Coronavirus en school

08-03-2020 20:45 109 berichten
Nav maatregelen coronavirus is er bij de school nu 1 klas die thuis moet blijven omdat er geen leerkracht is vanwege het coronavirus. Ik denk dat dit vaker gaat gebeuren.

Kind mag nu niet naar school ivm verkouden. Stel dit is pas over 3 weken over dan zit kind 3 weken thuis. Als tussendoor de leerkracht ziek is kan een kind best lang thuiszitten.

Hoe ga ik dit doen mbt oppas/opvang kind? Er zijn geen opa's of oma's die kunnen oppassen. Man en ik moeten het samen regelen. Maar ik zou niet weten hoe. Af en toe een dagje is goed te regelen maar weken thuis zitten niet.

Weet iemand een oplossing? Ik ben hierin een beetje ten einde raad.
Rooss4.0 schreef:
09-03-2020 07:55
De situatie in Brabant ís niet anders dan in de rest van het land. Een besmettelijk virus van een vervelende ziekte (die nauwelijks dodelijk is en áls ie al dodelijk is [...]) waart rond, in de hele wereld. Het is een utopie te denken dat je kunt voorkomen dat iedereen ziek wordt.

Bij hoesten én koorts thuishouden snap ik. Bij enkel snotterig is het waarlijk onzin!
Het doel is vertragen zodat de zorg niet instort
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2020 00:41
Reden: quote aangepast
4.00% gewijzigd
Rooss4.0 schreef:
09-03-2020 07:55
De situatie in Brabant ís niet anders dan in de rest van het land. Een besmettelijk virus van een vervelende ziekte (die nauwelijks dodelijk is en áls ie al dodelijk is [...]) waart rond, in de hele wereld. Het is een utopie te denken dat je kunt voorkomen dat iedereen ziek wordt.

Bij hoesten én koorts thuishouden snap ik. Bij enkel snotterig is het waarlijk onzin!
Ik ben het met je eens. Zo leg je de maatschappij ook lam. Misschien wel meer als dat snotterige mensen niet thuis blijven.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2020 00:41
Reden: quote aangepast
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
09-03-2020 08:15
Het doel is vertragen zodat de zorg niet instort
Als dat het doel is (op zich nobel) dan zou de druk vanuit de overheid nog veel verder moeten gaan. Dan zouden ze werkgevers moeten verplichten ouders thuis te houden en daar een regeling voor moeten treffen. Het is natuurlijk volslagen onzinnig om kinderen thuis te houden en ouders daarmee in de problemen te brengen terwijl die zgn besmette kindertjes hun ouders besmetten die vervolgens aan het werk gaan.

Je doet het goed of je doet het niet.

Maar voor de ouders is dit zwaar kut natuurlijk, dat snap ik ook.
.
Susan schreef:
09-03-2020 08:12
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rd-brabant

Jij kunt het wel onzin vinden, maar dat verandert niks aan het feit dat mensen in Noord-Brabant deze aanwijzing krijgen.
precies dit, het is dus wel een andere situatie als in de rest van het land. Niet voor niks zijn er volledige scholen gesloten vanwege gebrek aan leerkrachten of worden leerlingen naar huis gestuurd vanwege het RIVM advies. En dat maakt het allemaal erg lastig maar hopelijk draagt het wel bij aan het indammen van het virus en verder begrijpen van het verspreidingsrisico.
https://www.nu.nl/eindhoven/6035987/dri ... virus.html
Rooss4.0 schreef:
09-03-2020 08:33

Maar voor de ouders is dit zwaar kut natuurlijk, dat snap ik ook.

Overdrijven is ook een vak. Wij zijn zelf werkende ouders (4 en 5 dagen) en ik ervaar het als “kan gebeuren, hoort erbij”. En dat hoor ik ook van vrienden. Je dealt met wat er is. Uiteindelijk is het het meest kut voor de werkgever, niet voor mij of mijn man.

De meeste gezinnen hebben twee ouders en kunnen dus met zijn tweeën de situatie oplossen. Ik denk dat het “zwaar kut” vooral in mensen hun hoofd zit omdat ze ofwel zichzelf enorm onmisbaar achten of bang zijn voor een niet-begripvolle leidinggevende. Dat laatste is kut maar dit ligt nu eenmaal buiten je macht, daar moet die leidinggevende dan maar weer mee dealen.
Dubbeljus schreef:
09-03-2020 09:21
Overdrijven is ook een vak. Wij zijn zelf werkende ouders (4 en 5 dagen) en ik ervaar het als “kan gebeuren, hoort erbij”. En dat hoor ik ook van vrienden. Je dealt met wat er is. Uiteindelijk is het het meest kut voor de werkgever, niet voor mij of mijn man.

De meeste gezinnen hebben twee ouders en kunnen dus met zijn tweeën de situatie oplossen. Ik denk dat het “zwaar kut” vooral in mensen hun hoofd zit omdat ze ofwel zichzelf enorm onmisbaar achten of bang zijn voor een niet-begripvolle leidinggevende. Dat laatste is kut maar dit ligt nu eenmaal buiten je macht, daar moet die leidinggevende dan maar weer mee dealen.
Niet helemaal eens. Als mijn kond hoestend thuis komt te zitten, mag ze niet nr school, opvang of oma... dus moet ik thuisblijven, in elk geval helft van de tijd, want man heeft zelfde probleem... na dag 1, kost me dat vakantiedagen en die heb ik de rest van het jaar hard nodig om vakanties en studiedgn ed op te vangen... nu heb ik ook nog een zorgintensief kind, dus thuiswerken is ook een utopie, anders zou dat in ons geval nog een oplossing zijn.
snoepzak schreef:
09-03-2020 21:56
Niet helemaal eens. Als mijn kond hoestend thuis komt te zitten, mag ze niet nr school, opvang of oma... dus moet ik thuisblijven, in elk geval helft van de tijd, want man heeft zelfde probleem... na dag 1, kost me dat vakantiedagen en die heb ik de rest van het jaar hard nodig om vakanties en studiedgn ed op te vangen... nu heb ik ook nog een zorgintensief kind, dus thuiswerken is ook een utopie, anders zou dat in ons geval nog een oplossing zijn.
Ik heb nu zorgverlof
Ik vind het wel buitengewoon opvallend dat basisschool personeel zich en masse heeft ziek gemeld, terwijl dat percentage op middelbare en hogere scholen veel lager ligt.
girasole3 schreef:
09-03-2020 22:07
Ik vind het wel buitengewoon opvallend dat basisschool personeel zich en masse heeft ziek gemeld, terwijl dat percentage op middelbare en hogere scholen veel lager ligt.
Is dat zo? Of hoor je er gewoon minder over omdat het voor ouders niet zo een groot probleem is?
snoepzak schreef:
09-03-2020 21:56

Zorgverlof of ouderschapsverlof of zelf iets afspreken met je werkgever gezien de omstandigheden. Dit is natuurlijk geen normale situatie maar een door de overheid opgelegde maatregel. Daar ga je toch over in overleg?
Dubbeljus schreef:
09-03-2020 22:16
Zorgverlof of ouderschapsverlof of zelf iets afspreken met je werkgever gezien de omstandigheden. Dit is natuurlijk geen normale situatie maar een door de overheid opgelegde maatregel. Daar ga je toch over in overleg?
Schijnbaar heb jij een zeer coulante werkgever en ga je er ook even vanuit dat dat voor iedereen geldt.

Zoals je zelf kunt lezen is het bv voor TO best wel zwaar kut!
.
Dubbeljus schreef:
09-03-2020 22:16
Dat zou je denken, maar dat is bij vrijwel alle bedrijven in Brabant op dit moment niet het beleid hoor. 1 dag om opvang te regelen, rest is voor eigen kosten/verlofdagen. Denk dat dat niet houdbaar blijft, maar zo is het op dit moment wel.
girasole3 schreef:
09-03-2020 22:07
Hoezo is dat ‘buitengewoon opvallend?

Ten eerste denk ik dat mensen die met jonge kinderen werken, vaker ziek zullen zijn. Jonge kinderen moeten namelijk persoonlijke hygiëne nog leren dus zullen door snotneuzen en vieze handen veel vaker een virus verspreiden dan oudere pubers.
En ten tweede zorgt een zieke docent op een basisschool ervoor dat meteen een hele klas thuis zit. Terwijl dat op een middelbare school er slechts voor zorgt dat er een uur uitvalt voor een klas.
Gister vertelde nichtje dat er een gedeelte van de kinderen met mondkapje naar school komt. Ik hoop dat het allemaal gauw voorbij is. Echt niet gezellig zo.
Sjulia schreef:
10-03-2020 08:09
Gister vertelde nichtje dat er een gedeelte van de kinderen met mondkapje naar school komt. Ik hoop dat het allemaal gauw voorbij is. Echt niet gezellig zo.

En dat mondkapje zetten ze ook de hele dag niet af natuurlijk.. :sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
snoepzak schreef:
10-03-2020 05:21
Dat zou je denken, maar dat is bij vrijwel alle bedrijven in Brabant op dit moment niet het beleid hoor. 1 dag om opvang te regelen, rest is voor eigen kosten/verlofdagen. Denk dat dat niet houdbaar blijft, maar zo is het op dit moment wel.

Vakbond? Zelf ziek melden vanwege een kuchje? Kan natuurlijk niet zo. Ik snap het ook niet van bedrijven want de loyaliteit van je medewerkers gaat zo naar het nulpunt en straks bij de zomervakantie heb je dan een nog groter probleem want dan heeft niemand nog verlofdagen en zijn de kinderen 6 weken thuis. Wat dan? Onbetaald verlof? Kinderen mee naar het werk?
Onbegrjjpelijk.
.
Voor alle mensen die zorgverlof of ouderschapsverlof adviseren; bij zorgverlof krijg je over de uren genoten zorgverlof 70% loon doorbetaald en bij ouderschapsverlof geen loon voor de uren dat je ouderschapsverlof hebt. Dit is dus logischerwijs niet voor iedereen een oplossing!

De opvangkosten lopen gewoon door, ook als je je kind niet mag/kan brengen.

Lastig hoor. Mijn werkgever probeert momenteel iemand in te huren om de kinderen van het personeel op te vangen in een aparte ruimte op kantoor. Ik hoop dat het lukt... Zou toch sommige collega's (en mijzelf) tijdelijk uit de brand helpen. Wie weet hoe lang dit nog gaat duren...
Dubbeljus schreef:
09-03-2020 09:21

Bedrijf zegt gewoon dat het mijn eigen probleem is en ik maar vakantie moet opnemen...
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 08:52
Vakbond? Zelf ziek melden vanwege een kuchje? Kan natuurlijk niet zo. Ik snap het ook niet van bedrijven want de loyaliteit van je medewerkers gaat zo naar het nulpunt en straks bij de zomervakantie heb je dan een nog groter probleem want dan heeft niemand nog verlofdagen en zijn de kinderen 6 weken thuis. Wat dan? Onbetaald verlof? Kinderen mee naar het werk?
Onbegrjjpelijk.
Vind ik ook. Maar het is toch echt zo. Zelfs zorgverlof was volgens mijn manager geen optie. En m'n bejaarde ouders laten oppassen (die niet in Brabant wonen) lijkt mij nou ook niet de bedoeling.
Bij ons is het eerste corona geval op school: een medewerker van de kinderopvang die op hetzelfde terrein zit. Zij werkt niet direct met de kinderen, maar toch...
Bij ons sinds gisteren 2 leerkrachten ziek.
Geen idee of het corona is, maar de geruchten molen komt meteen op gang natuurlijk.
Ik vind het dus wel ‘zwaar kut’ want als mijn kinderen thuis komen te zitten dan zegt mijn werkgever dat ik maar vakantie moet opnemen. Ik heb 4,5 week vakantie per jaar. Verplicht 1 week vrij met kerst. Dus dan nog 3,5 week om zo’n 13 weken vakantie-/studie-/stakingsdagen op te vangen. Man idem. Als daarvan al 1 week of meer opgaat aan ‘Corona-opvang’ is dat nogal tamelijk lastig. We zouden namelijk toch ook wel echt heel graag 2 weken op zomervakantie willen als gezin.

Hoogbejaarde schoonouders op vader met COPD laten oppassen is geen optie. Toppie!
Hier 2 kids thuis. Ze hebben 2 snottebellen per dag. Wat ze altijd hebben. Zo lang als deze maatregel blijft kunnen ze niet gaan. Deze week beide 1 dag thuis werken. Wat in de praktijk in houd: hopen dat ze tegelijkertijd gaan slapen en in de avonduren. Huishouden blijft liggen.

Volgende week hebben we voor 3 dagen opvang nodig. Mijn (niet bejaarde) moeder komt oppassen. En dan beide weer 1 dag thuis werken. Het is behoorlijk intensief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven