Concentratie 5 jarige

26-11-2019 17:46 51 berichten
Onze zoon zit in groep 2 en is nog erg jong in zijn gedrag geeft school aan. Hij is o.a. erg beweeglijk en kan moeilijk stil zitten.
Ik zou hem graag willen helpen. Wie heeft er tips?
De meeste vijfjarigen kunnen toch niet lang stil zitten?
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2019 17:48
De meeste vijfjarigen kunnen toch niet lang stil zitten?
In een parralel universum denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Een jongen die in groep 2 zit en beweeglijk is vind ik meer dan normaal. Zit hij op een sport? Zou misschien goed zijn als hij wat mogelijkheden heeft om zijn energie kwijt te kunnen.

Een beloningssysteem kan misschien wel helpen. Iets simpels als een stickerboekje in de klas (volle bladzijde is een beloning van zijn ouders). Zoiets?
'You can't always get what you want'
SigmundFreud221b schreef:
26-11-2019 17:51
Een jongen die in groep 2 zit en beweeglijk is vind ik meer dan normaal. Zit hij op een sport? Zou misschien goed zijn als hij wat mogelijkheden heeft om zijn energie kwijt te kunnen.

Een beloningssysteem kan misschien wel helpen. Iets simpels als een stickerboekje in de klas (volle bladzijde is een beloning van zijn ouders). Zoiets?
Hij zit op sport en heeft daarnaast ook nog 2 keer per week zwemles. Dat beloningssysteem vind ik een goed idee!
dolopchips schreef:
26-11-2019 17:53
Hij zit op sport en heeft daarnaast ook nog 2 keer per week zwemles. Dat beloningssysteem vind ik een goed idee!
Waar wil je hem voor belonen dan? Vertoont hij nu onwenselijk gedrag?

Ik zou eerder kijken naar een wiebelbal of wiebelkussen oid als stoel ipv belonen voor stilzitten.
Dat 'jong' snap ik ook niet zo. De ene mens is nou eenmaal beweeglijker dan de andere.
Misschien moet je je kind gewoon laten rijpen. Dan doet hij groep 2 over omdat hij nog te speels of jong is. Nou en?
Het is heel normaal dat kinderen van vijf veel bewegen. Dat hoef je er niet uit te belonen, dat verandert vanzelf.
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 17:54
Waar wil je hem voor belonen dan? Vertoont hij nu onwenselijk gedrag?

Ik zou eerder kijken naar een wiebelbal of wiebelkussen oid als stoel ipv belonen voor stilzitten.
Bedankt voor de tip. Zou een beloningssysteem niet bijdragen in zijn bewustwording van het (niet) stil zitten. Wiebelkussen vond school nog veel te vroeg. Onwenselijk gedrag is niet benoemd, maar het is wel een belangrijk aandachtspunt.
Subnautica schreef:
26-11-2019 17:57
Misschien moet je je kind gewoon laten rijpen. Dan doet hij groep 2 over omdat hij nog te speels of jong is. Nou en?
Nah, als je zo redeneert had mijn vijftienjarige zoon nog steeds in groep twee gezeten.
dolopchips schreef:
26-11-2019 17:58
Bedankt voor de tip. Zou een beloningssysteem niet bijdragen in zijn bewustwording van het (niet) stil zitten. Wiebelkussen vond school nog veel te vroeg. Onwenselijk gedrag is niet benoemd, maar het is wel een belangrijk aandachtspunt.

Als ze een wiebelkussen "te vroeg" vinden, wat willen ze dan wel? Een bewegelijke, 5 jarige jongen lijkt me redelijk normaal. Ik zou daar geen beloningssysteem voor gaan inzetten, maar eerder kijken hoe hii zijn energie kwijt kan (rondje op de gang lopen ofzo)
Nee geen beloningssysteem invoeren.
Tenzij je wil dat je kind faalangst gaat ontwikkelen en je hem het gevoel wil geven dat hij niet goed genoeg is zoals hij is.
dolopchips schreef:
26-11-2019 17:53
Heel slecht idee!
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2019 18:00
Nah, als je zo redeneert had mijn vijftienjarige zoon nog steeds in groep twee gezeten.
:rofl:
Hoe beweeglijk? Kan hij geen minuut stil zitten?
Ja leuk dat aandachtspunt van school, maar wat nu?
Subnautica schreef:
26-11-2019 17:57
Waarom doubleren? Omdat ie beweeglijk is?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2019 18:00
Mijn 21-jarige valt nog steeds af en toe van zijn stoel.
Zitten is zeg maar niet zijn ding.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
SigmundFreud221b schreef:
26-11-2019 17:51

En beloningssysteem voor iets dat hij onbewust doet gaat niet werken. Sowieso werken beloningssystemen zelden echt goed.
Solomio schreef:
26-11-2019 18:21

Dan zou bij ons jaarlijks het grootste gedeelte van groep twee blijven zitten. Kunnen ze allemaal wiebelend lezen in groep twee....
Solomio schreef:
26-11-2019 18:21
Nou ja, ik hoor ook wel eens van kleuterjuffen die een kind willen laten zitten omdat ie nog niet kan hinkelen. Niks zo gek of het gebeurt.
Ik ben eind 30 en kan nog steeds niet lang stilzitten. Ik werk in een team met allemaal mensen die dat ook niet kunnen.
We kunnen wel weer andere dingen.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/230813 ... n-les.html

Dit voorstellen in de ouderraad .
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn kind wordt beweeglijk als iets saai is en zich verveelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven