De zorg voor kind(eren) verdeling man/vrouw

12-12-2017 16:43 1325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist Jinek zitten kijken en daar ging het om de emancipatie van vrouwen. De overheid vindt nog steeds dat vrouwen te weinig werken en met kinderen ook fulltime zouden moeten werken. Dit zodat ze financieel onafhankelijk zijn. En dat mannen dan minder gaan werken.
Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk :-(
Captain_Obvious schreef:
12-12-2017 19:50
Ik zit te wachten op Pantax met haar derde shift ;-)
Ik ook!

Man en ik hebben meerdere varianten gehad, en allebei 4 dagen werken werkt voor ons het best.
Maar als ik verhalen hoor van vriendinnen heb ik blijkbaar een unieke man die en kan koken, en kan bedenken dat het handig is om af en toe een was te draaien en schoon te maken en daarbij ook nog eens dingen regelt (de 3e shift doen wij dus ook samen).
In de praktijk is het meestal wel zo dat ik de 'dagelijkse' huishoudelijke klussen op me neem (de was, boodschappen) en hij de grotere (het echte schoonmaken). En op de dagen dat hij thuis is is het meestal een stuk netter dan wanneer ik thuis ben :$
Ik merk wel dat parttime werken bij mannen nog niet volledig geaccepteerd lijkt te zijn, net als fulltime werken bij vrouwen (het 'wat fijn dat je een dag minder kan gaan werken!' vs het '4 dagen? is dat niet heel veel? hoe doe je dat dan met de kinderen?').
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
MinkeDeWit schreef:
12-12-2017 20:20
En de rest? Niet?
Ik denk het ja.
Wij werken allebei fulltime em zorgen 50/50 voor kinderen en huis. Mij bevalt het prima. Allenei 32 uur zou ik ook wel willen maar in mijn werk is het verschil kwa belasting tussen 32 uur en fulltime verwaarloosbaar.
Ik vind het financieel onafhankelijk zijn overrated. Carrière maken hoeft van mij niet zo.

Toch werk ik momenteel 32-36 uur (daarnaast thuis nog dingen, maar dat kan ik doen als de kinderen slapen). Verder is thuiswerken echt geen optie.
Ik vind mijn werk leuk, maar zou voor het thuisfront best minder willen werken. Deze uren heb ik echter afgesproken op mijn werk toen man nog niet zoveel werk had. Nu wil ik in ieder geval het schooljaar afmaken met deze uren. Daarnaast vind ik mijn baan eigenlijk alleen leuk bij minimaal 4 dagen...
Door ouderschapsverlof kan ik mijn kinderen 2-3 keer in de week zelf naar school brengen. Als het uitkomt, kan ik ze af en toe ook zelf halen. We hebben in ieder geval geen voor-, tussen- of naschoolse opvang nodig. Dat vind ik een fijn idee.

Man werkt 4 dagen in vast dienstverband, waarvan 2 geheel flexibel zijn in te delen. Daarnaast werkt hij nog veel als zzp'er.

We hebben 3 jonge kinderen en thuis is de zorg redelijk gelijk verdeeld. Ik denk zelfs dat mijn man meer doet dan ik.
Mijn man denkt ook echt na over dingen, maar dat is wel iets wat we gezamenlijk hebben moeten uitvinden. De link van captain_obvious vond ik heel sterk en is denk ik herkenbaar voor veel mensen.
Mijn man is opgegroeid in een heel traditioneel gezin, in een heel traditionele familie. Mijn gezin was afwijkend en mijn familie is losgeslagen en heeft zich nooit veel aangetrokken van conventionele man-vrouw-verhoudingen. De dingen die voor mij vanzelfsprekend waren, waren dat voor hem niet.
Maar aangezien ik een weldenkende, fatsoenlijke kerel gehuwd heb, is het allemaal goedgekomen. Hij denkt ook aan het pakken van de gymtas, hij regelt afspraken op school en hij maakt ook iets klaar voor een kerstdiner.
AnnA_C schreef:
12-12-2017 20:21
Ik merk wel dat parttime werken bij mannen nog niet volledig geaccepteerd lijkt te zijn, net als fulltime werken bij vrouwen (het 'wat fijn dat je een dag minder kan gaan werken!' vs het '4 dagen? is dat niet heel veel? hoe doe je dat dan met de kinderen?').
Ugh. Ja inderdaad. Vind dat zo ergerlijk.

En de categorie "ik kan niet minder gaan werken" vind ik al helemaal ergerlijk. Je kan het wel, maar je wilt het niet.
Captain_Obvious schreef:
12-12-2017 20:30
En de categorie "ik kan niet minder gaan werken" vind ik al helemaal ergerlijk. Je kan het wel, maar je wilt het niet.
In heel veel gevallen klopt dit wel. Alleen als je directeur bent van een (internationaal en goedlopend) bedrijf en je hebt vijftig mensen in dienst waar je je ook verantwoordelijk voor voelt, dan is het toch echt wel nodig om zelf aanwezig te zijn en de nodige uren te investeren. Met 24 uur redt je het dan niet.

Dus nee, geldt lang niet in alle gevallen dat parttime werken mogelijk is.
Geweldige link. Dat is precies en exact waarom ik zoveel meer doe: ik ben de manager. Ik plan, bedenk en onthou en als ik het niet delegeer naar man of kinderen voer ik het ook nog uit. En waarom mijn man het niet doet? Omdat hij niet ziet dat het ook zijn taak is. Niet als ik smeek, bid, huil, liefdevol vraag, coach of staak. Gewoon niet. En als ik het niet doe, lijdt iedereen, dus doe ik het. En inderdaad, ik heb geen vrije tijd. Nooit. Terwijl ik dit type, schrijf ik een stuk voor mijn werk. Ik las dat vrouwen gemiddeld een uur en zes minuten vrije tijd per dag hebben. Diep triest.
En god ja, de emotional work. Dat weegt ook zwaar. Heeft ze die comic al getekend?
Hoeveel kinderen heb je, onderdezon?
florita schreef:
12-12-2017 20:06
Ik herken het regeldeel wel hoor, met 2 kinderen op school. Man leest de mails amper en vergeet gewoon dat het verkleeddag/kijkdag/kadootje voor de juf dag is. Kinderen vinden het dan heel jammer. Als dingen op 'zijn' thuisdag vallen laat ik het vaak bij hem, maar als ik (voor de kinderen) wil dat het wel goed loopt moet ik dat toch zelf doen.
Vaak komt dit doordat vrouwen zich er meer verantwoordelijk voor voelen en mannen (onbewust) rekenen op de verantwoordelijkheid die vrouwen nemen. Dit groeit zo en als je hier bewust mee omgaat samen, dan is er geen enkele reden dat een man niet meer verantwoordelijkheid zou (kunnen) nemen voor, bijvoorbeeld, het lezen van de schoolmails en onthouden van belangrijke dingen. Doorgaans doen mannen dat op hun werk helemaal prima. Het heeft echt met verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Het overnemen van verantwoordelijkheid is overigens de beste manier om mensen zich niet verantwoordelijk te laten voelen.
N00R85 schreef:
12-12-2017 20:37
In heel veel gevallen klopt dit wel. Alleen als je directeur bent van een (internationaal en goedlopend) bedrijf en je hebt vijftig mensen in dienst waar je je ook verantwoordelijk voor voelt, dan is het toch echt wel nodig om zelf aanwezig te zijn en de nodige uren te investeren. Met 24 uur redt je het dan niet.

Dus nee, geldt lang niet in alle gevallen dat parttime werken mogelijk is.
Ik bedoel met name mensen in loondienst. Daar is ouderschapsverlof voor. Maar dat heb je denk ik niet als je een eigen bedrijf hebt - tenzij je jezelf in dienst hebt.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 20:41
Geweldige link. Dat is precies en exact waarom ik zoveel meer doe: ik ben de manager. Ik plan, bedenk en onthou en als ik het niet delegeer naar man of kinderen voer ik het ook nog uit. En waarom mijn man het niet doet? Omdat hij niet ziet dat het ook zijn taak is. Niet als ik smeek, bid, huil, liefdevol vraag, coach of staak. Gewoon niet. En als ik het niet doe, lijdt iedereen, dus doe ik het. En inderdaad, ik heb geen vrije tijd. Nooit. Terwijl ik dit type, schrijf ik een stuk voor mijn werk. Ik las dat vrouwen gemiddeld een uur en zes minuten vrije tijd per dag hebben. Diep triest.
Dit klinkt eigenlijk meer als een relatie die niet goed loopt.
Man doet hier de traktaties bijvoorbeeld. Daar denk ik niet over na.
Captain_Obvious schreef:
12-12-2017 20:48
Ik bedoel met name mensen in loondienst. Daar is ouderschapsverlof voor. Maar dat heb je denk ik niet als je een eigen bedrijf hebt - tenzij je jezelf in dienst hebt.
Nee, dat heb je niet. En zo zijn er veel meer regelingen die niet gelden. Als je in loondienst bent en je gaat een weekend weg voor werk, dan wordt dit gecompenseerd, maar dit geldt niet als je een eigen bedrijf hebt.

Eigenlijk zou je dat dan voor jezelf moeten regelen. Maar maandag begint alles gewoon weer, dus in de praktijk valt hieraan moeilijk vast te houden.
Ik werk 4 dagen en mijn man 4,5 (de ene week 4, de andere 5 dagen). Het liefst zou ook hij 4 dagen werken, maar dat mag niet van z’n baas. Met veel pijn en moeite heeft hij dit voor elkaar gekregen en dan mag hij daarvan niet meer dan de helft aan ouderschapsverlof opnemen (5% dus) en moet hij verder vrije dagen inzetten. Hij werkt voor een heel Amerikaans, traditioneel bedrijf, waarbij parttime werken heel ongebruikelijk is. Hij is de eerste uit zijn management team die überhaupt ouderschapsverlof opneemt. Ben heel blij dat wij wel een bijna 50/50 verdeling hebben (en een schoonmaakster :p: )

Binnen onze vriendenkring is mijn man een van de weinige mannen die minder is gaan werken toen er een kind kwam. Bijna allemaal hebben ze de verdeling vrouw: niet of max 2,5 dag en man:fulltime. Zogenaamd omdat minder werken in hun bedrijf echt niet kan (terwijl de meesten bij veel modernere bedrijven werken dan mijn man).

Ik denk dat daar qua emancipatie nog echt veel te winnen valt. Het idee dat je alleen carrière kunt maken als je minstens 5 dagen per week op kantoor aanwezig bent, is echt iets uit de jaren 50. Met e-mail en smartphones kun je prima vanuit huis of buiten kantooruren werken.

Overigens, nu mijn man ouderschapsverlof opneemt (ook al is het maar 5%), hebben een aantal van zijn medewerkers dat voor het eerst ook gedaan. Er was blijkbaar dus wel behoefte aan, maar men durfde het eerst niet ofzo. Er is dus een cultuurverandering nodig in veel bedrijven om het normaler te maken dat meer mannen minder dan fulltime werken.
vrouwjagersma schreef:
12-12-2017 20:28
Mijn man denkt ook echt na over dingen, maar dat is wel iets wat we gezamenlijk hebben moeten uitvinden. De link van captain_obvious vond ik heel sterk en is denk ik herkenbaar voor veel mensen.
Mijn man is opgegroeid in een heel traditioneel gezin, in een heel traditionele familie. Mijn gezin was afwijkend en mijn familie is losgeslagen en heeft zich nooit veel aangetrokken van conventionele man-vrouw-verhoudingen. De dingen die voor mij vanzelfsprekend waren, waren dat voor hem niet.
Maar aangezien ik een weldenkende, fatsoenlijke kerel gehuwd heb, is het allemaal goedgekomen. Hij denkt ook aan het pakken van de gymtas, hij regelt afspraken op school en hij maakt ook iets klaar voor een kerstdiner.

Hier precies zo, met het verschil dat ik ook uit een best traditioneel gezin kom. Samen hebben wij het heel goed op de rit. Nou werkt bij ons 'twee kapiteins op één schip' niet zo goed dus hebben we onze scheepjes verdeeld wat betreft de regeldingen. Ik deed het CB, man de tandarts. Ik deed school en kinderopvang, man deed sport en zwemmen. Op mans zorgdag regelde hij de dingen die dan speelden. (Ik zette wel het meeste op het planbord) Kinderen wisten ook al best jong met welke dingen ze naar papa moesten of naar mama. Fiets stuk? Papa! Kleding stuk? Mama!

Zorg is hier echt wel 50/50. Huishouden niet maar man werkt ook 8 uur meer dan ik én heeft meer reistijd.
Wat wel weer fijn is: man voelt zich net zo verantwoordelijk voor alles wat binnen ons gezin speelt en doet net zo hard mee met de derde shift.

Al met al ben ik dus alsnog tevreden over de taakverdeling. Ik zou alleen direct tekenen als hij morgen in loondienst ging en vier dagen ging werken (en de helft minder zou verdienen). Maar ik gun hem ook het waarmaken zijn ambities en dromen.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:48
Dit klinkt eigenlijk meer als een relatie die niet goed loopt.
Ja, zou je denken? Ik denk eigenlijk dat het merendeel van de relaties zo is, maar dat de meeste vrouwen denken dat het normaal is.
N00R85 schreef:
12-12-2017 20:54
Nee, dat heb je niet. En zo zijn er veel meer regelingen die niet gelden. Als je in loondienst bent en je gaat een weekend weg voor werk, dan wordt dit gecompenseerd, maar dit geldt niet als je een eigen bedrijf hebt.

Eigenlijk zou je dat dan voor jezelf moeten regelen. Maar maandag begint alles gewoon weer, dus in de praktijk valt hieraan moeilijk vast te houden.
Ongetwijfeld.

Maar ik denk wel dat je ook met een eigen bedrijf 4 dagen zou moeten kunnen werken trouwens.
anoniem_67215 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 20:59
0.00% gewijzigd
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:46
Vaak komt dit doordat vrouwen zich er meer verantwoordelijk voor voelen en mannen (onbewust) rekenen op de verantwoordelijkheid die vrouwen nemen. Dit groeit zo en als je hier bewust mee omgaat samen, dan is er geen enkele reden dat een man niet meer verantwoordelijkheid zou (kunnen) nemen voor, bijvoorbeeld, het lezen van de schoolmails en onthouden van belangrijke dingen. Doorgaans doen mannen dat op hun werk helemaal prima. Het heeft echt met verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Het overnemen van verantwoordelijkheid is overigens de beste manier om mensen zich niet verantwoordelijk te laten voelen.
Dat is zo, daarom laat ik bepaalde dingen ook bij hem (en dan loopt het helaas wel vaak fout, als in hij vergeet het). Echter, op zijn werk loopt hij ook tegen zijn (gebrek aan) planningsskills aan, dus ik vermoed dat hij het niet expres doet. Maar misschien zit samenwerken hem ook in het gebruik maken van elkaars sterke kanten in plaats van alles perse 50-50 regelen. Hij doet bijvoorbeeld klusjes in huis of boodschappen. Zolang het maar niet zo is dat de één overloopt en de ander lekker achterover kan leunen of extra investeren in werk (zonder dat dit zo is afgesproken).
Onderdezon schreef:
12-12-2017 20:58
Ja, zou je denken? Ik denk eigenlijk dat het merendeel van de relaties zo is, maar dat de meeste vrouwen denken dat het normaal is.
Nou, ik vind het niet normaal eigenlijk.
Hier werken man en ik beide 4 dagen en we hebben een kind van bijna 2. Daar doe ik het meeste mee en voor, of ik moet mijn man telkens vragen om iets te doen. Mijn zoontje is dan ook een echt mama's kindje.

Huishouden ongeveer 50/50, al moet ik man daar ook veel vragen.

Ohja, en ik ben ontzettend blij om 4 dagen te werken. Hoeft niet meer en niet minder.
Captain_Obvious schreef:
12-12-2017 21:00
Nou, ik vind het niet normaal eigenlijk.
Dat is alleen maar mooi. Als je de cbs-statistieken lees over de verdeling van zorg en huishouden dan komen vrouwen er slecht vanaf.
Eens wat betreft financiële onafhankelijkheid.

Ook eens wat betreft het (zo goed als lukt) evenredig verdelen van de zorg en/of huishoudelijke taken die gedaan moeten worden. Of dat uitbesteden, dat kan natuurlijk ook.

Maar hoe evenrediger verdeeld des te meer begrip er (denk ik) ook voor elkaar is in een relatie. Niet dat het aan begrip ontbreekt in onze relatie maar ik heb dus nog nooit de ervaring gehad hoe het is om na een dag gezeik en geploeter op het werk ook nog eens in een huis vol chaos terecht te komen. En mijn vrouw is nog nooit langer dan een paar uurtjes op een dag alleen met de twee kinderen geweest en heeft dus nog nooit ervaren hoe het is om zonder andere volwassene van 8:00 tot 17:00 met twee kinderen tussen vier muren te zitten, inclusief jengeluur dat je moet koken en het huis ontploft.

Of ideaal per se is dat beide ouders fulltime werken weet ik niet. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe leuk je je werk vindt. Het ene soort werk is fulltime bevredigender dan het andere soort werk. (Hier 28 vs 0 uur)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven