Cito score

23-03-2021 15:28 436 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meesters of juffen in de zaal?

Ik snap dat er met het bepalen van de middelbare schoolkeuze gekeken wordt naar de hele schoolcarrière maar ben toch benieuwd. Welk niveau vinden jullie passend bij de volgende score:

Begrijpend lezen I
Spelling I
Werkwoordspelling I
Rekenen III
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
23-03-2021 16:12
Die cito scores zijn er voor een reden. Je wil niet dat je kind op een verkeerd niveau zit want daar wordt niemand gelukkig van.

Ik had mavo advies en mijn ouders waren het daar niet mee eens. Ze hebben mij op een vwo school gedaan en mij enorm gepushed. Op een duur had ik bijna een burn out en kon ik gelukkig dankzij de docenten naar havo. Daarna heb ik jaren over mijn hbo gedaan omdat het te moeilijk was.

Had ik maar mavo gedaan en daarna mbo. Dan was ik een stuk gelukkiger geweest.
Dat kan tegenwoordig niet meer, advies school is bindend. En ik wil zeker niet dat ze hoger instapt dan ze kan, ik wil een passend niveau
Alle reacties Link kopieren
Ik, docent VO, zou hier een goede havo-leerling in zien, ivm faalangst geen vwo.

Wat betreft faalangst:
Ik heb zelf daarom eerst mavo gedaan en daarna havo. Echter was mijn faalangst denk ik veel minder geweest wanneer ik direct in een havo/vwo klas was gekomen omdat daar meer gelijkgestemden zaten. Nu zat ik een klas met kinderen die weinig wilden en overal commentaar op hadden.
Ik heb nog steeds faalangst en meerdere studies met goed gevolg afgerond.
Ik geef zelf ook faalangstreductietraining en snap beweegredenen wel om vooral succeservaringen op te doen op een lager niveau maar daarmee geef je impliciet ook aan dat je niet goed genoeg bent voor een hoger niveau wat dat gevoel weer versterkt.
We laten de kinderen op school dus niet zomaar afstromen of na de brugklas het lagere niveau doen als ze geen frt gehad hebben en er is sprake van faalangst.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
23-03-2021 16:26
Je opent dit topic nu? Hier zijn de online-open-dagen en de aanmeldingen al geweest. De eindtoets is pas in april/mei en aan de hand daarvan kan het advies van juf worden bijgesteld. Wilde je nu daar op gaan pushen? Dat zal vast helpen bij faalangst en onzekerheid...

Mocht je nog wat te kiezen hebben. Kies dan een school met dakpanklas vmbo-t/havo. Ze kan het dan altijd nog volgend jaar laten zien of het er in zit.
Ze is aangemeld en als de eindcito een andere score laat zien dat het advies van de meester wil ik er wil een gesprek over voeren
Dit zou voor mij een mavo/havo advies zijn, gezien de gemiddelde score voor rekenen en de faalangst.

Ik zou dus inschrijven op een school met combiklassen mavo/havo en havo/vwo. Als de eindtoets straks hoger uitvalt, kun je makkelijker schakelen als het advies toch naar boven wordt bijgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Een paar keer oefenen op het rekenonderdeel van de eindcito wil nog wel eens helpen. Mijn dochter deed niet geweldig op alle onderdelen (als in IV en V en een enkele III). Drie eindtoetsen deels samen geoefend en haar score voor de eindtoets werd 544. Advies is wel aangepast maar niet naar havo, wat hierbij zou kunnen passen :)
Alle reacties Link kopieren
Afgaand op mijn eigen bevindingen als basisschoolleekracht (12 jaar) en middelbareschooldocent (9 jaar) zou ik toch echt een havo/vwo-advies geven.
Het argument faalangst slaat nergens op, want dan zou je dat juist terug moeten zien in de resultaten.

Ik zou met TL-advies echt geen genoegen nemen.
Mocht je er met de basisschool niet uitkomen, dan kun je altijd met de school naar keuze contact opnemen en hierover in gesprek gaan.
Alleen op basis van deze scores zou ik Havo adviseren. Maar een school kijkt bij advies (als het goed is) veel verder dan alleen de Cito-scores. Belangrijkste zijn rekenen en begrijpend lezen bij de beoordeling van de niveaus.
Afgaand van hetgeen je hier schrijft zou ik inzetten op Havoniveau.
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 15:47
Cijfers zijn ook allemaal boven de 8,5, dus ik denk dat het vooral verlegenheid is wat de meester ziet
Ga in gesprek dan
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-03-2021 16:28
Ik, docent VO, zou hier een goede havo-leerling in zien, ivm faalangst geen vwo.

Wat betreft faalangst:
Ik heb zelf daarom eerst mavo gedaan en daarna havo. Echter was mijn faalangst denk ik veel minder geweest wanneer ik direct in een havo/vwo klas was gekomen omdat daar meer gelijkgestemden zaten. Nu zat ik een klas met kinderen die weinig wilden en overal commentaar op hadden.
Ik heb nog steeds faalangst en meerdere studies met goed gevolg afgerond.
Ik geef zelf ook faalangstreductietraining en snap beweegredenen wel om vooral succeservaringen op te doen op een lager niveau maar daarmee geef je impliciet ook aan dat je niet goed genoeg bent voor een hoger niveau wat dat gevoel weer versterkt.
We laten de kinderen op school dus niet zomaar afstromen of na de brugklas het lagere niveau doen als ze geen frt gehad hebben en er is sprake van faalangst.
Je slaat de spijker op zijn kop wat betreft het versterken van de faalangst bij kinderen die alleen daarom een niveau lager doen.

Mijn dochter heeft faalangst omdat ze perfectionistisch is en zelf graag goede cijfers haalt. Echter wel.op het niveau wat zij zichzelf voor doel heeft gesteld. Als jong meisje had ze als doel naar de universiteit te gaan. Ze begon al faalangstig te worden vanaf groep 3 (ze riep toen al voordat het jaar begon dat ze zich zorgen maakte of ze straks wel.goed zou kunnen lezen in groep 3!)

Het is haar gelukt om haar doel te behalen, ze zit nu in haar laatste jaar aan de uni en begint volgende jaar aan haar master. Via de havo en 1 jaar hbo (propedeuse Cum Laude)
Nog steeds heeft xe faalangst, dit zorgt er echter niet voor dat ze minder presteert helaas vaak wel met de nodige stress. Het zal.ook nooit helemaal weggaan, het hoort bij haar (karakter)

Wat ik.hiermee wil zeggen is dat faalangst alleen geen reden moet zijn om.het kind dan maar dingen niet of op een lager niveau te laten doen. Faalangst is nu eenmaal.intern.aanwezig die de kop opsteekt op elk niveau en bij elk onderdeel op school of buiten school. Belangrijkste dus is een goede omdersteuning en begeleiding van kinderen met faalangst.
Op basis van de scores zou ik denken TL/havo (dakpanklas, vanwege die III op rekenen). Maar er is meer op de wereld dan citoscores en ik ken je dochter niet, dus wat weet ik er verder van. Natuurlijk kan het best wezen dat jij je dochter totaal niet herkent in de observaties van de leerkracht maar dan kun je beter met de leerkracht in gesprek gaan dan met ons.

Overigens vind ik faalangst niet direct een reden om lager te adviseren. De ene faalangst is de andere niet: faalangst kan verlammend werken maar bij anderen werkt ie juist weer motiverend (negatieve vs. positieve faalangst). Bovendien kan een te laag advies de faalangst ook nog in de hand werken als een kind het ziet als een bevestiging van zijn of haar 'minder presteren', of doordat het kind van zichzelf gaat verwachten dat ie op die makkelijke mavo alleen maar tienen haalt (dat laatste zeker als de faalangst gecombineerd is met perfectionisme).
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 23-03-2021 17:41
46.60% gewijzigd
verkeerde knopje :D
Alle reacties Link kopieren
Hier had zoon de zelfde scores. En kreeg een mavo/havo advies.

Met dit advies is hij ingeschreven op de middelbare.

Toen de eindtoets dit was de iep toets. Hier scoorde hij een dik vwo niveau en toen heeft de leerkracht het advies naar havo aangepast, niet eerder want gezien zijn scores over de jaren was het eerder een mavo leerling
Alle reacties Link kopieren
Tl / havo. Of voorzichtige advisering havo.
Alle reacties Link kopieren
Kun je haar niet inschrijven voor een tl/havo klas. Gaat de leerkracht daarmee akkoord?
Volgens mij moet een advies niet alleen op groep 8 gebaseerd zijn maar telt oordeel van juf van groep 7 ook mee. Hier wel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je wachten met een gesprek tot na de eindtoets? Lijkt me verstandiger om nu in gesprek te gaan. Dan zijn de verwachtingen helder.
Alle reacties Link kopieren
Alsof faalangst niet erg is op tl niveau , maar buiten de cito om is ze niet erg slecht in rekenen?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-03-2021 16:28
Ik, docent VO, zou hier een goede havo-leerling in zien, ivm faalangst geen vwo.

Wat betreft faalangst:
Ik heb zelf daarom eerst mavo gedaan en daarna havo. Echter was mijn faalangst denk ik veel minder geweest wanneer ik direct in een havo/vwo klas was gekomen omdat daar meer gelijkgestemden zaten. Nu zat ik een klas met kinderen die weinig wilden en overal commentaar op hadden.
Ik heb nog steeds faalangst en meerdere studies met goed gevolg afgerond.
Ik geef zelf ook faalangstreductietraining en snap beweegredenen wel om vooral succeservaringen op te doen op een lager niveau maar daarmee geef je impliciet ook aan dat je niet goed genoeg bent voor een hoger niveau wat dat gevoel weer versterkt.
We laten de kinderen op school dus niet zomaar afstromen of na de brugklas het lagere niveau doen als ze geen frt gehad hebben en er is sprake van faalangst.
Ik ook.
En ik zou ook al zoeken naar dakpanbrugklassen. En niet wachten met dat gesprek tot na de eindtoets. Ik zie ook niet zo 1,2,3 hoe faalangst hierin een rol speelt. Zoals iemand al schreef: deze scores heeft zij mèt faalangst. Faalangst als argument kom ik vooral tegen om een kind toch een hoger advies te geven dan op basis van Cito-scores (een kind dat heel anders scoort op methodetoetsen bijvoorbeeld maar gewoon bevriest bij het woord ‘Cito’).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik zou haar naar de havo doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als groep 8 leerkracht, zeker een havo advies gegeven hebben. Dat zou hier een plaatsing in een havo/vwo klas inhouden. Ik vind het een erg voorzichtig advies.
Alle reacties Link kopieren
Elastiekje22 schreef:
23-03-2021 15:49
Wat ik bedoel is dat als ze echt faalangst zou hebben, je dag wel zou terugzien in haar cijfers
Hoeft niet hoor. Ik Zie ook kinderen met faalangst die prima scoren (als je alleen naar de scores kijkt, maar het behalen van die scores kost dan heel veel spanning en stress)
clivia52 schreef:
23-03-2021 18:51
Ik zou haar naar de havo doen.
Kan je proberen, als school wat anders adviseert kan de havo je kind gewoon afwijzen. En ja dat gebeurt.


Echt TO, ga gewoon van de week een gesprek voeren met de leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou (heel snel) op school gaan vragen om onderbouwing van dit advies. Je noemt nu alleen de cito-scores, maar advies wordt op veel meer gebaseerd dan alleen die scores.
Waarom twijfel je aan het oordeel van de leerkracht?

Jij kan jouw dochter vergelijken met 1 ander kind (je zoon), de leerkacht heeft veel meer ervaring en vergelijkingsmateriaal.

Daarnaast vraag ik me af waarom je je dit nu pas afvraagt. Bij ons in de regio is de aanmeldperiode inmiddels afgerond en zouden alle kinderen zich al aangemeld moeten hebben.
Mocht je er met de basisschool niet uitkomen, dan kun je altijd met de school naar keuze in gesprek.

Mijn zoon met TOS kreeg een BB advies. Want je kunt beter hogerop gaan, dan evt afstromen. Een klap voor zijn zelf vertrouwen! Heeft hij nog last van, helaas. Leerkracht was onkundig, als of je met TOS dom bent ofzo (IQ 114). Maar geef dan toe dat je een passend advies geven lastig vind.
Na een gesprek met voorgezet naar KGT en zit nu in de 2e MAVO.

Dochter kreeg ook een BB advies. Cito gemiddeld een C en eind Cito 534. Met Gods gratie mocht ze dat naar kader.

Ik vind het geen goede ontwikkeling dat je nu zo afhankelijk bent van de leerkracht. Want ze zijn niet allen kundig genoeg is mijn ervaring of gewoon onwijs star.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet akkoord gaan met TL. Ik zou ook voor de Havo gaan. Mij hebben ze Havo geadviseerd ipv WVO vanwege snel afgeleid. Het gevolg hiervan was dat ik al die jaren op de middelbare niets heb gedaan, veel gespijbeld heb, nooit heb hoeven te leren en zonder problemen (met extra vakken) mijn eindexamen heb gedaan en via het Hbo alsnog een universitaire studie heb afgerond. Mijn moeder heeft er nog spijt van dat ze niet meer gepushed heeft destijds.
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
23-03-2021 19:25

Daarnaast vraag ik me af waarom je je dit nu pas afvraagt. Bij ons in de regio is de aanmeldperiode inmiddels afgerond en zouden alle kinderen zich al aangemeld moeten hebben.
Daarbij heeft iedereen ook al eerder een voorlopig advies gehad.... Met scores die al jaren hetzelfde zijn kan je nu dan toch niet ineens een verrassing krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven