De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
woensdag 25 januari 2012 om 20:55
woensdag 25 januari 2012 om 21:26
Reglisse, wat je hier doet? Fijne tips geven, ervaringen delen, aanmoedigen, motiveren, enz, enz, enz......
Oh ja, hier ook overgieten en ruzie met cc's. Ik begin altijd met een nieuwe fles in de vroege ochtend en zie zo de opbrengst van de dag in Medela cc's. De laatste dagen leg ik zoon steeds vaker aan omdat hij zijn flessen slecht leeg drinkt. Dus weet even niet exact wat de opbrengst is. Wel nog zo rond de 300. Denk ik. Hoewel hij vanavond met een grotere speen een fles van 150 + 5 schoon op had. Nu hopelijk naar 5 voedingen. En misschien meer nachtrust .
Rosa . Lijkt me lastig dit. Zeker nu je ook weer werkt. Dan heb je helemaal alle energie nodig!
Oh ja, hier ook overgieten en ruzie met cc's. Ik begin altijd met een nieuwe fles in de vroege ochtend en zie zo de opbrengst van de dag in Medela cc's. De laatste dagen leg ik zoon steeds vaker aan omdat hij zijn flessen slecht leeg drinkt. Dus weet even niet exact wat de opbrengst is. Wel nog zo rond de 300. Denk ik. Hoewel hij vanavond met een grotere speen een fles van 150 + 5 schoon op had. Nu hopelijk naar 5 voedingen. En misschien meer nachtrust .
Rosa . Lijkt me lastig dit. Zeker nu je ook weer werkt. Dan heb je helemaal alle energie nodig!
donderdag 26 januari 2012 om 12:38
Reglisse, ik ga ga de Ameda vanavond toch nog even een kans geven met jouw tips, bedankt! Volgens mij zuigt hij wel vacuum maar misschien begin ik te krachtig.
Neusspray wil ik eigenlijk niet proberen, ik gebruik namelijk nooit medicatie.
JUle, fijn dat het beter gaat! Mijn meisje drinkt dagelijks ook meer dan 1 liter hoor, alleen is het in haar geval dan alleen maar mm. Best gek, die kleine bakjes met 150 cc lijkt maar zo weinig maar als je ze van 1 dag bij elkaar zou gieten heb je dus echt meer dan zo'n groot melkpak bij elkaar.
Neusspray wil ik eigenlijk niet proberen, ik gebruik namelijk nooit medicatie.
JUle, fijn dat het beter gaat! Mijn meisje drinkt dagelijks ook meer dan 1 liter hoor, alleen is het in haar geval dan alleen maar mm. Best gek, die kleine bakjes met 150 cc lijkt maar zo weinig maar als je ze van 1 dag bij elkaar zou gieten heb je dus echt meer dan zo'n groot melkpak bij elkaar.
donderdag 26 januari 2012 om 12:59
Dag trouwe kolvers,
Ik val maar weer eens even binnen.
Jule, hoe oud is jouw zoontje ook alweer? Kan hij nog niet over naar vijf flessen? Ik geef zelf 3 x mm, variërend van 150-180 cc per fles en 2 x kv 200 cc (180 + 6 schepjes). Mijn mannetje is ruim drie maanden en zit al tijden op die vijf voedingen. Fijn dat je wat rustiger bent over het hele kolfgebeuren! En wat herkenbaar, dat geëmmer met die cc's. Heb ik ook altijd, dat als ik de 2 gekolfde flesjes bij elkaar optel het altijd meer is dan als ik het bij elkaar gegoten heb. Stom hè!
En frustrerend hè, als je zoveel mm moet weggooien. Mannetje drinkt de laatste tijd ook wat slechter en laat soms zomaar 50 cc ofzo staan, gaat me echt aan het hart om dat weg te spoelen. Maar ja, soms gaat de hele fles er wel gewoon goed in, dus ik blijf toch maar zo'n 180 opwarmen.
Kaetje ook weer aan de kolf... ik ben inmiddels goed bevriend geraakt met mijn Freestyle. Ben er nog niet mee op pad geweest, maar dat gaat binnenkort gebeuren want dan moet ik weer aan het werk.... benieuwd hoe het kolven op het werk gaat bevallen! Ik zie er wel erg tegenop hoe ik dat straks allemaal moet gaan doen; al dat gegoochel met voldoende voorraad om mee te geven naar het kdv enzo.....Ben ik trouwens de enige freak die nog steeds consequent de 'admininstratie' bijhoudt van hoeveel en hoe laat mannetje drinkt en ik kolf? Op de een of andere manier geeft dat mij houvast.
Ik kolf nog steeds gestaag in 4 x per dag tussen de 500 en 600 cc bij elkaar. Ik ga dus nog maar vrolijk even door, hoewel ik me soms wel richting kolf moet slepen, want oh wat ben ik het soms zat... maar goed, ruim 3 maanden and counting...
Ik val maar weer eens even binnen.
Jule, hoe oud is jouw zoontje ook alweer? Kan hij nog niet over naar vijf flessen? Ik geef zelf 3 x mm, variërend van 150-180 cc per fles en 2 x kv 200 cc (180 + 6 schepjes). Mijn mannetje is ruim drie maanden en zit al tijden op die vijf voedingen. Fijn dat je wat rustiger bent over het hele kolfgebeuren! En wat herkenbaar, dat geëmmer met die cc's. Heb ik ook altijd, dat als ik de 2 gekolfde flesjes bij elkaar optel het altijd meer is dan als ik het bij elkaar gegoten heb. Stom hè!
En frustrerend hè, als je zoveel mm moet weggooien. Mannetje drinkt de laatste tijd ook wat slechter en laat soms zomaar 50 cc ofzo staan, gaat me echt aan het hart om dat weg te spoelen. Maar ja, soms gaat de hele fles er wel gewoon goed in, dus ik blijf toch maar zo'n 180 opwarmen.
Kaetje ook weer aan de kolf... ik ben inmiddels goed bevriend geraakt met mijn Freestyle. Ben er nog niet mee op pad geweest, maar dat gaat binnenkort gebeuren want dan moet ik weer aan het werk.... benieuwd hoe het kolven op het werk gaat bevallen! Ik zie er wel erg tegenop hoe ik dat straks allemaal moet gaan doen; al dat gegoochel met voldoende voorraad om mee te geven naar het kdv enzo.....Ben ik trouwens de enige freak die nog steeds consequent de 'admininstratie' bijhoudt van hoeveel en hoe laat mannetje drinkt en ik kolf? Op de een of andere manier geeft dat mij houvast.
Ik kolf nog steeds gestaag in 4 x per dag tussen de 500 en 600 cc bij elkaar. Ik ga dus nog maar vrolijk even door, hoewel ik me soms wel richting kolf moet slepen, want oh wat ben ik het soms zat... maar goed, ruim 3 maanden and counting...
donderdag 26 januari 2012 om 18:32
donderdag 26 januari 2012 om 19:34
donderdag 26 januari 2012 om 19:45
Ik mis het kolven helemaal niet eigenlijk (Hoewel een beetje pauze op mijn werk eigenlijk wel lekker was soms). Maar ik heb erg aangemodderd in het begin, had graag een dergelijk kolftopic gehad in mijn kraamtijd. Dus vandaar dat ik hier dus nog rondhang.
Zo balen als je melk moet weggooien! Is opwarmen echt nodig? Kun je niet met verse melk werken? Dat kan wel 6-8 uur buiten de koelkast, en veel kinderen vinden kamertemperatuur prima.
Zo balen als je melk moet weggooien! Is opwarmen echt nodig? Kun je niet met verse melk werken? Dat kan wel 6-8 uur buiten de koelkast, en veel kinderen vinden kamertemperatuur prima.
donderdag 26 januari 2012 om 20:18
Wij nemen altijd voor 's nachts de melk mee naar boven die ik 's avonds kolf. Hoeft inderdaad niet opgewarmd te worden, handig hoor! Alleen gebruike we nu Nutriton om het in te dikken dus laten staan is evengoed geen optie. Maar het is al fijn dat je 's nachts niet naar beneden hoeft om melk uit de koelkast op te warmen.
donderdag 26 januari 2012 om 21:26
Nutriton kan ook in koude melk. Tenminste, zo doe ik het wel. Ik wil Kaedootje nog niet te veel geven maar wil wel graag dat de melk dikker wordt dus doe ik de nutriton al en kwartiertje voor de voeding in een laagje koude melk. De rest warm ik dan op en doe ik er later bij. Maar ja, dat helpt niks want je kan het evengoed niet bewaren.
donderdag 26 januari 2012 om 23:21
Ik was altijd van de verse melk. Maar ik mag geen verse melk meegeven naar het kdv. Nu heb ik een koelkast vol melk en kom ik bijna flesjes te kort om nog te kunnen kolven. M. drinkt niet zo heel veel op het kdv, iets van 300ml met wat geluk. Hij eet er volgens mij des te meer fruit.
Ik heb dus helemaal niets met die MacDonaldsmelk (zo noem ik opgewarmde melk ), moet het meestal weggooien omdat het er al 5 dagen staat.
Nou ja, heb nu weer 4 dagen thuis om het weg te werken. Gooi wel weer wat meer in de vriezer. Onderste la zit al propvol...
Ik heb dus helemaal niets met die MacDonaldsmelk (zo noem ik opgewarmde melk ), moet het meestal weggooien omdat het er al 5 dagen staat.
Nou ja, heb nu weer 4 dagen thuis om het weg te werken. Gooi wel weer wat meer in de vriezer. Onderste la zit al propvol...
vrijdag 27 januari 2012 om 01:22
vrijdag 27 januari 2012 om 07:32