Conflict moeders

20-02-2020 07:37 107 berichten
Mijn dochter had haar eerste feestje en ik heb haar zelf de kinderen laten kiezen. Omdat ze met vrijwel alle kinderen in de klas speelt mocht ze maximaal 9 kinderen kiezen.
Nu heeft ze een kind niet gekozen waar zij wél op het feestje is geweest. Die moeder van dat kind appte mij dat het haar tegenvalt dat haar kind is niet uitnodigt aangezien mijn dochter en haar kind wel samen spelen en ze wel op dat feestje is geweest. Ook een andere moeder vertelde me op het schoolplein dat die moeder het zo dwars zit.

Mijn dochter is dit schooljaar naar een stuk of 10 feestjes geweest en er komen zeker nog een paar bij. Ze wilde ook graag 2 kinderen waar zij niet op het feestje was geweest. Ik vind het gewoon prima mijn dochter een X aantal kinderen uit te laten nodigen die zij wil. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat andere ouders er zo'n mening over kunnen hebben?

Maar goed mijn idee hierover en het idee van deze moeder verschilt duidelijk. En de emoties bij haar lopen hoog op blijkbaar. Ik weet alleen totaal niet hoe ik dit conflict moet oppakken? Bij voorkeur zonder dat het een drama word?

Is het beste zoiets echt serieus uit te praten of meer oké te zeggen en links te laten liggen of ???
anoniem_63ae856acd678 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 09:01
Reden: Taalgebruik aangepast op advies van lezers
5.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haar probleem, jij hebt niets verkeerd gedaan, dus probeer het los te laten. Niet meer op reageren. Het ergste is dat de kinderen zelf het vaak prima snappen, maar dat zo’n moeder dan moeilijk gaat lopen doen.

Mijn dochter is nu 10 en kiest ook zelf. De ene keer nodigt zij iemand uit waar ze zelf niet is uitgenodigd en andersom komt ook voor. Dit jaar wilde ze ook jongens uitnodigen en de consequentie was dat ze niet zoveel meisjes kon uitnodigen en sommigen niet waren uitgenodigd waar ze wel regelmatig mee speelt. Dat is dan maar zo.
Ik heb ook een keer zo’n moeder op mijn dak gehad, hele verhalen dat het zo zielig was voor dat meisje want ze werd op haar oude school gepest en ze had mijn dochter wel uitgenodigd dus waarom mijn dochter haar dan niet etc. Maar dat meisje was altijd ruzie aan het zoeken en had mijn dochter pas daarvoor nog zodanig gebeten dat ze er nu, 5 jaar later, nog steeds een litteken van heeft. Dan zeg ik dat mijn dochter zelf bepaalt wie ze uitnodigt en dat ze niet iedereen kan uitnodigen en klaar. Ik accepteer dan ook geen gezeik meer van zo iemand.
Waarschijnlijk lopen de emoties hoog op bij haar kind en maakt moeder zich er daarom druk om.
Ik vind het ook wel een beetje gênant om daar over te gaan appen en het zelfs met anderen te bespreken (aangezien een andere moeder het ook wist en je er over aansprak).
Maar misschien is die moeder een hele onzekere vrouw en is ze oprecht teleurgesteld. Misschien is het kind heel impopulair en probeert ze nu op een onhandige manier aan te geven dat ze teleurgesteld is.

Ik zou het er wel even over hebben en aangeven dat je kind niet iedereen uit de klas kan uitnodigen.
Mijn dochter zit in een klas met 7 andere meisjes en de moeder van het meisje wat als eerst jarig was heeft alle meiden uitgenodigd (van sommige wist ik niet eens de naam).

De rest doet dit nu ook. Nu uitgenodigd voor een verjaardag van een jongetje waar ze nooit echt mee speelt (aldus mijn dochter).

Inmiddels twee meisjes bijgekomen in de klas maar ben dus echt niet van plan om alle meiden uit te nodigen en de kinderen waar zij ook gevraagd wordt (ze heeft ook nog feestjes gehad van kinderen uit groep 3).

Ze wordt 6 dus ik vind 6 kinderen prima en ze mag zelf kiezen wie ze wil.

Als andere ouders dat niet ok vinden is dat niet mijn probleem. Bij het eerste feestje waar ze werd uitgenodigd bij een meisje waar ze nooit mee speelde had ik afgezegd omdat we wat anders hadden en dat viel ook niet in goede aarde want alle meisjes kwamen en haar dochter wilde heel graag alle meisjes...

Ik kan me daar niet echt druk om maken hoor!
Weet je al wat je gaat doen, Appeltjeitje?

Ik vraag me echt af hoe zo'n moeder denkt. Natuurlijk kan je vaak wel wat wederkerigheid verwachten, maar dat is geen regel. Zou ze vriendjes die zelf nooit een feestje geven dan ook niet bij haar dochter uitnodigen?
Doorenvogels55 schreef:
20-02-2020 07:48
Nou ik zou zelf dat meisje wel gevraagd hebben als ze spelen en je kind is daar ook geweest.
Wel zo netjes.
Ja of alsnog. Wat maakt dat ene kind nou nog uit.
Wij geven sowieso meerdere feestjes per jaar, een feestje rond de verjaardag en dan nog een keer relaxt met pizza eten en film kijken nog een paar keer. En dan wel de goodiebag voor wie het eerder niet heeft gehad subtiel in de tas mee.
Mijn kind gaat naar feestjes van de klas, oud-klasgenoten, kinderen die ze van een clubje kent, kinderen uit de buurt.
Als ik die allemaal terug moet uit uitnodigen wordt het niet gezellig want de leeftijden lopen nogal uiteen (van 6 tot 13), groepjes die elkaar al kennen gaan domineren boven dierbare eenlingen, teveel kinderen etc.
Ik zou hier echt niet moeilijk over doen, misschien reageert die moeder wel zo omdat het kind ermee zit en dat wil je toch niet.
Ik zou antwoorden:
Ik laat het appelpit zelf bepalen, zij mocht kiezen. Groetjes !
Polsjef schreef:
20-02-2020 07:56
Ik ben afgehaakt na het woord kindjes....
Lekker belangrijk
Polsjef schreef:
20-02-2020 07:56
Ik ben afgehaakt na het woord kindjes....
Ik ook.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
lilalinda schreef:
20-02-2020 08:44
Ik zou antwoorden:
Ik laat het appelpit zelf bepalen, zij mocht kiezen. Groetjes !
Ik ook, klaar.
Niet druk om maken verder hoor!
Natuurlijk mag je dochter zelf kiezen, en heeft dat de doorslag gegeven. Ik kan me wel voorstellen dat deze moeder het beter begrijpt als je er de info bij geeft dat je dochter op meer feestjes komt als dat ze zelf kinderen mag kiezen, dus dat dat nooit de norm kan zijn. Dat maakt het minder persoonlijk, en misschien heeft ze daar helemaal niet bij stilgestaan omdat haar kind naar minder feestjes is geweest.
Auberginetje schreef:
20-02-2020 08:08
Je hebt het over kindjes én tienerdrama....
Hoe oud is jouw dochter eigenlijk? Mijn advies zou bij een 5-jarige heel anders zijn dan bij een 12-jarige....
5, eerste feestje was dit.
Nouschi schreef:
20-02-2020 07:43
Tienerdrama??
Van volwassen mensen verwacht je misschien niet snel dat ze hier 'een drama' van maken.

Meer een onderwerp (wie wordt wel en wie wordt niet uitgenodigd op een feestje) voor tieners om drama over te maken door verwijten over te maken naar de ander en over te roddelen etc.
appeltjeitje schreef:
20-02-2020 08:58
5, eerste feestje was dit.
Mijn zoon zou het sowieso echt veel te druk gevonden hebben met 10 5-jarigen. Die vond feestjes met een paar kinderen leuk zodat hij echt met zijn vrienden op kon trekken.
Mijn dochter had in groep 1/2 Wat vriendinnetjes. Toen ging dochter naar groep 3 en 1 van die vriendinnetjes bleef nog een jaar kleuteren. Bij ons op school betekende dat, dat de kinderen elkaar bijna niet meer zagen, want de pauzes van de kleuters zijn apart. Wel spraken ze af en toe na school nog eens af.
Dat meisje nodigde onze dochter uit op haar verjaardag, die vlak na de zomervakantie was. Onze dochter is in de winter jarig en mag maar 4 kinderen uitnodigen en daar bemoei ik me niet mee. Ze koos ervoor dat meisje niet uit te nodigen.
Daarna keken vader en moeder me niet meer aan op het schoolplein. Onze dochter heeft nog een paar keer gevraagd voor een speelafspraakje maar et meisje gaf aan dat dat niet meer mocht van haar ouders.
Toen ben ik toch maar eens aan vader gaan vragen of er een probleem was (ik had zelf de link met het feestje nog niet gelegd, omdat ik dochter daar zelf altijd vrij in laat en eigenlijk dacht dat iedereen dat zo deed). Nou, toen kreeg ik dus idd te horen dat ze hun dochter verboden hadden nog met de mijne af te spreken omdat dochter haar niet had uitgenodigd en zij onze dochter wel. Wauw. Die had ik niet zien aankomen en heb echt even stom staan kijken.
yette schreef:
20-02-2020 08:17
Negen kinderen vind ik trouwens best veel. Ik kan me voorstellen dat je dan bijna alle meiden uit de klas hebt uitgenodigd. In dat geval is het voor de paar die niet mee mogen, waarschijnlijk extra zuur.

Hier waren het er altijd een stuk of zes.
5 jongens en 4 meiden wilde ze. We hebben een seconde overwogen alle kinderen uit te nodigen maar ze wilden dan specifiek 4 kinderen niet en 10 van de 30 leek me dan beter dan 26 van de 30.
MRES schreef:
20-02-2020 09:16
Toen ben ik toch maar eens aan vader gaan vragen of er een probleem was (ik had zelf de link met het feestje nog niet gelegd, omdat ik dochter daar zelf altijd vrij in laat en eigenlijk dacht dat iedereen dat zo deed). Nou, toen kreeg ik dus idd te horen dat ze hun dochter verboden hadden nog met de mijne af te spreken omdat dochter haar niet had uitgenodigd en zij onze dochter wel. Wauw. Die had ik niet zien aankomen en heb echt even stom staan kijken.
Wat een trieste mensen.
6Flick schreef:
20-02-2020 07:43
In ieder geval niet via de app verder bespreken met die moeder. Maar gewoon een keer op het schoolplein: hey, ik las je appje. Ik snap dat je kind misschien teleurgesteld was. Wij hebben X kindjes uitgenodigd en mijn dochter mocht zelf kiezen.
Mensen zoeken er altijd zoveel achter. Pff, vermoeiend. Jouw leven, jouw keuzes, jouw portemonnee. Gewoon zeggen hoe het zit, geen excuses en geen ‘maar’.
Succes in het wespennest van het schoolplein 😉

Dit inderdaad. En niet meegaan in haar drama. Dan wordt het ook jouw drama.
Je gaat het nooit goed doen.
Als je de hele klas uitnodigt zijn er weer andere moeders met commentaar.
Om dat je je kind de kans ontneemt om keuzes te maken, of omdat je je kind te populair wilt maken of ... bedenk maar een reden.

Doe het lekker op jouw manier.
blijmetmij schreef:
20-02-2020 09:13
Mijn zoon zou het sowieso echt veel te druk gevonden hebben met 10 5-jarigen. Die vond feestjes met een paar kinderen leuk zodat hij echt met zijn vrienden op kon trekken.

Mijn dochter is heel sociaal en extravert.
yette schreef:
20-02-2020 08:41
Weet je al wat je gaat doen, Appeltjeitje?

Ik vraag me echt af hoe zo'n moeder denkt. Natuurlijk kan je vaak wel wat wederkerigheid verwachten, maar dat is geen regel. Zou ze vriendjes die zelf nooit een feestje geven dan ook niet bij haar dochter uitnodigen?
Ik ga sowieso niet reageren op de app en straks op het schoolplein gewoon groeten en proberen het niet persoonlijk te maken. Als ze het heel lastig blijft vinden dan laat ik dat probleem denk ik daar...
MRES schreef:
Mijn dochter had in groep 1/2 Wat vriendinnetjes. Toen ging dochter naar groep 3 en 1 van die vriendinnetjes bleef nog een jaar kleuteren. Bij ons op school betekende dat, dat de kinderen elkaar bijna niet meer zagen, want de pauzes van de kleuters zijn apart. Wel spraken ze af en toe na school nog eens af.
Dat meisje nodigde onze dochter uit op haar verjaardag, die vlak na de zomervakantie was. Onze dochter is in de winter jarig en mag maar 4 kinderen uitnodigen en daar bemoei ik me niet mee. Ze koos ervoor dat meisje niet uit te nodigen.
Daarna keken vader en moeder me niet meer aan op het schoolplein. Onze dochter heeft nog een paar keer gevraagd voor een speelafspraakje maar et meisje gaf aan dat dat niet meer mocht van haar ouders.
Oh wauw 😱
Ik vind het echt bizar dat het negeren van iemands app normaal wordt gevonden (ik vind dat extreem onbeschoft) en dat kind niet gewoon uitgenodigd wordt.
Alsof mensen in de rij staan om met ieders bloedje te spelen, als het kind of de ouders geen wangedrag vertoont zou ik geen kind buitensluiten wat graag bij ons komt.
En bedenk je dat je wellicht nog 7 jaar met deze mensen door 1 deur moet, heel raar als iemand zich kwetsbaar opstelt om er zo mee om te gaan.
Ben blij dat ik dit niet in mijn omgeving heb.

Ik heb weleens een woeste app gehad van een ouder die vond dat mijn kind buitensloot. Dan kun je zelf woest terug reageren maar je kunt ook gewoon de wijste zijn. Prachtig gesprek gehad en nu, jaren later, lachen we erom en zijn onze kinderen dikke vriendinnen.
Ik vind dit heel bijzonder en ben blij dat ik dit soort mensen niet in mijn omgeving heb. Zo'n moeder stuurt niet voor niets zo'n app meestal.
MRES schreef:

Nou, inderdaad, heel erg wauw. Mijn dochter heeft ook een vriendinnetje uit een inmiddels hogere klas. Vorig jaar is dat meisje op haar feestje geweest (in mei) maar vriendinnetje is in december jarig en heeft nu mijn dochter niet uitgenogigd. Vond ik wel jammer voor mijn dochter, maar die heeft het volgens mij niet eens gemerkt ;-)

Het enige moment dat ik me kan voorstellen dat dit als ouder pijn doet, is inderdaad als jouw kind echt weinig vriendjes heeft en altijd buiten de boot valt met feestjes. Dan is dat gewoon sneu. Ik vind dat je daar als ouder ook wel enigszins rekening mee kunt houden maar dan moet je dat ook niet gaan appen maar gewoon even life bespreken. Verder is het zoals het is.
Ik zou de app ook niet geheel negeren, maar ik vind niet dat ze het kind alsnog uit hoeft te nodigen. Er staat dat ze met vrijwel alle kinderen uit de klas speelt, je kan toch moeilijk verwachten dat ze een feestje geeft voor de hele klas?

En ik ken echt de teleurstelling van het niet uitgenodigd zijn, ik baal zelf ook plaatsvervangend als het mijn dochter gebeurt, maar ik zou het wel altijd bij mezelf houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven