De natuur? Hoe zit dat eigenlijk

16-09-2008 22:33 28 berichten
Rare titel, maar ik wist niks beters. Misschien herkennen jullie je in 't verhaal. Ik zat zo eens te denken vandaag over het volgende.

Toen mijn eerste kind werd geboren had ik veel gelezen over 'kinderen'. En toen had ik 'm daar, vlak na de geboorte op mijn borst liggen en ik keek naar hem en dacht "och erme, hoe ga ik dit doen!!! Ik weet helemaal niks! Weet niks van kinderen, weet niet wanneer ie moet eten, plassen, poepen ik weet niks!!! En uiteindelijk ging het 'vanzelf'... Groeide ik er in mee. Waren al mijn onzekerheidjes en angsten voor niks.

Mijn moeder zei: Volg je gevoel, je bent zijn moeder, jullie komen er saampjes wel achter wat hij wil en wanneer hij wat moet. En verrek, het was zo. Logisch ook, want eeuwen geleden deden vrouwen het ook, toen er nog niet eens schrift bestond. Ik vroeg me af, zou dat nu echt in onze 'natuur' zitten? Ik vind 't een bijzonder iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen clou hoe dat voelt (bewust kinderloos), maar ik vind dit 1 van de leukste en interessantste tussen de baby topics waar ik overigens normaal van baal.

Ik zal meelezen, doch niet meer reageren door gebrek uit ervaring.

Succes met het topic en veel plezier, verwondering en geluk gewenst met je kleintje (s)! (hoe groot hij nu dan ook misschien is en door jou wordt)
Quadesh waarom baal je van baby topics, gewoon interesse

Ik vind het ook heel mooi, dat moederinstinct. Ook bij beesten trouwens. Als je ziet hoe de poes van mijn zus uitgegroeid is toch een geweldige mama, ik vind het prachtig om te zien (hoe ze de kleintjes wast, eten geeft, opvoed..)

Zat eens een wild jong katje met moeder te observeren in het buitenland. Moeder klom in de boom, kindje erachteraan...Je zag haar spelenderwijs leren hoe te overleven in 'de grote boze wereld'..
http://humortv.vara.nl/ca.157579.kinderen.html

brigitte kan je er meer over vertellen,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn man heeft dat gevoel net zo hard als ik, dus of het nou zo typisch voor vrouwen is?

Ik weet wel veel meer dan hij hoe het volgens de boekjes allemaal hoort, maar als het gaat om kijken naar je kind en aanvoelen wat je dan moet doen, doen we het allebei volgens mij wel leuk.

Onder meer omdat ik borstvoeding geef en hij vanzelfsprekend niet zijn er overigens ook heus wel verschillen, maar een flink deel van dat moedergevoel berust denk ik ook gewoon voor een flink deel op goed naar je kind kijken en wat experimenteren.
[quote]summerbreeze21 schreef op 16 september 2008 @ 22:45:

Je vroeg het mij niet maar neem aan dat ik hier als balende forumster ook op mag reageren:

Ik vind een hoop topics op deze pijler een hoog truttek*t gehalte hebben en van woorden als ongi, hubbie, me ei, klussen en beeb word ik meer dan onpasselijk. Het betweterige van sommige borstvoeding gestapo's is nu ook niet echt iets om vrolijk van te worden. Het is zelfs zo dat ik mij wel 3 keer bedenk hier een topic te openen (of uberhaupt waar dan ook) mocht ik ooit zwanger worden.

Ook hebben de topics vaak een hoog" help mijn baby heeft oorsmeer" gehalte.

Soms staat er leuke tussen zoals deze inderdaad, hier kun je leuk over discussieren....ga ik dan ook zeker doen maar wilde eerst dit even kwijt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Zo en dan nu op TO reageren: voor zover ik weet hebben wij mensen (hoe geciviliseerd wij ook mogen zijn...of soms niet maar dat is een andere discussie) nog steeds instincten zoals voeden, beschermen etc... van nageslacht.

Kan ook niet uit ervaring meepraten...ben slechts een (soms boze) stiefmoeder.
quote:summerbreeze21 schreef op 16 september 2008 @ 22:45:

Ik vind het ook heel mooi, dat moederinstinct. Ook bij beesten trouwens. Als je ziet hoe de poes van mijn zus uitgegroeid is toch een geweldige mama, ik vind het prachtig om te zien (hoe ze de kleintjes wast, eten geeft, opvoed..)

Zat eens een wild jong katje met moeder te observeren in het buitenland. Moeder klom in de boom, kindje erachteraan...Je zag haar spelenderwijs leren hoe te overleven in 'de grote boze wereld'..

Sprokkelientje zei het al........ dat ontzettende (letterlijk) gewauwel over kinderen vind ik afstotelijk, maar de echte mooie vraag die jij hier neer zet ( de werkelijke) vind ik boeiend en mooi. Ik snap zelden het moeder instinct, maar jouw vraag verteld heel mooi wat dat is. Dat geldt alleen voor mij hoor! Dit is geen afkeur/veroordeling naar anderen, maar je hebt mij bereikt met deze vraag. Ik vind het mooi, leuk om te lezen dat je er zo over nadenkt en bovenal.......het liefste wat ik van een moeder heb gelezen over moederschap. Volgens mij ben jij een top mama!

Respect!
Ach Quadesh zolang je kinderloos blijft zou ik gewoon lekker wegblijven bij die topics want dan begrijp je het gewoon niet. Geeft niet, maar ga dan niet je negatieve mening hier ventileren over anderen, das dan weer een beetje jammer.

Ik vind jouw off topic gewauwel met Summerbreeze ook een beetje afstotelijk met een hoog truttek*t gehalte.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
(kan er nu helemaal nooit serieus gedaan worden)

Ik vind het een mooie vraag. Ik sta zelf behoorlijk goed met mijn lichaam in contact en ik 'weet' dat ik, als ik zwanger ben, b.v een stuk minder angstig word voor de bevalling. Nu doet het me huiveren.

Je lichaam is er ook op gebouwd dat b.v. je borsten reageren als de baby huilt omdat ie honger heeft. (stijve tepels)

Genetisch zit er zoveel informatie al ingebouwd. Handig!
quote:Suzeli schreef op 17 september 2008 @ 08:57:

Je lichaam is er ook op gebouwd dat b.v. je borsten reageren als de baby huilt omdat ie honger heeft. (stijve tepels)

Die toeschietreflex bij een huilende baby was ook wel eens wat al te enthousiast, zeker als het helemaal niet mijn eigen baby was die honger had Dat dat na een tijdje vanzelf minder wordt, vond ik helemaal niet erg.

Soms is het ook een beetje jammer dat een huilende baby zo slecht te negeren is. De buren hebben een pasgeboren baby, pas een paar dagen oud, die in een kamer naast de onze slaapt. Je hoort het gehuil echt bijna niet (een fietser die door de straat komt maakt meer geluid) en toch loopt mijn hele lijf er vol adrenaline van. Minder handig als je net wilt slapen. Eigenlijk had ik het wel leuk gevonden als de natuur het een beetje zo geregeld had dat ik alleen voor mijn eigen kind gevoelig was, dus - en zeker niet voor willekeurige schreeuwers in een vliegtuig.

Aan de andere kant: alle boekjes staan er vol van dat je binnen de kortste keren alle huiltjes van je kind kunt herkennen, en dat lukt me na 9 maanden nog steeds niet, vooral midden in de nacht niet. Natuurlijk kennen we ons kind inmiddels behoorlijk goed, en meestal snappen we zijn signalen wel, maar soms missen we nog steeds een gebruiksaanwijzing. Aanleggen helpt altijd wel, maar vaak vraag ik me af of hij wel echt dorst of honger had.
quote:Chica34 schreef op 17 september 2008 @ 08:04:

Ach Quadesh zolang je kinderloos blijft zou ik gewoon lekker wegblijven bij die topics want dan begrijp je het gewoon niet. Geeft niet, maar ga dan niet je negatieve mening hier ventileren over anderen, das dan weer een beetje jammer.

Ik vind jouw off topic gewauwel met Summerbreeze ook een beetje afstotelijk met een hoog truttek*t gehalte.Oh ik kan ook eindeloos wauwelen over kinderen, doe het elke dag hier op het forum. Maar begrijp best dat anderen het niet zo vinden. Snap niet wat Quasesh precies verkeerd deed?
quote:Chica34 schreef op 17 september 2008 @ 08:04:

Ik vind jouw off topic gewauwel met Summerbreeze ook een beetje afstotelijk met een hoog truttek*t gehalte..

Waarom zou je perse van deze pijler weg moeten blijven zolang je kinderloos bent...dat is dan iets wat ik niet zo goed begrijp. Een forum is m.i. bedoeld om je mening te ventileren ook al is deze in de ogen van anderen negatief.

Dat zou dan betekenen dat maagden weg moeten blijven van de sekspijler, mensen die niets om uiterlijk geven van de beautypijler etc.....beetje schot voor open doel.

Ik ben ook kinderloos maar al zou ik zwanger zijn dan nog zou ik onpasselijk worden van het het gewauwel op sommige topics hier, dat heeft echt niets met begrip te maken, meer met mentaliteit denk ik.
on en off topic:

het is de natuur (en het zijn de hormonen) waardoor je verliefd wordt op je kind en er urenlang over kan wauwelen of forummen.....
Ik heb een paar off-topic berichten verwijderd.

groet, Angel 4
Vergeet niet dat vroeger en nu nog steeds we leren door zien. Waarschijnlijk had een moeder toen nog veel meer kinderen na jou en dat zag je en daar leerde je van en bovendien moest je vanaf een bepaalde leeftijd helpen met de kleintjes.

Helaas kan ik geen advies meer krijgen van mijn moeder, maar gelukkig heb ik een vader die altijd erg betrokken is geweest met de opvoeding die mij weer dingen leert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven