Concentratie 5 jarige

dinsdag 26 november 2019 om 19:03
Ehhh, ik ben heel serieus. Ik vind het serieus zorgwekkend dat kleuterjuffen blijkbaar met de handen in het haar zitten als hun leerlingen volstrekt normaal gedrag vertonen. En ik vind het serieus achterlijk dat er dan nog een doublure wordt gesuggereerd ook. En een beloningssysteem, for god sake.
dinsdag 26 november 2019 om 19:17
Waar lees jij dat ze met de handen in het haar zit? Ik lees alleen dat ze aangegeven heeft dat hij jong gedrag heeft en beweeglijk is. Dus alleen een signalering.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2019 19:03Ehhh, ik ben heel serieus. Ik vind het serieus zorgwekkend dat kleuterjuffen blijkbaar met de handen in het haar zitten als hun leerlingen volstrekt normaal gedrag vertonen. En ik vind het serieus achterlijk dat er dan nog een doublure wordt gesuggereerd ook. En een beloningssysteem, for god sake.
Ik zou zelf je zoon gewoon eens observeren als ik jou was. Wat zie je als je hem naar school brengt? Is hij onrustiger dan zijn vriendjes? (Misschien gaan die meteen zitten maar rent je zoon rondjes door de klas?) Wat zie je thuis? Kan hij enigszins rustig aan tafel zitten en eten? Kan hij een spelletje spelen zonder na 5 min af te haken? Valt hij op een kinderverjaardag op in vergelijking met leeftijdsgenoten? Heb je meer kinderen? Hoe zijn die in vergelijking met hem?
Probeer wel eerlijk te kijken. Niet: jaaaa, maar nu is het de sinterklaasperiode, daar wordt hij zo lekker enthousiast van! (Hierna komt nl de kerst, daarna carnaval, dan wordt het lekker weer, tja het is zo warm, toe aan vakantie, moet nog wennen aan de nieuwe klas, en toen was het al bijna weer Sinterklaas

dinsdag 26 november 2019 om 19:32
Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2019 19:03Ehhh, ik ben heel serieus. Ik vind het serieus zorgwekkend dat kleuterjuffen blijkbaar met de handen in het haar zitten als hun leerlingen volstrekt normaal gedrag vertonen. En ik vind het serieus achterlijk dat er dan nog een doublure wordt gesuggereerd ook. En een beloningssysteem, for god sake.
Dat ben ik geheel met je eens!
Ik doelde op mijn vorige post.
Been there, done that, got the T-shirt.
dinsdag 26 november 2019 om 19:35
Iedereen roept meteen dat hij moet blijven zitten. WAAR-OM??? Dat heeft TO toch helemaal niet genoemd?
Het is toch goed om zicht te hebben op de sterke en zwakke kanten van je kind?
Dat zoon beweeglijk is en moeilijk stil kan zitten was TO blijkbaar nog niet echt opgevallen. Het is dus handig om hier eens gericht naar te kijken voor het volgende gesprek. Dan heb je beter beeld van wat ze bedoelt en wat je daar zelf van vindt. Dan zie je misschien ook waar(mee) je hem kunt helpen. Misschien heeft de juf ook wel tips.
dinsdag 26 november 2019 om 19:40
Ik kan juist buitengewoon goed stilzitten.ClumsyNinja schreef: ↑26-11-2019 18:33Ik ben eind 30 en kan nog steeds niet lang stilzitten. Ik werk in een team met allemaal mensen die dat ook niet kunnen.
We kunnen wel weer andere dingen.
Schijnt ook weer verkeerd te zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 26 november 2019 om 19:42
'Beweeglijk' zou nog enigszins objectief kunnen zijn, maar 'jong gedrag' is zeer subjectief.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 26 november 2019 om 19:43
Of er is gewoon helemaal niks aan de hand, behalve dat de juf een beetje zeurt.Stefke schreef: ↑26-11-2019 19:35Iedereen roept meteen dat hij moet blijven zitten. WAAR-OM??? Dat heeft TO toch helemaal niet genoemd?
Het is toch goed om zicht te hebben op de sterke en zwakke kanten van je kind?
Dat zoon beweeglijk is en moeilijk stil kan zitten was TO blijkbaar nog niet echt opgevallen. Het is dus handig om hier eens gericht naar te kijken voor het volgende gesprek. Dan heb je beter beeld van wat ze bedoelt en wat je daar zelf van vindt. Dan zie je misschien ook waar(mee) je hem kunt helpen. Misschien heeft de juf ook wel tips.
dinsdag 26 november 2019 om 19:44
Mss omdat wij allemaal weten waar de kleuterjuf naar toe wil als ze begin groep 2 zegt dat een kind nog wel erg jong gedrag vertoont?
David Dunning
David Dunning
dinsdag 26 november 2019 om 19:44
Heel goed dat daar weer meer aandacht voor komt! Ouderraad heeft overigens niets te zeggen over vorm of inhoud van het onderwijs (MR indirect).Apatura schreef: ↑26-11-2019 18:52https://jeugdjournaal.nl/artikel/230813 ... n-les.html
Dit voorstellen in de ouderraad .
Ik vind beweeglijk voor een 5-jarige heel normaal. Sommige leerkrachten vinden dat ingewikkeld, maar juist in een kleutergroep moet er lekker veel bewogen worden en is afwisseling (en niet te lang stil zitten) echt nodig. Het kan natuurlijk zijn dat ze het beweeglijk in combinatie met andere dingen zien en het daarom benoemen als een aandachtspunt. Dat kan ik uit je OP niet opmaken.

dinsdag 26 november 2019 om 20:35
Ja, dit.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2019 19:03Ehhh, ik ben heel serieus. Ik vind het serieus zorgwekkend dat kleuterjuffen blijkbaar met de handen in het haar zitten als hun leerlingen volstrekt normaal gedrag vertonen. En ik vind het serieus achterlijk dat er dan nog een doublure wordt gesuggereerd ook. En een beloningssysteem, for god sake.
Absurd, een 5 jarige te beweeglijk en 'jong' in gedrag noemen.
Kreeg over mijn kind hetzelfde te horen op die leeftijd ( of groep 3, kan ook, waar hebben we het over). Hij was beweeglijk, jong en speels. Heb het maar als positief opgevat want wat moet een kind op die leeftijd anders zijn?

dinsdag 26 november 2019 om 21:25
Tip:
Ga alleen helpen als je denkt dat dat nodig is.
Heeft je zoon nergens last van? Dan heeft hij waarschijnlijk ook geen hulp nodig.
Heeft school een probleem aangegeven, of alleen maar een observatie medegedeeld?
Hier wordt nu bijna ingevuld dat de juf zeurt en je kind waarschijnlijk wel zal willen laten zitten, maar ís dat wel zo?
Ik heb groep 6, daar zitten ook kinderen in die erg moeilijk stil kunnen zitten. Die moeten dus wat vaker staan en bewegen, en eentje valt af en toe van zijn stoel. Is trouwens een kind wat zéker in groep 6 hoort hoor, met al zijn fysieke onrust erbij. En ten opzichte van de meeste kinderen hebben sommigen wat aanpassingen nodig om het leuk en leerzaam te houden op school. En dat bespreek ik wel met ouders, maar is eigenlijk (nog) niet direct een probleem.
Sommige kinderen zijn meer dan gewoon kinderlijk beweeglijk. En als dat opvalt dan is het logisch dat je dat te horen krijgt. Maar opvallend beweeglijk hoeft geen probleem te zijn.
Ga alleen helpen als je denkt dat dat nodig is.
Heeft je zoon nergens last van? Dan heeft hij waarschijnlijk ook geen hulp nodig.
Heeft school een probleem aangegeven, of alleen maar een observatie medegedeeld?
Hier wordt nu bijna ingevuld dat de juf zeurt en je kind waarschijnlijk wel zal willen laten zitten, maar ís dat wel zo?
Ik heb groep 6, daar zitten ook kinderen in die erg moeilijk stil kunnen zitten. Die moeten dus wat vaker staan en bewegen, en eentje valt af en toe van zijn stoel. Is trouwens een kind wat zéker in groep 6 hoort hoor, met al zijn fysieke onrust erbij. En ten opzichte van de meeste kinderen hebben sommigen wat aanpassingen nodig om het leuk en leerzaam te houden op school. En dat bespreek ik wel met ouders, maar is eigenlijk (nog) niet direct een probleem.
Sommige kinderen zijn meer dan gewoon kinderlijk beweeglijk. En als dat opvalt dan is het logisch dat je dat te horen krijgt. Maar opvallend beweeglijk hoeft geen probleem te zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

dinsdag 26 november 2019 om 22:11
De meeste kleuters blinken niet uit in stilzitten, maar er zijn natuurlijk wel verschillen. Als een 5-jarige bijvoorbeeld geen 5 min aan een tafel kan zitten om een werkje te doen, dan wordt het wel lastig, want dat zijn dingen die in groep 2 wel verwacht worden van een kind. Verder zijn er zoals ik de OP lees meer zaken, die op jong gedrag wijzen. Nu vind ik jong gedrag een vage term, maar je kunt wel navragen wat de leerkracht hier precies mee bedoelt.
woensdag 27 november 2019 om 17:03
Ik lees in de berichten van TO niet iets over doubleren?Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2019 19:03Ehhh, ik ben heel serieus. Ik vind het serieus zorgwekkend dat kleuterjuffen blijkbaar met de handen in het haar zitten als hun leerlingen volstrekt normaal gedrag vertonen. En ik vind het serieus achterlijk dat er dan nog een doublure wordt gesuggereerd ook. En een beloningssysteem, for god sake.
Of dat TO het groter maakt dan het is. Die beweeglijkheid is gewoon iet dat wordt genoemd tijdens een 10 minutengesprek.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2019 19:43Of er is gewoon helemaal niks aan de hand, behalve dat de juf een beetje zeurt.
woensdag 27 november 2019 om 20:40
Die van mij is ook 5, graaft het liefst in de zandbak (weer of geen weer) is wat te fysiek, korte concentratieboog, kan niet stilzitten, geeft de juf vaak weerwoord...
Maar kan ook erg mooi zingen, is lief voor andere kinderen, leert steeds beter spelen, kent het alfabet en kan een beetje lezen en gaat met plezier naar school.
Ze kunnen nog heel lang groot zijn en stil zitten, lekker laten gaan.
Maar kan ook erg mooi zingen, is lief voor andere kinderen, leert steeds beter spelen, kent het alfabet en kan een beetje lezen en gaat met plezier naar school.
Ze kunnen nog heel lang groot zijn en stil zitten, lekker laten gaan.