Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
18-10-2019 14:13
Die vakken lijken mij toch net een tikje belangrijker dan gym... Sommige vakken heb je ook nodig voor je vervolgopleiding. Vwo (bijvoorbeeld) staat niet voor niets voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Ik ziet niet in hoe gym op dat wetenschappelijke onderwijs voorbereidt. Als het ook nog eens gegeven wordt op een manier die niet aansluit bij leerlingen, is het pure bezigheidstherapie.
De pro-gymmers vinden het hartstikke nuttig voor de rest van je leven.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik denk dat het een maatschappelijk probleem is, dat we vooral ons richten op onze cognitieve ontwikkeling en bewegen wegzetten als iets wat leuk moet zijn. Onderhoud aan je lijf en je realiseren hoe belangrijk ons lijf is om goed te kunnen functioneren vergeten we vaak. Zie hier een enorme plaag van obesitas, burn-outs etc.
Ik ben het eens dat een LO les zo uitnodigend/veilig en uitdagend moet zijn om levenslang met plezier te bewegen.
Solomio schreef:
18-10-2019 14:18
Ik heb vooral geleerd om net niet aan de verplichte kledingeisen te voldoen en ook elke keer weer wat nieuws te verzinnen. Ik heb geleerd anderen te zieken met contactsporten. Ik heb geleerd de kantjes eraf te lopen. Ik heb geleerd te doen alsof ik wat deed.
En dat terwijl ik 12 uur zeer intensief en fanatiek sportte per week.
Solomio schreef:
18-10-2019 14:11
Ten eerste wordt wiskunde meer op niveau aangeboden, dus daar kun je iig nog iets in sturen.
Ten tweede: juist omdat kinderen sowieso al vakken tegen hun zin moeten doen is het een beetje onzin om bij gym aan te voeren dat het goed is dat ze ook leren om dingen te doen tegen hun zin.
Het gaat dan natuurlijk om het doel.

Het doel van wiskunde is dat je bepaalde dingen kunt.
Het doel van gym lijkt me vooral dat je plezier krijgt is bewegen en leert hoe je dat kunt doen op een goede manier die bij je past.
Ik vond wiskunde altijd wel tof en leuk, heb ik wiskunde nu verkeerd gedaan? :P

Even zonder dollen, sorry. Het hoeft toch helemaal niet een "of, of"-situatie te zijn? Ik gok dat ik zo'n 80% van alles wat ik geleerd heb met wiskunde niet meer gebruik of zelfs kan. Mijn conditie heb ik minimaal aan gym te danken, maar als je stelt dat het enkel leuk moet zijn, tja... Wat valt er dan te zeggen? Je zou ook kunnen stellen dat men zijn/haar eigen lichaam goed moet onderhouden als het aankomt op conditie d.m.v. spelenderwijs verschillende soorten sporten/spelletjes uit te voeren. Je leert de regels van verschillende spelletjes terwijl je fysiek bezig bent.

Maar laten we dat vooral weghalen 'want mensen vinden het niet leuk'... Ik verschil daar in echt in mening. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor mensen die een fysieke beperking of fysieke pijn hebben bij bewegen, maar het meerendeel wil gewoon niets investeren om een betere conditie te krijgen. Evenals er mensen zijn die wiskunde makkelijk willen vinden terwijl ze het niet leren, voor beide dingen moet je moeite doen, de één is fysiek, de andere is mentaal (studeren). Maar als ik eerlijk ben? Persoonlijk? Ik heb op lange termijn meer gehad aan sport dan aan sinus, tangens en cosinus of de stelling van pythagoras. Misschien verschilt dat per persoon... Trouwens, bij sport gaat het toch ook om dingen kunnen? Zoals 2 km rennen? :huh:

Tevens: ik ben programmeur die veel sport, dus wellicht een uitzondering. Wiskunde is ook essentieel met regelmaat.
anoniem_64c7f31e9a26f wijzigde dit bericht op 18-10-2019 14:23
4.93% gewijzigd
takeesja schreef:
18-10-2019 14:19
Ik denk dat het een maatschappelijk probleem is, dat we vooral ons richten op onze cognitieve ontwikkeling en bewegen wegzetten als iets wat leuk moet zijn. Onderhoud aan je lijf en je realiseren hoe belangrijk ons lijf is om goed te kunnen functioneren vergeten we vaak. Zie hier een enorme plaag van obesitas, burn-outs etc.
Ik ben het eens dat een LO les zo uitnodigend/veilig en uitdagend moet zijn om levenslang met plezier te bewegen.
Eigenlijk spreek je jezelf tegen.
Eerst schrijf je dat we bewegen wegzetten als iets dat leuk moet zijn, met als gevolg allerlei ellende.
En vervolgens zeg je dat LO erop gericht moet zijn om plezier te beleven aan bewegen.

Dus wat is het nou? Mag het leuk zijn? Of moet het gewoon, ook zonder dat het leuk is?
Solomio schreef:

De antigymmers ook. Ik wist voor de rest van mijn leven dat ik niets meer met sport te maken wilde hebben.
Solomio schreef:
18-10-2019 14:16
Maar dan moet je daar dus geen prestatiecijfer aan ophangen.
Tja, hoe ga je dan bijhouden of leerlingen vorderingen maken? School en gym draaien niet om de beste zijn van een groep, maar om het steeds verbeteren van je eigen prestaties. Tegenwoordig zijn er normen vastgelegd waardoor leerlingen beter te monitoren zijn dan in mijn tijd, toen veel cijfers nog een interpretatie waren van de leerkracht. Hardop lezen kent nu AVI bijvoorbeeld en is niet langer een gevoel van de juf over je tempo, intonatie en fouten. Zo zijn er nu dus ook normen voor gym waarmee de docent in het volgende jaar ook rekent.
Andersom schreef:
18-10-2019 14:23
School en gym draaien niet om de beste zijn van een groep, maar om het steeds verbeteren van je eigen prestaties.

Dat doen scholen graag zo voorkomen, maar dat is absoluut niet waar het op school om draait.
oh ik vond dat zo leuk shuttle run en coopertest, maar waarschijnlijk omdat ik gewoon goed kon rennen (toen dus he, niemand heeft het over nu).

Ik vind dat solomio wel een aardig punt maakt. We geven ook rare gymlessen, dat je wil dat kinderen conditie opbouwen vind ik een goed idee, maar dan moet er wel een soort van plan zijn en dat lijkt er vaak niet te zijn. Ik denk zeker bij gym dat het cijfer relatief zou moeten zijn, dus in termen van persoonlijke vooruitgang, fair play etc. bij de cognitieve vakken is dat anders, want daar zit je met een diploma met eindtermen, bij gym is dat niet.
Thlubbe schreef:
18-10-2019 14:21
Ik vond wiskunde altijd wel tof en leuk, heb ik wiskunde nu verkeerd gedaan? :P

Even zonder dollen, sorry. Het hoeft toch helemaal niet een "of, of"-situatie te zijn? Ik gok dat ik zo'n 80% van alles wat ik geleerd heb met wiskunde niet meer gebruik of zelfs kan. Mijn conditie heb ik minimaal aan gym te danken, maar als je stelt dat het enkel leuk moet zijn, tja... Wat valt er dan te zeggen? Je zou ook kunnen stellen dat men zijn/haar eigen lichaam goed moet onderhouden als het aankomt op conditie d.m.v. spelenderwijs verschillende soorten sporten/spelletjes uit te voeren. Je leert de regels van verschillende spelletjes terwijl je fysiek bezig bent.

Maar laten we dat vooral weghalen 'want mensen vinden het niet leuk'... Ik verschil daar in echt in mening. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor mensen die een fysieke beperking of fysieke pijn hebben bij bewegen, maar het meerendeel wil gewoon niets investeren om een betere conditie te krijgen. Evenals er mensen zijn die wiskunde makkelijk willen vinden terwijl ze het niet leren, voor beide dingen moet je moeite doen, de één is fysiek, de andere is mentaal (studeren). Maar als ik eerlijk ben? Persoonlijk? Ik heb op lange termijn meer gehad aan sport dan aan sinus, tangens en cosinus of de stelling van pythagoras. Misschien verschilt dat per persoon... Trouwens, bij sport gaat het toch ook om dingen kunnen? Zoals 2 km rennen? :huh:

Tevens: ik ben programmeur die veel sport, dus wellicht een uitzondering. Wiskunde is ook essentieel met regelmaat.
Ik vind bewegen echt iets heel anders dan cognitieve ontwikkeling.
Met regelmatig een half uurtje wandelen kun je je lichamelijke conditie prima op peil houden.

Wil je verder komen in het leven heb je nu eenmaal meer aan wiskunde.

Sommige dingen doe je vanwege het nut, andere dingen omdat het leuk is.
En het is fijn als dat samenvalt, maar vaak gebeurt dat niet.

Het filmpje wat Su linkte vind ik veelzeggend: het totale onbegrip bij mensen die van sport houden, dat er ook mensen zijn die het niet leuk vinden.

Daarom mijn vergelijking: ik vind leren leuk, leuker dan wat dan ook. Het heeft even geduurd voordat il doorhad dat dat niet voor iedereen geldt.

Kinderen die echt niet van leren houden stuur je niet naar een vwo.

Met gym lijkt dat ineens anders te zijn.
Pandax schreef:
18-10-2019 14:22
De antigymmers ook. Ik wist voor de rest van mijn leven dat ik niets meer met sport te maken wilde hebben.
Hier idem.
Solomio schreef:

Nee hoor, als meerderjarige is het vooral je eigen verantwoordelijkheid om je lichaam in een goed genoeg conditie te houden. Als minder jarige is dat de verantwoordelijkheid van de volwassenen die verantwoordelijk zijn voor jou. In Nederland hebben we die verantwoordelijkheid bij school neer gelegd, waar het bewegingsonderwijs over het algemeen met veel passie wordt gegeven en er steeds meer aandacht komt voor kinderen bij wie het allemaal wat minder makkelijk gaat.
Solomio schreef:
18-10-2019 14:29
Hier idem.
En hier ook.
@Solomio, ik denk dat het en en moet zijn en niet of/of. Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Net als Wiskunde, daarmee kom je ook niet weg met alleen maar leuk, daar moet je soms ook doorzetten en door een zure appel heen om succes te ervaren bij het oplossen van een som. I
Die Cooper en shuttle run testen waren trouwens wel oké. Daar hoefde je tenminste niets voor te kunnen.

Het grootste nadeel aan softbal (tot in den treure moeten spelen) is dat je een bal moet kunnen raken.
Andersom schreef:
18-10-2019 14:30
Nee hoor, als meerderjarige is het vooral je eigen verantwoordelijkheid om je lichaam in een goed genoeg conditie te houden. Als minder jarige is dat de verantwoordelijkheid van de volwassenen die verantwoordelijk zijn voor jou. In Nederland hebben we die verantwoordelijkheid bij school neer gelegd, waar het bewegingsonderwijs over het algemeen met veel passie wordt gegeven en er steeds meer aandacht komt voor kinderen bij wie het allemaal wat minder makkelijk gaat.
Droom lekker verder.
Phineas schreef:
18-10-2019 14:33
Die Cooper en shuttle run testen waren trouwens wel oké. Daar hoefde je tenminste niets voor te kunnen.

Het grootste nadeel aan softbal (tot in den treure moeten spelen) is dat je een bal moet kunnen raken.
en die moest dan vervolgens ook nog de goede kant uit gaan nadat je hem geraakt had.....
florence13 schreef:
en die moest dan vervolgens ook nog de goede kant uit gaan nadat je hem geraakt had.....
Moest je het zelf eens op behoorlijk niveau spelen en dan met al die kneuzen en aangepaste spelregels :rofl:
takeesja schreef:
18-10-2019 14:32
@Solomio, ik denk dat het en en moet zijn en niet of/of. Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Net als Wiskunde, daarmee kom je ook niet weg met alleen maar leuk, daar moet je soms ook doorzetten en door een zure appel heen om succes te ervaren bij het oplossen van een som. I
Maar niet iedereen is in staat om uiteindelijk vwo te doen, ondanks veel doorzetten.
Bij gym is dus ook lang niet iedereen in staat om 2 km af te leggen bij een Coopertest.
Suðri schreef:
18-10-2019 14:35
Moest je het zelf eens op behoorlijk niveau spelen en dan met al die kneuzen en aangepaste spelregels :rofl:
oh ja, ik had zo'n jongen in de klas, die tenniste op redelijk hoog niveau, en wij maar met z'n allen leren badmintonnen, al die shuttles door de hele gymzaal, die rackets vlogen je om de oren. Het net werd eerst verlaagd, toen helemaal weggehaald, vervolgens mocht iedereen korter bij elkaar staan. Regels werden ook maar afgeschaft en die arme jongen stond daar maar.....
florence13 schreef:
18-10-2019 14:37
oh ja, ik had zo'n jongen in de klas, die tenniste op redelijk hoog niveau, en wij maar met z'n allen leren badmintonnen, al die shuttles door de hele gymzaal, die rackets vlogen je om de oren. Het net werd eerst verlaagd, toen helemaal weggehaald, vervolgens mocht iedereen korter bij elkaar staan. Regels werden ook maar afgeschaft en die arme jongen stond daar maar.....
Ik deed gewoon niet mee. Wist precies vanuit welke hoek je in het outfield slecht zichtbaar was en daar lag ik als standaard 10de man :proud:
Bullshit allemaal.
@Solomio, wat een stelligheid weer. Waar haal je al die wijsheid vandaag als sporthaatster? Niet iedereen is in staat om 2km af te leggen voor de Coopertest, dat hoeft ook niet. Hardlopen is geen rocketscience, maar het geeft wel een indicatie hoe het gesteld is met de conditie. Maar blijf je maar goed afzetten tegen het principe dat bewegen/sporten niet belangrijk is. Als je dan te zwaar wordt ga je gewoon naar de dokter en laat je er een maagaandeel inzetten.
Solomio schreef:
Droom lekker verder.

Jemig zeg, wanneer zag jij voor het laatst een gymzaal van binnen en een gymdocent van dichtbij?

Ik zie waar wij op ons kleine schooltje mee bezig zijn. Ik zie wat mijn kind aan het leren is, wat hij daarvan al in praktijk brengt op de sportclub. Jij doet nou net of jouw ervaring als kind en de ervaringen van jouw kinderen model staan voor alle huidige gymlessen in Nederland.

Best lastig discussiëren als je ervaringen zo gedateerd zijn.
Coopertest heb ik éénmaal moeten doen tijdens zes jaar middelbare.
We hebben veel teamsport gedaan, dat vond iedereen wel leuk, we konden meestal kiezen tussen voetbal, hockey en volleybal.
Ik heb er geen verlangen naar sporten aan overgehouden. We kregen wel altijd voldoendes op het rapport.
Suðri schreef:
18-10-2019 14:39
Ik deed gewoon niet mee. Wist precies vanuit welke hoek je in het outfield slecht zichtbaar was en daar lag ik als standaard 10de man :proud:
Bullshit allemaal.
ik vond gym dus ook nog echt leuk, ik zat niet op een sport dus ik klooide eigenlijk maar wat aan maar ik had wel conditie en aardige oog-hand coordinatie (lees: ik kan een bal gooien). Maar we dreven die arme gymleraar echt tot wanhoop. Helf van de meiden wilde niet gymmen en was dus ongesteld, andere helft kon er niks van, helft van de jongens waren nog erger dan de meisjes en de andere helft was wel sportief maar wilde alleen voetbal of hockey. En die arme man bleef zijn ambitie maar omlaag bijstellen. Op het einde kreeg je gewoon een 7 als je die shuttle daadwerkelijk geraakt had zonder iemand levensbedreigend te verwonden met je rondzwiepende racket.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven