets van hoor.
quote:kriebelbeest schreef op 20 mei 2011 @ 12:28:

Een kind van 2 geef je toch geen snoep of chips? Of ben ik nu gek/ouderwetsch...Nieuwerwets. Of modern.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn jongste van 2 weet prima wat chips is en vindt het ook heel erg lekker. Maar dit komt door grote zus. Mijn oudste kreeg op die leeftijd echt geen chips maar nu vind ik het wat naar om jongste over te slaan als er chips gegeten wordt (misschien 1 x in de 3 maanden hoor).

Maar dat vind ik toch weer wat anders dan zelf op chips gaan tracteren, dat zou niet in mijn hoofd op komen. Als iedereen dat deed, aten ze wel heel veel chips. Gelukkig wordt hier op het kdv nooit op chips getracteerd.

Ik vind dat mijn kinderen wel veel snoep krijgen, her en der. Mijn kinderen houden wel van een snoepje maar ze zijn er ook weer niet zo heel erg in geinteresseerd. Ik stop het in de snoeptrommel. Het is genoeg om nooit zelf snoep te hoeven kopen.
Bij ons op kdv gaan traktaties in de bakjes, zodat het aan de ouders is wat ze mogen. Ik vis regelmatig bij zoon hele zakken met kitkatten, marsen etc uit zn bakje en dat is dan 1 traktatie he, dus echt 4 of 5 snoeprepen.Absurd (hij is 3). De enige traktatie die wel meteen in de klas mag worden opgegeten is fruit of bijvoorbeeld als iemand een danoontje trakteert, dat vervangt dan het fruitmoment voor een keer. ook op school waar hij inaugustus naar toegaat werken ze zo dat de traktaties mee naar huis gaan. Misschien minder leuk, maar ik vind het zelf prettig. Natuurlijk is er niet elke dag iemand jarig, maar op die leeftijd vind ik snoep zoals twixen en marsen e.d. gewoon niet nodig.
Ik wil niet dat ze als enige iets anders krijgt. Ik vraag me alleen af of het raar is om te opperen om allemaal wat meer gezonde dingen te trakteren. ( het is mijn eerste kind die naar de psz gaat en het laatste dat ik wil is die ene zeurmoeder te worden, daarnaast is een krentenbol al een feest voor mijn dochter en dat wil ik graag zo houden)
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=9000

Nee, een Danoontje is topvoer.........
In veel handboeken van psz/kdvworden ouders ook verzocht om gezond te trakteren, maar helaas gebeurt dat meer dan de helft niet. Je zou kunnen opperen of het misschien een idee is tractaties mee te laten nemen, zodat alle ouders zelf kunnen kiezen wat ze willen?
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=1486

Hoera voor de krentenbol...............
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 mei 2011 @ 12:49:

http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=9000

Nee, een Danoontje is topvoer.........Nog altijd beter dan een zak vol twixen en kitkatten e.d. Bovendien heb je daar minderzoete variant van, waar volgens mij minder in zit.
quote:femfresh schreef op 20 mei 2011 @ 12:12:

Mijn dochtertje van 2 jaar gaat nu sinds een paar maanden naar de PSZ. Nu zijn er al twee kindjes jarig geweest en ik verbaas me enorm over de traktaties: zakjes snoep, zakjes chips... Ik vind dit persoonlijk echt niet prettig en erg ongezond voor mijn peuter. Laatst wad de juf ook jarig en hoefde je ze niets mee te geven, geen fruit dus. Want ze gingen 'lekker snoepen.'

Is het raar als ik hier iets van zeg?Stel dat ze 1x per maand wat chips of snoep krijgt, dat maakt toch niet zoveel uit dan? Van de andere kant vind ik het wel apart dat ze op de peuterspeelzaal trakteren, daar zijn ze toch maar 2 uurtjes ofzo? Maar misschien is het wel gebruikelijk, dat weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven