Corrigerende tik

11-11-2019 16:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie over een corrigerende tik aan kinderen? Ik bedoel dus een tik voor de billen bij het niet luisteren van een kind of het dreigen met die tik?

Is dit anno 2019 nog iets wat regelmatig voorkomt?
Ik vond die corrigerende tik als kind zeer vernederend. Erg kwetsend. Daar hoeft het ook geen pijn voor te doen. Het vertrouwen in mijn ouders werd er wel even minder van. Brok in de keel en met een leeg gevoel zat ik in mijn slaapkamer. Maar goed, ik was ook een gevoelig kind. Ik zag gister een moeder haar zoontje een boze trap geven (nee niet hard, maar ze was overduidelijk woedend) en hij rende lachend weg, haar belachelijk makend. Effect had het dus sowieso niet, maar ik denk niet dat zo’n jochie er zo onder komt te lijden als ik destijds. Zou het echt zin hebben, zo’n tik? In het eerste geval misschien wel, bij een gevoelig kind. Ik deed iets waar ik een tik voor kreeg nooit meer, maar misschien is het wel zo dat kinderen gewoon fouten moeten/mogen maken. Onderdeel van opgroeien?
lilalinda schreef:
11-11-2019 17:20
Wat is het dan wel?
Jij vindt het blijkbaar niet kunnen
Ik vind het niet kunnen. In mijn optiek geeft het het kind het idee dat slaan, want een tik is ook slaan, in sommige gevallen geoorloofd is. Dat kan je maar zo terug gaan zien op school naar andere kinderen toe. En een kind dat andere kinderen slaat wil je niet.

Daarnaast leg je met een tik ook niets uit. Ze worden niet bang om een tik te krijgen inplaats van dat ze weten wat niet mag en waarom dat is. Er zijn veel effectievere methodes van straffen dan een tik.
Ik heb wel 'corrigerende' tikken gehad en ben daar zeker niet beter van geworden.
Hooguit angstiger.

Ik heb mijn kinderen ook wel eens geslagen, niks doordachte 'corrigerende' tik, pure onmacht.

Nee, een tik valt nooit goed te praten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Als je je kind straft door het een tik te geven, dan speel je in op angst. Want als ze het weer doen, weten ze dat ze pijn krijgen. Eigenlijk wil je dat je kind het niet meer doet omdat het weet dat het verkeerd is of simpelweg niet mag. Als je kind het niet meer doet omdat hij bang is weer een tik te krijgen, kweek je een angstig kind.

Daarnaast geef je ook aan dat slaan blijkbaar mag en dat is geen gezonde boodschap om over te dragen aan je kind.
Ik leer hier allemaal nieuwe dingen: in de wet staan zaken waar we massaal geen gehoor aan geven en één tik is geen slaan.

Bijzonder.
Ik ben als kind niet geslagen of getikt en heb als ouder niet geslagen of getikt.

Ik ben 100% voor het verbod op de corrigerende tik, maar laat elk kind wel een vaste periode een vorm van martial arts leren. Net als zwemles verplicht is. We hebben bepaalde instincten en reflexen echt nodig, en die kun je het beste op een verantwoorde en veilige manier vormen.
ClumsyNinja schreef:
11-11-2019 18:10
Ik leer hier allemaal nieuwe dingen: in de wet staan zaken waar we massaal geen gehoor aan geven en één tik is geen slaan.

Bijzonder.
Massaal in de zin dat er ook miljoenen drugsgebruikers zijn en dat vrijwel iedereen harder dan 70 rijdt bij wegwerkzaamheden
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Groot voorstander. Ik had het er laatst trouwens nog met wat mensen over die kinderen hebben en die hebben hem allemaal wel eens gehanteerd. En bij veel generaties hiervoor is hij ook gehanteerd. Daar heeft niemand iets aan over gehouden. Let wel: een corrigerende tik is gedoseerd en brengt het kind géén letsel toe.

Nu gaan hier hysterica's natuurlijk roepen dat het kind mentaal letsel oploopt maar dat geloof ik niet. Er zijn ergere dingen die ouders kunnen doen, zoals negeren of het kind onrechtvaardig of oneerlijk behandelen. Dat komt bij kinderen veel harder aan, maar daar zegt niemand iets van.
laat ik het zo zeggen, ik werd opgevoed met tikken, ouders en grootouders en wat krijgen we als resultaat? respect, jeugd van nu heeft niks respect meer en wordt bepamperd langs alle kanten. als ze hun slecht gedragen op school, kregen we een tik thuis nu krijgen de leerkrachten tikken van de ouders.
Het mag niet, het mag nooit.
En het heeft geen zin.
En mensen liegen tegen zichzelf als ze zeggen dat het een 'corrigerende tik' is.
En als je je kind een mep geeft in plaats van dat je het voor die auto (die altijd genoemd wordt) wegtrekt, ben je ook niet goed bezig.
Een kind leert niets zinnigs van een tik, of deze nou corrigerend bedoeld is of niet. Ze leren er wel van dat het doodnormaal is om geslagen te worden. Niet zo wenselijk.
Kinderen zijn net mensen, alleen nog niet helemaal af. Ik neem aan dat je ex ook nog niet helemaal af is (want wie is dat ooit helemaal?), dus misschien zou hij het wel prettig vinden om fysiek gecorrigeerd te worden door anderen - maar de meeste mensen hebben het er niet zo op.
ik heb er geen trauma's aan overgehouden ze wel verschil tussen tik of regelmatig afslaan zonder enige reden dat laatste moet aangepakt worden maar ben wel voorstander van opvoedkundige tik.
Tinkerbell1988 schreef:
11-11-2019 18:16
laat ik het zo zeggen, ik werd opgevoed met tikken, ouders en grootouders en wat krijgen we als resultaat? respect, jeugd van nu heeft niks respect meer en wordt bepamperd langs alle kanten. als ze hun slecht gedragen op school, kregen we een tik thuis nu krijgen de leerkrachten tikken van de ouders.
Hoeveel kinderen heb jij, en in wat voor omgeving woon je, dat je het idee hebt dat kinderen vandaag de dag massaal gepamperd worden en geen respect meer heeft?

Ik zie alleen kinderen die bij voorbaat respect hebben voor anderen - en dat respect neemt af wanneer dat niet wederzijds blijkt te zijn.
-jolijn- schreef:
11-11-2019 18:17
Het mag niet, het mag nooit.
En het heeft geen zin.
En mensen liegen tegen zichzelf als ze zeggen dat het een 'corrigerende tik' is.
En als je je kind een mep geeft in plaats van dat je het voor die auto (die altijd genoemd wordt) wegtrekt, ben je ook niet goed bezig.
Een kind leert niets zinnigs van een tik, of deze nou corrigerend bedoeld is of niet. Ze leren er wel van dat het doodnormaal is om geslagen te worden. Niet zo wenselijk.
Kinderen zijn net mensen, alleen nog niet helemaal af. Ik neem aan dat je ex ook nog niet helemaal af is (want wie is dat ooit helemaal?), dus misschien zou hij het wel prettig vinden om fysiek gecorrigeerd te worden door anderen - maar de meeste mensen hebben het er niet zo op.
Nou, het helpt wel degelijk hoor! Mits het geen gewoonte is, want dan raakt zo'n kind gehard.
Ik heb er zelf nooit van geleerd dat het doodnormaal is om geslagen te worden of om zelf te slaan. Nooit. Ik snap ook niet hoe mensen daarbij komen. Vroeger kreeg je wel eens een tik van je ouders, je vriendjes en vriendinnetjes ook. Maar we wisten heel goed dat je niet mag slaan. Het was echt niet zo dat we dan dachten "oh dat kunnen wij dan voortaan ook wel doen".
Tuurlijk kan en mag dat; een corrigerende tik is dan ook iets heel anders dan zwaar uithalen met hand/vuist/voet.
Als het je standaard reactiepatroon is, dan doe je ongetwijfeld iets verkeerd, maar als je denkt dat je met onderhandelen, compromissen en time-outs alle varkensstreken va de kids er uit haalt, dan ben je ook naïef.
ik heb geen kinderen en dat is met reden maar ik zie wat ik zie in omgeving, scholen, vooral omgeving brussel en vlaamse kanten...ze hebben een b attest en ipv harder te studeren klagen ze de leraar aan...sorry maar hier is dat zo, ook zelf verhalen van andere leerkrachten. leerkrachten moeten opvoeden omdat ouders dat niet meer kunnen.
kinderen die zich gedragen in winkels als halve wilden als ze het woordje neen krijgen, dat moesten wij niet proberen dat noemen ze opvoeden, kinderen die rond hollen in restaurants en krijsen en wat doen ouders van nu ipad als babysit ipv er iets op te zeggen.
Negeren en je kind verbaal de grond intrappen vind ik veel erger, dat is pas beschadigend. Dan zou ik als kind toch liever die tik krijgen. Maar helaas staat een verbod op negeren en schelden dan weer niet in de wet, tenzij je het wel heel erg bont maakt.
Creativity is intelligence having fun
of in de hoek zetten dat is ook een klassieke wat ik als kind heel erg vond maar nu als volwassenen denk je van wat was daar nu zo erg aan.
Sinjoren schreef:
11-11-2019 18:21
Tuurlijk kan en mag dat; een corrigerende tik is dan ook iets heel anders dan zwaar uithalen met hand/vuist/voet.
Als het je standaard reactiepatroon is, dan doe je ongetwijfeld iets verkeerd, maar als je denkt dat je met onderhandelen, compromissen en time-outs alle varkensstreken va de kids er uit haalt, dan ben je ook naïef.

Eens. Ik zou het in eerste instantie proberen te vermijden, maar ik snap wel dat het soms toegepast wordt. En nee, een tik vind ik niet hetzelfde als mishandeld worden. Elke straf is gerechtvaardigd zolang er geen fysiek of emotioneel letstel is. Er zijn veel mensen die met tikken zijn opgevoed zonder dat ze een slechte jeugd hebben gehad, nogal kort door de bocht om te suggereren dat al die mensen getraumatiseerd zijn.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Solomio schreef:
11-11-2019 17:40
Ik heb wel 'corrigerende' tikken gehad en ben daar zeker niet beter van geworden.
Hooguit angstiger.

Ik heb mijn kinderen ook wel eens geslagen, niks doordachte 'corrigerende' tik, pure onmacht.

Nee, een tik valt nooit goed te praten.

Idem voor mij. En inderdaad niet goed te praten. Ik heb er dertig jaar later nog een rotgevoel over. En ja, het was uit pure onmacht/frustratie tijdens het opvoeden van een zeer pittige, driftige kleuter.
Ik denk wel dat ik er meer onder geleden heb dan zij achteraf gezien.
iones schreef:
Groot voorstander. Ik had het er laatst trouwens nog met wat mensen over die kinderen hebben en die hebben hem allemaal wel eens gehanteerd. En bij veel generaties hiervoor is hij ook gehanteerd. Daar heeft niemand iets aan over gehouden. Let wel: een corrigerende tik is gedoseerd en brengt het kind géén letsel toe.
En dat is dus gewoon niet waar.
Er is uitgebreid onderzoek beschikbaar dat aantoont dat een tik een negatief effect heeft.

Vind ik trouwens sowieso een raar 'argument': dat niemand er slechter van geworden is.

Want hoe weet je dat?
Mss was onze maatschappij wel een stuk vriendelijker geweest als we die tik veel eerder verboden hadden.
Je weet het gewoon niet.

David Dunning
iones schreef:

Nu gaan hier hysterica's natuurlijk roepen dat het kind mentaal letsel oploopt maar dat geloof ik niet. Er zijn ergere dingen die ouders kunnen doen, zoals negeren of het kind onrechtvaardig of oneerlijk behandelen. Dat komt bij kinderen veel harder aan, maar daar zegt niemand iets van.
Echt wel.

David Dunning
Tinkerbell1988 schreef:
Dat heeft totaal niets met respect te maken, maar met angst.

David Dunning
Solomio schreef:
11-11-2019 18:59
Dat heeft totaal niets met respect te maken, maar met angst.
We werden wel niet afgeslagen he zeg...we waren met 4 waarvan een met adhd en een met addd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven