Dilemma Aan kinderen beginnen

03-07-2020 22:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel graag wil ik moeder worden.
Mijn leven is stabiel.
Partner, huis, baan.

Waarom dan dilemma?
Ik heb mijn nachtrust heel erg nodig Om goed te functioneren.

Momenteel hou ik daar goed rekening mee.
Als dit niet lukt, functioneer ik op het werk veeeel slechter en voel ik mij ook helemaal niet lekker. Ik heb dan echt tijd voor mezelf nodig om weer bij te komen.

Ik ben zo bang dat dit straks niet meer gaat lukken.

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-07-2020 09:48
Je kinderen komen op prio 1 en alles staat in het licht van wat voor hen nodig is. Op prio 2 staat je werk, om je eerste prio te kunnen financieren. Als er daarna nog ruimte is, kom je zelf een keer aan de beurt.
Alle keuzes, van 'wat eten we vanavond' tot 'waar gaan we wonen' en 'waar gaan we naar toe op vakantie' staan in het teken van: wat is het beste voor de kinderen.
Djeez, wat die rammelende eierstokken niet allemaal op hun geweten hebben...
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-07-2020 09:48
Je kinderen komen op prio 1 en alles staat in het licht van wat voor hen nodig is. Op prio 2 staat je werk, om je eerste prio te kunnen financieren. Als er daarna nog ruimte is, kom je zelf een keer aan de beurt.
Alle keuzes, van 'wat eten we vanavond' tot 'waar gaan we wonen' en 'waar gaan we naar toe op vakantie' staan in het teken van: wat is het beste voor de kinderen.
Als je al twijfelt aan kinderen omdat je een paar jaar minder goed functioneert (want dat slaaptekort, dat gaat maar over een paar jaar als je pech hebt - maar in heel veel gevallen maar over een paar maanden), dan kun je je afvragen hoe goed je functioneert als je leven 18 jaar niet over jou gaat.
Dat is nogal persoonlijk want dat mijn kind op nummer 1 komt met alle gevolgen van dien die jij beschrijft ervaar ik helemaal niet als lastig of moeilijk :) . Sterker nog, dat stukje is me enorm meegevallen en gaat heel natuurlijk.

Slaapgebrek is overigens wel een onderdeel daarvan, want inderdaad, het belang van je kind gaat boven je eigen belang qua nachtrust. Maar wmb dus verreweg het lastigste onderdeel.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij sliepen gewoon door na 6 tot 10 weken, dus dat slaapgebrek heb ik maar kort gehad. Dat kan ook. Het is nog steeds wel loodzwaar, zeker de periode na de babytijd als ze de hele dag aandacht van je vragen en/of in de gaten moeten worden gehouden.
Ik zou kiezen voor het stabiele leven dat je nu hebt en dat niet laten verstoren door een onzekere factor als 'n kind wat je eerst een paar jaar uit je slaap houdt met gejank en later door de zorgen die je er om hebt.
-jolijn- schreef:
04-07-2020 09:48
Je kinderen komen op prio 1 en alles staat in het licht van wat voor hen nodig is. Op prio 2 staat je werk, om je eerste prio te kunnen financieren. Als er daarna nog ruimte is, kom je zelf een keer aan de beurt.
Alle keuzes, van 'wat eten we vanavond' tot 'waar gaan we wonen' en 'waar gaan we naar toe op vakantie' staan in het teken van: wat is het beste voor de kinderen.
Als je al twijfelt aan kinderen omdat je een paar jaar minder goed functioneert (want dat slaaptekort, dat gaat maar over een paar jaar als je pech hebt - maar in heel veel gevallen maar over een paar maanden), dan kun je je afvragen hoe goed je functioneert als je leven 18 jaar niet over jou gaat.
Dat vond ik ook niet de grootste verandering.
Het slaaptekort ook niet.
En de zorgen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-07-2020 10:52
Dat vond ik ook niet de grootste verandering.
Het slaaptekort ook niet.
En de zorgen ook niet.
Ben ik benieuwd wat dan wel :)
Positivevibes schreef:
04-07-2020 10:33
Dat is nogal persoonlijk want dat mijn kind op nummer 1 komt met alle gevolgen van dien die jij beschrijft ervaar ik helemaal niet als lastig of moeilijk :) . Sterker nog, dat stukje is me enorm meegevallen en gaat heel natuurlijk.

Slaapgebrek is overigens wel een onderdeel daarvan, want inderdaad, het belang van je kind gaat boven je eigen belang qua nachtrust. Maar wmb dus verreweg het lastigste onderdeel.
Ik ervaar het ook niet als lastig, maar ik heb me ook nooit afgevraagd of beginnen aan kinderen een goed idee was in verband met mijn nachtrust. Ik heb me zelfs niet afgevraagd of mijn horrorzwangerschappen het waard waren om kinderen te krijgen. Die eerste overkwam me, maar die tweede, ik wist precies waar ik instapte. Mijn kinderwens was heel sterk en er was geen enkel dilemma.
En ik geniet nog steeds dagelijks van mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-07-2020 11:35
Ik ervaar het ook niet als lastig, maar ik heb me ook nooit afgevraagd of beginnen aan kinderen een goed idee was in verband met mijn nachtrust. Ik heb me zelfs niet afgevraagd of mijn horrorzwangerschappen het waard waren om kinderen te krijgen. Die eerste overkwam me, maar die tweede, ik wist precies waar ik instapte. Mijn kinderwens was heel sterk en er was geen enkel dilemma.
En ik geniet nog steeds dagelijks van mijn kinderen.
Maar jij vindt in het algemeen qua advies naar anderen kennelijk wel dat het gegeven dat je leven niet meer om jezelf draait heftiger is qua impact dan slechte nachtrust, toch? Dat is tenminste wat je aan leek te geven :)

Ik ervaar die slechte nachtrust als bijna het allerheftigste aan het hebben van een kind (op de zorgen na). En ja, dat speelt mee in mijn overwegingen of en hoeveel kinderen ik verder nog zou willen. Als ik een zorgeloze zwangerschap en een goed slapend kind zou hebben (gehad) zou ik waarschijnlijk nog wel 10 kinderen willen.

Dus wat ik al zei, erg persoonlijk allemaal.
redbulletje schreef:
04-07-2020 10:47
Ik zou kiezen voor het stabiele leven dat je nu hebt en dat niet laten verstoren door een onzekere factor als 'n kind wat je eerst een paar jaar uit je slaap houdt met gejank en later door de zorgen die je er om hebt.
+1, het is geen verplichting
Alle reacties Link kopieren
Alles staat of valt met jouw partner denk ik, kan hij/zij veel nachten doen. Bij ons heb ik geen onderbroken nachten, maar moet ik er wel altijd om half 6/6 uur uit. Zoontje is 4 maanden en slaap sinds een week of 2 van 11 tot 6 meestal. Slaaptekort is killing, maar ik kan er goed tegen tot ik migraine krijg. Dan moet kan aantal dagen alles goed, dat moet vooraf wel heel goed afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het anders bij een eigen baby maar heb vannacht op m'n nichtje gepast (8weken) en ben kapot. Ze is enorm zoet maar toch even voeden, verschonen, boeren, blijft ze even wakker en pruttelen en hop je bent een uur verder. En twee/drie uur later weer honger.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
04-07-2020 07:26
Dat slaaptekort went. Waar ik voor kinderen knallende hoofdpijn kreeg en niet functioneerde op minder dan 7 uur slaap, leer ik na 3,5 jaar onderbroken nachten met gemiddeld 5 uur slaap nog steeds.
Ik kan er inderdaad beter tegen dan ik van te voren ooit had kunnen denken, want voor de kinderen kreeg ik inderdaad al migraine bij 'maar' 6 a 7 uur slaap :rofl:
Maar ik voel me wel echt duidelijk een stuk beter als ik wel die 7 of 7.5 uur slaap haal (in etappes) dan bij 6 a 6.5 uur en ik kan nog steeds wel migraine krijgen bij maar 4 a 5 uur slaap... Maar ik leef en functioneer inderdaad nog steeds (min of meer) ;-D
Alle reacties Link kopieren
Door borstvoeding te geven kun je veel beter tegen een kortere slaapcyclus. Ik had er in ieder geval geen moeite mee. Tuurlijk ben je moe, maar niet dat je daardoor niet kunt functioneren. En ik sliep ook altijd meteen weer vlot in.

Baby naast je bed en je hoeft er niet eens uit. Dan wordt je smorgens wakker en dan weet je eigenlijk niet eens meer hoe vaak ze nu geweest zijn omdat je alles half in een roes gedaan hebt.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 04-07-2020 21:26
29.59% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Probeer gewoon eens 3 maanden lang iedere nacht er om de 3 uur uit te gaan, een half uur op je handen gaan zitten, even een rondje lopen. En doe voor de lol er ook een paar nachten tussen dag je ieder uur dan ook nog even wakker schiet, je een glas water in je bed gooit dus dat je je bed moet gaan verschonen (lekkende borsten nabootsen) Iedere dag, dus ook in het weekend om 6 uur wakker worden en dan op de vloer in de woonkamer gaan zitten, lauwe koffie te drinken. Savonds niet meer samen weg te gaan, maar altijd eentje thuis blijven. Iedere dag op tijd thuis te zijn en op tijd te eten.
Kijk dan of je nog leeft, zo niet, kinderen zijn geen must.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... ben het niet helemaal eens met iedereen. Ik snap je TO. Kan zelf ook heel slecht tegen weinig slaap. Mijn zwangerschappen zijn allemaal zwaar en mijn kinderen sliepen pas laat door. En toch heeft dit alles mij er niet van weerhouden om toch nog zwanger te worden van mijn vierde kindje :O :) afweging is dat de vermoeidheid na een jaar of twee wel over is en dat vind ik ge overzien
NYC schreef:
04-07-2020 08:53
Hoe staat je partner erin? Kan hij/zij wel goed tegen slaaptekort, nachtelijke onderbrekingen etc? De meesten schrijven hier dat je er aan went maar voor mijn vrouw geldt dit niet. Zij heeft er (zelfs nu nog, de kinderen zijn 4 en 6) grote moeite mee als haar nachtrust wordt verstoord en is dan de hele nacht moe.

Ik kan er wel redelijk goed tegen. In het eerste jaar nam ik dan de nacht- en ochtendvoedingen op me (zij dan wel de fles van 23u) en op haar vrije dag(en) en in het weekend ga ik met de kinderen naar beneden zodat zij kan uitslapen (voor zover slapen lukt, blijven liggen iig).

Dus hoe zit het bij jullie? Komt het veel op jou neer of kan je partner veel doen zodat jij slaap/rust kunt pakken?
Precies dit.
Ik kon al aardig tegen weinig slaap, man had eigenlijk geen idee. Het bleek dat hij er erg slecht tegen kon en kan en het went niet. Dus hoewel we verder alles verdelen deed en doe ik 'de nachtdienst'. Als het nodig was sliep ik dan in het weekeinde wat uit om het in te halen.

Na een maand proberen het wel om en om te doen met de verse baby, met als gevolg een wrak van een man en heel veel irritatie bij mij hebben we dat in goed overleg afgesproken.

Inmiddels zijn ze een stuk ouder, slapen een stuk beter, maar zeker de jongste wordt nog regelmatig wakker. Inmiddels weten de kinderen ook dat ze snachts beter mama wakker kunnen maken dan papa, als je wilt dat er naar je geluisterd wordt :-D

Dus TO, bespreek het met je partner!
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik probeer een gedegen keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Vind dit eigenlijk best bijzonder, al deze reacties. Hoe doe je dan intussen je werk? Op halve kracht omdat je niet hebt kunnen slapen?
óu sont les neiges d'antan

Ik maakte zelf veel domme fouten op mijn werk in het eerste jaar met een baby. Vond ik ook echt genant en ben er ook op aangesproken door leidinggevende. Ik was echt een zombie.
Alle reacties Link kopieren
De eerste periode ( en in mijn geval) de meest heftige periode qua slaaptekort ben je thuis. Beide keren ben ik gaan werken toen mijn dochters 4 maanden waren geweest.

Op tijd naar bed gaan en de nachten afwisselen ( we hadden de afspraak dat op de dagen dat de ander zijn/haar parttimedag had, die nacht voor de parttimer op dat moment was). Dan bleven er 2 nachten over waar dat niet mogelijk was, maar toen dochters eenmaal 4 maanden waren geweest was het enkel een kwestie van flesje geven en terug in bed leggen ( 15 minuten werk) en allemaal zo snel mogelijk weer slapen.

Mijn werkgever heeft nooit gemerkt dat we bij onze 2e langere tijd gebroken nachten hadden, mijn werk leed er niet onder, want juist op kantoor kreeg ik energie en kon ik mijn gedachten verzetten. Gezien mijn functioneringsgesprek-en beoordelingsgesprekken was en bleef mijn manager onveranderd tevreden.
Enige wat ik zelf merkte, was dat ik alles op moest schrijven en een agenda bij moest houden. Pre kinderen kon ik alles wel onthouden, dat is nu niet het geval meer. Agenda, planner, alles staat in Outlook om te onthouden.

Nu moet ik zeggen dat wanneer je 2x een ruk van 4-5 uur kunt maken, je best uitgeslapen en fit de dag begint.
Zal vast niet mogelijk zijn voor vele andere ouders, maar er zijn ouders die op deze manier wel aan voldoende slaap komen en gewoon functioneren.
beetjegek schreef:
04-07-2020 10:11
Nou bij mij wende het niet. Mijn jongste is nu 8 en omdat hij Diabetes heeft moet ik er ook s’nachts regelmatig uit en dat trek ik echt slecht. Ook als je ziek of gesloopt bent moet je eruit. Vergeet dat niet. Slaapgebrek staat voor mij op nr 1 om nooooit meer aan een baby te beginnen.
Lijkt mij heftig.....!

Enerzijds gelijk wat je zegt. Ik zou ook nooit meer aan een baby beginnen. Ook al went het slaapgebrek. Ronde 2 begin ik niet aan. Veel vrienden in mijn omgeving beginnen nu met kinderen. Die zie ik dan hijsen met maxi cosi’s en met wallen tot aan de knieën, dan denk ik wel; o heerlijk die van mij is stuk ouder. Nog steeds elke dag te vroeg wakker, maar geen gedoe midden in de nacht meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het slaaptekort bij mijn eerste echt heel heftig. Nu kwam zij ook gemiddeld 4 tot 6 keer per nacht dus langer dan anderhalf uur slaap achter elkaar had je niet.
En dat slaaptekort wende echt voor geen meter.

Mijn tweede was makkelijker, kwam 2 tot 3 keer per nacht dus meer slaap en dat slaaptekort wende wel. Hij sliep door met anderhalf jaar. Zijn zus pas met 4 jaar..

En mijn derde is zo makkelijk. Komt meestal tussen 5 en 6 voor haar fles en slaapt dan heerlijk verder tot een uur of 9.
Helaas voor haar moet ik er 2x per week om 6 uur uit, want begin om 7 uur (en 1 dag thuis dus die mag ze langer blijven liggen) dus moet zij ook vroeg opstaan.
Maar merk dus wel dat als zij opeens midden in de nacht een keer wakker wordt (geef haar dan een klein flesje en dan slaapt ze direct weer verder) dat ik dan echt geïrriteerd ben. Komt misschien omdat ik dat niet gewend ben en altijd zeker 6 uur slaap achter elkaar heb.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
05-07-2020 04:55
Vind dit eigenlijk best bijzonder, al deze reacties. Hoe doe je dan intussen je werk? Op halve kracht omdat je niet hebt kunnen slapen?
Wij hebben allebei extra ouderschapsverlof opgenomen. Afwisselen en bijslapen waar je kan.
Alle reacties Link kopieren
Slaapgebrek is killing.
Ik heb drie kinderen (de jongste is bijna 3 en is nog redelijk vaak 'snachts wakker).
Ik vind het ook niet wennen ofzo, ik merk dat als ik niet genoeg slaap heb, ik prikkelbaar, emotioneel, warrig wordt.
Ik heb wel het geluk dat mijn partner er vaker 's nachts uitgaat dan ik.

Aan de andere kant: je hebt ermee te dealen, het leven gaat door, de meeste jonge ouders slepen zich erdoorheen en functioneren redelijk.
En het kan ook aan het kind liggen he, de een slaapt door na 6 weken en de ander na 2 jaar nog niet.
Het ene kind wordt 's ochtends om 0830 wakker en ik ken er ook die om 0530 naast hun bed staan.

Anyway, mijn tips:
* pak slaap waar je kan. Dus ja dat betekent soms om 20.00 naar bed. Slaap als de baby slaapt overdag. Is dat gezellig? Nou nee. Maar dat komt later wel weer.
* spreek af met je partner dat je afwisselend de nachten doet. Of jij door de week en hij de weekenden. Op 1 goede nacht slaap kan je lang vooruit.
* Borst of flesvoeding kan uitmaken. Al mijn kinderen hebben flesvoeding gehad. Bij de oudste twee vond ik dat heerlijk, dat ik niet de enige was die er 'snachts uit moest. Bij de jongste heb ik als veel meer gedoe ervaren en regelmatig dacht ik dat het toch makkelijker zou zijn 'm even aan de borst te leggen.

En soms gaat slaapgebrek inderdaad wel ten koste van je werk. Ik denk dat het dan goed is om dat wel zelf aan te geven en samen met je werkgever naar een oplossing te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik was daar ook beetje bang voor voordat ik moeder werd. Het is echter helemaal meegevallen. In de nacht was het even opstaan, fles geven en dan weer verder slapen. Als je flesvoeding geeft en een beetje een makkelijk kind hebt dan is het een makkie. Als kind wat lastiger is en je geeft flesvoeding is het over het algemeen ook heel goed te doen. Ook krijg je er zoveel voor terug. Gewoon aan beginnen als je dat wil en je zal zien dat het heel goed te doen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven