Coronavirus en school

zondag 8 maart 2020 om 20:45
Nav maatregelen coronavirus is er bij de school nu 1 klas die thuis moet blijven omdat er geen leerkracht is vanwege het coronavirus. Ik denk dat dit vaker gaat gebeuren.
Kind mag nu niet naar school ivm verkouden. Stel dit is pas over 3 weken over dan zit kind 3 weken thuis. Als tussendoor de leerkracht ziek is kan een kind best lang thuiszitten.
Hoe ga ik dit doen mbt oppas/opvang kind? Er zijn geen opa's of oma's die kunnen oppassen. Man en ik moeten het samen regelen. Maar ik zou niet weten hoe. Af en toe een dagje is goed te regelen maar weken thuis zitten niet.
Weet iemand een oplossing? Ik ben hierin een beetje ten einde raad.
Kind mag nu niet naar school ivm verkouden. Stel dit is pas over 3 weken over dan zit kind 3 weken thuis. Als tussendoor de leerkracht ziek is kan een kind best lang thuiszitten.
Hoe ga ik dit doen mbt oppas/opvang kind? Er zijn geen opa's of oma's die kunnen oppassen. Man en ik moeten het samen regelen. Maar ik zou niet weten hoe. Af en toe een dagje is goed te regelen maar weken thuis zitten niet.
Weet iemand een oplossing? Ik ben hierin een beetje ten einde raad.

zondag 8 maart 2020 om 21:51
Mensen uit de klas? En dan om de beurt? Hebben jullie een groepsapp?bitterkoekjespudding schreef: ↑08-03-2020 20:54Ons netwerk is maar klein.
1 oppas is ernstig ziek
1 oppas overspannen
De rest van de mensen werken zelf.
Daarom vind ik het ook zo lastig.

zondag 8 maart 2020 om 21:52
Ik woon een eind bij Brabant vandaan.. maar wij hebben vorige week echt 3x mail van school gehad met de mededeling dat kinderen thuishouden uit angst voor het virus, als ongeoorloofd wordt beschouwd en er onderwijsinspectie en boetes mee gemoeid zullen raken.
Kijk, ik snap dat je als school niet onnodig paniek in de tent wil..maar dit vond ik wel erg overdreven streng en zelfs dreigend.
Als ik ook maar 2 minuten twijfel.. blijft mijn kind toch echt mooi thuis hoor!
Sorry TO, hier heb jij natuurlijk niks aan.
zondag 8 maart 2020 om 21:55
Ik zou het per dag bekijken, dit is in het kader van een onderzoek, het is niet gezegd dat dit drie weken zo gaat duren, toch? En ik neem aan dat je werkgever ook op de hoogte is van deze aanwijzing van het RIVM. Dus nu thuishouden en het nieuws in de gaten houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 8 maart 2020 om 22:00
Nou dit!Pindakaasjes schreef: ↑08-03-2020 21:52Ik woon een eind bij Brabant vandaan.. maar wij hebben vorige week echt 3x mail van school gehad met de mededeling dat kinderen thuishouden uit angst voor het virus, als ongeoorloofd wordt beschouwd en er onderwijsinspectie en boetes mee gemoeid zullen raken.
In de ene provincie gooit men met pek en veren als je met een snotneus naar school gaat, in de andere krijg je de onderwijsinspectie op je dak als je je kind thuis houdt.
Het RIVM weet het ook niet meer... als ze het al ooit geweten hebben.
.

zondag 8 maart 2020 om 22:06
Nou, het is niet zo moeilijk hoor. Met hoesten en koorts blijf je thuis. Een kind met koorts hoort sowieso niet op school.

zondag 8 maart 2020 om 22:07
Hier geen brabo dus ben niet helemaal op de hoogte.
Maar los van de verkoudheid, als een klas naar huis wordt gestuurd, vervalt dan de regel dat als ouders niets kunnen regelen ze in andere klassen worden opgevangen? Zo is dat bij dochter op school wel (weet niet of dit echt een plicht is en ik snap dat het een keer ophoud voor school omdat klassen van 50 kinderen geen doen is).
En qua opvang omdat kind verkouden is zou ik toch voor morgen (en komende week) met werkgever in gesprek gaan naar mogelijkheden.
Ondertussen wel op zoek gaan naar andere oplossingen (oppascentrales, studenten pedagogiek oid).
Ik zou ook een probleem hebben. Oudste dochter heeft bronchitis en hoest vaker wel dan niet.
Maar los van de verkoudheid, als een klas naar huis wordt gestuurd, vervalt dan de regel dat als ouders niets kunnen regelen ze in andere klassen worden opgevangen? Zo is dat bij dochter op school wel (weet niet of dit echt een plicht is en ik snap dat het een keer ophoud voor school omdat klassen van 50 kinderen geen doen is).
En qua opvang omdat kind verkouden is zou ik toch voor morgen (en komende week) met werkgever in gesprek gaan naar mogelijkheden.
Ondertussen wel op zoek gaan naar andere oplossingen (oppascentrales, studenten pedagogiek oid).
Ik zou ook een probleem hebben. Oudste dochter heeft bronchitis en hoest vaker wel dan niet.

zondag 8 maart 2020 om 22:17
Hier ook crisis... Bericht van de school dat snotterende kinderen niet welkom zijn en ook van de opvang. Kinderen zijn niet eens de risico groep! En snotteren is iets anders dan corona.
Bericht van de opvang dat ook daar snotneuzen niet welkom zijn je bent verdorie een snotneuzenopvang!!
En ik heb 2 kinderen die chronisch verkouden zijn dus ik begin nu toch echt wel te stressen hoe ik dit moet gaan regelen!
Het wordt afgeraden om ze naar opa en oma te brengen omdat opa en oma wel risicogroep zijn maar mijn ouders werken ook gewoon dus hoe ik dit moet gaan doen....
Ben echt net op een nieuwe baan begonnen dus ik zit met m'n handen in t haar
Bericht van de opvang dat ook daar snotneuzen niet welkom zijn je bent verdorie een snotneuzenopvang!!
En ik heb 2 kinderen die chronisch verkouden zijn dus ik begin nu toch echt wel te stressen hoe ik dit moet gaan regelen!
Het wordt afgeraden om ze naar opa en oma te brengen omdat opa en oma wel risicogroep zijn maar mijn ouders werken ook gewoon dus hoe ik dit moet gaan doen....
Ben echt net op een nieuwe baan begonnen dus ik zit met m'n handen in t haar

zondag 8 maart 2020 om 22:20
Ja, vind ik ook hoor.
Vorige week bij de huisarts gaf de dokter geen hand vanwege corona.
Maar in het toilet stond enkel een zeeppompje palmolive en hing er een wasbaar keukenhanddoekje.
Kortom: ik vind het zo dubbel allemaal.

zondag 8 maart 2020 om 22:31
Ik heb niet veel contact met andere ouders. Geen idee of ze daarom zouden gaan oppassen. Ik durf daar niet zomaar vanuit te gaan.Het-groepje schreef: ↑08-03-2020 21:51Mensen uit de klas? En dan om de beurt? Hebben jullie een groepsapp?

zondag 8 maart 2020 om 22:32
Zie de noodsituatie als een kans om te verbroederenbitterkoekjespudding schreef: ↑08-03-2020 22:31Ik heb niet veel contact met andere ouders. Geen idee of ze daarom zouden gaan oppassen. Ik durf daar niet zomaar vanuit te gaan.

zondag 8 maart 2020 om 22:33
Heel vervelend voor je, die snotneuzen van je zijn geen risicogroep nee, maar ze kunnen het wel verspreiden. En ze proberen dat in te dammen door... Juist! De snotneuzen thuis te laten blijven (in Brabant)Smam1517 schreef: ↑08-03-2020 22:17Hier ook crisis... Bericht van de school dat snotterende kinderen niet welkom zijn en ook van de opvang. Kinderen zijn niet eens de risico groep! En snotteren is iets anders dan corona.
Ben echt net op een nieuwe baan begonnen dus ik zit met m'n handen in t haar![]()
Sterkte ermee!
zondag 8 maart 2020 om 22:34
Ben je wel.op de hoogte waarom de situatie in Brabant anders is als in de resr van het land? Verdiep je er eens in, het is geen willekeur of pesterij vanuit het RIVM maar bittere noodzaak om.italiaanse situaties te voorkomen. Ja het is echt lastig, hier ook met de kinderen maar het is niet anders.

zondag 8 maart 2020 om 22:36
Iemand opperde het idee om verlofdagen op te nemen. Ook daarmee heb ik een probleem omdat het bedrijf waar ik voor werk een aparte constructie heeft.
Ik heb een contract voor 20 uur. Maar er is geen 20 uur werk voor mij. Ik werk dus minder uren. De uren die ik te weinig werk worden bijgehouden en van mijn verlofsaldo afgehaald. Als ik dus weken verlof op moet nemen hou ik in april al niks meer over denk ik.
Ik heb een contract voor 20 uur. Maar er is geen 20 uur werk voor mij. Ik werk dus minder uren. De uren die ik te weinig werk worden bijgehouden en van mijn verlofsaldo afgehaald. Als ik dus weken verlof op moet nemen hou ik in april al niks meer over denk ik.
zondag 8 maart 2020 om 22:37
En je dagen anders indelen? Dus 1 werkt van 6 tot 12 en de ander van 12 tot 18? Dan blijft de impact beperkt? Wij hebben allebei wel flexibel werk waar dit kan, snap dat dat niet bij iedereen kan, maar zou wel verwachten dat werkgevers zich zo flexibel mogelijk opstellen, want dit kan idd nog wel ff duren en de schadd voor de bedrijven zijn niet te overzien als iedereen thuis zit...
zondag 8 maart 2020 om 22:38
Hier worden de klassen juist bewust niet bij elkaar gezet. Leerkracht ziek (hoesten, snotteren of 38° +) = hele klas naar huisWakeUpje schreef: ↑08-03-2020 22:07Hier geen brabo dus ben niet helemaal op de hoogte.
zondag 8 maart 2020 om 22:39
bitterkoekjespudding schreef: ↑08-03-2020 22:36Iemand opperde het idee om verlofdagen op te nemen. Ook daarmee heb ik een probleem omdat het bedrijf waar ik voor werk een aparte constructie heeft.
Heb je de situatie al besproken met je werkgever en wat zegt hij?

zondag 8 maart 2020 om 22:41
gordijn87 schreef: ↑08-03-2020 22:34Ben je wel.op de hoogte waarom de situatie in Brabant anders is als in de resr van het land? Verdiep je er eens in, het is geen willekeur of pesterij vanuit het RIVM maar bittere noodzaak om.italiaanse situaties te voorkomen. Ja het is echt lastig, hier ook met de kinderen maar het is niet anders.
Wat is de oorzaak? Ik ga ervan uit carnaval. Is nu 2 weken geleden en nu zijn mensen besmet.
zondag 8 maart 2020 om 22:45
Ik denk (hoop) dat de situatie waar nu veel mensen inzitten toch wel anders op gereageerd wordt door werkgevers dan normaal. Als het in dit tempo doorgaat dan zal er de komende weken een hoop veranderen ben ik bang voor. Nood breekt wet! Ik heb er ook zoals iedereen over na lopen denken hoe ik (met man) het moeten gaan oplossen als de kids niet meer naar school mogen/kunnen. Er gaat van alles door mijn hoofd. Als mijn werkgever echt moeilijk zou gaan doen dan zijn er voor mij nu twee opties. Of ik neem ze mee of ik meld me ziek.
Een andere optie is er niet.
Een andere optie is er niet.
roosje1976 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 22:46
2.73% gewijzigd

zondag 8 maart 2020 om 22:45
Dit is maar beperkt mogelijk. 1 kantoorbaan. Dat zou nog kunnen. Maar ander bij mensen aan huis. Vaak kunnen mensen maar beperkte tijden. Ik denk dat het lastig is.snoepzak schreef: ↑08-03-2020 22:37En je dagen anders indelen? Dus 1 werkt van 6 tot 12 en de ander van 12 tot 18? Dan blijft de impact beperkt? Wij hebben allebei wel flexibel werk waar dit kan, snap dat dat niet bij iedereen kan, maar zou wel verwachten dat werkgevers zich zo flexibel mogelijk opstellen, want dit kan idd nog wel ff duren en de schadd voor de bedrijven zijn niet te overzien als iedereen thuis zit...
zondag 8 maart 2020 om 22:49
zondag 8 maart 2020 om 22:51
Nee niet per definitie carnaval maar besmettingen in Brabant die niet te herleiden zijn naar andere besmettingrn.bitterkoekjespudding schreef: ↑08-03-2020 22:41Wat is de oorzaak? Ik ga ervan uit carnaval. Is nu 2 weken geleden en nu zijn mensen besmet.
Hieronder toelichting van RIVM:
ziekenhuispersoneel) te maken?
,,Wij willen uitzoeken of er in Brabant meer aan de hand is qua verspreiding van het coronavirus. Er zijn enkele patiënten van wie niet bekend is waar ze besmet zijn geraakt. Met deze maatregelen, het advies en de steekproef, proberen we de situatie zoals deze nu is in Brabant te bevriezen. Als blijkt uit de testresultaten dat er iets speelt, helpt de steekproef om duidelijk te krijgen wát precies. Als het niet zo is, kan het in ieder geval geen kwaad dat de Brabanders even voorzichtiger zijn geweest. Daardoor heeft het virus zich moeilijker kunnen verspreiden.”
Kortom, het is dus niet zomaar, maar heeft echr wel een belangrijke achtergrond.
zondag 8 maart 2020 om 22:51
Niet als het kan! Of met kind of helemaal niet. Dit is overmacht niemand kan hier wat aan doen.bitterkoekjespudding schreef: ↑08-03-2020 22:49Kind meenemen naar werk is nog een optie als dat kan.