Cola op peuterspeelzaal

28-03-2009 21:01 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn dochtertje gaat een aantal middagen per week naar de psz. Nu was er afgelopen week een opa- en omamiddag, dus mijn moeder was er naartoe gegaan.

Toen ze terugkwam zei ze dat de opa's en oma's een kop koffie hadden gekregen, en de kinderen een glaasje cola!!

Mijn dochtertje krijgt dus thuis nooit prik te drinken, en cola vind ik al helemaal niet nodig. Sommige ouders zullen hierover niet moeilijk doen, maakt ook niet uit, maar ik vind het dus heel erg raar dat ze dit op een psz aan de kinderen geven.

Ik ben er daarna niet meer geweest, maar ik ga volgende keer de leidsters daar wel op aanspreken.

Stel ik me nu aan of vinden jullie het ook een beetje vreemd?
quote:krokusje schreef op 28 maart 2009 @ 21:33:

[...]

Maar wat als ze dan een keer cola gegeven hebben. Wat ga je dan doen?In ieder geval zeggen dat ik dat niet op prijs stel en of ze mijn kind voortaan iets anders kunnen geven. En ik zal ook vragen waarom ze zoiets geven, omdat ik weet dat de meeste ouders het nl. niet leuk zullen vinden.
Tja, noem me ontaard, maar als er een keer op zoiets speciaals als een opa en omadag cola (of kindercola) wordt gegeven, zie ik het probleem niet zo. Structureel zou ik minder geslaagd vinden, maar ik neem aan dat opa en omadag niet eens per week/maand voorkomt.
Als het iets zou zijn wat wekelijks zal gebeuren zal ik er niet

blij mee zijn.Maar een speciaal feestje,waarschijnlijk is het kindercola geweest.En er zijn ook kinderen die het niet lekker vinden en laten het vanzelf wel staan.Ook in appelsap zit suiker

en in ranja.
Kindercola zou ik overigens nog wel weer wat anders vinden, maar gewone cola vind ik niet ok voor een 2-jarige. Mamzelle, wat is de wereld buitenshuis? Begint dat bij een glas cola, of praten we dan over een blikje Red Bull (of het goedkopere equivalent hiervan)?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Je stelt je zeker niet aan!Mijn kinderen drinken pas sinds een paar jaar prik(17en 20) gewoon omdat ik het nooit in huis haalde,en het niet nodig vond ook dat ze dat dronken(zeker door de week niet,dan drinken we thee ranja of een sapje) in het weekend een glaasje prik en een bakje chips okee,maar moet wel iets speciaals blijven vind ik.Zou het zeker uitvogelen hoe en wat ja!
Feestje of niet... Kinderen van 2/3 jaar geef je geen cola. Kindercola kan, maar naar mijn mening niet nodig.

Ik schrok me 2 wkn terug ook naar toen ik uit het tasje van mijn dochter van 2 een lolly haalde. Had een ander kindje op getracteerd. Niet zo'n 'smelt'lolly, maar zo'n harde kleurstoflolly.

Ik heb de juf gevraagd of hier een bepaald beleid in is. Nou ze willen dus verantwoorde tractaties maar deze moeder had het verder zo leuk 'verpakt' dat ze er niks van wilde zeggen, dat was wel de reden dat ze de lollies meegegeven had naar huis zodat we zelf konden beslissen wat we ermee zouden doen.

Ik zit zelf in de redactei van de peuterkrant en de volgende peuterkrant zal ik hier zeker een artikeltje aan wijden...
niet om het een of ander,maar je moeder was erbij,en die weet dat jouw kind geen frisdrank mag ,dan had ze toch zelf ook in kunnen grijpen?

en aan de leiding vragen of er ander drinken is,zoals een sapje of water desnoods?

Maar,on-topic,vind het ook absurd dat er cola wordt geschonken aan twee- en drie jarigen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
De wereld buitenshuis begint in elk geval op school. Zul je totdat je kind vier is allerlei mensen hebben aangevlogen (gechargeerd) op hun snoep en drankbeleid, blijkt dat je er na hun vierde niets meer aan kunt doen, want kinderen gaan mee naar huis bij vriendjes en worden daar getrakteerd, kinderen mogen in de klas een stukje van de traktatie van vriendjes opeten, juffen zijn zelf ook heel erg van de leutige traktaties in plaats van de zeer verantwoorde..

Tja, waar zul je je dan druk om maken?

Bij ons thuis is cola overigens nog steeds iets bijzonders. Al kunnen ze er nu wel voor kiezen dit van hun zakgeld te kopen (vandaag werd het sinas). Ik koop het alleen bij verjaardagen of bij verwachte visite (die ik niet vaak heb).
Mijn oudste drinkt wel eens (het goedkopere equivalent van) Red Bull. Daar maak ik wel restricties op, waar hij zich voor zover mij bekend aan houdt (als hij al eens met meer blikjes thuiskomt van het zakgelduitgeven gaat het tweede blikje dus de ijskast in tot de volgende dag).
Ik zou erg echt wat van zeggen!

Dat zou in overleg moeten gebeuren, wie denken ze dat ze zijn zomaar cola geven! Achterlijk echt, ik las trouwens gister dat ze in Amerika in ziekenhuizen ongevraagd cola gaven bij het ontbijt , middageten en avondeten. In een ziekenhuis!

Ik weet niet hoor... ziek.
Aan de reacties op dit topic, zou ik haast denken dat we het over rattengif hebben, in plaats van over cola.....

Ik ben zelf ook geen voorstander van prik, veel suiker enzo op jonge leetijd, maar je kunt je ook overal druk over maken.

Gewoon aangeven, dat je liever niet wilt dat je kind cola drinkt en het daar bij laten.

Maar hoe erg is het echt?

Alsof je kind gelijk verslaafd is en je hem thuis niet meer van de cola af kunt houden...

En het verhaal van die lolly, dat is toch prima opgelost van de leidster?
elyane wijzigde dit bericht op 28-03-2009 22:46
Reden: tiepfoutje
% gewijzigd
quote:Toetiexx schreef op 28 maart 2009 @ 21:14:

Ik vind het ook vreemd,maar zou idd eerst uitzoeken of het echt wel cola was.

Mijn dochter van 5 krijg bij hoge uitzondering een heel klein beetje cola. (kwart glaasje, een dan nog het liefst light ivm suiker).

Mijn zoon van 2,5 mag nog echt geen cola.

@pebbles: kindercola bestaat nog steeds. Ik heb het vorig jaar nog gekocht in de vakantie voor mij dochter.

Light Cola is voor kinderen onder de 12 gevaarlijk dus nooit geven!!!

In light cola zit Aspartaam, dit kan bij kinderen een ziekte veroorzaken... ik zal ff opzoeken hoe die ziekte heet.
Cola hmmmmm

die kleine van mij krijgt op de peuterspeelzaal gewoon een bekertje melk met een stukje fruit...

heel heel soms krijgen mijn kinder wel eens cola maar dat is dan de kindercola van raak...

een keertje lijkt me geen probleem als der iets bijzonders is maar misschien is het handig dat je even met de leiding overlegt misschien een zelf bekertje drinken

meegeven naar school
quote:Supersmollie1 schreef op 28 maart 2009 @ 21:19:

Toetiexx, met light moet je heel voorzichtig zijn met kinderen. Wat de effecten zijn van zoetstoffen op kinderen in de groei is nog niet bekend en er komen ook steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat zoetstoffen ook voor volwassenen alles behalve gezond zijn. Als je dan cola geeft, dan echt liever gewone cola met suiker.

Oh, is dat zo?? Wist ik niet..thnx voor de waarschuwing.

Nu gaat het hier wel om incidenteel gebruik hoor (1 x per half jaar ofzo..)maar toch..

Liever eigenlijk helemaal nog geen cola..ook niet voor mijn dochter van 5.

Ik was laatst op een verjaardag en daar kregen meisjes van een jaar of 5 gewoon cola, mocht van ouders... het was ook nog eens ochtend! Vond ik ook heel vreemd...maarja...zijn mijn kinderen niet..
Pfff de ziekte die ik ooit geleerd heb kan ik niet terug vinden op het web, maar tik maar eens aspartaam in... als de helft maar waar is...
Elyane.

Ik snap je reactie wel,maar het gaat hier om het geven van cola aan 2/3 jarigen!

Ik zou ook op zn zachtst gezegd not amused zijn als mijn zoon op het (in mijn geval) kdv cola zou hebben gekregen.

Het sterft van de suiker en koolzuur.

Sommige kinderen (waaronder de mijne) gaan vreselijk stuiteren na het (overmatig) gebruik van suiker.

Ik ben echt niet zo heel moeilijk met mijn kinderen...

Thuis krijgen ze helemaal niet zo vaak snoep (eerder een koekje of rijstewafel) maar als ze het ergens anders krijgen bij een speciale gelegenheid ga ik daar echt niet over muggeziften.

Zoals ik al eerder zei; mijn dochter is 5...die heb ik liever ook niet aan de cola,maar als zij dat aangeboden zou krijgen bij een feestje op school of waar dan ook... tja.. daar lig ik dan weer niet wakker van. Maar nogmaals, zij is 5 en geen 2 (of 3).
Joy4britt,

Ik weet dat aspartaam slecht is.. waarom denk je dat men tegenwoordig aspartaamvullingen vervangt bijv??

Had daar eigenlijk nooit over nagedacht om heel eerlijk te zijn wat het geven van light drank.

Ik geloof dat mijn dochter in haar hele leven bij elkaar 2 volleglazen cola light heeft gekregen...maar evengoed toch maar niet meer doen dus.
quote:Toetiexx schreef op 28 maart 2009 @ 23:30:

Joy4britt,

Ik weet dat aspartaam slecht is.. waarom denk je dat men tegenwoordig aspartaamvullingen vervangt bijv??

Had daar eigenlijk nooit over nagedacht om heel eerlijk te zijn wat het geven van light drank.

Ik geloof dat mijn dochter in haar hele leven bij elkaar 2 volleglazen cola light heeft gekregen...maar evengoed toch maar niet meer doen dus.Is je vullingen zit geen aspartaam hoor, je bedoelt almagaan, iets heel anders, maar kan idd ook schadelijk zijn.
quote:daffyduck2 schreef op 28 maart 2009 @ 21:57:

Je stelt je zeker niet aan!Mijn kinderen drinken pas sinds een paar jaar prik(17en 20) gewoon omdat ik het nooit in huis haalde,en het niet nodig vond ook dat ze dat dronken(zeker door de week niet,dan drinken we thee ranja of een sapje) in het weekend een glaasje prik en een bakje chips okee,maar moet wel iets speciaals blijven vind ik.Zou het zeker uitvogelen hoe en wat ja!

Dát vind ik pas abnormaal, dat een moeder voor een 16 en 19-jarige bepaalt dat het niet nodig is om prik te drinken.

To, ik zou eerst maar es uitzoeken hoe het zat, alvorens hoog van de toren te gaan blazen.

Persoonlijk denk ik: ach, feestje en kan me er niet héél druk om maken. Maar ik heb makkelijk praten, want mijn dochter lust dat niet.

Overigens heb je ook light caffeinevrij en caffeinevrij met suiker, maar dat terzijde.
quote:Dino2306 schreef op 28 maart 2009 @ 22:06:

Ik zit zelf in de redactei van de peuterkrant en de volgende peuterkrant zal ik hier zeker een artikeltje aan wijden...Wat een betutteling! Prima dat die regels er zijn, maar je hoeft er toch geen drama van te maken als een ouder wél een keer op zoiets tracteert? Dochter hier krijgt dat soms ook mee naar huis, nou, dan flikker ik het gewoon in de prullenbak als ze naar bed is. Probleem opgelost.
quote:lichtbron schreef op 28 maart 2009 @ 22:23:

niet om het een of ander,maar je moeder was erbij,en die weet dat jouw kind geen frisdrank mag ,dan had ze toch zelf ook in kunnen grijpen?

en aan de leiding vragen of er ander drinken is,zoals een sapje of water desnoods?

Maar,on-topic,vind het ook absurd dat er cola wordt geschonken aan twee- en drie jarigen.Met het eerste helemaal eens en het tweede: al zou ik me er niet superdruk om maken als het zo is, ik gelóóf ook niet dat het cola was.
quote:patricia1987 schreef op 28 maart 2009 @ 22:43:

Ik zou erg echt wat van zeggen!

Dat zou in overleg moeten gebeuren, wie denken ze dat ze zijn zomaar cola geven! Achterlijk echt, ik las trouwens gister dat ze in Amerika in ziekenhuizen ongevraagd cola gaven bij het ontbijt , middageten en avondeten. In een ziekenhuis!

Ik weet niet hoor... ziek.Wou dat ze dat in mijn ziekenhuis deden, nu moest vriend constant met blikjes slepen.
quote:Joy4britt schreef op 28 maart 2009 @ 23:51:

[...]

Is je vullingen zit geen aspartaam hoor, je bedoelt almagaan, iets heel anders, maar kan idd ook schadelijk zijn.

Woehahahahahhaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

En nu ben ik hier weg, dit gaat me mn nachtrust kosten.
Ik vind het heel raar, cola op een peuterspeelzaal. Ik zou ook echt not amused zijn. Als je 2 of 3 bent drink je gewoon water, thee of ranja vind ik, geen ongezonde koolzuurhoudende dranken. Mijn zoon is 4,5 en ik zou het nog niet prettig vinden als hij cola ergens te drinken krijgt. Ik heb hem ook verteld dat hij cola mag als hij 10 is. Geen idee of we dat gaan redden .
Ik vind het het argument 'straks hou je het toch ook niet tegen' zo n rotargument. Dat geldt voor cola en voor andere dingen net zo goed.

Als het het waar is dat de Peuteropvang cola heeft gegeven dan zou ik behoorlijk kwaad zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven