Coopertest op school
vrijdag 18 oktober 2019 om 10:33
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:06
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:07
Ik ben de uitzondering als ik het zo lees, ik was altijd gek op de piepjestest en de coopertest.
Haalde meestal trap 12 ofzo, geen idee meer wat ik bij de coopertest haalde. Ik verbaasde me wel altijd over mensen die bij trap 3 afhaakte en HELEMAAL buiten adem waren (verder geen fysieke klachten die personen), ik begrijp dat echt nul komma nul. Een slechte knie of door fysieke klachten is natuurlijk een ander verhaal.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:10
Solomio schreef: ↑18-10-2019 12:37Precies.
Ik krijg altijd een beetje het idee dat mensen die vinden dat kinderen ook moeten leren dat niet alles leuk is een zwaar leven hebben.
Daarbij: kinderen moeten zóveel, er is altijd wel iets bij wat ze niet leuk vinden. Proberen zo veel mogelijk dingen wel leuk te maken lijkt mij juist goed voor kinderen.
Leer ze dat het prima is om ergens plezier in te hebben.
Prachtig streven, maar nooit 100% succesvol te maken. Laatste gymles voor de vakantie liet onze gymleraar de kinderen per briefje voorstellen doen voor de les. Acht kinderen kozen voetbal, twee kinderen samen iets anders, en dan waren er nog tien individuele voorstellen. Bedoeling was dat de kinderen dan opnieuw op de top drie mochten stemmen. Dat werd de top twee, en daarom uiteindelijk beide dingen gedaan na elkaar. Niet iedereen werd gelukkig van die keus. Maar helaas zijn tien sporten in 45 minuten ook niet te doen met één leerkracht.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:11
nochtans makkelijk te verklaren velen denken dat coopertest om ter snelst is terwijl dat het gaat om ter meest.Thlubbe schreef: ↑18-10-2019 13:07Ik ben de uitzondering als ik het zo lees, ik was altijd gek op de piepjestest en de coopertest.Haalde meestal trap 12 ofzo, geen idee meer wat ik bij de coopertest haalde. Ik verbaasde me wel altijd over mensen die bij trap 3 afhaakte en HELEMAAL buiten adem waren (verder geen fysieke klachten die personen), ik begrijp dat echt nul komma nul. Een slechte knie of door fysieke klachten is natuurlijk een ander verhaal.
dus wat doen ze , van in begin in alle snelheid beginnen lopen zodat ze in een paar seconden buiten adem zijn.
en dat was mijn fout ook, maar sport was sowieso mijn ding niet alhoewel velen beweren dat ik sportkuiten heb
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:14
Wat een open deur zeg.Andersom schreef: ↑18-10-2019 13:10Prachtig streven, maar nooit 100% succesvol te maken. Laatste gymles voor de vakantie liet onze gymleraar de kinderen per briefje voorstellen doen voor de les. Acht kinderen kozen voetbal, twee kinderen samen iets anders, en dan waren er nog tien individuele voorstellen. Bedoeling was dat de kinderen dan opnieuw op de top drie mochten stemmen. Dat werd de top twee, en daarom uiteindelijk beide dingen gedaan na elkaar. Niet iedereen werd gelukkig van die keus. Maar helaas zijn tien sporten in 45 minuten ook niet te doen met één leerkracht.
Valt me op dat jij altijd prima kunt uitleggen hoe het nu in zijn werk gaat, maar niet lijkt te kunnen bedenken dat het mss radicaal anders zou kunnen?
Bij bijv wiskunde lijkt het me van belang dat je de geleerde principes kunt toepassen, bij sport lijkt me vooral van belang dat je er plezier in hebt, zodat je het de rest van je leven hopelijk blijft doen.
Daar kun je prima op inspelen, maar dan moet je wel bereid zijn het anders te gaan organiseren.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:15
Ik vond het juist ook erg leuk altijd inderdaad. Eindelijk een objectieve manier om de sportprestatie te meten ipv de eeuwige 7 bij basketball en volleybal. Ik ging altijd net zo lang door tot ik een 10 had en als ik bij bijv de duurloop dan onverhoopt een 9 had, herkanste ik hem. Eerlijk gezegd verbaast het me ook als je als kind geen 2 km kan rennen.
Maar, wat al eerder gezegd is: bij alle schoolvakken wordt eerst uitgelegd wat de bedoeling is, voordat je een toets moet doen.Tinkerbell1988 schreef: ↑18-10-2019 13:11nochtans makkelijk te verklaren velen denken dat coopertest om ter snelst is terwijl dat het gaat om ter meest.
dus wat doen ze , van in begin in alle snelheid beginnen lopen zodat ze in een paar seconden buiten adem zijn.
en dat was mijn fout ook, maar sport was sowieso mijn ding niet alhoewel velen beweren dat ik sportkuiten hebproest hoe dan?
Bij de Coopertest lijkt dat niet aan de orde, dat is gewoon een soort 'conditie'test die niets met aangeleerde vaardigheid te maken heeft.
Ik slofte een of twee rondjes bij de Coopertest en de piepjestest. Vond dat zo’n stom gedoe. Naast dat rennen was het altijd zaalvoetbal en basketbal. Nou, als je met moeite de 1.50 (destijds) aantikt vergaat je de zin in gym wel. Het was ook nog een LOOT school.
Zie mijn vader nog op dat oudergesprek. ‘Hoezo Lemoos is fysiek zeer zwak? Ze zit in de nationale selectie!’ Daarna was pa teleurgesteld dat ik het niet eens probeerde. Maar ja, na vier jaar van dat soort gymlessen ben je wel klaar met blij rondrennen en doen alsof je je best doet maar toch nooit die bal krijgt.
Wat dat betreft is het voor mijn leerlingen een stuk leuker. Veel meer sporten: zwemmen, paardrijden, schermen, speerwerpen, klimmen, enz. Voor iedereen zit er wel iets tussen waarmee ze hun cijfer kunnen opkrikken. Vind dat ook veel eerlijker. Er zijn leerlingen die gewoon vallen over een bal of nog geen rondje recht kunnen rennen. Maar die klimmen wel als een aapje langs een touw of vouwen zichzelf in de meest bizarre posities tijdens poweryoga.
Zie mijn vader nog op dat oudergesprek. ‘Hoezo Lemoos is fysiek zeer zwak? Ze zit in de nationale selectie!’ Daarna was pa teleurgesteld dat ik het niet eens probeerde. Maar ja, na vier jaar van dat soort gymlessen ben je wel klaar met blij rondrennen en doen alsof je je best doet maar toch nooit die bal krijgt.
Wat dat betreft is het voor mijn leerlingen een stuk leuker. Veel meer sporten: zwemmen, paardrijden, schermen, speerwerpen, klimmen, enz. Voor iedereen zit er wel iets tussen waarmee ze hun cijfer kunnen opkrikken. Vind dat ook veel eerlijker. Er zijn leerlingen die gewoon vallen over een bal of nog geen rondje recht kunnen rennen. Maar die klimmen wel als een aapje langs een touw of vouwen zichzelf in de meest bizarre posities tijdens poweryoga.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:16
Jeugdtrauma’s herleefd door dit topic.. de coopertest en gym in general zijn horror. Ik kwam meestal maar tot trap 3 en dan kapte ik er mee. Heb het een aantal keren geprobeerd maar op een gegeven moment heb ik zelf maar aangeboden om een vervangende opdracht te maken. Balsporten vond ik dan weer wel leuk, maar alles wat met rennen te maken heeft verafschuw ik nog steeds. Ik werd ook altijd als laatste gekozen. Ook niet echt bevorderend voor het zelfvertrouwen (wat ik als onzekere puber toch al niet had). Ik vind wel dat docenten de gymlessen beter kunnen aanpakken en de leerlingen die er iets minder goed in zijn meer moeten begeleiden. Gym hoort leuk te zijn, maar volgens mij hebben aardig wat mensen een aversie tegen sport gekregen door de gymlessen op school.. zonde!
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:16
Gym had in mijn tijd geen opbouw. Je kreeg niet de kans om het te leren. Je kreeg geen uitleg hoe je bv thuis je conditie kan opbouwen. Kortom in mijn geval leerde ik falen. Lijkt mij nou niet echt iets om op basis hiervan te leren doorzetten. Ik vind gym persoonlijk wel belangrijk, omdat het belangrijk is te bewegen jong of oud. En als het dan een les is, want het heet niet voor niets gymles, leer kinderen dan ook hoe ze moeten sporten, hoe ze een conditie moeten opbouwen, leer ze werken naar een succeservaring toe. Op zijn minst dat iemand erachter komt wat hij/zij wel of geen leuke sport vindt.zecora schreef: ↑18-10-2019 12:15Of je leert je kind dat niet alles in het leven leuk hjoeft te zijn maar dat sommige dingen nu eenmaal 'moeten'. Daar heb je je verdere leven nog veel aan, die les....
Of denk je dat iedere dyslect spelling leuk vindt?
Die heeft ook geen aanleg, maar niema d zegt laat maar zitten...
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken.
Dan heeft je kind een keer een onvoldoende voor gym... nounou... zou school aanklagen.
De vergelijking met dyslexie begrijp ik niet. Overigens als je iemand met dyslexie geen extra ondersteuning biedt dan leer je diegene ook: "jij kan het niet, dus laat maar." Zo leer je toch niet doorzetten of wel dan?
En waarom zou ik school aanklagen? Mijn kind krijgt nog geeneens cijfers voor gym.
Als ik het voor het zeggen had werden er in de gymlessen bv ook onderdelen als hiphop, stijldans, golf, tennis etc etc gegeven. Het liefst meerdere dingen per les, waar je uit mag kiezen. En zonder cijfers, want de prestatie is dat je überhaupt aan beweging doet.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:17
Zoals het mij al jaren verbaast dat heel veel mensen het volstrekt normaal vinden dat ze slecht zijn in wiskunde.Smartieee schreef: ↑18-10-2019 13:15Ik vond het juist ook erg leuk altijd inderdaad. Eindelijk een objectieve manier om de sportprestatie te meten ipv de eeuwige 7 bij basketball en volleybal. Ik ging altijd net zo lang door tot ik een 10 had en als ik bij bijv de duurloop dan onverhoopt een 9 had, herkanste ik hem. Eerlijk gezegd verbaast het me ook als je als kind geen 2 km kan rennen.
Aanleg kan nogal uitmaken.
2 km rennen, dat is echt hartstikke veel. Voor mij. En iedereen die is zoals ik.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:17
Ik ken geen VO met maar 200 lln.Andersom schreef: ↑18-10-2019 12:50Het hoeft niet juist stom te zijn van mij. Het is alleen nooit voor iedereen tegelijk leuk te maken. Het ene kind houdt van dansen, het andere van rennen. Dus zullen de dansers kennis maken met rennen en het niet zo leuk vinden. Dat zullen ze moeten accepteren, tot misschien het hele bewegingsonderwijs op de schop kan en kinderen zouden kunnen kiezen welke gymles ze volgen. Wat op zeer scholen dan weer makkelijker te organiseren is dan op de in Nederland zo geliefde kleine scholen met maar ongeveer 200 leerlingen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:22
Solomio schreef: ↑18-10-2019 13:15Maar, wat al eerder gezegd is: bij alle schoolvakken wordt eerst uitgelegd wat de bedoeling is, voordat je een toets moet doen.
Bij de Coopertest lijkt dat niet aan de orde, dat is gewoon een soort 'conditie'test die niets met aangeleerde vaardigheid te maken heeft.
Mijn kinderen kregen dat dus wel. Misschien de uitzondering op de regel of misschien omdat zij er plezier in hadden en zich niet wilden/hoefden verschuilen achter de 'het-is-nooit-uitgelegd' smoes.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:24
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:27
Tuurlijk wordt het wel uitgelegd. Alleen je leert je er niet op voorbereiden als in een conditie opbouwen. Mijn ouders hadden geen geld om mij op een sport te doen. Ze waren zelf 0 sportief, dus mij werd dit niet geleerd. Zou fijn zijn als er vanuit school een soort basis wordt meegeven wat je kan doen om je voor te bereiden en hoe je dit het beste kan doen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:31
Solomio schreef: ↑18-10-2019 13:14Wat een open deur zeg.
Valt me op dat jij altijd prima kunt uitleggen hoe het nu in zijn werk gaat, maar niet lijkt te kunnen bedenken dat het mss radicaal anders zou kunnen?
Bij bijv wiskunde lijkt het me van belang dat je de geleerde principes kunt toepassen, bij sport lijkt me vooral van belang dat je er plezier in hebt, zodat je het de rest van je leven hopelijk blijft doen.
Daar kun je prima op inspelen, maar dan moet je wel bereid zijn het anders te gaan organiseren.
Dat kan natuurlijk, als je dat van boven af aan gaat pakken. Eén gymleraar in zijn eentje kan niet de hele wereld veranderen. Plannen genoeg in het onderwijs, voor gym en voor zo veel andere vakken. Grootste probleem, geld en mankracht die er niet zijn. Vandaar binnenkort weer acties. Kleiner maar niet vaak wel lastig probleem, mensen in een team die tegen elke verandering zijn.
Op dit moment ben ik onderdeel van een team dat bezig is met het nadenken over radicale veranderingen, (binnen onze school) ik kan die dingen juist heel goed bedenken, helaas zijn geld en uren niet onbeperkt beschikbaar, waardoor ideeën niet uitgevoerd kunnen worden. Sommige ideeën moeten ook nog langs de MR, en halen het dan ook niet. En de ideeën die het wel halen worden zelden door alle leerlingen en alle ouders positief ontvangen.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:32