De zorg voor kind(eren) verdeling man/vrouw

12-12-2017 16:43 1325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist Jinek zitten kijken en daar ging het om de emancipatie van vrouwen. De overheid vindt nog steeds dat vrouwen te weinig werken en met kinderen ook fulltime zouden moeten werken. Dit zodat ze financieel onafhankelijk zijn. En dat mannen dan minder gaan werken.
Wat vinden jullie daarvan? En hoe is het bij jullie thuis geregeld?
Ik werk 20 uur en man 32, waarvan 2 ochtenden thuis. Mijn man heeft de mogelijkheid om thuis te werken, ik helaas niet.
Ik geniet er echt van dat ik genoeg tijd thuis kan zijn om bij mijn dochter te zijn
Ik moet er dus niet aan denken om fulltime te werken. Vreselijk :-(
Ik ken ook geen vrouwen die minder dan 3 dagen werken trouwens (en 3 dagen is ook een uitzondering) Zit wel in een bubbel denk ik, maar ik sta best te kijken van die cijfers.
Ik werk 18 uur. Man is zzper maar maakt wel ruim 40 uur.
Ik zou wel iets meer willen werken als de kinderen naar school gaan. Nu nog even niet ivm omstandigheden.
Qua huishouden doe ik het meeste. Man doet administratie, tuin, konijn, koken, vaatwasser en kinderen badderen en naar bed brengen
https://fd.nl/werk-en-geld/1151716/de-m ... en-baantje
Voor mij is emancipatie: Zelf de keuze maken die bij jou en je gezin past.
Of dat nou thuismoederen is of fulltime werken.
Ik werk vanaf mijn 16e fulltime,, in de periode dat er kinderen kwamen heb ik wat minder uren gemaakt, gewoon omdat er in die tijd geen kdv waren,en omdat mijn man ploegendienst draaide, waardoor dit voor ons de beste oplossing was.
Het gaat er om samen de juiste balans te vinden.
Captain_Obvious schreef:
12-12-2017 20:58
Ongetwijfeld.

Maar ik denk wel dat je ook met een eigen bedrijf 4 dagen zou moeten kunnen werken trouwens.
Ligt aan het bedrijf en aan je functie en hoe uniek de taken zijn die je als directeur uitvoert. In veel bedrijven kun je alles zo ongeveer delegeren, maar er zijn ook bedrijven waar de functie van directeur samenhangt met specifieke kennis en vaardigheden, waardoor bepaalde taken niet zomaar door iemand anders kunnen worden uitgevoerd.

Dan zou je kunnen stoppen met je bedrijf, maar als dat je passie is en je hebt net vijftien jaar geïnvesteerd om te komen waar je bent, dan vind ik dat ook zonde.

Het is gewoon echt niet altijd zo simpel dat je wel even vier dagen per week kunt gaan werken. Niet iedereen heeft een kantoorbaan en werkt in loondienst.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:46
Vaak komt dit doordat vrouwen zich er meer verantwoordelijk voor voelen en mannen (onbewust) rekenen op de verantwoordelijkheid die vrouwen nemen. Dit groeit zo en als je hier bewust mee omgaat samen, dan is er geen enkele reden dat een man niet meer verantwoordelijkheid zou (kunnen) nemen voor, bijvoorbeeld, het lezen van de schoolmails en onthouden van belangrijke dingen. Doorgaans doen mannen dat op hun werk helemaal prima. Het heeft echt met verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Het overnemen van verantwoordelijkheid is overigens de beste manier om mensen zich niet verantwoordelijk te laten voelen.

Dit dus! Mooi gezegd. Wij hebben die dingen ook echt af gesproken en los gelaten wat de ander regelt. Voor man was dat lastiger dan voor mij. Hij dacht in het begin dat ik zelf wel wist wat er moest gebeuren als hij eens op zijn zorgdag moest werken. Daar kwam dan geen 'overdracht' van. Andersom verwachtte hij dat wel. Dat is wel de reden dat man niet meer op woensdag zorgde maar voortaan op vrijdag. Balletles, partijtjes etc bleek beter te lopen als ik dat regelde.
Andersom schreef:
12-12-2017 21:09
Dit dus! Mooi gezegd. Wij hebben die dingen ook echt af gesproken en los gelaten wat de ander regelt. Voor man was dat lastiger dan voor mij. Hij dacht in het begin dat ik zelf wel wist wat er moest gebeuren als hij eens op zijn zorgdag moest werken. Daar kwam dan geen 'overdracht' van. Andersom verwachtte hij dat wel. Dat is wel de reden dat man niet meer op woensdag zorgde maar voortaan op vrijdag. Balletles, partijtjes etc bleek beter te lopen als ik dat regelde.
Je hebt dus de verantwoordelijkheid overgenomen?
Wat werken jullie bijna allemaal weinig uren :-[ Ik ben echt grondig in de war nu.. In mijn omgeving werk je 40 uur of meer. Punt. Man of vrouw.

Ik werk totaal 50 uur waarvan 10 uur in loondienst. Man werkt 40 uur in loondienst en 5 uur voor mij. We werken flexibel en op verschillende locaties.

Man doet de boodschappen, regelt thuis de logistiek en maakt schoon/ruimt op op verzoek.
Ik regel het huis qua onderhoud, inrichting en hygiene. En ik manage onze dreumes qua voeding, kleding en meubelen/speelgoed etc. Het zorgen, vertroetelen en voeden doen man en ik samen.
Lady49 schreef:
12-12-2017 21:06
Voor mij is emancipatie: Zelf de keuze maken die bij jou en je gezin past.
Of dat nou thuismoederen is of fulltime werken.
Aan keuzes zitten consequenties vast en verantwoordelijkheden. Dus als je stopt met werken, maak dan goede afspraken met je partner, zodat je ook in geval van scheiden en het overlijden van je partner zelfstandig bent.

Want nu vangt de belastingbetaler de brokken van dit soort 'geëmancipeerde' keuzes op, maar dat komt dus wel op de rekening van mensen die werken en zijn blijven werken.
florita schreef:
Dat is zo, daarom laat ik bepaalde dingen ook bij hem (en dan loopt het helaas wel vaak fout, als in hij vergeet het). Echter, op zijn werk loopt hij ook tegen zijn (gebrek aan) planningsskills aan, dus ik vermoed dat hij het niet expres doet. Maar misschien zit samenwerken hem ook in het gebruik maken van elkaars sterke kanten in plaats van alles perse 50-50 regelen. Hij doet bijvoorbeeld klusjes in huis of boodschappen. Zolang het maar niet zo is dat de één overloopt en de ander lekker achterover kan leunen of extra investeren in werk (zonder dat dit zo is afgesproken).

Dat is natuurlijk wel het meest efficiënt. Doen we hier ook in de meeste gevallen. Man kookt alleen als ik het echt niet kan doen. Het kost hem veel moeite en tijd, door gebrek aan inzicht lukt het ook vaker niet dan wel om alles gelijk op tafel te krijgen etc.

Andersom ook genoeg dingen waarin ik niet zo handig ben.
Uit de Volkskrant:

ARTIKELNiet alleen Nederlandse moeders zijn wereldkampioen werken in deeltijd. Ook jonge vrouwen zónder kinderen die beginnen met werken doen dat in meerderheid in een kleine baan. Hun mannelijke leeftijdgenoten werken wel overwegend voltijds.

Door: Nanda Troost en Eliane Lamper 31 januari 2017, 19:46

Van de kinderloze vrouwen van 18 tot 25 jaar werkt bijna tweederde (62 procent) parttime, tegen 28 procent van de mannen. Nergens in Europa zijn de verschillen tussen jonge mannen en vrouwen op dat vlak zo groot als in Nederland. Dat blijkt uit het onderzoek 'Eerste treden op de arbeidsmarkt' dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dinsdag heeft gepubliceerd.

Het aandeel vrouwelijke deeltijders wordt eerder groter dan kleiner, zo blijkt. 'Acht jaar geleden had 38 procent van de werkende vrouwen onder de 40 jaar zonder kinderen een deeltijdbaan, nu is dat gestegen tot 50 procent,' zegt onderzoekster Ans Merens van het SCP. En anders dan wordt gedacht komt dat niet doordat vrouwen in toenemende mate tijd willen vrijhouden om iets leuks te doen met vriendinnen, het huishouden te doen, of korter werken omdat ze een tweede studie volgen. Merens: 'Ze komen tegenwoordig noodgedwongen in een deeltijdbaan terecht doordat werkgevers niet meer uren aanbieden.'

Dat vrouwen vaker dan mannen blijven steken in kleine banen komt voor een belangrijk deel doordat ze in sectoren werken waar deeltijdbanen de norm zijn. Een van die bedrijfstakken is de (thuis)zorg, waar vooral 's ochtends bij het wassen en aankleden en 's avonds bij het naar bed brengen handjes nodig zijn. In de thuiszorg is een vijfurige werkdag de norm. Maar ook in de kinderopvang, de schoonmaak, de detailhandel en de postbezorging zijn voltijdbanen een uitzondering. Merens: 'In de kinderopvang krijgen vrouwen die meer uren willen werken bijna altijd te horen dat de werkweek uit drie of vier dagen bestaat, terwijl een mannelijke collega die meer uren wil werken, wel een voltijdsbaan aangeboden krijgt, vertelde een door ons geïnterviewde vrouw die in de kinderopvang werkt. Vrouwen worden dus de dupe van het stereotiepe verwachtingspatroon.' Dat vooroordeel is: vrouwen werken liever in deeltijd, mannen liever voltijds.

Vrouwen worden dus de dupe van het stereotiepe verwachtingspatroon
Ans Merens, SCP
Dat banen steeds vaker de omvang van een bijbaan hebben is vaak doelbewust beleid van werkgevers, zegt ook arbeidseconoom Ronald Dekker van de Universiteit van Tilburg. 'En hoewel mannen hier natuurlijk ook last van hebben, zie je het vooral in sectoren waar veel vrouwen werken. Werkgevers beweren dan dat een voltijdsbaan fysiek te zwaar zou zijn, bijvoorbeeld in de schoonmaak of in de zorg. Maar werkgevers voorzien met die deeltijdbanen vooral in hun eigen behoefte aan flexibiliteit. Er loopt alleen personeel rond tijdens de uren dat dit echt nodig is. En deeltijders kunnen gemakkelijker invallen voor een zieke collega.'

Hoger opgeleide vrouwen werken wel vaker in voltijds- en grote deeltijdbanen dan lager opgeleide vrouwen. Tussen mannen van verschillende opleidingsniveaus is er nauwelijks verschil in werkuren.

Werkgevers voorzien met die deeltijdbanen vooral in hun eigen behoefte aan flexibiliteit
Veel jonge vrouwen verdienen per uur enkele procenten meer of evenveel als hun mannelijke leeftijdgenoten
Uit het onderzoek blijkt ook dat jonge vrouwen minder vaak tevreden zijn met hun baan en ook minder positief zijn over hun carrièrekansen. Vaker dan mannen werken ze op een tijdelijk contract. Deze man-vrouwverschillen zijn vooral groot in de commerciële dienstverlening, zoals de handel.

Doordat vrouwen minder uren werken zijn ze minder vaak economisch zelfstandig dan mannen. Dat ligt niet aan het uurloon. Veel jonge vrouwen verdienen per uur enkele procenten meer of evenveel als hun mannelijke leeftijdgenoten. In het bedrijfsleven is het uurloon van jonge vrouwen tot 25 jaar hoger dan dat van even oude mannen, bij de overheid verdienen vrouwen tot 31 jaar een hoger uurloon dan mannen van dezelfde leeftijd. De verklaring daarvoor is dat jonge vrouwen gemiddeld hoger opgeleid zijn dan jonge mannen. Meisjes presteren al sinds het eind van de vorige eeuw beter in het onderwijs dan jongens. Ze volgen hogere typen onderwijs, vallen minder vaak tussentijds uit en studeren sneller af. Het salarisvoordeel dat hen dat op jonge leeftijd oplevert, doen vrouwen echter weer teniet door in deeltijd te werken. Hun voltijd werkende mannelijke generatiegenoten verdienen daardoor per jaar toch meer dan zij.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 21:11
Je hebt dus de verantwoordelijkheid overgenomen?
Nee, geruild tegen een andere verantwoordelijkheid. Vrijdag waren er meer 'vaste' dingen.
Andersom schreef:
12-12-2017 21:21
Nee, geruild tegen een andere verantwoordelijkheid. Vrijdag waren er meer 'vaste' dingen.
Dus je hebt niet de dag met de zwaarste managementtaken overgenomen? Gelukkig.
lisaviva schreef:
12-12-2017 21:18
Hoger opgeleide vrouwen werken wel vaker in voltijds- en grote deeltijdbanen dan lager opgeleide vrouwen. Tussen mannen van verschillende opleidingsniveaus is er nauwelijks verschil in werkuren.
Dit vind ik wel interessant. Bij de genoemde voorbeelden ook snap ik heel goed dat je - kinderen of niet - het gewoon niet ziet zitten om fulltime te werken. Maar ook veel beroepen van lageropgeleide mannen lijken me saai of - erger nog - fysiek heel zwaar, om dat fulltime te doen, terwijl dat dus wel de norm is.

Bij hele interessante banen kan ik mij voorstellen dat je er veel voldoening uit haalt om dat 40 uur of meer per week te doen. Doorgaans zijn dat niet de banen waar je helemaal murw en gesloopt van thuiskomt. Maar bij de zware banen? Waarom maken mannen daar niet (ook) de keuze om dat 28 of 32 uur per week te doen? Of heerst daar teveel een machocultuur of is het om andere redenen niet mogelijk?
BahcoBarbie schreef:
12-12-2017 21:12
Wat werken jullie bijna allemaal weinig uren :-[ Ik ben echt grondig in de war nu.. In mijn omgeving werk je 40 uur of meer. Punt. Man of vrouw.

Ik werk totaal 50 uur waarvan 10 uur in loondienst. Man werkt 40 uur in loondienst en 5 uur voor mij. We werken flexibel en op verschillende locaties.

Man doet de boodschappen, regelt thuis de logistiek en maakt schoon/ruimt op op verzoek.
Ik regel het huis qua onderhoud, inrichting en hygiene. En ik manage onze dreumes qua voeding, kleding en meubelen/speelgoed etc. Het zorgen, vertroetelen en voeden doen man en ik samen.
Meen je nou echt dat je dacht dat 40< uur de norm was? Voor iedereen?
In Vlaanderen zijn fulltime banen de norm voor mannen en vrouwen.
Onderdezon schreef:
12-12-2017 21:28
In Vlaanderen zijn fulltime banen de norm voor mannen en vrouwen.
Van laag- tot hoogopgeleid? Van goed- tot slechtbetaalde functies? Ook voor degenen die eigen baas zijn?
Man werkt meer dan full time,
Ik maar 15 uur, en doe 80% huishouden en kinderen.
Ik heb een flinke erfenis op mijn naam, dus bij een evt scheiding
Kan ik prima voor mezelf zorgen, zonder dit zou ik meer uren werken denk ik .
Wat ik heb begrepen zijn part-time banen schaars en doorgaans laagopgeleide functies. Je werkt fulltime of je werkt niet, is zo doorgaans hoe het gaat.
Onderdezon schreef:
Ja, zou je denken? Ik denk eigenlijk dat het merendeel van de relaties zo is, maar dat de meeste vrouwen denken dat het normaal is.
:woa:

Euh. Spreek voor jezelf. Mijn mond valt hier echt van open.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 21:36
12.47% gewijzigd
Onderdezon schreef:
12-12-2017 21:33
Wat ik heb begrepen zijn part-time banen schaars en doorgaans laagopgeleide functies. Je werkt fulltime of je werkt niet, is zo doorgaans hoe het gaat.
Dus het is niet alleen een kwestie van keuzes maar ook (of vooral) van het aanbod. Maar dus ook voornamelijk fulltime banen in de zorg? Pittig lijkt me dat!
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 21:35
:woa:
Vrouwen doen het leeuwendeel van het huishoudelijk werk en de zorgtaken. Denk je nu serieus dat de meerderheid van de vrouwen dat doet omdat ze er zo blij van wordt om het in haar eentje te doen? Dat het een soort pervers genoegen schept? Moet je voor de gein eens op dit forum lezen, ieder topic ademt uit dat vrouwen het normaal vinden dat alles hun verantwoordelijkheid is.
BahcoBarbie schreef:
12-12-2017 21:12

Woon je in België of Nederland (of elders)?
Onderdezon schreef:
12-12-2017 21:38
Vrouwen doen het leeuwendeel van het huishoudelijk werk en de zorgtaken. Denk je nu serieus dat de meerderheid van de vrouwen dat doet omdat ze er zo blij van wordt om het in haar eentje te doen? Dat het een soort pervers genoegen schept? Moet je voor de gein eens op dit forum lezen, ieder topic ademt uit dat vrouwen het normaal vinden dat alles hun verantwoordelijkheid is.
De manier waarop jij de verdeling in jullie relatie omschrijft en hoe jij je daarbij voelt en dat je dat omschrijft als 'normaal' vind ik echt schokkend. En ik snap niet dat je het meteen generaliseert naar alle andere relaties. Voel je je dan minder rot over je eigen situatie? Je man doet amper wat ook "Niet als ik smeek, bid, huil, liefdevol vraag, coach of staak. Gewoon niet." Nee, dat vind ik niet normaal.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 21:42
8.45% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
12-12-2017 20:20
En de rest? Niet?
De optie: vrouw werkt niet, man werkt parttime mis ik nog. Dus dat zal de rest wel zijn. En nog een paar gezinnen misschien die allebei niet werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven