Corrigerende tik

11-11-2019 16:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie over een corrigerende tik aan kinderen? Ik bedoel dus een tik voor de billen bij het niet luisteren van een kind of het dreigen met die tik?

Is dit anno 2019 nog iets wat regelmatig voorkomt?
Ik geef geen corrigerende tikken. Ik sla niet. En ik heb hartstikke leuke, beleefde kinderen.
En hun vriendjes zijn oom hartstikke leuke, beleefde kinderen.

Natuurlijk sla ik niet. Ik sla mijn honden, katten, kip en cavia's ook niet. Natuurlijk niet
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Er zijn culturen binnen ons land waarin vrij veel aan corrigerende tikken wordt gedaan. Ik heb verder geen onderzoek verricht, maar ik heb het idee dat binnen die groep juist meer problemen onder kinderen voorkomen.
Lady*Voldemort schreef:
11-11-2019 19:28
Het zijn altijd dezelfde types die zeggen niet slechter te zijn geworden van hier en daar een klap, een roei of een tik. Van die mensen van wie ik me niets bij hun bewering voor kan stellen zeg maar.
types, die geen relatie goed kunnen houden
altijd gedonder met vrienden
geen kinderen willen
Hun hond meer vertrouwen dan een mens

en ik snap best, dat het moeilijk is. Als je echt gemept bent vroeger/ Want toegeven, dat je geslagen bent, en dat je ouders dat Niet hadden moeten doen.
is een flinke aantijging richting je ouders. En wat moet je dan??

Ik kreeg wel eens een mep, en dat vind ik erg. Neem het mijn ouders niet kwalijk. Maar heb wel besloten, mijn kinderen nooit te slaan
En dat is prima gelukt.
-jolijn- schreef:
11-11-2019 19:34
Er zijn culturen binnen ons land waarin vrij veel aan corrigerende tikken wordt gedaan. Ik heb verder geen onderzoek verricht, maar ik heb het idee dat binnen die groep juist meer problemen onder kinderen voorkomen.
Klopt hoor
In 'niet-westerse' culturen is het normaler, maar ook daar begint het besef door te dringen, dat het geen goed idee is.

Surinaams vriendinnetje van mij, moest zelf 'de riem' gaan halen in de hal.
Zo vernederend is je kind slaan
lilalinda wijzigde dit bericht op 11-11-2019 19:39
0.09% gewijzigd
Mijn moeder kreeg veel tikken/klappen. Daar heeft ze heel veel aan overgehouden. Ik kreeg ook tikken/klappen.
Een paar jaar geleden heeft mijn moeder, uit 't niets, haar excuses aangeboden. Ze vond 't geweldig hoe kinderen tegenwoordig opgevoed werden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
lilalinda schreef:
11-11-2019 19:37
Klopt hoor
In 'net-westerse' culturen is het normaler, maar ook daar begint het besef door te dringen, dat het geen goed idee is.

Surinaams vriendinnetje van mij, moest zelf 'de riem' gaan halen in de hal.
Zo vernederend is je kind slaan

:cry:
lilalinda schreef:
11-11-2019 19:35
types, die geen relatie goed kunnen houden
altijd gedonder met vrienden
geen kinderen willen
Hun hond meer vertrouwen dan een mens

en ik snap best, dat het moeilijk is. Als je echt gemept bent vroeger/ Want toegeven, dat je geslagen bent, en dat je ouders dat Niet hadden moeten doen.
is een flinke aantijging richting je ouders. En wat moet je dan??

Ik kreeg wel eens een mep, en dat vind ik erg. Neem het mijn ouders niet kwalijk. Maar heb wel besloten, mijn kinderen nooit te slaan
En dat is prima gelukt.
Types die zelf kinderen krijgen en ze slaan.
Gatti schreef:
11-11-2019 19:37
Mijn moeder kreeg veel tikken/klappen. Daar heeft ze heel veel aan overgehouden. Ik kreeg ook tikken/klappen.
Een paar jaar geleden heeft mijn moeder, uit 't niets, haar excuses aangeboden. Ze vond 't geweldig hoe kinderen tegenwoordig opgevoed werden.
Ik kreeg wel eens een tik: schop(je) onder de kont bij het lansglopen, als ik naar boven werd gestuurd
Of, mijn moeder mepte naar achter in de auto, als we te druk waren op de achterbank.

Ik neem ze dat niet kwalijk, maar toen mijn moeder er laatst grapjes over maakte, ben ik heel duidelijk geweest, dat het GEEN lollig onderwerp is.
Bruintjedebeer schreef:
11-11-2019 19:40
Types die zelf kinderen krijgen en ze slaan.
Zo'n type was mijn vader. Ik ben altijd bang geweest dat ik ook zo zou worden maar tot nu toe valt het mee.
Lady*Voldemort schreef:
11-11-2019 19:42
Zo'n type was mijn vader. Ik ben altijd bang geweest dat ik ook zo zou worden maar tot nu toe valt het mee.
Gelukkig!
Mijn dochtertje,toen twee jaar geloof ik, heb ik in paniek wel eens een tikje ik haar vingers gegeven toen ik me rot schrok van wat ze wilde pakken.
Ze heeft de weken daarna mij vaak een tik gegeven, en ze gaf zichzelf ook soms een tik op haar vingers als ze iets deed dat niet mocht. Oh wat vond ik dat afschuwelijk...
Ik heb wat avonden zitten janken zeg!
Voor die tijd had ik niet echt een mening over de corrigerende tik. Ik kreeg die zelf wel eens maar vind het zelf gewoon niet nodig. Maar nu die ervaring ben ik echt heel erg tegen. Het kan echt veel doen met een kind :'(
Een pedagogische tik
• veroorzaakt weinig pijn;
• is gecontroleerd, niet impulsief en niet uit boosheid;
• wordt alleen gebruikt bij kinderen van 2 tot 6 jaar en daarna niet meer;
• wordt altijd gevolgd door uitleg waarom;
• vindt alleen plaats in de privérelatie tussen ouder en kind;
• is alleen gemotiveerd door kindgerichte zorg en niet door oudergerichte zorg;
• wordt gebruikt na een waarschuwing, om een opdracht of time-out te bekrachtigen;
• wordt niet geïntensiveerd als deze niet werkt.

Bron: https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... slecht.htm
Ariellle schreef:
11-11-2019 19:49
Een pedagogische tik
• wordt gebruikt na een waarschuwing, om een opdracht of time-out te bekrachtigen;

ah ja, dat ene artikel, dat steeds weer boven water komt
en ook al vaak onderuit gehaald is
Wow wat een hoop reacties. Ook hier staan de meningen net zo tegenover elkaar als ik en mijn ex. Laat ik het beeld even wat duidelijker maken. Ik ben hier achter gekomen door dat ons 3(!) jarig kind opeens begon te huilen bij het idee van naar papa gaan. Dat was echt compleet nieuw voor mij. Gevraagd of er iets was en het antwoord was dat papa heel erg boos was geweest en haar een tik op haar billen had gegeven. Een aantal weken later weer hetzelfde verhaal. Ik heb mijn ex hier nagevraagd en die gaf toe dat hij dit deed, maar er ook mee dreigt als ze niet luistert. En dat laatste zit me misschien nog wel het meeste dwars. Het is niet alleen in een opwelling van onmacht, maar hij gebruikt het heel doelbewust als correctiemiddel. Als ik aangeef dit echt niet oké te vinden en graag zie dat hij hier iets anders op verzint, want van kwaad tot erger enzo, dan overdrijf ik en is het allemaal heel normaal volgens hem..
Redballoon schreef:
11-11-2019 19:47
Mijn dochtertje,toen twee jaar geloof ik, heb ik in paniek wel eens een tikje ik haar vingers gegeven toen ik me rot schrok van wat ze wilde pakken.
Ze heeft de weken daarna mij vaak een tik gegeven, en ze gaf zichzelf ook soms een tik op haar vingers als ze iets deed dat niet mocht. Oh wat vond ik dat afschuwelijk...
Ik heb wat avonden zitten janken zeg!
Voor die tijd had ik niet echt een mening over de corrigerende tik. Ik kreeg die zelf wel eens maar vind het zelf gewoon niet nodig. Maar nu die ervaring ben ik echt heel erg tegen. Het kan echt veel doen met een kind :'(
Wat een sneu verhaal, ook voor jou. Iedereen maakt natuurlijk weleens fouten, je klinkt zo wel als een hele lieve moeder, je nam het iig niet licht op.
lilalinda schreef:
11-11-2019 19:55
ah ja, dat ene artikel, dat steeds weer boven water komt
en ook al vaak onderuit gehaald is
Zeg dat ja.
Dat artikel is ten eerste een opiniestuk, en daarnaast staat er duidelijk in dat die pedagogische tik evt erger kan voorkomen, qua mishandeling.
Niet dat het zinnig is verder.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ariellle schreef:
11-11-2019 19:49
Een pedagogische tik

Kenonne. Als ik dit hele lijstje moet afgaan ben ik 10 minuten verder, ik weet niet of die corrigerende hijs dan nog zin heeft.

Volgens mij kun je het gewoon beter niet doen. Het zekere voor het onzekere zeg maar. En het is ook niet nodig, ook niet bij kinderen met een diagnose, gewoon niet.
En ook als je ouder(s) mepte(n) kun je het afleren. Goddank.

Iones, mep je je honden ook? Of is dat dan weer niet oké?
.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 19:57
Wow wat een hoop reacties. Ook hier staan de meningen net zo tegenover elkaar als ik en mijn ex. Laat ik het beeld even wat duidelijker maken. Ik ben hier achter gekomen door dat ons 3(!) jarig kind opeens begon te huilen bij het idee van naar papa gaan. Dat was echt compleet nieuw voor mij. Gevraagd of er iets was en het antwoord was dat papa heel erg boos was geweest en haar een tik op haar billen had gegeven. Een aantal weken later weer hetzelfde verhaal. Ik heb mijn ex hier nagevraagd en die gaf toe dat hij dit deed, maar er ook mee dreigt als ze niet luistert. En dat laatste zit me misschien nog wel het meeste dwars. Het is niet alleen in een opwelling van onmacht, maar hij gebruikt het heel doelbewust als correctiemiddel. Als ik aangeef dit echt niet oké te vinden en graag zie dat hij hier iets anders op verzint, want van kwaad tot erger enzo, dan overdrijf ik en is het allemaal heel normaal volgens hem..
En als je vertelt dat dochter niet eens meer naar hem toe wil uit angst?! Wat een eikel.
Als je doelbewust moet gaan lopen tikken om te voorkomen dat de stoppen doorslaan en je je kind volledig in elkaar rost is het tijd voor professionele hulp. Man man man.
Sjulia schreef:
11-11-2019 20:01
En als je vertelt dat dochter niet eens meer naar hem toe wil uit angst?! Wat een eikel.
Goed plan.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 19:57
Als ik aangeef dit echt niet oké te vinden en graag zie dat hij hier iets anders op verzint, want van kwaad tot erger enzo, dan overdrijf ik en is het allemaal heel normaal volgens hem..
Misschien een goed idee om veilig thuis even te contacten. Even horen wat het protocol tegenwoordig is vwb meppende en dreigende vaders.
.
Solomio schreef:
11-11-2019 19:59
Zeg dat ja.
Dat artikel is ten eerste een opiniestuk, en daarnaast staat er duidelijk in dat die pedagogische tik evt erger kan voorkomen, qua mishandeling.
Niet dat het zinnig is verder.
Opiniestuk? Heb je de voetnoten gelezen waarop dat artikel gebaseerd is?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ja hoe moet je die tik dan interpreteren? Is het dan echt afslagen en vraag eens aan hem wat er vooraf ging.
Lady*Voldemort schreef:
11-11-2019 20:04
Goed plan.
Ik bedoel niet dat ze dochter niet meer naar vader moet brengen (al zou ik daar trouwens begrip voor hebben) maar als ze vertelt aan ex dat dochter bang is en zelf niet meer naar hem toe wil. Of hij het dan nog steeds zo oke vind allemaal.
Je wil toch zeker wel dat je kinderen naar je toe willen komen?
Sjulia schreef:
11-11-2019 20:01
Ik heb aangegeven dat ze er heel erg om gehuild heeft, maar dat lijkt hem niet zoveel te doen. Maar is het dan huilen om dat het voorval verdriet oproept of omdat ze oprecht bang is. Ze huppelt uiteindelijk wel vrolijk met haar vader mee..??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven