diepvriesspinazie groentehap

29-12-2008 10:55 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd wat potjes klaar met aard,vlees of vis en groente voor in de vriezer voor onze zoon. Makkelijk als wij iets aparts eten of als we weg gaan.

Nu heb ik nog spinazie in de diepvries liggen. Ook nog een tartaar. Dus ik dacht; alles ff koken en dan hapjes van maken. Maar kan dit eigenlijk wel? Want ik dacht ineens dat je spinazie niet 2x kan opwarmen?
klopt!
Mag je spinazie meerdere keren opwarmen?

Groenten (en andere levensmiddelen) bevatten nitraat. Met name bladgroenten kunnen redelijk veel nitraat bevatten. De hoeveelheid nitraat is afhankelijk van het type groente, het gebruikte ras, de grondsoort, het seizoen en het (grond)water. Hoeveel nitraat er in een partij groente zit, is dus niet aan te geven of goed te voorspellen.

Nitraat op zich is een volledig onschuldige stof. Nitraat kan echter omgezet worden tot nitriet en nitriet weer tot nitrosamines. Een deel van deze laatste stoffen is kankerverwekkend.

Vroeger werd gesteld dat verhitten van bladgroente (zoals spinazie) gevaarlijk was in verband met de vorming van deze nitrosamines. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de vorming van nitrosamines niet zo hoog is als werd verondersteld en dat er geen gezondheidsrisico is. Het is dus prima mogelijk om spinazie en andere bladgroenten meerdere keren op te warmen. Wel gaan er bij iedere keer verwarmen voedingsstoffen (oa vitamines) verloren, maar dat is geen gezondheidsrisico.
hee, da's nieuw voor me!
Ok, kan dus gewoon groentehapjes maken met de diepvriesspinazie, deze dan invriezen en weer opnieuw opwarmen.
Het opwarmen van nitraatrijke groenten is niet schadelijk zolang ze na het koken binnen enkele uren zijn gekoeld en koud genoeg zijn bewaard. Dat meldt het Voedingscentrum.

Lang werd aangenomen dat het opwarmen van nitraatrijke groenten een aanzienlijke stijging van het nitrietgehalte zou opleveren. Diverse onderzoeken hebben echter aangetoond dat als de groente snel wordt afgekoeld en bewaard in de koelkast (4-7oC), er geen gevaar voor de gezondheid is. Het eerdere advies stamt uit de tijd dat de kwaliteit van koelkasten nog niet zo goed was.

Nitraat, dat voorkomt in groenten als andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, sla, spinazie, spitskool en venkel, wordt voor een klein deel in het lichaam omgezet in nitriet. Nitriet zorgt ervoor dat er minder zuurstof uit het bloed in weefsels terecht komt. Onder zure omstandigheden kan nitriet samen met eiwitten nitrosamines vormen, die kankerverwekkend kunnen zijn. Dit gebeurt vooral samen met eiwitten uit vis-, schaal- en schelpdieren. De vitamine C uit groenten remt de vorming van nitrosamines maar gedeeltelijk.

Baby’s jonger dan drie en mogelijk zelfs zes maanden vormen meer nitriet en hebben er ook langer last van. Het voedingscentrum adviseert daarom geen nitraatrijke groenten te geven aan baby’s jonger dan een half jaar. Verder adviseert het Voedingscentrum kinderen onder een jaar helemaal geen opgewarmde nitraatrijke groenten te geven. Om de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid nitraat voor volwassenen niet te overschrijden wordt verder geadviseerd niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten.
Hier ook een mama die zelf allerlei lekkere hapjes klaarmaakt.

Wat ik begrepen heb mag je eten wat al ingevroren is geweest zoals diepvriesgroenten (ongeacht wat voor groente) en vlees/vis uit de vriezer niet opnieuw invriezen na bereiding. Dus je kunt dit wel prima gebruiken voor een hapje wat gelijk op gaat, maar niet om opnieuw in te vriezen. Daarvoor alleen verse producten gebruiken.
Zo doe ik het.

De diepvriesspinazie laat ik ontdooien en doe ik (onverwarmd!!!!)door de aardappeltjes met wat vlees of een gekookt eitje. Dit kan je, mits je heel hygiënisch werkt, gewoon voor een tweede keer invriezen.
Waarom maak je niet de prut zonder spinazie klaar en doe je als dat is afgekoeld bij een portie bevroren spinzaie. Op die manier hoef je de groente niet twee keer te verwarmen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:billybob schreef op 29 december 2008 @ 11:26:

Hier ook een mama die zelf allerlei lekkere hapjes klaarmaakt.

Wat ik begrepen heb mag je eten wat al ingevroren is geweest zoals diepvriesgroenten (ongeacht wat voor groente) en vlees/vis uit de vriezer niet opnieuw invriezen na bereiding. Dus je kunt dit wel prima gebruiken voor een hapje wat gelijk op gaat, maar niet om opnieuw in te vriezen. Daarvoor alleen verse producten gebruiken.Jawel,dat mag wel. Bij het ontdooien kunnen bacterien actief worden en zich vermenigvuldigen (wat bederf kan veroorzaken) : als je het eten klaarmaakt vermoord je die bacterien weer en heb je dus geen probleem.
Dat klinkt inderdaad logisch Tilalia, maar in de "opperdepop" staat de info dat het niet mag, en ook dat klinkt logisch.

Ik houdt voor de zekerheid dat maar aan.
hallo,

juist omdat de meningen uiteen lopen zou ik het niet doen. Ik zou kiezen voor deelblokjes spinazie, je kunt dan op het moment wanneer je het eten wilt geven even een paar blokjes eruit halen en opwarmen, is zo klaar. zo loop je geen enkel risico.

groetjes
En ik zou ook nog even goed kijken naar de spinazie, volgens mij zit aan ala creme nog wel wat zout toegevoegd.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven