Conflict moeders

20-02-2020 07:37 107 berichten
Mijn dochter had haar eerste feestje en ik heb haar zelf de kinderen laten kiezen. Omdat ze met vrijwel alle kinderen in de klas speelt mocht ze maximaal 9 kinderen kiezen.
Nu heeft ze een kind niet gekozen waar zij wél op het feestje is geweest. Die moeder van dat kind appte mij dat het haar tegenvalt dat haar kind is niet uitnodigt aangezien mijn dochter en haar kind wel samen spelen en ze wel op dat feestje is geweest. Ook een andere moeder vertelde me op het schoolplein dat die moeder het zo dwars zit.

Mijn dochter is dit schooljaar naar een stuk of 10 feestjes geweest en er komen zeker nog een paar bij. Ze wilde ook graag 2 kinderen waar zij niet op het feestje was geweest. Ik vind het gewoon prima mijn dochter een X aantal kinderen uit te laten nodigen die zij wil. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat andere ouders er zo'n mening over kunnen hebben?

Maar goed mijn idee hierover en het idee van deze moeder verschilt duidelijk. En de emoties bij haar lopen hoog op blijkbaar. Ik weet alleen totaal niet hoe ik dit conflict moet oppakken? Bij voorkeur zonder dat het een drama word?

Is het beste zoiets echt serieus uit te praten of meer oké te zeggen en links te laten liggen of ???
anoniem_63ae856acd678 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 09:01
Reden: Taalgebruik aangepast op advies van lezers
5.22% gewijzigd
Och wat een gedoe altijd hè.
Niks van aantrekken. Je kunt moeilijk 25 kinderen gaan uitnodigen.
Hier is het gebruikelijk (kleuters) dat er 3/4/5 kinderen worden uitgenodigd op een feestje. Het gebeurt dan uiteraard dat dochter kinderen vraagt, die haar vervolgens niet vragen of andersom. Dat is nou eenmaal zo.
Wordt altijd beetje kriebelig van ouders die zich zwaar bemoeien met sociale interacties van kinderen (vooral kleuters!). Zetje in de rug geven, prima. Maar je kunt niet totaal in controle zijn. Zo gaat dat in het echte leven straks ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los....
hoe kan zo’n moeder haar kind nu om leren gaan met tegenvallers als ze zichzelf nog als kleuter gedraagt? Daar krijg je gezellige kinderen van :facepalm:
10 feestjes per schooljaar zo!


Lekker links laten liggen maar ik ‘ sorteer’ wel meestal op ‘ ben jij ook bij zijn / haar feestje geweest ‘ dan komt het kindje ook op ons feestje als er geen ruzie is geweest en ze elkaar nog lief vinden.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval niet via de app verder bespreken met die moeder. Maar gewoon een keer op het schoolplein: hey, ik las je appje. Ik snap dat je kind misschien teleurgesteld was. Wij hebben X kindjes uitgenodigd en mijn dochter mocht zelf kiezen.
Mensen zoeken er altijd zoveel achter. Pff, vermoeiend. Jouw leven, jouw keuzes, jouw portemonnee. Gewoon zeggen hoe het zit, geen excuses en geen ‘maar’.
Succes in het wespennest van het schoolplein 😉
Alle reacties Link kopieren
Tienerdrama??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wordt haar kind minder gevraagd of is het minder populair?
Als mijn kind een van de weinige vriendjes was vroeg ik ze vaak wel.
Die 2 verjaardagen waar die kinders dan voor gevraagd zouden kúnnen worden, zijn dan ook gewoon heel belangrijk.

Als dat het niet is, zou ik gewoon tegen haar zeggen dat je dochter mag beslissen en er een maximaal aantal kinderen kan komen. Gewoon bevestigen dat ze een leuk kind heeft, dat het niet persoonlijk is, en volgende keer kan het weer heel anders lopen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
6Flick schreef:
20-02-2020 07:43
In ieder geval niet via de app verder bespreken met die moeder. Maar gewoon een keer op het schoolplein: hey, ik las je appje. Ik snap dat je kind misschien teleurgesteld was. Wij hebben X kindjes uitgenodigd en mijn dochter mocht zelf kiezen.
Mensen zoeken er altijd zoveel achter. Pff, vermoeiend. Jouw leven, jouw keuzes, jouw portemonnee. Gewoon zeggen hoe het zit, geen excuses en geen ‘maar’.
Succes in het wespennest van het schoolplein 😉
Haha! Dank je! Maar dat is een goede!
Alle reacties Link kopieren
Wat een sneue reactie van die moeder!

Ik zou uitleggen dat het niks persoonlijks is, maar dat jij een limiet hebt gesteld aan het aantal genodigden en dat je dochter dus moest kiezen.

Die moeder heeft het maar te accepteren.

Ik heb ook wel eens maar een paar kinderen uit laten nodigen, want de jarige wilde ergens heen en meer konden er niet in mijn auto. Nooit iemand tegengekomen die daar moeite mee had.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou zelf dat meisje wel gevraagd hebben als ze spelen en je kind is daar ook geweest.
Wel zo netjes.
lolapaloeza schreef:
20-02-2020 07:47
Wordt haar kind minder gevraagd of is het minder populair?
Als mijn kind een van de weinige vriendjes was vroeg ik ze vaak wel.
Die 2 verjaardagen waar die kinders dan voor gevraagd zouden kúnnen worden, zijn dan ook gewoon heel belangrijk.

Als dat het niet is, zou ik gewoon tegen haar zeggen dat je dochter mag beslissen en er een maximaal aantal kinderen kan komen. Gewoon bevestigen dat ze een leuk kind heeft, dat het niet persoonlijk is, en volgende keer kan het weer heel anders lopen.

Ik heb oprecht geen enkel idee van de populariteit van andere kinderen.... Maar ze heeft ook een leuk kind dus dat kan ik prima bevestigen.
Doorenvogels55 schreef:
20-02-2020 07:48
Nou ik zou zelf dat meisje wel gevraagd hebben als ze spelen en je kind is daar ook geweest.
Wel zo netjes.
Ah maar mijn kind heeft bij 22 kinderen gespeeld en ze is op 10 feestjes geweest dit jaar al (en er staan er nog 2 in de planning).
Doorenvogels55 schreef:
20-02-2020 07:48
Nou ik zou zelf dat meisje wel gevraagd hebben als ze spelen en je kind is daar ook geweest.
Wel zo netjes.
Echt niet netjes. Dat heet sociaal wenselijk gedrag. En dan zit je dus 8 jaar aan dezelfde kinderen vast.
Ik vind dat to het prima heeft gedaan. Voor het kindje (maar vooral voor haar moeder) is het een mooie les. Teleurstellingen horen bij het leven. En vriendschappen worden soms anders ervaren en kunnen ook over gaan.
Ik ben afgehaakt na het woord kindjes....
Alle reacties Link kopieren
Les voor jou: je kunt het niet iedereen naar de zin maken en zeurpieten houd je altijd. Leg rustig uit hoe het is gegaan en dat dit de keuze is. Punt. En er verder niet meer op ingaan.
(En les voor die moeder: teleurstellingen horen bij het leven, wen er maar aan.)
Ozo.
appeltjeitje schreef:
20-02-2020 07:50
Ah maar mijn kind heeft bij 22 kinderen gespeeld en ze is op 10 feestjes geweest dit jaar al (en er staan er nog 2 in de planning).

Je hebt een populair kind blijkbaar.
Tja, 24 kinderen uitnodigen gaat niet.

Ik vind de reactie van de moeder overtrokken, maar blijkbaar wordt er een gevoelige snaar bij haar geraakt.
Als je haar ziet zou ik zeggen: wat naar dat je je er zo onder voelt, dat was niet mijn bedoeling. Maar ik heb Marietje zelf de keuze laten maken en dat was max. tien. Het is niet persoonlijk bedoeld naar jou, vat het niet verkeerd op.
Iets in deze trend.
Alle reacties Link kopieren
Zeg maar kinderen hoor😉.

Die moeder moet haar onzekerheid niet projecteren op haar kind. Ze geeft een slecht voorbeeld, want omgaan met teleurstellingen hoort bij het leven.
Negeer die appjes en voel je niet schuldig.
De ene dag gaan ze met die om, de andere dag met een ander.
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu dat iemand daar over gaat appen.
Wat vond die andere moeder die je sprak er trouwens van?

(En is het feestje al geweest of is dit een poging om er alsnog bij te komen?)
quincy2 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 08:08
28.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over kindjes én tienerdrama....
Hoe oud is jouw dochter eigenlijk? Mijn advies zou bij een 5-jarige heel anders zijn dan bij een 12-jarige....
hallekie schreef:
20-02-2020 07:57
Les voor jou: je kunt het niet iedereen naar de zin maken en zeurpieten houd je altijd. Leg rustig uit hoe het is gegaan en dat dit de keuze is. Punt. En er verder niet meer op ingaan.
(En les voor die moeder: teleurstellingen horen bij het leven, wen er maar aan.)

Ik wil dit toch even nuanceren. Als dat kind (bijna) nooit ergens wordt uitgenodigd, is het wel extra zuur dat haar kind juist bij een meisje met wie ze speelt en die zij wel heeft uitgenodigd op haar feestje, niet wordt uitgenodigd. Ik ben vroeger veel buitengesloten en heb daar nog steeds soms last van. Dan kun je zeggen dat teleurstellingen nu eenmaal bij het leven horen, maar voor de minder populaire kinderen is dat een hele harde les waar ze zeer regelmatig "maar aan moeten wennen". Ik snap dat je dat als moeder niet voor je kind wil en dat zo'n moeder dan teleurgesteld is. Ik weet natuurlijk niet of het zo is, maar ze is niet voor niets zo aangedaan. Aan de andere kant vind ik ook niet dat TO zich moet laten manipuleren en daarom vind ik de reactie van Blijenvrij goed.
Alle reacties Link kopieren
6Flick schreef:
20-02-2020 07:43
In ieder geval niet via de app verder bespreken met die moeder. Maar gewoon een keer op het schoolplein: hey, ik las je appje. Ik snap dat je kind misschien teleurgesteld was. Wij hebben X kindjes uitgenodigd en mijn dochter mocht zelf kiezen.
....Succes in het wespennest van het schoolplein 😉
Schoolpleinvenijn - de opvolger van tienerdrama en kleutergezeur. Maar goed. Dit is het beste advies. Al zou ik niets zeggen over kiezen door dochter. Want dan krijg je weer een discussie over waarom dan. Goh, vervelend dat ze zo teleurgesteld is, maar ik moest dochter nou eenmaal een grens stellen aan het aantal Wondertjes dat ze mocht uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Niks van aantrekken.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik hoorde dat er een partijtje was geweest waar mijn dochter niet gevraagd was en dat ik dat jammer vond of anders had verwacht, maar never nooit dat ik daar iets over zou zeggen tegen die moeder, laat staan dat ik op hoge poten verhaal zou gaan halen. Ik vind het echt heel onfatsoenlijk om dat te doen, je zet jezelf voor gek en je brengt die ander in een zwaar ongemakkelijke positie. Uitnodigen betekent niet automatisch terug uitgenodigd worden, dat zou lekker zijn, dan zou je met een feestje voor de hele klas iedereen verplichten om je terug te vragen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Auberginetje schreef:
20-02-2020 08:08
Je hebt het over kindjes én tienerdrama....
Hoe oud is jouw dochter eigenlijk? Mijn advies zou bij een 5-jarige heel anders zijn dan bij een 12-jarige....
Tienermoeders, denk ik.
Dit soort gedoe ging vaak langs mij heen. Mijn kinderen hadden 3 à 4 uitnodigingen per jaar, en mochten altijd 5 kinderen uitnodigen. Vaak ging dat over en weer, en soms niet. Ik bemoeide me er alleen mee als het een beste vriendin was maar er was net ruzie die dag, en bij kinderen die ik niet in combi wilde.
Alle reacties Link kopieren
Negen kinderen vind ik trouwens best veel. Ik kan me voorstellen dat je dan bijna alle meiden uit de klas hebt uitgenodigd. In dat geval is het voor de paar die niet mee mogen, waarschijnlijk extra zuur.

Hier waren het er altijd een stuk of zes.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit lees bereid ik mezelf alvast geestelijk voor op de toekomst :cheer:

Wat een ellende, zulke moeders.
Een (speel)trauma aan haar eigen jeugd overgehouden zeker...
ik zou me er ook weinig van aantrekken en wat bijna iedereen hier noemt; dat is het echte leven en deal with it.
Kind leert ook meteen wat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven