Cito score

23-03-2021 15:28 436 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meesters of juffen in de zaal?

Ik snap dat er met het bepalen van de middelbare schoolkeuze gekeken wordt naar de hele schoolcarrière maar ben toch benieuwd. Welk niveau vinden jullie passend bij de volgende score:

Begrijpend lezen I
Spelling I
Werkwoordspelling I
Rekenen III
Alle reacties Link kopieren
Cijfers zijn ook allemaal boven de 8,5, dus ik denk dat het vooral verlegenheid is wat de meester ziet
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 15:47
Cijfers zijn ook allemaal boven de 8,5, dus ik denk dat het vooral verlegenheid is wat de meester ziet
Voor de Cito hoef je niet verlegen te zijn
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bedoel is dat als ze echt faalangst zou hebben, je dag wel zou terugzien in haar cijfers
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: een Havo advies.
Is je kind niet heel goed in rekenen (en heeft dat een oorzaak, dat het ook niet echt zal verbeteren) dan zou ik orienteren naar een Havo waar je ook een vakkenpakket zonder wiskunde kan kiezen.

Onze middelste heeft milde dyscalculie (oudste ernstige) en zij heeft uiteindelijk met glans haar Havo CM gehaald en doet nu HBO sociaal juridische dienstverlening. Er zijn genoeg HBO studies waarvoor je geen wiskunde nodig hebt.

Dus verdiep je erin of dat een optie is.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Because schreef:
23-03-2021 15:50
Ik zou zeggen: een Havo advies.
Is je kind niet heel goed in rekenen (en heeft dat een oorzaak, dat het ook niet echt zal verbeteren) dan zou ik orienteren naar een Havo waar je ook een vakkenpakket zonder wiskunde kan kiezen.

Onze middelste heeft milde dyscalculie (oudste ernstige) en zij heeft uiteindelijk met glans haar Havo CM gehaald en doet nu HBO sociaal juridische dienstverlening. Er zijn genoeg HBO studies waarvoor je geen wiskunde nodig hebt.

Dus verdiep je erin of dat een optie is.
Misschien kan TO gewoon eerst eens met de leerkracht gaan praten.


En dan kijken naar een mavo/havoschool.
ik zou zeggen havo. tl vind ik aan de amgere kant. sown \e nog een eindtoets? is het bespreekbaar dat het advies opgehoogd wordt bij een goede score op die toets?
Hoe waren de Cito’s in de voorgaande jaren?
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
23-03-2021 15:54
Hoe waren de Cito’s in de voorgaande jaren?
Dezelfde score
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 15:49
Wat ik bedoel is dat als ze echt faalangst zou hebben, je dag wel zou terugzien in haar cijfers
wat haalt ze voor rekenen voor cijfers?
Alle reacties Link kopieren
Wat is haar citoscore dan? (dat 500 getal)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-03-2021 15:59
wat haalt ze voor rekenen voor cijfers?
Rekenen volgens methode heeft ze een 8,3 voor
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig toch ook tl/ havo klassen? Of bestaat dat al niet meer?
Als school zegt tl en jullie en dochter denken dat havo mogelijk is dan kunnen jullie toch gewoon in gesprek gaan met dochter en school? En eventueel de middelbare school.

Onze meningen gaan het advies niet van haar leerkracht niet veranderen.
Ga gewoon op je gevoel af, dat is vaak het beste.
Dus niet wat jij graag wilt (ik zeg niet dat je dat doet zo bedoel ik het niet) maar hetgeen waarvan je denkt dat het beste is voor je dochter!

Als de tl/havo klassen nog bestaan zou ik dat gewoon eens op tafel gooien bij school
Ik vind TL-havo ook wel mager als ze dat alleen op faalangst beoordelen. Werkhouding en planning telt hier met name mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen havo, mits er geen redenen zijn voor lager advies. Vmbo t vind ik wel erg laag, want begrijpend lezen (belangrijkste) is op vwo advies. Mi doe je een kind te kort als je alleen naar het slechtste vak kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even de lijst van mijn zoon erbij gezocht en die had vergelijkbare scores alleen een II voor rekenen en die doet met gemak 2-talig vwo. Ik vind dat wel een enorm verschil
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 16:02
Ik heb even de lijst van mijn zoon erbij gezocht en die had vergelijkbare scores alleen een II voor rekenen en die doet met gemak 2-talig vwo. Ik vind dat wel een enorm verschil
exact. Mi lijkt het ook mager. Mijn dochter gaat met de lijst vanTO naar de Havo.
Alle reacties Link kopieren
Didymo schreef:
23-03-2021 16:00
Wat is haar citoscore dan? (dat 500 getal)
Die heeft ze nog niet gehad, maar moet haar nu aanmelden obv advies leerkracht
Alle reacties Link kopieren
Die cito scores zijn er voor een reden. Je wil niet dat je kind op een verkeerd niveau zit want daar wordt niemand gelukkig van.

Ik had mavo advies en mijn ouders waren het daar niet mee eens. Ze hebben mij op een vwo school gedaan en mij enorm gepushed. Op een duur had ik bijna een burn out en kon ik gelukkig dankzij de docenten naar havo. Daarna heb ik jaren over mijn hbo gedaan omdat het te moeilijk was.

Had ik maar mavo gedaan en daarna mbo. Dan was ik een stuk gelukkiger geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oh oké. Ik zou minstens voor havo gaan. Faalangst vind ik onzinreden, ik heb al mijn hele leven last van faalangst en onzekerheid en heb alsnog vwo en universiteit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
23-03-2021 16:12
Die cito scores zijn er voor een reden. Je wil niet dat je kind op een verkeerd niveau zit want daar wordt niemand gelukkig van.

Ik had mavo advies en mijn ouders waren het daar niet mee eens. Ze hebben mij op een vwo school gedaan en mij enorm gepushed. Op een duur had ik bijna een burn out en kon ik gelukkig dankzij de docenten naar havo. Daarna heb ik jaren over mijn hbo gedaan omdat het te moeilijk was.

Had ik maar mavo gedaan en daarna mbo. Dan was ik een stuk gelukkiger geweest.
Niet altijd mee eens. In jouw situatie snap ik dat jij liever naar mavo was gegaan. Maar ik denk dat in veel situaties als je bijv tussen tl en havo in zit, havo toch beter is. Niet uitgedaagd worden is ook niet goed voor een kind, en in een havoklas trek je je misschien weer op aan anderen.
Ik ben helemaal niet voor het omhoog pushen van een kind qua niveau, maar mocht er echt twijfel zijn dan zou ik proberen voor een combinatieklas te gaan. Dus vmbo-t/havo. Dan kan ze zich altijd nog bewijzen. Faalangst an sich is geen reden om in te zetten op een lager niveau. Er zijn zat leerlingen met faalangst en daar is passende ondersteuning bij te krijgen. Ik heb het zelf ook en ben uiteindelijk op de universiteit beland.
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 15:42
Algemeen wordt gesteld 1 is vwo, 2 havo 3 tl waarbij vooral begrijpend lezen en rekenen tellen. Op basis hiervan had ik tl /havo verwacht

Bij ons op school draaien we dat een beetje om. Advies gaat ook over heel algehele beeld dat een kind meerdere jaren laat zien. Dus ook de methodetoetsen, werkhouding, probleemaanpak, etc. Bij een mogelijk vwo-advies moet dat dan wel bevestigd worden door Cito I-scores gedurende meerdere jaren.

Bij onze huidige groep acht, kinderen ken ik inmiddels ruim drie jaar, had ik best een aardig beeld van hun adviezen op basis van wat ik van ze zie in de klas. Ik was over geen enkel advies enorm verbaasd.

Ik ben leerkrachtondersteuner en bepaal dus geen adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Je opent dit topic nu? Hier zijn de online-open-dagen en de aanmeldingen al geweest. De eindtoets is pas in april/mei en aan de hand daarvan kan het advies van juf worden bijgesteld. Wilde je nu daar op gaan pushen? Dat zal vast helpen bij faalangst en onzekerheid...

Mocht je nog wat te kiezen hebben. Kies dan een school met dakpanklas vmbo-t/havo. Ze kan het dan altijd nog volgend jaar laten zien of het er in zit.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-03-2021 16:18
Bij ons op school draaien we dat een beetje om. Advies gaat ook over heel algehele beeld dat een kind meerdere jaren laat zien. Dus ook de methodetoetsen, werkhouding, probleemaanpak, etc. Bij een mogelijk vwo-advies moet dat dan wel bevestigd worden door Cito I-scores gedurende meerdere jaren.

Bij onze huidige groep acht, kinderen ken ik inmiddels ruim drie jaar, had ik best een aardig beeld van hun adviezen op basis van wat ik van ze zie in de klas. Ik was over geen enkel advies enorm verbaasd.

Ik ben leerkrachtondersteuner en bepaal dus geen adviezen.
Cijfers en scores zijn al jaren stabiel en de juf in groep 7 had het over vwo als ze van de III een II wist te maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven