Contact met andere ouders van creche/school

19-12-2008 14:09 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag moeders

Ik vroeg me af hoe bij jullie het contact loopt met andere ouders in de creche.

Ik zal mijn vraag even kort toelichten.

Mijn dochtertje is nu bijna twee jaar oud en als ik haar op kom halen van de creche zie ik dat ze altijd graag speelt met twee andere meisjes (tweelingzusjes) van haar leeftijd. Volgens de crecheleidsters zijn ze helemaal weg van elkaar en roepen ze constant elkaars naam heel de dag door, ze doen alles heel de dag samen. Ook als de zusjes mij alleen zien lopen in de hal van de creche beginnen ze de naam van mijn dochtertje te roepen omdat ze door hebben dat ik haar moeder ben. Twee hele schattige meiden en en als ik mijn dochtertje op kom halen dan til ik ze af en toe ook op, aai over hun bolletje, geef een kusje als ze erom vragen etc etc. Ik zie gewoon dat mijn dochtertje hen graag mag en andersom.

De moeder daarentegen kan ik gewoon niet uitstaan. Als ik haar tegenkom in de hal kan er geen goedendag vanaf, ik heb een paar keer een poging gedaan, maar dat schijnt er met zoveel pijn en moeite bij haar uit te komen dat ik er ook maar mee ben gestopt.

Mijn dochtertje weet inmiddels ook dat ze de moeder is van haar vriendinnetjes en als ze haar tegenkomt in de hal wil ze haar graag een kusje geven. De moeder ziet dat gewoon want mijn dochtertje komt met kusbewegingen pal voor haar neus staan. Mevrouw draait zich gewoon om en laat mijn dochtertje staan, nog geen klein glimlachje kon ervan af. Dat heeft zich nu al een paar keer voorgedaan en nu til ik mijn kleine meid gewoon op als we de moeder in de hal tegenkomen want ik wil niet meer dat ze op haar afstapt voor een kusje.

Vandaag was het kerstontbijt op de creche. Toevallig zat ik naast die moeder. Ze draaide zich echt met haar rug om en toen ben ik maar in gesprek gegaan met andere (vriendelijke) ouders van kindjes. Dat terwijl haar meiden (die naast haar zaten) steeds maar naar mij en mijn dochtertje wilden komen.

Ineens raakt ze in gesprek met een buurman van mij; ze vraagt heel geinteresseerd naar zijn dochtertje en geeft aan dat haar meisjes helemaal gek zijn van zijn dochter en altijd haar naam roepen, de crecheleidster sprong daarop in en gaf aan dat ze ook heel de dag met mijn dochtertje spelen en altijd haar naam roepen.

Ze reageerde er gewoon niet op.

Ik vond dat wel erg jammer. Nu lig ik echt niet wakker van de moeder als persoon zelf, ik kan me voorstellen dat ze ook geen zin heeft om contact te hebben met alle moeders van de creche, maar ik vind het gewoon sneu voor mijn dochtertje dat ze genegeerd wordt door haar. Misschien is ze nu te klein om dat te beseffen maar ze moeten nog wel even met elkaar doorbrengen op de creche.

Na vandaag vroeg ik me gewoon af hoe andere moeders dat aanpakken. Niet alleen in de creche, maar bijvoorbeeld ook straks op de kleuter- en basisschool. Wat doe je als je kind graag omgaat/speelt met een ander kind waarvan het dus niet klikt tussen de ouders (ik weet nu natuurlijk niet wat de redenen zijn van het gedrag van die moeder) en de ouders ook geen zin hebben om door de kinderen een praatje met elkaar te moeten maken?

Van mezelf weet ik dat als het niet zou klikken tussen mij en een andere ouder ik de kinderen daar dus echt niet de dupe van laat worden. Zoals nu: ik blijf nog altijd even leuk doen tegen haar dochtertjes ook al kan zij dat zelf niet opbrengen.

Wat is jullie mening hierover?

Groetjes Fatimaaa
Wat lullig zeg, van die moeder! Echt vreemd, wens niemand zo'n moeder toe...:-(

mijn zoontje is bijna 2 en hij is er nu wel aan toe om ook op niet-creche dagen eens een speeldate met leeftijdsgenootjes te hebben. Wij spreken dus nu af en toe af met vriendjes//vriendinnetjes van hem wiens ouders wij ook leuk vinden. Omdat ze nog zo klein zijn gaan wij nl mee om koffie te drinken of zo, terwijl de kleintjes spelen. Dus nu vind ik t nog wel belangrijk dat wij de ouders ook mogen.

Als ie straks kleuterschool leeftijd heeft of zo gaat ie natuurlijk ook alleen spelen. En ik denk dat ik me er dan overheen moet zetten als ik een andere ouder niet zo mag. het is dan meer zí'jn zaak om vriendjes uit te kiezen vind ik. (extreme gevallen daargelaten)

In jouw geval zou ik de moeder in kwestie in t vervolg maar negeren. je dochter heeft gelukkig op de creche voldoende tijd om met de meisjes te spelen, ongehinderd door de moeder!
Wat een raar verhaal!

Heb je zelf een vermoeden waarom ze zo afstandelijk doet?

Zou je haar er niet eens vriendelijk op aan durven spreken?
The time is now
Ik denk dat je het goed doet.

Vraag aan de leidsters of hun iets opgevangen hebben of weten waarom deze moeder zo tegen jou en je dochter doet.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je te horen dat deze mevrouw meent dat ze een ei meer heeft en dat het echt niet aan jou ligt.
Ja, dat vind ik echt.
Rare moeder, ik zou dat ook niet leuk vinden.

Ik heb het nog niet meegemaakt, helaas zou ik bijna zeggen want mijn zoontje is zo verlegen op het kinderdagverblijf dat hij nog geen echte vriendjes heeft (hij is 2,5). Ik kan je dus geen advies geven, maar ik denk dat dat wel vaker zal voorkomen.

Ouders willen niet dat hun kinderen met bepaalde kinderen omgaan op school/creche, omdat ze niet uit hetzelfde milieu komen of iets dergelijks en zullen dat ontmoedigen.

Ik denk dat je er maar het beste boven dat soort asociaal gedrag moet gaan staan en haar moet negeren. Wat je in feite al doet dus. En je dochtertje zal er heus geen trauma van oplopen dat ze geen kusje krijgt van zo'n mens.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Nou, als ik je verhaal zo lees, ligt het niet aan jou in ieder geval. Ik zou het maar zo laten, je hebt je best gedaan. Je dochter heeft het leuk met haar kinderen en daar gaat het om. Gelukkig is die moeder er overdag niet bij.

Ik heb ook weleens soortgelijke ervaringen met ouders van klasgenootjes, zeker in de tijd dat ik ze nog zelf naar school bracht. Ik zeg een keer of 5 gedag, en als ik dan nog geen reactie terug heb gekregen, is het gewoon klaar. Blijf niet bezig, hoewel je soms natuurlijk ook weleens aan jezelf gaat twijfelen als je ziet dat zo iemand andere moeders/vaders wel vriendelijk groet/praatje mee maakt. Maar ach, ik vraag me dan ook weleens af of ik nou echt zo graag met haar in contact wil komen en meestal is het antwoord dan van niet. Er zijn genoeg andere leuke moeders of vaders waar je mee in contact komt!
[quote]Banba schreef op 19 december 2008 @ 14:15:

Wat een raar verhaal!

Heb je zelf een vermoeden waarom ze zo afstandelijk doet?

Zou je haar er niet eens vriendelijk op aan durven spreken?[/quote

Ik wil het er ook niet zo dik bovenop leggen dat ik dat gevoel heb.

We komen elkaar wel heel vaak tegen. Mijn dochtertje is vaak samen met alleen nog maar de zusjes de laatsten die nog aanwezig zijn op de creche s`avonds.

Ik zou niet eens weten hoe ik het nog anders zou moeten aanpakken
ik ben het eens met het gedeelte van negeren enz. dat is stom. Maar dat ze je kind niet kust, vind ik eigenlijk heel normaal. En ik zou het heel gek vinden als een andere moeder mijn kind zomaar zou kussen. Ik hoop dat andere moeders dat niet zomaar doen bij onze kinderen.
Je hoeft het volgens mij ook helemaal niet anders aan te pakken, als zij zich te goed voelt om jou te groeten, zegt dat toch alles over haar en niet over jou?
Aan de andere kant vind ik die moeder die moeite niet meer waard, het zou echt alleen voor mijn dochtertje zijn.

Nu beseft ze het nog niet gelukkig, maar stel dat zoiets terugkomt op de kleuter-/basisschool dan lijkt het me gewoon moeilijker om aan je kind uit te leggen waarom een ouder zich zo gedraagt, zonder een kindje te moeten kwetsen door je uitleg.
quote:sannie2 schreef op 19 december 2008 @ 14:28:

ik ben het eens met het gedeelte van negeren enz. dat is stom. Maar dat ze je kind niet kust, vind ik eigenlijk heel normaal. En ik zou het heel gek vinden als een andere moeder mijn kind zomaar zou kussen. Ik hoop dat andere moeders dat niet zomaar doen bij onze kinderen.Ze hoeft van mij echt geen kusje te geven, kan me goed voorstellen dat iemand dat niet wil, maar een klein glimlachje in de plaats daarvan of een klein aaitje over de bol voor zo een kleintje is toch niet veel gevraagd als deze pal voor je neus komt staan voor een kusje? Omdraaien en doorlopen vond ik gewoon te ver gaan.
uitleg: "sommige mensen zijn gewoon stom"
Ja, dat vind ik echt.

ik ben het eens met het gedeelte van negeren enz. dat is stom. Maar dat ze je kind niet kust, vind ik eigenlijk heel normaal. En ik zou het heel gek vinden als een andere moeder mijn kind zomaar zou kussen. Ik hoop dat andere moeders dat niet zomaar doen bij onze kinderen.het is niet zomaar. Het kind vraagt er om. Die moeder zou haar toch n kusje op haar wang kunnen laten geven of zo, of anders n vriendelijk woordje en n aai over de bol.

ik ben het eens met het gedeelte van negeren enz. dat is stom. Maar dat ze je kind niet kust, vind ik eigenlijk heel normaal. En ik zou het heel gek vinden als een andere moeder mijn kind zomaar zou kussen. Ik hoop dat andere moeders dat niet zomaar doen bij onze kinderen.

Mee eens maar dat kan je toch heel anders oplossen; geef het kind een aai over de bol of zoiets. Ik vind het ook wleens sneu als mijn kinderen op straat of in de winkel heel enthousiast gedag zeggen tegen iemand en diegene ziet het wel maar reageert niet.

Ik zou ook eens aan de leidster vragen of je weet dat er iets is voorgevallen waar jij geen weet van hebt. Misschien vind ze het wel niet leuk dat jij haar kinderen kust. Zou ik ergens wel kunnen begrijpen, vind het wel intiem eigenlijk, ook bij kinderen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Tja, op zich heb ik dat soort dingen nooit als een probleem ervaren. Er zijn nu eenmaal hartelijke, warme mensen op de wereld en ook afstandelijke mensen. Je kind moet toch met iedereen leren omgaan (al is het alleen maar dat ze zich niet alles persoonlijk aantrekken). Mijn kinderen leer ik dat ook; niet iedereen is aardig en geduldig, je komt ook mensen tegen die dat niet zijn en daar moet je je niet door uit het veld laten slaan. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken, je kind leert dat soort dingen vanzelf en jij bent er om dat in goede banen te leiden. Je kunt nu eenmaal niet alle vervelende dingen weghouden van je kind!
quote:louise1 schreef op 19 december 2008 @ 14:32:

[...]

Mee eens maar dat kan je toch heel anders oplossen; geef het kind een aai over de bol of zoiets. Ik vind het ook wleens sneu als mijn kinderen op straat of in de winkel heel enthousiast gedag zeggen tegen iemand en diegene ziet het wel maar reageert niet.

Ik zou ook eens aan de leidster vragen of je weet dat er iets is voorgevallen waar jij geen weet van hebt. Misschien vind ze het wel niet leuk dat jij haar kinderen kust. Zou ik ergens wel kunnen begrijpen, vind het wel intiem eigenlijk, ook bij kinderen.daar ben ikhet ook weer mee eens...
Elkaar niet eens groeten vind ik ook wel raar, maar wat betreft dat kussen, dat zou voor mij ook niet hoeven. Maar je dochter speelt lekker met die meiden op de creche, daar is moeder niet bij dus lekker laten nuffen zou ik zeggen.

In het eerste jaar van de kleuterschool heb ik een vriendschap van Kitty bewust subtiel ontmoedigd. Ze zat net op school en dit meisje dook meteen bovenop haar. Ik zag het gewoon niet zitten dat Kitty daar thuis zou spelen en ik ben er niet bij. Ik zag het ook niet voor me om daar dan maar op de thee te gaan. Vage moeder en een enge vader, nee dank u. Gelukkig kreeg ze later andere vriendinnetjes. Ik heb de ouders wel altijd gewoon gegroet en ook wel eens een praatje gemaakt op het schoolplein.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:fatimaaa schreef op 19 december 2008 @ 14:09:

Twee hele schattige meiden en en als ik mijn dochtertje op kom halen dan til ik ze af en toe ook op, aai over hun bolletje, geef een kusje als ze erom vragen etc etc.

Misschien is het wel zo dat de meiden thuis vertellen dat je ze je zo leuk vinden, omdat je ze lief vindt, weleens optilt, een kusje geeft etc.etc. snap ik die moeder wel dat ze niet zo heel enthousiast tegen je doet. Ik zou het ook niet waarderen als een 'vreemde' vrouw mijn kind optilt en kust, en die omgang met het kind van die vrouw niet stimuleren.

Of misschien hebben de leidsters uit enthousiasme wel eens laten weten, hoe lief je tegen haar meiden doet, en dat zij daar haar vraagtekens bij heeft.

Kan natuurlijk heel anders overkomen op die moeder dan dat jij bedoelt.
Naast je neer leggen. Je kan er toch niets mee en op de dagen dat je kind op de creche zit, speelt ze leuk met de tweeling en daar gaat het om toch?

Misschien komen ze wel bij elkaar op de basisschool, misschien niet. Dan krijgt ze daar weer andere vriendjes en vriendinnetjes. Wat nu heel hecht is kan straks zo over zijn. Mijn dochtertje had 2 heel goede vriendjes op het kinderdagverblijf, maar een paar maanden nadat ze daar weg was en één van die vriendjes weer tegenkwam, wist ze even niet meer wie dat was

Maak er een niet te groot punt van voor jezelf, leuk is anders, maar je kan er toch niets mee.
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar ik zie net dat je nickname Fatimaaa is. Ben je van Turkse afkomst?

Zou het kunnen dat die moeder daarom zo vreemd tegen jou en je dochter doet?

In dat geval zou ik er zeker geen energie meer insteken!
The time is now
sorry, had het scherm al even openstaan, zag niet dat er al reacties in dezelfde strekking waren.
Nu gaat de kwestie mij niet eens zozeer over die kuspogingen van mijn dochter. Ik kan me eroverheen zetten. Het gaat meer over hoe pak je dat later aan als ze naar school gaan en als ze merken dat bijvoorbeeld bepaalde ouders niet zo graag hebben dat hun kind met hen speelt.

Laat ik een voorbeeld geven; ik was vroeger het enigste Marokkaanse meisje in heel de basisschool. Ik had veel vaste vriendinnen op school, maar werd nooit op de verjaardagsfeestjes uitgenodigd. Een vriendinnetje heeft toe tegen mij gezegd: `Mijn vader wil niet dat ik speel met Turken`

Een ander heeft tegen mij gezegd: ´Van mijn ouders mag ik niet bij jou aan de deur komen want jullie zijn geen Nederlanders`.

Dat zijn dingen die mij op de basisschool erg hebben gekwetst. Later heb ik me er gewoon bovenop gezet, want op de middelbare school werd ik gewoon leuk gevonden om hoe is was en dan kunnen kinderen/jongeren veel eigen keuzes maken.

Ik vind het alleen moeilijk om mijn dochtertje een bepaalde uitleg te geven over bepaald gedrag van sommige ouders. Niet zozeer ivm afkomst maar bijvoorbeeld om ivm sociale klasse oid, scholingsgraad, uiterlijk etc (volg je nog?)
quote:suus74 schreef op 19 december 2008 @ 14:34:

Tja, op zich heb ik dat soort dingen nooit als een probleem ervaren. Er zijn nu eenmaal hartelijke, warme mensen op de wereld en ook afstandelijke mensen. Je kind moet toch met iedereen leren omgaan (al is het alleen maar dat ze zich niet alles persoonlijk aantrekken). Mijn kinderen leer ik dat ook; niet iedereen is aardig en geduldig, je komt ook mensen tegen die dat niet zijn en daar moet je je niet door uit het veld laten slaan. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken, je kind leert dat soort dingen vanzelf en jij bent er om dat in goede banen te leiden. Je kunt nu eenmaal niet alle vervelende dingen weghouden van je kind!Dat vind ik een mooie uitleg!
quote:Mette Mare schreef op 19 december 2008 @ 14:40:

[...]

Ik zou het ook niet waarderen als een 'vreemde' vrouw mijn kind optilt en kust, en die omgang met het kind van die vrouw niet stimuleren.

Waarom niet?
Hmmm, denk dat ik het al weet. Ik ben bang dat je Marokaanse afkomst er mee te maken heeft.

Suus74: ik zeg ook altijd tegen mijn kinderen dat die mevrouw hun vast niet gehoord heeft, te druk is of misschien wel niet zo'n goede zin heeft die dag om gedag terug te zeggen.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven