Chips trakteren op PSZ

20-05-2011 12:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 2 jaar gaat nu sinds een paar maanden naar de PSZ. Nu zijn er al twee kindjes jarig geweest en ik verbaas me enorm over de traktaties: zakjes snoep, zakjes chips... Ik vind dit persoonlijk echt niet prettig en erg ongezond voor mijn peuter. Laatst wad de juf ook jarig en hoefde je ze niets mee te geven, geen fruit dus. Want ze gingen 'lekker snoepen.'

Is het raar als ik hier iets van zeg?
Lijkt me helemaal niet leuk: Ik ben jarig, neem voor iedereen op mijn werk lekkere dingen mee, stoppen ze het in hun tas voor thuis! Weg feest.
Twix: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=7609
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik maakte, samen met mijn kids altijd de bekende fruit-op-stokjes-egel. Vonden zij leuk om aan mee te helpen en ik verantwoord.

Dus nee, ik vind het niet raar als je er wat van zou zeggen.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Snoepen en trakteren

Snoepen mag, maar liever niet de hele dag door omdat het gebit dan snel aangetast kan raken en de kans op dik worden groter wordt. Als regel hanteert het Voedingscentrum: maximaal vier keer per dag iets tussen de maaltijden door eten en/of drinken.

'Hartig snoep'

Omdat zoet snoep het gebit aantast, wordt wel gezegd dat hartige hapjes beter zijn. Dat is niet het geval. Blokjes kaas, stukjes worst en chips zijn vet en zout, geef ze liever niet te vaak. Bovendien bederven sommige hartige hapjes vrij vlug. Bij heel jonge kinderen kunnen noten of pinda’s vrij makkelijk - letterlijk - in het verkeerde keelgat schieten. Betere alternatieven zijn een (volkoren)biscuitje, kinderkoekjes, lange vingers, soepstengels, rijstwafels, popcorn, stukjes komkommer of wortel, kerstomaatjes of een doosje rozijntjes.

Pas op met suikervrij snoep

Suikervrij snoep is gezoet met zoetstoffen. Meestal zijn dit 'polyolen', waaronder sorbitol. Polyolen zijn niet schadelijk voor het gebit, maar leveren wel ongeveer net zoveel calorieën als suiker. En de hoeveelheid polyolen die een kind per dag zonder problemen kan verdragen, heeft hij zo binnen. Krijgt hij te veel, dan kan dat leiden to diarree. Geef het kind daarom weinig producten die gezoet zijn met deze zoetstoffen, zoals suikervrije drop en kauwgum. Zorg er ook voor dat hij dit niet zelf kan pakken.

Trakteren: vlak voor of na de pauze

Trakteren op school kan het best vlak voor of na de pauze worden gedaan, als de kinderen toch al iets eten of drinken. Op die manier valt een traktatie samen met een eetmoment en vormt de traktatie geen extra aanslag op de tanden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:femfresh schreef op 20 mei 2011 @ 12:48:

Ik wil niet dat ze als enige iets anders krijgt. Ik vraag me alleen af of het raar is om te opperen om allemaal wat meer gezonde dingen te trakteren. ( het is mijn eerste kind die naar de psz gaat en het laatste dat ik wil is die ene zeurmoeder te worden, daarnaast is een krentenbol al een feest voor mijn dochter en dat wil ik graag zo houden)Kun je opperen maar ik geef je weinig kans op succes. Heb 3 kinderne in de leeftijd van 12, 9 en 2 jaar en de geschiedenis herhaalt zich telkens. School hamert op gezonde tractaties en ouders slaan het advies in de wind. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet zo wakker van lig.
.
quote:gekky schreef op 20 mei 2011 @ 12:30:

[...]

chips is het ergste wat er is.Overdrijven is ook een vak
ja en nee..

ja omdat Ik het ook niet vind kunnen.. chips op de PSZ.. op die leeftijd hoeven ze nog niet chips te eten..

nee omdat het ieder zijn eigen verantwoording is en de verantwoording van de psz.. er zal vast beleid in zijn..

Zelf zou ik een meer gezondere traktatie geven.. er is zat te verzinnen
quote:gekky schreef op 20 mei 2011 @ 12:30:

[...]

haha chips niet ongezond? en al die transvetzuren en zout en e nummers en nog meer belachelijk troep die er in chips zit? hahaha laat me niet lachen hoor..chips is het ergste wat er is.

overdrijven is ook een vak.. Kind gaat niet dood van zo nu en dan iets minder verantwoord maar als er al op de psz zo begonnen wordt.. tja.. dat zegt overigens meer over het beleid van de psz dan over de ouders die trakteren.. Als er duidelijk beleid zou zijn waarin staat dat het echt niet mag en dat het dan bijv. niet wordt gegeven dan houden ouders er vanzelf wel mee op..

Toen die van mij op de psz zaten kwamen de traktaties mee naar huis.. en kon ik keizen wat ze opaten.. en lang niet altijd was het gezond.. ik mikte dan de troep weg en gaf wat ze wel mochten.. Nu zijn ze ouder en zijn de traktaties op basischool ook niet altijd gezond, maar het zei zo..

Ik bak zelf vaak muffins voor de klas en voor dej uffen een appeltaart.. dat zit er een beetje tussenin..
quote:pomodori schreef op 20 mei 2011 @ 12:51:

Lijkt me helemaal niet leuk: Ik ben jarig, neem voor iedereen op mijn werk lekkere dingen mee, stoppen ze het in hun tas voor thuis! Weg feest.

Je vergelijking is verkeerd, KDV/PSV geeft aan dat je 'gezond'moet tracteren, anders gaat het mee naar huis.

Vergelijk het, dat jij alcohol tracteert, je werkgever vindt het prima als je thuis drinkt, maar liever niet op het werk.
Hier helaas hetzelfde. En niet alleen bij verjaardagen, maar ook als er een broertje/zusje is geboren is, een juf jarig is, een stagiaire weggaat and so on. Er is al van alles voorbij gekomen; chips, popcorn, snoep, ijsjes, maar nog nooit iets 'verantwoords'.

Mijn zoon heeft 'een indicatie' waardoor hij een extra dagdeel naar de psz gaat. Hij krijgt dus niet van één groep, maar van twee groepen traktaties, dus het is hier eigenlijk minimaal eens per week.

Ook hier krijg je de traktatie mee naar huis, maar als ik vervolgens zeg dat hij het niet (allemaal) mag, heb ík het natuurlijk gedaan. Grrrr
The time is now
Niemand had het over de kdv-regels. Ik geef mijn kind ook andere traktaties mee, maar dat neemt niet weg dat het een feestje van niks is, als je trakteert maar niet uitdelen/samen lekker opeten.
Als je nu thuis zorgt dat je kind niet/weinig snoept en niet hele zakken chips naar binnen werkt en de komende vijf jaar super blij blijft met een krentenbol, dan is er toch niks aan de hand. Die paar keer dat er getrakteerd wordt. Bovendien wordt het behoorlijk moeilijk om een traktatie te verzinnen. Geen suikers, geen melk of kaas (helft heeft koemelkallergie) met noten moet je al helemaal niet aankomen (verstikkingsgevaar & allergie), chips etcetera is te zout, vele vleesvarianten (te zout, varkensvlees, te vet). Blijft over fruit, wat overigens ook helemaal niet goed is voor melkgebitjes en wat ze al elke dag krijgen, dus dan is er van een traktatie ook niet echt sprake. Rozijntjes dan maar (gedroogd fruit).
Ben echt benieuwd hoe lang de anti-traktatieouders hier dit vol willen gaan houden. Straks gaat kind naar basisschool, speelafspraken bij andere kinderen thuis, logeren bij opa en oma. Je kunt toch niet altijd alles in de hand houden en contoleren en dat is maar goed ook. Het is best prima om af en toe gewoon los te laten. Wordt ze ziek van een keer chips? Nee. Lust ze nog steeds haar krentenbollen? Ja, niks aan de hand toch??
Ik stond ook raar te kijken toen oudste voor het eerst naar de peuterschool ging. Hij was net 2 en de juf was jarig.

Traktatie: Een hele grote schaal vol met snoep, die bij binnenkomst (08.45) al rondging. Doosjes dummys, lange jans, andere dingen.

Hij had nog nooit snoep gezien, en ik vond het nou ook niet zo geweldig om hem gelijk een doosje dummys in zijn mik te douwen. Zeker niet gezien het tijdstip. Dus ik heb toen gezegd, volgende keer!

Hij had het ook totaal niet door en was veel te veel onder de indruk van de eerste keer naar school toe.

Sinds een jaar is er een gezonder beleid (gelukkig) en hebben ze liever geen zakjes chips, marsrepen etc.

Maar gewoon wat kleinere dingetjes. Dropketting, doosje rozijntjes of wat spekjes.

Die paar keer dat ze snoep krijgen, vind ik prima. Dan thuis maar iets minder.

Vond alleen die eerste dag zo raar...
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Vind het ook wel gek. Maar ja volgens mij hoort het er wel een beetje bij. Al zijn ze bij ons op het kdv wel streng wbt traktaties, die gaan sowieso mee naar huis en worden niet opgegeten. Er mag alleen gezond worden getrakteerd, er is zelfs een lijst, met traktaties die zijn toegestaan.. Misschien kun je dat opperen?
Mijn dochter zat met 2 jaar net in een nieuwe kdv-groep en de eerste tractatie die ze mee kreeg was een zakje m
&m's mét pinda's (!), de meeste ouders hier houden het gelukkig bij rozijntjes, soepstengels en ontbijtkoekjes
quote:Esthervw schreef op 20 mei 2011 @ 15:33:

Vind het ook wel gek. Maar ja volgens mij hoort het er wel een beetje bij. Al zijn ze bij ons op het kdv wel streng wbt traktaties, die gaan sowieso mee naar huis en worden niet opgegeten. Er mag alleen gezond worden getrakteerd, er is zelfs een lijst, met traktaties die zijn toegestaan.. Misschien kun je dat opperen?

Serieus? Een lijst met traktaties die zijn toegestaan?

En wat staat er dan zoal op die lijst?
quote:pomodori schreef op 20 mei 2011 @ 13:33:

Ben echt benieuwd hoe lang de anti-traktatieouders hier dit vol willen gaan houden. Straks gaat kind naar basisschool, speelafspraken bij andere kinderen thuis, logeren bij opa en oma. Je kunt toch niet altijd alles in de hand houden en contoleren en dat is maar goed ook. Het is best prima om af en toe gewoon los te laten. Wordt ze ziek van een keer chips? Nee. Lust ze nog steeds haar krentenbollen? Ja, niks aan de hand toch??

Nou daar ben ik ook benieuwd naar.

En nee er is niks mis mee dat een kind zo nu en dan wat snoept zolang het ook maar normaal blijft eten.

Ik hield er altijd al rekening mee als ze naar oma gingen.

'snoep maar niet teveel want morgen bij oma krijg je meer dan genoeg'

En oma heeft ze nooit teleurgesteld wat dat betreft..
Een "geoorloofde traktatie-lijst"?

Oh, daar krijg ik spontaan jeuk van.

De enige keer dat ik er iets van gezegd heb, is toen er op de NSO werd getrakteerd op poffertjes. Ook niets mis mee, maar het werd gegeven om... half vijf. Daar ging de avondmaaltijd.

Het leukst vind ik, als er iets zelfgemaakts wordt getrakteerd. Al helemaal als dat cultureel bepaald is. Een jongetje uit Mops klas, trakteerde vorige maand op Surinaamse pasteitjes. Subliem.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:pomodori schreef op 20 mei 2011 @ 13:25:

Niemand had het over de kdv-regels. Ik geef mijn kind ook andere traktaties mee, maar dat neemt niet weg dat het een feestje van niks is, als je trakteert maar niet uitdelen/samen lekker opeten.ons kdv had wel de regel, wat niet in hun beleid past, ging via de 'mandjes' mee naar huis
Het punt is GEZONDE traktatie bestaat niet, is ook onzinnig. Traktatie = extra = anders dan anders

Mandarijntje is geen traktatie, want dat krijg je 'elke' dag

Als je als bso/psz vindt dat het niet in je beleid past, moet je alle traktaties verbieden:

kaas=vet

snoep=suiker

fruit=suiker
Ik heb nog minder verstand van kinderen dan van raketmotoren, maar waarom mag een kind niet leren dat bij een feestje/ feestelijke gelegenheid iets lekkers hoort? Door zingen, kadootjes, slingers etc wordt de asociatie snoep- speciale gelegenheid gemaakt. Lijkt me veel beter en gezonder dan bijvoorbeeld (in mijn ogen het über foute) "als je lief bent krijg je een snoepje".
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik heb niks tegen de traktaties op zich, ik vind de hoeveelheden soms wel absurd. De kinderen komen hier regelmatig met hele zakken snoep naar huis. Vorige week was de traktatie van een kindje bij dochter in de klas een zakje chips met een pakje drinken, 2 lollies en een zakje met allerlei andere snoepjes. Vind ik nogal overdreven, een zakje chips of een paar snoepjes lijkt me ook een prima traktatie.

En als moeder van een zeer allergisch kind ben ik wel blij met het pszbeleid (en hier gelukkig ook nog in de kleuterklassen). Zoon vind het dan toch minder erg om iets anders te krijgen dan wanneer het met z'n allen opgegeten wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven