Co-ouderschap bij pubers
vrijdag 24 september 2021 om 22:45
Hoi allemaal,
Vraagje voor de deskundigen: wij hebben voor-ouderschap over onze pre-puber, een 50/50 regeling.
Ons kind vind het nu allemaal helemaal prima om de ene week hier en de andere week daar te zijn. Maar ik vroeg me af hoe dit wellicht in de toekomst zal gaan, en dus hoe dit bij anderen gaat met oudere kinderen.
Nu snap ik dat elk verhaal weer anders is, maar wie heeft co-ouderschap gehad en of een 50/50 regeling en hoe liep dat toen het kind ouder werd? Is dat zo gebleven tot kind 18 was, of wilde kind zelf wellicht niet meer, of was kind in de praktijk wellicht daar waar het het meest praktisch was voor de plannen van dat moment?
Hoewel ik weinig invloed heb op de reacties wilde ik de toon gewoon luchtig en leuk houden, het is immers maar een hersenspinsel (maarja wel over een beladen onderwerp)
Vraagje voor de deskundigen: wij hebben voor-ouderschap over onze pre-puber, een 50/50 regeling.
Ons kind vind het nu allemaal helemaal prima om de ene week hier en de andere week daar te zijn. Maar ik vroeg me af hoe dit wellicht in de toekomst zal gaan, en dus hoe dit bij anderen gaat met oudere kinderen.
Nu snap ik dat elk verhaal weer anders is, maar wie heeft co-ouderschap gehad en of een 50/50 regeling en hoe liep dat toen het kind ouder werd? Is dat zo gebleven tot kind 18 was, of wilde kind zelf wellicht niet meer, of was kind in de praktijk wellicht daar waar het het meest praktisch was voor de plannen van dat moment?
Hoewel ik weinig invloed heb op de reacties wilde ik de toon gewoon luchtig en leuk houden, het is immers maar een hersenspinsel (maarja wel over een beladen onderwerp)
zaterdag 25 september 2021 om 13:31
Dat speelde wel mee. Bij mij had ze mij en haar zus en we zijn bijna altijd met zijn drieën geweest. Vader heeft een nieuw gezin met heel jonge kinderen dus daar viel ze als puber toch een beetje buiten (haar gevoel, niet het mijne).novaviva schreef: ↑25-09-2021 13:01Je weet niet wat je niet weet, dat idee.
Heb een vriendin met twee zoons, gescheiden sinds de kinderen 2 en 4 waren. Die kinderen, nu tieners, weten ook niet beter, maar het ziet er inderdaad naar uit dat het op den duur toch meer één vaste standplaats gaat worden. Hoewel ze bij vader in een groter en mooier huis wonen, zal dat waarschijnlijk toch bij moeder zijn, die midden in het centrum woont.
Beide ouders hebben ook nog (veel jongere) kinderen met hun nieuwe partners.
zaterdag 25 september 2021 om 13:32
Ja wellicht is dat voor ons wat anders omdat we allebei als ouders weer vaste relaties hebben en eigenlijk meestal wel thuis zijn, op een x uit eten of een weekendje weg na. Maar als we dat dan ook gewoon met haar bespreken dat we dat gaan doen, dan weet ze het, net zoals wanneer je ouders nog bij elkaar zijn en weleens weggaan. Dan regel je ook wat voor je kind of ze regelen dat zelf afhankelijk van de leeftijd. Vind ik ook geen probleem
zaterdag 25 september 2021 om 13:34
Precies. Kwestie van normale communicatie en omgangsvormen.Desayuno schreef: ↑25-09-2021 13:32Ja wellicht is dat voor ons wat anders omdat we allebei als ouders weer vaste relaties hebben en eigenlijk meestal wel thuis zijn, op een x uit eten of een weekendje weg na. Maar als we dat dan ook gewoon met haar bespreken dat we dat gaan doen, dan weet ze het, net zoals wanneer je ouders nog bij elkaar zijn en weleens weggaan. Dan regel je ook wat voor je kind of ze regelen dat zelf afhankelijk van de leeftijd. Vind ik ook geen probleem
zaterdag 25 september 2021 om 13:45
Hier nog steeds 50/50 ook met 1 kind van de 2 meerderjarig en de ander bijna. Wat helpt mi: We wonen een paar straten van elkaar af. ( Een bewuste keuze, ik had echt liever elders gewoond) We brengen nog steeds de spullen met de auto op en neer. De kinderen fietsen zelf uit school naar het andere huis. Ze hoeven dus niet zelf te slepen. Toen ze kleiner waren, wisselden we halverwege de week nog een keer omdat ze de andere ouder niet te lang wilde missen. Nu is het echt een week hier en een week daar en dat is in overleg met hun gegaan. Meest belangrijke mi is dat we allebei (en daar ben ik best trots op omdat het soms slikken is) nooit maar dan ook echt nooit moeilijk hebben gedaan als kind of kinderen tussendoor of bij een speciale reden extra of meer bij de ander was. Voetballen kijken op tv is bijv bij ons echt leuker bij papa dan bij mama. En juist omdat dat oké is denk ik dat ze bij beide iets hebben wat ze niet dagelijks willen missen.
zaterdag 25 september 2021 om 14:17
Qua kleding en evt schoolboeken enzo sluit ik ook niet uit dat wij daar straks voor heen en weer moeten gaan rijdenLampje14 schreef: ↑25-09-2021 13:45Hier nog steeds 50/50 ook met 1 kind van de 2 meerderjarig en de ander bijna. Wat helpt mi: We wonen een paar straten van elkaar af. ( Een bewuste keuze, ik had echt liever elders gewoond) We brengen nog steeds de spullen met de auto op en neer. De kinderen fietsen zelf uit school naar het andere huis. Ze hoeven dus niet zelf te slepen. Toen ze kleiner waren, wisselden we halverwege de week nog een keer omdat ze de andere ouder niet te lang wilde missen. Nu is het echt een week hier en een week daar en dat is in overleg met hun gegaan. Meest belangrijke mi is dat we allebei (en daar ben ik best trots op omdat het soms slikken is) nooit maar dan ook echt nooit moeilijk hebben gedaan als kind of kinderen tussendoor of bij een speciale reden extra of meer bij de ander was. Voetballen kijken op tv is bijv bij ons echt leuker bij papa dan bij mama. En juist omdat dat oké is denk ik dat ze bij beide iets hebben wat ze niet dagelijks willen missen.
Ik denk wat je zegt over niet moeilijk doen als ze eens meer bij de ander zijn, ook heel belangrijk is. Zal idd vast weleens slikken zijn, maar ik wil haar daar gewoon niet mee belasten. Sowieso zegt dat niks over haar liefde voor ons beiden.
zaterdag 25 september 2021 om 14:27
Hele mooie instelling, het komt wel goed met zulke ouders hoor.Desayuno schreef: ↑25-09-2021 14:17Qua kleding en evt schoolboeken enzo sluit ik ook niet uit dat wij daar straks voor heen en weer moeten gaan rijdenze heeft nu overal genoeg kleding (eigenlijk het meeste dubbel) maar straks met eigengekochte kleding en kleedgeld enzo zal er vast meer heen en weer moeten, gelukkig wonen we dan ook nog relatief dichtbij.
Ik denk wat je zegt over niet moeilijk doen als ze eens meer bij de ander zijn, ook heel belangrijk is. Zal idd vast weleens slikken zijn, maar ik wil haar daar gewoon niet mee belasten. Sowieso zegt dat niks over haar liefde voor ons beiden.
zaterdag 25 september 2021 om 14:50
klopt, maar juist bij onvoorspelbare pubers zie ik het wat fout gaan.Desayuno schreef: ↑25-09-2021 13:32Ja wellicht is dat voor ons wat anders omdat we allebei als ouders weer vaste relaties hebben en eigenlijk meestal wel thuis zijn, op een x uit eten of een weekendje weg na. Maar als we dat dan ook gewoon met haar bespreken dat we dat gaan doen, dan weet ze het, net zoals wanneer je ouders nog bij elkaar zijn en weleens weggaan. Dan regel je ook wat voor je kind of ze regelen dat zelf afhankelijk van de leeftijd. Vind ik ook geen probleem
Dat is sneu
zaterdag 25 september 2021 om 16:11
Ja dat is ook sneu, dat wil je gewoon echt niet. Dus dan toch maar echt blijven afstemmen, maar goed dan scheelt het dus wel dat we enorme huismussen zijn. Dus dat weekendje weg 1x per jaar en die 4-5x een avond uit eten zou het probleem niet hoeven zijn. Maar wel goed om erbij stil te staan
zaterdag 25 september 2021 om 20:31
DankjewelFeeLucifer01 schreef: ↑25-09-2021 14:27Hele mooie instelling, het komt wel goed met zulke ouders hoor.
Fijn dat sowieso iedereen goed reageert. Je krijgt vaak als co-ouder wel de wind van voren op het forum, dus dan is dit ook weleens fijn