De zorg voor kind(eren) verdeling man/vrouw

12-12-2017 16:43 1325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist Jinek zitten kijken en daar ging het om de emancipatie van vrouwen. De overheid vindt nog steeds dat vrouwen te weinig werken en met kinderen ook fulltime zouden moeten werken. Dit zodat ze financieel onafhankelijk zijn. En dat mannen dan minder gaan werken.
Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk :-(
Moiren’ schreef:
12-12-2017 17:05
Waarom niet?
Omdat de situatie voor mannen en vrouwen niet hetzelfde is. Vrouwen verdienen minder dan mannen en ondanks het hoge percentage vrouwen hier dat alles 50/50 met hun man kan verdelen is dat niet de norm in Nederland. Vrouwen doen bijna altijd meer dan mannen omdat mannen het gewoonweg niet doen. En iemand moet die zorgtaken op zich nemen. Als ik naar mezelf kijk: ik zit met 4 dagen en 80% van de zorg wel zo'n beetje aan mijn taks. Als er meer bij zou komen, door ziekte, door onvoorziene andere omstandigheden, zou ik het niet meer redden. Dus ik snap heel goed dat zoveel vrouwen minder werken; de keus is voor mannen en vrouwen niet hetzelfde, ook al mogen ze hem zelf maken.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 19:30
Omdat de situatie voor mannen en vrouwen niet hetzelfde is. Vrouwen verdienen minder dan mannen en ondanks het hoge percentage vrouwen hier dat alles 50/50 met hun man kan verdelen is dat niet de norm in Nederland. Vrouwen doen bijna altijd meer dan mannen omdat mannen het gewoonweg niet doen. En iemand moet die zorgtaken op zich nemen. Als ik naar mezelf kijk: ik zit met 4 dagen en 80% van de zorg wel zo'n beetje aan mijn taks. Als er meer bij zou komen, door ziekte, door onvoorziene andere omstandigheden, zou ik het niet meer redden. Dus ik snap heel goed dat zoveel vrouwen minder werken; de keus is voor mannen en vrouwen niet hetzelfde, ook al mogen ze hem zelf maken.
Maar waarom neem jij 80% van de zorg op je?
Ik werk 20-25 uur, schoolvakanties werk ik meer doordat het bij mij op het werk dan drukker is.
Mijn man werkt als zzp-er en werkt 50-60 uur per week.

Ik wil niet meer werken als ik nu doe (uitzondering van de drukke tijden op het werk) de zorg voor onze zoon en het hele huishouden komt op mij neer.
Ik ben blij als ik na een halve dag werken en een halve dag huishouden op de bank kan zitten.
Zou best kunnen stoppen met werken qua financiën, maar ik vind het belangrijk toch iets voor mezelf te doen, maar ben dan nog steeds financieel afhankelijk van mijn man.
Ik werk in de horeca, waardoor ik onregelmatig werk, mijn man werkt veel savonds en snachts dus ons ritme is anders, een dag in het weekend werk ik en heeft mijn man een dag met zoon samen.
Dat is iets wat we beide wel belangrijk vinden dat zoon ook tijd heeft met man samen.
Florette schreef:
12-12-2017 19:32
Maar waarom neem jij 80% van de zorg op je?
Omdat mijn kinderen niet voor zichzelf zorgen.
Onderdezon schreef:
Mja ik weet niet. Als mijn man zijn thuisdag heeft is het hier vaak wel ietsje rommeliger dan op mijn thuisdag, maar zoon is vrolijk en gevoed en het huis is niet ontploft. En dat zie ik in de meeste huishoudens. Maar veel vrouwen zijn mega ongeduldig en kritisch dus het duurt te lang voordat hij het doet en dan vouwt hij óók nog eens verkeerd op, dus beginnen ze zuchtend en geïrriteerd zélf maar aan de was.

Althans, da’s hoe het om mij heen vaak gaat met ‘mannen die niks in het huishouden doen’.
Ik werk 32 uur, man 30. De zorg voor de kinderen is echt gelijk verdeeld, we doen allebei even veel. In het huishouden doet mijn man wat meer qua koken, ik wat meer qua poetsen. Hij meer in de tuin, ik meer regel-dingen.

Mijn man werkt in het onderwijs en werkt dus schooltijden, erg handig, dus hij haalt en brengt de kinderen vaker dan ik. Hij heeft dan wel in het weekend weer veel voorbereidingen en nakijkwerk, en dan neem ik de kinderen. En ik ben veel flexibeler met mijn werk dus bij ziek kind ben ik degene die iets regelt.

Ik ben er heel tevreden mee. Als ik iets mocht veranderen zou ik willen dat mijn man zelf meer zou onthouden wat er allemaal moet, zowel in t huishouden als met de kinderen als regeldingetjes. Heb soms het idee dat mijn hoofd ontploft omdat ik overal aan moet denken. Maar goed, als dat alles is... Mijn man ergert zich ongetwijfeld ook aan mijn onhebbelijkheden...
Wij hebben het 50/50 model in bijna alles. Werken beide 4 dagen (zijn daarmee beide financieel onafhankelijk) en doen de helft van de zorg. Huishouden hebben we uitbesteed en wat er overblijft doen we ook ongeveer samen.
Man doet vaak nog wel meer.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 19:33
Omdat mijn kinderen niet voor zichzelf zorgen.
Waarom doet je man niet meer dan?
Ik zit te wachten op Pantax met haar derde shift ;-)
Zowel man als ik werken 32 uur, verdeeld over 4 dagen. Hij op vrijdag thuis, ik op woensdag.
Nu heb ik nog geen goed beeld van hoe ik het daadwerkelijk vind, 4 dagen werken in de week, want ik ben afgelopen donderdag weer begonnen. Tot nu toe vind ik het heerlijk, maar goed, alles is nog even wennen en aftasten!

Wat mijn man heel belangrijk vond was een dag in de (werk) week alleen zorgen voor ons kind. Nu zijn we beiden een dag in de week thuis, ipv dat ik 2 dagen thuis zou zijn en hij 5 dagen zou werken ( wat in onze naaste omgeving toch veel gedaan wordt).

Wat betreft huishouden pakken we beiden evenveel op, dat deden we al voordat onze hummel er was en dat is niet veranderd. Ook niet tijdens mijn verlof. Daar hebben we wel wat voor gewaakt, zeker omdat ik al met al maar 11 weken thuis ben geweest met de baby . Beiden waren we bang dat het erin zou sluipen dat ik meer zou doen en dat dit ook zo zou doorlopen als we beiden weer zouden werken.

En ja, hij doet dingen op een andere manier dan ik. Soms vind ik ze onhandig of omslachtig, maar hij redt zich prima. En andersom zal hij dat ook van mijn aanpak vinden. Zolang we ons maar kunnen redden met dat meisje van ons en dat gaat tot nu toe eigenlijk prima :)

En verder is het gewoon uitvinden of deze verdeling inderdaad voor ons werkt. Het is ook gewoon niet anders, hier hebben we het gewoon mee te doen.
Tot nu toe ben ik meer dan tevreden en ben ik vreselijk blij om weer aan het werk te zijn. Van tevoren niet gedacht, maar nu geniet ik er van. De vaste structuur, het idee dat ik weer 'nuttig' ben. En natuurlijk was ik tijdens mijn verlof ook nuttig, ik zorgde voor mijn eigen kind. En toch voelt het nu anders.

En er zullen ook vast momenten komen dat ik het even vervloek, dat werken, de zorg en alles erom heen. Tja, that's life.
Toen de kinderen klein waren werkten man en ik beurtelings om de schooltijden heen zodat er altijd eentje thuis was voor de kinderen. Tegenwoordig is het man 36/40 uur en ik 24/32 uur.

En no way dat ik full time ga werken. Die gast die dat voor me verzonnen heeft moet mijn baantje eens overnemen, hij zou er na een dag al bij afknappen.
https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/
Heel stuk gequote en geschreven, kan ik geen reactie plaatsen grrr.

Lux, ik lees je posts altijd graag en vind ze meestal heel herkenbaar. Sloeg aan op 'beiden werken en zo min mogelijk huishouden', zo doen wij het ook namelijk. Allebei vier dagen. Daaromheen doe ik structureel wat meer, waaronder regelen enzo. Maar daarentegen ben ik vaker weg met vriendinnen en dat compenseert voor mijn gevoel weer volledig.

Ik zou ook nooit financieel afhankelijk willen zijn en vind deze balans perfect.
Onderdezon schreef:
Dat gaat vaker wel zo dan niet. Ik heb alleen maar exen en zelfs hier is de zorg ongelijk verdeeld en vooral 'al die kleine regeldingen die bij elkaar best veel zijn' groeien me soms boven het hoofd. Nu hebben we bijv geen uitnodiging voor een 10-minutengesprek, vergeten in te schrijven, en loopt ex te mopperen dat dat wel heel jammer is. Terwijl hij zelf ook alle mails van school krijgt dus prima had kunnen reageren of overleggen.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik waarschijnlijk ook had gemopperd als hij zich wel had ingeschreven zonder overleg. Net of hij mij buitenspel zet als moeder, en natuurlijk had hij dan precies de verkeerde leerkracht gekozen :-)
Ik denk dat de gedachte dat alleen betaald werk belangrijk is eens weg moet. Waarom word er niet gewoon een puntensysteem voor huishouden en kinderen in het leven geroepen. Of het nu de man of de vrouw is thuisblijven, kinderen, boodschappen , huishouden is ook geld waard Wat zou het kosten als je iemand in moest huren daar voor. Je draagt dan toch ook bij aan het gezins inkomen?
lux. schreef:
12-12-2017 19:39
Mja ik weet niet. Als mijn man zijn thuisdag heeft is het hier vaak wel ietsje rommeliger dan op mijn thuisdag, maar zoon is vrolijk en gevoed en het huis is niet ontploft. En dat zie ik in de meeste huishoudens. Maar veel vrouwen zijn mega ongeduldig en kritisch dus het duurt te lang voordat hij het doet en dan vouwt hij óók nog eens verkeerd op, dus beginnen ze zuchtend en geïrriteerd zélf maar aan de was.

Althans, da’s hoe het om mij heen vaak gaat met ‘mannen die niks in het huishouden doen’.
Ja, dat dacht ik ook altijd, Lux, dat het die moeilijke vrouwen wel zouden zijn. Dat zegt ook iedereen hè :) Dat vrouwen altijd zeuren, dus dat maakt het al per definitie het probleem van de vrouw.

Maar de meerderheid van het werk met kinderen zit hem niet in het opruimen van het huis, dat is maar bijzaak. Huishouden is bijzaak. Dat is maar werk. En daar heb ik een schoonmaakster voor geregeld. Het zit hem in het onthouden van alles wat je kinderen nodig hebben en zorgen dat ze dat krijgen. En zodra ze op school zitten is dat veel meer werk dan wanneer ze nog baby zijn. Het regelen van hulp voor je kinderen omdat ze iets hebben, uitzoeken wat de opties zijn, gesprekken voeren op school, lezen van de mails van school, regelen van bso, schoolfotograaf, sportdag, gymkleren, kinderfeestjes, sintkadootjes, het is je eigen leven maar dan maal het aantal kinderen dat je hebt.
Ik doe meer in het huishouden, maar dat vind ik niet erg. Het is niet dat hij het vertikt, maar ik ben gewoon meer thuis, want ik werk een groot deel van de tijd thuis en sommige dingen kunnen hier alleen overdag, zoals wassen draaien en de vaat (zoontje is doodsbang voor het geluid van de wasmachine, droger en vaatwasser). Zorgtaken zijn wel redelijk 50/50. Ik doe denk ik wel meer regeldingen, traktaties, verjaardagscadeautjes, dingen voor school.

Qua werk denk ik dat mijn man over het algemeen meer uren maakt, hij verdient ook meer. Ik heb geen vast aantal uren en ook geen vast inkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MinkeDeWit schreef:
12-12-2017 19:53
Dat gaat vaker wel zo dan niet. Ik heb alleen maar exen en zelfs hier is de zorg ongelijk verdeeld en vooral 'al die kleine regeldingen die bij elkaar best veel zijn' groeien me soms boven het hoofd. Nu hebben we bijv geen uitnodiging voor een 10-minutengesprek, vergeten in te schrijven, en loopt ex te mopperen dat dat wel heel jammer is. Terwijl hij zelf ook alle mails van school krijgt dus prima had kunnen reageren of overleggen.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik waarschijnlijk ook had gemopperd als hij zich wel had ingeschreven zonder overleg. Net of hij mij buitenspel zet als moeder, en natuurlijk had hij dan precies de verkeerde leerkracht gekozen :-)
... die is lekker. Je hebt hem toch wel verteld toch, dat hij dat ook best zelf mag doen?
Ik herken het regeldeel wel hoor, met 2 kinderen op school. Man leest de mails amper en vergeet gewoon dat het verkleeddag/kijkdag/kadootje voor de juf dag is. Kinderen vinden het dan heel jammer. Als dingen op 'zijn' thuisdag vallen laat ik het vaak bij hem, maar als ik (voor de kinderen) wil dat het wel goed loopt moet ik dat toch zelf doen. Verder doen wij trouwens wel alles 50/50, zowel qua werk (4 dagen) als huishouden (nou ja, en we hebben een achoonmaakster).

Maar ons beider werk is even belangrijk en als een kind ziek is, kijken we wie de minste afspraken heeft staan. Diegene blijft dan thuis. We simuleren elkaar in ons werk te groeien en ik vind het ook prettig dat samen te kunnen delen. Het werkt prima zo, zou niet anders willen.

Ik vind carrière maken of 'hogerop' komen trouwens voor mezelf niet het belangrijkst. Wél dat ik mezelf kan blijven uitdagen en ontwikkelen, op welke manier dan ook.
Ik werk 3 a 4 dagen in de week (de ene week is het drukker dan de andere week en er zit ook wel eens een week tussen waarin ik de 50 uur haal).

Aangezien het wo- niveau is, ben ik daarmee financieel zelfstandig. Ik zou niet meer willen werken, omdat de tijd die ik met mijn kind heb me zeer dierbaar is. Daarbij zou ik ook niet ineens carrière maken als ik meer ging werken. Zo werkt het in mijn beroepstak niet.

Mijn man werkt 50-60 uur in de week. We zouden makkelijk rondkomen als hij ook 3 dagen zou werken en dat zou de druk op ons gezin verkleinen. In een ideale wereld zou ik dat liever zien, maar in zijn werk kan dit niet (hij heeft een eigen bedrijf).

Ik vind helemaal niet dat vrouwen meer moeten werken. Eerder zou ik ervoor pleiten dat mannen minder zouden gaan werken, zodat de zorgtaken beter verdeeld kunnen worden. Met 2x 24-32 uur kom je echt wel rond als gezin, dus snap niet waarom al die mannen zo nodig fulltime moeten werken.

Maar in de eerste plaats moet iedereen vrij zijn om zelf te kiezen.
nina1966 schreef:
12-12-2017 19:56
Ik denk dat de gedachte dat alleen betaald werk belangrijk is eens weg moet. Waarom word er niet gewoon een puntensysteem voor huishouden en kinderen in het leven geroepen. Of het nu de man of de vrouw is thuisblijven, kinderen, boodschappen , huishouden is ook geld waard Wat zou het kosten als je iemand in moest huren daar voor. Je draagt dan toch ook bij aan het gezins inkomen?
Eens!!!
Ik ken zelf echt vrij weinig mannen die fulltime werken. Dat lees ik hierboven regelmatig, maar blijkbaar zit ik dan echt in een andere omgeving ofzo. 3 om 4 of 4 om 4 zijn de meest voorkomende verdelingen met kinderen.
nina1966 schreef:
12-12-2017 19:56
Nee, dan kost je alleen maar. Als je werkt hoeft thuis de verwarming niet aan en wordt het ook niet vies. Ik denk dat alleen huisvrouwen/-mannen het huishouden als dagvullend werk zien. De rest doet het er gewoon tussendoor. Dat gaat hier al jaren prima.
florita schreef:
12-12-2017 20:10
Ik ken zelf echt vrij weinig mannen die fulltime werken. Dat lees ik hierboven regelmatig, maar blijkbaar zit ik dan echt in een andere omgeving ofzo. 3 om 4 of 4 om 4 zijn de meest voorkomende verdelingen met kinderen.
Gemiddeld werkt een vader in Nederland 40 uur. Een moeder 24 uur.

Arbeidsverdeling bij partners met kinderen
47% vrouw parttime, man fulltime

19% vrouw werkt niet, man fulltime

8% werkt beide fulltime

8% werkt beide parttime

2% vrouw fulltime, man parttime
N00R85 schreef:
12-12-2017 20:17
Gemiddeld werkt een vader in Nederland 40 uur. Een moeder 24 uur.

Arbeidsverdeling bij partners met kinderen
47% vrouw parttime, man fulltime

19% vrouw werkt niet, man fulltime

8% werkt beide fulltime

8% werkt beide parttime

2% vrouw fulltime, man parttime
En de rest? Niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven