Diagnose Dyslexie maar nog geen behandeling
donderdag 12 december 2019 om 09:48
Mijn dochter (groep 7) heeft sinds kort de diagnose zware dyslexie. Daarnaast is ze vastgesteld hoger begaafd. Omdat er vermoed wordt dat er nog andere zaken spelen, moeten we eerst onderzoek laten doen (naar ad(h)d, autisme e.d.) en haar werkhouding op die manier verbeteren. Daarna komt ze in aanmerking voor dyslexietherapie.
In tussentijd heeft ze al wel de officiële verklaring, dus school kan er alvast mee aan de slag (juf zei meteen: oh, dat veranderd hoe ze de cito mag maken).
Ik probeer op korte termijn een afspraak met school in te plannen om te zien hoe we dochter alvast verder kunnen helpen. School dacht dat dit na de kerst pas gaat lukken. In tussentijd zoek ik zelf alvast handvatten. Wie kan helpen?
Hoe kunnen we onze dochter op dit moment alvast een steuntje in de rug geven m.b.t. dyslexie? We hebben tips gekregen, maar hoe deze om te zetten in de praktijk? Boeken met grote letters, oké, vast bij de bieb te vinden. Welke boeken zouden leuk zijn / zijn er verkrijgbaar? Op woordjes zit ze op niveau groep vier maar op tekst niveau groep 6, advies is om op EVI-E6 te oefenen.
Andere tip is letters visualiseren, hoe doe je dat? Kleien, tekenen, iemand een creatief idee?
Vanwege wat er mogelijk nog meer speelt zijn de bijkomende problemen: ze is een dromenland en heeft een korte aandachtsspanne, is gauw onrustig en wordt dwars als het haar te moeilijk lijkt.
Alvast bedankt!
In tussentijd heeft ze al wel de officiële verklaring, dus school kan er alvast mee aan de slag (juf zei meteen: oh, dat veranderd hoe ze de cito mag maken).
Ik probeer op korte termijn een afspraak met school in te plannen om te zien hoe we dochter alvast verder kunnen helpen. School dacht dat dit na de kerst pas gaat lukken. In tussentijd zoek ik zelf alvast handvatten. Wie kan helpen?
Hoe kunnen we onze dochter op dit moment alvast een steuntje in de rug geven m.b.t. dyslexie? We hebben tips gekregen, maar hoe deze om te zetten in de praktijk? Boeken met grote letters, oké, vast bij de bieb te vinden. Welke boeken zouden leuk zijn / zijn er verkrijgbaar? Op woordjes zit ze op niveau groep vier maar op tekst niveau groep 6, advies is om op EVI-E6 te oefenen.
Andere tip is letters visualiseren, hoe doe je dat? Kleien, tekenen, iemand een creatief idee?
Vanwege wat er mogelijk nog meer speelt zijn de bijkomende problemen: ze is een dromenland en heeft een korte aandachtsspanne, is gauw onrustig en wordt dwars als het haar te moeilijk lijkt.
Alvast bedankt!
donderdag 12 december 2019 om 10:24
Ah ee typische dyslectisch.. Ze is nog hartstikke jong, je kan nu ook gewoon afwachten totdat je specifiek advies hebt.
Laat haar vooral bewegen. Ook bij het oefenen van spelling.
Muziek en creatief bezig zijn helpt het brein ook.
Hou het vooral leuk, ze mag de rest van haar leven nog oefenen en leren.
Laat haar vooral bewegen. Ook bij het oefenen van spelling.
Muziek en creatief bezig zijn helpt het brein ook.
Hou het vooral leuk, ze mag de rest van haar leven nog oefenen en leren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 12 december 2019 om 10:25
Ik weet van mijn neef dat hij inderdaad de letters gekleurd heeft. In de bieb hebben ze speciale boeken voor dyslexie, het lettertype is dan aangepast. Er is nu ook een Dyslectische Donald Duck winterboek te koop. Kijk anders eens op de website van Balans, dat is de oudervereniging voor kinderen met een leer/gedrag/ontwikkelingsstoornis. Misschien zitten daar nog tips in.
Vergis je niet als je ook nog naar de psycholoog moet voor het etiket ADHD dan kom je door die diagnose lastiger in aanmerking voor vergoeding voor de dyslexie behandeling. Controleer dat goed bij je gemeente, zij gaan over de uitvoering van de jeugdzorg.
Vergis je niet als je ook nog naar de psycholoog moet voor het etiket ADHD dan kom je door die diagnose lastiger in aanmerking voor vergoeding voor de dyslexie behandeling. Controleer dat goed bij je gemeente, zij gaan over de uitvoering van de jeugdzorg.
donderdag 12 december 2019 om 10:30
Dank voor jullie reacties.
Hartstikke jong, dat valt mee (oké, ze is net 10), maar het lijkt me voor haar praktisch om e.e.a. al achter de rug te hebben voor ze naar de middelbare school gaat. Dus dat ze niet vanwege de dyslexie tegen extra problemen aanloopt omdat ze nog niet weet hoe ze er mee om moet gaan.
Ze heeft zelf al veel foefjes bedacht die achteraf ook als tip worden gegeven. Ze draagt nu een ketting waar ze aan kan friemelen bijvoorbeeld.
Mijn dochter heeft een dyslexie verklaring, dus de behandeling daarvoor, dat die vergoed wordt, daar ben ik niet heel bang voor. Kan tot 13 jaar heb ik begrepen, dat wel. Zekerheidshalve wil ik de andere onderzoeken door dezelfde instelling laten doen als degene die dyslexie heeft vastgesteld, dan hebben we minder kans dat het door elkaar heen gaat lopen.
Dyslectische Donald Duck, klinkt héél aantrekkelijk, daar ga ik naar op zoek.
Speciaal lettertype, schijnt ook op de computer beschikbaar te zijn hoorde ik. Ik ga eens op zoek.
Hartstikke jong, dat valt mee (oké, ze is net 10), maar het lijkt me voor haar praktisch om e.e.a. al achter de rug te hebben voor ze naar de middelbare school gaat. Dus dat ze niet vanwege de dyslexie tegen extra problemen aanloopt omdat ze nog niet weet hoe ze er mee om moet gaan.
Ze heeft zelf al veel foefjes bedacht die achteraf ook als tip worden gegeven. Ze draagt nu een ketting waar ze aan kan friemelen bijvoorbeeld.
Mijn dochter heeft een dyslexie verklaring, dus de behandeling daarvoor, dat die vergoed wordt, daar ben ik niet heel bang voor. Kan tot 13 jaar heb ik begrepen, dat wel. Zekerheidshalve wil ik de andere onderzoeken door dezelfde instelling laten doen als degene die dyslexie heeft vastgesteld, dan hebben we minder kans dat het door elkaar heen gaat lopen.
Dyslectische Donald Duck, klinkt héél aantrekkelijk, daar ga ik naar op zoek.
Speciaal lettertype, schijnt ook op de computer beschikbaar te zijn hoorde ik. Ik ga eens op zoek.
donderdag 12 december 2019 om 10:36
Hopelijk is er in de bibliotheek bij jullie een Makkelijk Lezen Plein, daar staan alle boeken bij elkaar die geschikt zijn voor kinderen met leesproblemen.
Aantal tips:
- lees voor
- luisterboeken
- strips
- tijdschriften, plaatselijke krantje
- zoek ook bij informatieve boeken naar onderwerpen die haar interesseren
- als ze lid is van de bieb kan ze gebruik maken van Yoleo (lezen en voorlezen tegelijk)
- Daisy app van Dedicon
- belangrijkste is dat ze weer positieve leeservaring krijgt
- geef zelf goede voorbeeld door regelmatig een boek te lezen
Aantal tips:
- lees voor
- luisterboeken
- strips
- tijdschriften, plaatselijke krantje
- zoek ook bij informatieve boeken naar onderwerpen die haar interesseren
- als ze lid is van de bieb kan ze gebruik maken van Yoleo (lezen en voorlezen tegelijk)
- Daisy app van Dedicon
- belangrijkste is dat ze weer positieve leeservaring krijgt
- geef zelf goede voorbeeld door regelmatig een boek te lezen
Ozo.
donderdag 12 december 2019 om 10:40
Het gekke (of fijne) is dat ze lezen juist heel leuk vindt. Ze verslindt de boeken van Harry Potter bijvoorbeeld en wordt ook blij van Dagboek van een Muts. Oh, en Suske en Wiske.
Volgens de dyslexie behandelaar komt ze sowieso in aanmerking voor een gratis lidmaatschap van de bied, maar dat is bij ons tot 18 jaar al gratis, dat komt wel goed.
Volgens de dyslexie behandelaar komt ze sowieso in aanmerking voor een gratis lidmaatschap van de bied, maar dat is bij ons tot 18 jaar al gratis, dat komt wel goed.
donderdag 12 december 2019 om 10:43
Creatief met letters...
Het is een hoop werk (of misschien bestaat het wel) maar je hebt van die kleurplaten waarmee je vakjes met cijfers inkleurt, dat heb je vast zelf ook wel eens gedaan. Bewerken en er letters van maken.
Serviesgoed en serviesverf kopen. Er komen vast nog wel wat verjaardagen. Beker voor oma, beker voor opa, beker voor papa, voor mama, voor tante Miep en ome Jos. Uiteraard buiten de naam te versieren naar wens.
Stikkervellen met letters. Doe er meteen een pakket bij om kaarten te maken, zodat ze er iets aan heeft.
Koekjes bakken. Recept moet gelezen worden. Vormpjes kopen in de vorm van ...
Of iets meer moeite doen en ze uitsnijden. Krijg je wel een middag mee om dan.
Haar naar de winkel sturen met een boodschappenlijstje (met drie of vier dingen, niet meteen de hele kar vol uiteraard). Of, wat ik vaak deed; dochter met pen en opschrijfblokje, ik langs de kasten. Meel is op, suiker, melk, boter. Probeer in de eerste instantie de moeilijke woorden nog even te vermijden, beschuit, komkommer en yoghurt zijn niet de leukste woorden.
Een keertje knoeien met eten en met hagelslag op je boterham letters maken. Lettervermicelli in de soep, aardappelpuree glad maken en naam erop van degene die het eerst mag opscheppen.
De ouderwetse loco. Andere spellen. En luisterboeken.
Het is een hoop werk (of misschien bestaat het wel) maar je hebt van die kleurplaten waarmee je vakjes met cijfers inkleurt, dat heb je vast zelf ook wel eens gedaan. Bewerken en er letters van maken.
Serviesgoed en serviesverf kopen. Er komen vast nog wel wat verjaardagen. Beker voor oma, beker voor opa, beker voor papa, voor mama, voor tante Miep en ome Jos. Uiteraard buiten de naam te versieren naar wens.
Stikkervellen met letters. Doe er meteen een pakket bij om kaarten te maken, zodat ze er iets aan heeft.
Koekjes bakken. Recept moet gelezen worden. Vormpjes kopen in de vorm van ...
Of iets meer moeite doen en ze uitsnijden. Krijg je wel een middag mee om dan.
Haar naar de winkel sturen met een boodschappenlijstje (met drie of vier dingen, niet meteen de hele kar vol uiteraard). Of, wat ik vaak deed; dochter met pen en opschrijfblokje, ik langs de kasten. Meel is op, suiker, melk, boter. Probeer in de eerste instantie de moeilijke woorden nog even te vermijden, beschuit, komkommer en yoghurt zijn niet de leukste woorden.
Een keertje knoeien met eten en met hagelslag op je boterham letters maken. Lettervermicelli in de soep, aardappelpuree glad maken en naam erop van degene die het eerst mag opscheppen.
De ouderwetse loco. Andere spellen. En luisterboeken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 12 december 2019 om 10:49
Hm, begrijpend lezen scoort ze goed op. Losse letters lezen scoort ze extreem slecht, woordjes lezen op niveau groep 6 (ze zit in 7).
Eigenlijk leest ze meestal zonder fouten, maar te langzaam. En vrijwel elk woord dat ze schrijft bevat een spelfout. Kreeg gisteren bijvoorbeeld een kaart met Frolijk kerstfest.
donderdag 12 december 2019 om 10:51
Haha, ze is momenteel bezig met diamond painting. Dus diamantjes plakken op een tekening waarbij elke kleur voor een (voorgedrukte) letter staat. Wel wat klein afgebeeld, maar, wel een heleboel letters.
donderdag 12 december 2019 om 10:52
Uitspraak, intonatie, leestekens, ontspanning. Lezen/taal kan ook gewoon leuk zijn.
Films met ondertiteling helpen ook goed mee. Al moet ik er eerlijk bijzeggen dat die van mij er wel verhipte snel Engels door leerde.
(Lon stapte halverwege groep 5 over van Duits naar Nederlands onderwijs en had iets in te halen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

donderdag 12 december 2019 om 11:51
Mijn dochter is ook dyslectisch en had een setje kaartjes met daarop alle letters van het alfabet, volgens mij dubbel, of hoofd- en gewone letters en ook de combi-klanken, zoals oe en ie e.d. De kaartjes hadden de grootte van speelkaarten en waren geplastificeerd. Misschien kun je ze zelf maken. We deden daar allerlei spelletjes mee, bijvoorbeeld, zo snel mogelijk benoemen, memory, setjes maken van combi's die vaak voorkomen in onze taal, letters met buikjes scheiden, letters met stokjes naar boven, met stokjes naar beneden. Eh... en nog wel meer ook, maar deze schieten me zo te binnen.
donderdag 12 december 2019 om 11:59
Dit klinkt als mijn broertje. Flinke dyslexie, ADHD, schooladvies vwo maar in de praktijk niet instaat om dit uit te voeren. Had ook veel met zijn werkhouding en pittige pubertijd te maken trouwens.
Dit is wel al weer een jaar of 18 geleden, maar ik kan me nog herinneren dat hij veel letters gekleid heeft met mijn ouders. En op een leuke manier heel veel oefenen. Bij hem is ook met name spelling erg moeilijk, hij heeft bewust moeten automatiseren hoe een woordbeeld er uit zag, want met de regeltjes en intuïtie kwam hij nergens.
Dit is wel al weer een jaar of 18 geleden, maar ik kan me nog herinneren dat hij veel letters gekleid heeft met mijn ouders. En op een leuke manier heel veel oefenen. Bij hem is ook met name spelling erg moeilijk, hij heeft bewust moeten automatiseren hoe een woordbeeld er uit zag, want met de regeltjes en intuïtie kwam hij nergens.
donderdag 12 december 2019 om 12:34
Geen ervaring met dyslexie, wel een tip voor het visualiseren van letters, die weer eens wat anders is dan knutselen: een 'letter safari'. Laat dochter met een fotocamera op pad gaan en alle letters van het alfabet 'in het wild' fotograferen. Maak er thuis een mooie collage van. Als het te simpel is kun je ook op zoek gaan naar dingen die de vorm hebben van een letter, ipv de letter zelf. Of het uitdagender maken door bijv. alleen kleine letters of alleen hoofdletters te zoeken, of een bepaalde kleur, etc. Andere variant: een lichaams-alfabet, waarbij één persoon (of twee of drie) een letter uitbeelden en de ander er een foto van maakt. Maak ook hier weer een mooie collage van.
Voorbeelden:
https://digitalmindsphotography.com/pho ... -overview/
https://www.pinterest.se/pin/291115563385070397/
Voorbeelden:
https://digitalmindsphotography.com/pho ... -overview/
https://www.pinterest.se/pin/291115563385070397/
donderdag 12 december 2019 om 13:28
De vergoeding voor dyslexie behandeling is meestal voor kinderen met alleen dyslexie. Krijgt je kind er een diagnose bij dan is het geen enkelvoudige diagnose. Lees dit even https://www.eclg.nl/dyslexie-kind/vergoeding-gemeentenfemke09 schreef: ↑12-12-2019 10:30
Wat ik trouwens bij mijn dochter merk is, ze heeft DCD, dat ADHD/ASS kenmerken er zijn maar vooral optreden en hinderlijk worden als ze zenuwachtig en gefrustreerd is omdat ze iets moet doen wat ze niet kan of denkt te kunnen. Stukje onzekerheid, faalangst en perfectionisme. Dus als de dyslexie een duidelijke bron vormt van gedragsproblemen dan zou ik de dubbele diagnose even laten voor wat het is en dat gaan behandelen.
donderdag 12 december 2019 om 16:32
Zwijsen heeft wel mooi oefenmateriaal voor kinderen met dyslexie. Daar komen ook de zoeklicht dyslexieboeken vandaan bijvoorbeeld. Ze hebben ook een downloadbaar lettertype dat bewezen een fijn en goed lettertype is om te lezen en om bijvoorbeeld werk mee te typen. Het heet 'zwijsen dyslexie font' even op googlen. Ook Helvetica is een goed lettertype. Waarom? omdat letters als de b & d geen spiegelbeeld van elkaar zijn.
Zelf eens ervaren hoe het is? https://www.zwijsen.nl/inspiratie/ervaa ... -te-hebben
Fijn dat ze lezen leuk vindt! Hier een zoon die lezen ook heel leuk vond en ook HB is. Hij had genoeg zelf te compenseren en de moeite zat hem vooral in het opschrijven. Nog een dochter die niet slecht genoeg scoort om getest te mogen worden maar met ook een vrij hoog IQ en veel compensatievermogen.
Het is ook vooral veel oefenen wanneer je dyslexie hebt. Klikt flauw maar het is zeker zo. Ook bij de behandeling zal ze elke dag minstens 20min moeten oefenen.
Met een luisterboek kan je in het gewone boek meelezen. Met films op bijv netflix kan je bij Nederlands gesproken zaken ook de ondertiteling erbij aanzetten.
Mijn leerlingen (wel VO) maken gebruik van Kurzweil, ik weet niet of dat ook in het BO gebruikt wordt en anders is een daisyspeler nog een optie.
De kerstvakantie is overigens eind volgende week al, dus ik zou niet teveel gaan doen nu.
Zelf eens ervaren hoe het is? https://www.zwijsen.nl/inspiratie/ervaa ... -te-hebben
Fijn dat ze lezen leuk vindt! Hier een zoon die lezen ook heel leuk vond en ook HB is. Hij had genoeg zelf te compenseren en de moeite zat hem vooral in het opschrijven. Nog een dochter die niet slecht genoeg scoort om getest te mogen worden maar met ook een vrij hoog IQ en veel compensatievermogen.
Het is ook vooral veel oefenen wanneer je dyslexie hebt. Klikt flauw maar het is zeker zo. Ook bij de behandeling zal ze elke dag minstens 20min moeten oefenen.
Met een luisterboek kan je in het gewone boek meelezen. Met films op bijv netflix kan je bij Nederlands gesproken zaken ook de ondertiteling erbij aanzetten.
Mijn leerlingen (wel VO) maken gebruik van Kurzweil, ik weet niet of dat ook in het BO gebruikt wordt en anders is een daisyspeler nog een optie.
De kerstvakantie is overigens eind volgende week al, dus ik zou niet teveel gaan doen nu.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

donderdag 12 december 2019 om 17:48
Laat haar werken op de laptop en kijk of daar gewenste programma's voor haar zijn. Wacht ook de behandeling af. Je krijgt daar als ouder handvatten en ook een grote rol in het ondersteunen van je dochter.
Wat hier boven al eerder is gezegd over de vergoeding voor de behandeling. Als er meer om de hoek komt kijken dan alleen de enkelvoudige ernstige dyslexie dan is er over het algemeen vergoeding.
Wat hier boven al eerder is gezegd over de vergoeding voor de behandeling. Als er meer om de hoek komt kijken dan alleen de enkelvoudige ernstige dyslexie dan is er over het algemeen vergoeding.
vrijdag 13 december 2019 om 08:56
Bedankt voor de tips over vergoeding. Ik heb via de site van onze gemeente een link gevonden hoe het hier geregeld is, bij co morbiditeit (wat we hier vermoeden) is de behandeling vergoed, mits het kind behandelingsontvankelijk is. Dus een officiële sticker zoeken voor een andere aandoening lijkt de juiste weg en staat (vergoede) behandeling niet in de weg. Da's weer een opluchting.
vrijdag 13 december 2019 om 08:57
Ik heb dochter al wat verteld over de tips in het rapport en jullie uitwerking hiervan. Ze werd erg enthousiast van het idee foto's maken van letters en kwam toen zelf met letters maken met mensen. Ook knutselen met letters lijkt haar wel wat, maar vooraleerst wil ze op zoek naar boeken met grote letters, daar lag haar voorkeur al maar dat schijnt dan ook nog te helpen. Op naar de bied dus!
vrijdag 13 december 2019 om 09:04

vrijdag 13 december 2019 om 12:32
Hier ook een dyslectische dochter (bijna 10) die na 1,5 jaar bijna klaar is met haar 'behandelingstraject'. Ik schrijf het tussen aanhalingstekens want het is natuurlijk geen behandeling maar alleen symptoombestrijding,mn het aanleren van spellingsstrategieen.
En dat doe je door heel veel te oefenen. Je zou de orthopedagoog die getest heeft kunnen vragen met welk programma ze in het traject werken.
Hier is dat zien in de klas, dat sluit naadloos aan op squla taal extra. Kan je op die manier evt extra oefenen.
En dat doe je door heel veel te oefenen. Je zou de orthopedagoog die getest heeft kunnen vragen met welk programma ze in het traject werken.
Hier is dat zien in de klas, dat sluit naadloos aan op squla taal extra. Kan je op die manier evt extra oefenen.